تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820971148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با حضور 6 فيلم مخاطب خاص در سينماها اتفاق مي‌افتد ترافيك فيلم‌هاي فرهنگي در روزهاي داغ سينما


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با حضور 6 فيلم مخاطب خاص در سينماها اتفاق مي‌افتد ترافيك فيلم‌هاي فرهنگي در روزهاي داغ سينما
جام جم آنلاين: از 8 فيلم سينمايي كه اين روزها بر پرده سينماها قرار دارد، شما مخاطب كدام يك از آنها هستيد؟ ميناي شهر خاموش، فرزند خاك، پرچم‌هاي قلعه كاوه، ديوار، هميشه پاي يك زن در ميان است، سربلند، ريسمان باز و حقيقت گمشده فيلم‌هايي است كه اين روزها در سينما‌هاي مختلف در حال اكران است.


در اين ميان، شايد بتوان 2 فيلم هميشه پاي يك زن در ميان است و ديوار را جزو فيلم‌هايي دانست كه اصطلاحا مخاطب عام را هدف قرار گرفته‌اند اما آيا نمايش 6 فيلم كه تقريبا همه آنها جزو فيلم‌هاي «مخاطب خاص» محسوب مي‌شود، مي‌تواند مخاطبان را به حضور گسترده در سينماها دعوت كند؟

اين سوالي است كه اميرحسين علم‌الهدي، كارشناس اكران به آن، چنين پاسخ مي‌دهد: اگر هدف از اكران فيلم‌ها، رد كردن فيلم‌ها و صرفا نمايش آنها باشد، نمايش اين حجم از فيلم‌هاي خاص ايرادي ندارد؛ اما اگر از نمايش چنين فيلم‌هايي به دنبال فرهنگ‌سازي هستيم، قطعا اين شكل نمايش فيلم نمي‌تواند مفيد و موثر باشد.

علم‌الهدي با تاكيد بر مساله «بحث هويت‌يابي» فيلم‌هاي فرهنگي به اين نكته اشاره مي‌كند كه اين روزها ديگر فعالان حوزه توزيع و نمايش كمتر به دنبال شناخت نياز مخاطب هستند و تنها اكران فيلم را هدف قرار مي‌دهند. به عنوان نمونه، سينما عصر جديد مدتي قبل فيلم «ده رقمي» را نمايش داد و حالا فيلم «ريسمان باز» را اكران كرده است.

اين فيلم‌ها نيز در شرايطي به نمايش درمي‌آيد كه در آخرين ماه فصل تابستان، چنين فيلم‌هايي نمي‌توانند مورد علاقه مخاطباني باشند كه هدفشان از حضور در سينما، گذراندن اوقات فراغت است.

سينما خالي بود ، اكران كرديم‌

علي سرتيپي ، پخش‌كننده‌اي كه اين روزها 2 فيلم «ريسمان باز و سربلند» را بر پرده سينماها دارد نيز درباره دليل چنين وضعيتي به خبرنگار ما مي‌گويد: شخصا با اين مساله موافق نيستم كه در يك مقطع زماني همزمان 6 تا 7 فيلم مخاطب خاص نمايش داده شود؛ البته دليل اين موضوع هم شرايط خاصي است كه سينما آزادي به وجود آورده و با سرگروه شدن اين سينما، شرايطي فراهم شده كه 3 تا 4 فيلم با سرگروهي اين سينما اكران شود.

در چند سال اخير نيز حجم عظيم فيلم‌هاي فرهنگي مانده در پشت اكران سبب شد تا به محض فراهم شدن شرايط، اين فيلم‌ها براي نمايش هجوم بياورند.

سرتيپي با اشاره به اين نكته كه سال گذشته 4 فيلم در همين فصل در حال اكران بود، با اشاره به دو برابر شدن فروش فيلم‌ها در مرداد امسال نسبت به سال گذشته تاكيد مي‌كند و با اشاره به اين كه اين مساله تاثيري در كاهش فروش فيلم‌ها نداشته است، مي‌گويد: بهتر بود در كنار اين فيلم‌ها، حداقل 2 فيلم تجاري هم اكران مي‌شد تا شرايط گيشه هم بهبود پيدا مي‌كرد. من هم به عنوان پخش‌كننده در شرايطي كه ديدم سينماها خالي بود، سريع فيلم‌هايم را اكران كردم.

كمي سرگرمي ، لطفا!

علم‌الهدي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اين نكته كه فيلم‌هاي فرهنگي بايد زماني نمايش داده شود كه مخاطب علاقه‌مند به چنين فيلم‌هايي، امكان دسترسي به آنها را داشته باشد، مي‌گويد: در شرايط فعلي كه دانشگاه‌ها تعطيل است، طبيعي است كه دانشجويان به عنوان مخاطبان اين فيلم‌ها نمي‌توانند بيننده اين آثار باشند.

به اعتقاد من، فيلم‌هاي فرهنگي و ارزشمند بايد در سينما‌هاي خاصي كه چنين هويتي دارند، به نمايش دربيايد و تبليغات مناسبي براي نمايش آنها صورت گيرد؛ زيرا فيلم‌هاي ارزشمند فعلي نيز فروش راضي‌كننده‌اي ندارند.

براي چنين فيلم‌هايي نيز بايد اكران هدفمندي در نظر گرفت و اين نوع نمايش دادن اين فيلم‌ها، به نوعي اكران كور است، انگار فقط مي‌خواهند اين فيلم‌ها نمايش داده و رد شود و كسي به دنبال اكران درست نيست.

در همه جاي دنيا، فيلم تجاري در تعداد زيادي سينما و در زمان كوتاه اكران مي‌شود؛ اما فيلم‌هاي خاص در تعداد كم سينما و در مدت طولاني نمايش داده مي‌شوند.

تجربه نشان داده است؛ فيلم‌هاي فرهنگي نيز در صورت برنامه‌ريزي درست، قابليت دستيابي به فروش بالا را دارند.
گيلانه ، يك تكه نان ، قدمگاه، خيلي دور خيلي نزديك و چند نمونه ديگر مثال‌هايي است كه علم‌الهدي در اين زمينه بيان مي‌كند.

سرتيپي نيز در پايان به اين مساله اشاره مي‌ كند كه اكران عيد فطر نيز بيشتر به سمت ‌و سوي فيلم‌هاي خاص رفته است. كنعان ، سه زن ، دعوت و آواز گنجشك ‌ها فيلم‌هايي است كه در نوبت اكران عيد فطر است.

در چنين فضايي ، جاي چند فيلم تجاري خوب هم خالي است تا در كنار مفاهيم عرفاني ، كمي هم سرگرمي به مخاطب هديه شود.

رضا استادي
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن