تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816791040




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهامداران چشم به راه واگذاري بانك‌ها حل مشكل صندوق بازنشستگي، آخرين قفل خصوصي‌سازي بانك‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سهامداران چشم به راه واگذاري بانك‌ها حل مشكل صندوق بازنشستگي، آخرين قفل خصوصي‌سازي بانك‌ها


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بورس

در حالي كه مسوولان سازمان خصوصي سازي تاكيد دارند كه طلسم ورود بانك‌هاي دولتي در شهريور ماه شكسته خواهد شد وحتما يكي ازبانكهاي صادرات، ملت و تجارت در ماه پاياني تابستان وارد بورس مي شوند ولي در حال حاضر كه در ابتداي اين ماه قرار داريم مهم ترين و در عين حال بزرگترين مشكل ورود بانك‌ها كه همان موضوع صندوق بازنشستگي آنهاست همچنان باقي است و اين مسئله باعث شده است كه مديرعامل شركت بورس در اظهارات اخير خود ورود بانك‌هاي دولتي در شهريور را دور از ذهن عنوان كند.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ابتداي امسال كه جدول واگذاري‌هاي عمده سهام شركت‌ها و بانك‌هاي دولتي توسط سازمان خصوصي سازي اعلام شد، قراربود كه سهام بانك ملت به عنوان اولين بانك در 29 خرداد ماه و بانك صادرات در 17 تير به بورس راه يابند كه به اين ترتيب اين اتفاق به دلايل مختلف كه شامل تصويب اساسنامه، تبديل شدن به شركت سهامي عام، مطالبات دولت و صندوق‌هاى بازنشستگى بود به تاخير افتاد.

اكنون با گذشت سه ماه از آخرين زمان اعلام شده اساسنامه بانك‌ها در مجمع به تصويب رسيده و سازمان خصوصي سازي منتظر رسيدگي صورت‌هاي مالي بانك‌ها و گزارش‌ حسابرسي است ولي موضوع صندوق بازنشستگي بانكها و تعهدات دولت همچنان برقرار است كه كارگروهي براي تعيين تكليف نهايي وضعيت صندوق بازنشستگي بانكها در هفته گذشته تشكيل شد ولي به دليل حضور نداشتن عنصر اصلي كه در حال حاضر سازمان حسابرسي است نتايج اين كارگروه در حد پيشنهاد باقي ماند.

در اين كارگروه به منظور شفاف سازي صورت‌هاي مالي بانك‌ها پيشنهاد شد حقوق بازنشستگان آنها در صورت‌هاي مالي منتهي به 29 اسفند 86 به صورت كلي يا به مدت پنج سال منظور شود كه انجام اين كار به نظر و تاييد سازمان حسابرسي بستگي دارد. همچنين در اين جلسه مقرر شد كه مبلغ ذخيره با تاييد حسابرسي صندوق بازنشستگي و تصويب در مجمع عمومي صندوق بازنشستگي بانك‌ها تعيين شود كه از سوي معاون سازمان خصوصي سازي اعلام شد در صورت اعلام نظر سازمان حسابرسي در مورد صورت‌هاي مالي و ميزان ذخيره صندوق بازنشستگان بانك‌ها و ابلاغيه وزير اقتصاد جهت ثبت اساسنامه، سهام بانك‌ها آماده عرضه بوده و قطعا يك بانك حداقل تا شهريورماه وارد بورس خواهد شد ولي تاكنون اقدام جدي براي اين منظور صورت نگرفته وآخرين وضعيت صندوق بازنشستگي بانكها تغييري نكرده است.

با وجود اين‌كه بارها زمان هاي مختلفي براي عرضه سهام بانك‌ها اعلام شده اما با تمام اين اوصاف هنوز واگذاري بانك‌ها انجام نشده است و همچنان اين پرسش باقي است كه چرا با وجود اعلام زمان قطعي عرضه سهام بانك‌ ها در بورس باز هم شاهد به تعويق افتادن سهام بانكي در بورس هستيم؟

از سوي ديگربا وجود مشكلات پيش روي عرضه سهام بانكها در بورس، نظر جديدي در مورد نحوه واگذاري بانكها عنوان شد و رئيس كل بانك مركزي در جديد ترين اظهار نظر خود اعلام كرد بانك تجارت، صادرات و ملت از طريق افزايش سرمايه و فروش حق تقدم در حال آماده شدن براي عرضه در بورس هستند كه با اين اظهار نظر و همچنين تاييد رئيس سازمان خصوصي سازي مبني بر احتمال واگذاري تلفيقي بانكها ، به نظر مي رسد مسئولان ذيربط براي واگذاري بانك‌ها تاكنون به نتيجه واحدي نرسيدند و مشخص نيست كه واگذاري بانك‌ها بعد از مشخص شدن وضعيت بازنشستگي و تاييد صورتهاي مالي قرار است به چه نحوي صورت گيرد؟

اما مدير عامل شركت بورس در اين مورد نظر ديگري داشته و به ايسنا مي گويد واگذاري بانك‌ها پروسه خود را طي كرده و تصميم‌گيري در مورد واگذاري تلفيقي و يا از طريق افزايش سرمايه و به صورت پذيره نويسي كه توسط رييس كل بانك مركزي مطرح شده است، بعد از كشف قيمت بانك‌ها در بورس اتفاق مي‌افتد و ممكن است مابقي سهام از طريق افزايش سرمايه عرضه شود.

وي با بيان اينكه در مرحله اول پنج درصد از سهام بانك‌هاي دولتي وارد بورس مي‌شود مشكل تعهدات بازنشستگي بانك‌ها را مهم‌ترين علت تاخير واگذاري دانسته و ادامه مي‌دهد: منتظر برطرف شدن موضوع تعهدات بازنشستگي بانك‌ها هستيم كه در صورت برطرف شدن آن بانك‌هاي صادرات، ملت و تجارت وارد بورس مي‌شوند و در صورتي‌ كه تعهدات بانك‌ها را خود دولت برعهده بگيرد كار واگذاري بانك‌ها سريع‌تر انجام خواهد شد ولي بايد ديد كه آيا دولت تعهدات بانك‌ها را قبول مي‌كند يا خير؟

اما ارجمندي ـ مدير امور بانك صادرات ـ در مورد تاخير در واگذاري بانكها نظر ديگري داشته و مي گويد: هدف ما بر اين است كه در سال جاري 80 درصد سهام را واگذار كنيم و علت اينكه مقداري سهام بانك صادارات به تاخير افتاد، واگذار شدن سهام مخابرات و ملت بود كه قطعا بعد از واگذاري سهام مخابرات، سهام بانك‌ها عرضه خواهند شد. به گفته او تا آخر شهريور ماه پنج درصد سهام بانك‌ صادرات عرضه خواهد شد.

بنابراين با وجودي كه از سوي مسوولان سازمان خصوصي سازي شهريور ماه براي عرضه سهام بانكها در بورس اعلام مي شود اما به نظر مي‌رسد كه با مشخص نشدن وضعيت بازنشستگي و صورتهاي مالي آنها همچنين نحوه واگذاري اين بار نيز اين وعده‌ها عملي نشده و بانك‌ها همچنان پشت در خصوصي‌سازي باقي‌ مانده و عرضه آن‌ها به زمان ديگري موكول شود.

گرچه قبل از حضور بانك‌هاي دولتي در بورس بايد وضعيت حسابرسى، سودده يا زيان‌ده بودن، معوقه‌، سرمايه‌گذاري‌ها ثبت اساسنامه و از همه مهم تر وضعيت تعهدات دولت و صندوق بازنشستگي آنها به صورت شفاف تعيين تكليف شود تا فعالان بازار با ابهام مواجه نشده و قبل از عرضه اطلاعات كامل شركت، صورتهاي مالي وEPS آن به بازار اعلام شود تا تجربه واگذاري شركت مخابرات و نارضايتي فعالان از عدم ارائه اطلاعات شركت تكرار نشود.همچنين بايد سازمان حسابرسي نظر خود را در مورد ميزان ذخيره بانك‌ها اعلام كند تا حساب‌ها به صورت شفاف ارايه شود.

به گزارش ايسنا، با ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 از سوي مقام معظم رهبري، از دو سال گذشته جلساتي با حضور نمايندگان سازمان خصوصي‌سازي، بورس و بانك‌هاي مشمول واگذاري بند (ج) اصل 44 قانون اساسي در وزارت اقتصاد تشكيل شد و بعد از اتمام فعاليت كارگروهها در سال 86 جلساتي با سازمان خصوصي‌سازي و بورس جهت انجام اقدامات لازم براي خصوصي‌سازي بانك‌ها انجام و سپس مقرر شد بعد از برگزاري مجامع بانكها نخستين سري از آنها در شهريور ماه86 وارد بورس شوند و امروز با گذشت يكسال ازاين وعده هنوز بازار سرمايه در انتظار ديدن بانكهاست تا شايد طبق آخرين وعده بالاترين مسوول سازمان خصوصي سازي كشور درسال 87 سهام اولين بانك دولتي در شهريور ماه واگذار شود.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن