تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821220706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كريمي‌قدوسي درايسنا: كليد قفل خاورميانه در دست ايران است تحريم‌ها20 درصد دراقتصاد كشورتاثير داشته است تاثير 100 قطعنامه با بستن يك روز تنگه هرمز،برابر است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كريمي‌قدوسي درايسنا: كليد قفل خاورميانه در دست ايران است تحريم‌ها20 درصد دراقتصاد كشورتاثير داشته است تاثير 100 قطعنامه با بستن يك روز تنگه هرمز،برابر است
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: مجلس

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: آمريكا و انگليس در ادبيات ديپلماسي جهاني، از تئوري‌پردازان سياست چماق و هويج هستند و موضع‌گيري آن‌ها مبتني بر همين تئوري است.

جواد كريمي‌قدوسي با حضور در دفتر خبرگزاري دانشجويان ايران، منطقه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار داشت: دست غرب در برابر ملت ايران خالي است و زماني كه آن‌ها با مذاكرات قوي و منطقي از جانب ايران رو به رو مي‌شوند، تاثير آن را در صحنه سياسي جهان مشاهده مي‌كنند.

وي افزود: تحول و اتفاقي كه در مذاكرات اخير رخ داد، حضور مستقيم نماينده آمريكا در مذاكرات بود كه براي اولين بار اتفاق افتاد.

كريمي خاطرنشان كرد: قبل از اين‌كه آن‌ها به كوچكترين خواسته‌هاي خود در قالب قطعنامه‌هاي سازمان ملل دسترسي پيدا كنند با ايران پشت ميز مذاكره مي‌نشينند و به دنبال اين حضور، تاثير آن را اين‌گونه تفسير مي‌كنند كه آمريكا دست از اصول خود در مقابله با ايران برداشته و اين اصول را به نوعي عقب‌نشيني و تسليم در برابر ايران تبديل كرده است، اما براي اين‌كه دست خالي نباشند، تنها در فاصله چند روز رو به تهديد مي‌آورند تا بتوانند نقدها را كاهش داده و اعلام موجوديت كنند و در واقع به نظر مي‌رسد اين رفتارها بيشتر جنبه رواني داشته باشد.

نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه در اين مقطع زماني تهديد ديگر كاربردي ندارد، افزود: از ابتدا تهديد به دو شكل در دستور كار آن‌ها قرار گرفت كه يكي اعمال تحريم و ديگري تهديد به عمليات نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران بود.

غرب در قطعنامه‌ها آنچه كه مي‌توانست عليه ايران به كار گيرد، لحاظ كرد

كريمي يادآور شد: با گذراندن سه قطعنامه عليه ايران، تمام آنچه كه مي‌توانستند در تحريم به كار گيرند، لحاظ كردند و از تصويب شوراي امنيت گذراندند كه ممنوع‌ المعامله كردن كشورها، قفل كردن سيستم بانكي و بازرسي كشتي‌ها و تحريم برخي از شركت‌ها و شخصيت‌هاي ايراني نيز نمونه اين تحريم‌ها به شمار مي‌رود، اما اگر بخواهيم بدانيم كه گام بعدي آن‌ها در تحريم اقتصادي، مالي و سياسي چيست، ديگر چيزي نمي‌بينيم كه آن‌ها بخواهند سراغش بروند.

اين نماينده مجلس افزود: بنابراين از نظر غرب، قطعنامه‌اي كه در آن موضوع تحريم مطرح باشد، تاكيد بر روي همان قطعنامه‌هاي گذشته است و موضوع جديدي را مطرح نمي‌كند.

كريمي ادامه داد: اما گام خطرناك آن‌ها كه براي طرف مقابل حالت بازدارندگي ايجاد مي‌كند، موضوع حمله نظامي چه به صورت موضعي، مقطعي و نقطه‌اي و چه حمله گسترده و همه جانبه به كشور است.

آمريكا و ناتو در منطقه دچار يك جنگ فرسايشي شده‌اند

تداوم اشغالگري براي آمريكا بحران اقتصادي به ارمغان آورده است

وي افزود: واقعيت اين است كه آمريكا و ناتو در منطقه دچار يك جنگ فرسايشي شده‌اند كه بدترين حالت جنگ است؛ به طوري كه هر روز در حال تحليل رفتن هستند، تلفات مي‌دهند و بحران دارند و بيش از 4 سال است كه اين وضعيت را تحمل مي‌كنند و آسيب‌پذيري آن‌ها نسبت به گذشته صدها برابر شده است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: مردم منطقه نيز مقابل آن‌ها ايستاده‌اند و دائم از آن‌ها تلفات مي‌گيرند، هم‌چنين هزينه‌هاي آن‌ها در جنگ سرسام آور است و تداوم اشغال كشورهاي عراق و افغانستان براي آن‌ها بحران اقتصادي به وجود آورده است، به طوري كه مي‌توان گفت 90-80 درصد بحران اقتصادي آمريكا ناشي از اشغال اين كشورها و حضور نظامي آن‌ها در منطقه خاورميانه است و ارتش صدهزار نفري آن‌ها در ميان ميليون‌ها انسان خشمگين اين منطقه گرفتار مانده است.

وي با بيان اين‌كه دشمن هنوز قدرت اسلام را نديده است، يادآور شد: حضرت امام (ره) فرمود "خدا نكند روزي برسد كه قدرت اسلام را به آن‌ها نشان دهيم " چرا كه قدرت اسلام در مقطعي بروز مي‌كند كه ديگر بخواهد كار را تمام كند.

اگر دشمن دست از پا خطا كند ضربات فوق‌العاده سنگيني خواهد خورد

كريمي خاطرنشان كرد: ملت ايران نيز در دو سه دهه اخير نشان داده است كه ملتي نيست كه از تهديد هراس داشته باشد و آن را ناديده بگيرد، بلكه از طرفي با شجاعت تهديد را مي‌شنود و آن را با تدبير و آمادگي بالاي نظامي و تاكتيك‌هاي فوق‌العاده پيشرفته و غيرقابل شناسايي پاسخ مي‌دهد، بنابراين اگر دشمن بخواهد دست از پا خطا كند، فوق‌العاده ضربات كاري و سنگيني خواهد خورد كه البته در طول اين سال‌ها، اين موضوع را بارها امتحان كرده و نتيجه آن را نيز ديده‌ است.

وي افزود: در طول ماه‌هاي اخير غربي‌ها بنگاه‌هاي تبليغاتي و رسانه‌اي خود را به راه انداختند و گفتند به ايران حمله مي‌كنيم و ديگر راهي وجود ندارد، اما رفتار سياسي حاكمان حكيم ايران اين‌گونه است كه عرصه را براي دشمن جهت تاخت‌وتاز رسانه‌اي باز مي‌گذارند و اجازه مي‌دهند كه آن‌ها در جنگ رواني حرف خود را بزنند، چرا كه از يك ذخيره غني منطق، فكر و انديشه برخوردار هستند و مي‌خواهند كه طرف مقابل خودش را تخليه كند و هر چه مي‌خواهد بگويد، سپس با آرامش همه را جمع مي‌كنند.

وي ادامه داد: در طي ماه‌هاي اخير، آن‌ها عمليات رواني خود را انجام دادند و در مقابل، مواضع قاطع فرماندهان عالي نيروهاي مسلح كه بايد در اين ميدان سخن بگويند را شنيدند، چرا كه جواب آن‌ها براي پنتاگون، ارتش آمريكا و ناتو بسيار گويا و روشن است.

تاثير 100 قطعنامه با بستن يك روز تنگه هرمز برابر است

كليد قفل منطقه خاورميانه در دست ملت ايران است

كريمي در ادامه گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: براي اولين بار رسما و به صراحت در چند دهه اخير بستن تنگه هرمز را به طور رسمي اعلام كرديم كه ديگر شعار رسانه‌اي و سخنراني نبود، بلكه موضع ستاد كل نيروهاي مسلح ايران بود كه اگر ملت ايران از حق خود محروم شوند، تنگه هرمز مسدود خواهد شد.

وي افزود: موقعيت ما به گونه‌اي است كه كليد قفل منطقه خاورميانه كه قفل جهان نيز مي‌باشد، در دست ملت ايران است، يعني اگر اين قفل بسته شود جهان بسته مي‌شود و كليد آن قدرتي است كه در ايران مستقر است و خود آن‌ها هم مي‌دانند كه كليد در دست ماست. ما مي‌توانيم هم قفل را باز كنيم و هم در جهان را قفل كنيم.

وي تصريح كرد: اگر آن‌ها 100 قطعنامه هم صادر كنند، اما ما فقط يك روز تنگه هرمز را ببنديم، قابل مقايسه نيست و تاثير آن 100 قطعنامه با بستن يك روز تنگه هرمز برابر است و اين كار شدني است و از نظر فني و نظامي كارهاي آن آماده شده و تمرينات آن صورت گرفته و اگر نياز باشد، به موقع انجام مي‌شود.

تحريم‌ها تنها حدود 20 درصد در اقتصاد كشور تاثير داشته است

وي درباره تاثير تحريم‌ها بر اقتصاد كشور نيز خاطرنشان كرد: اين‌كه تحريم‌ها تاثير گذار نبوده‌اند را منتفي نمي‌دانيم، اما تاثير آن‌ها در اقتصاد كشور تنها حدود 10 تا 20 درصد است.

كريمي ادامه داد: اطلاع داريم كه هم‌اكنون نيز حتي در پيشرفته‌ترين تكنولوژي‌هاي هايتك، بنا به گزارش خود كنگره آمريكا در همين زماني كه دم از تحريم مي‌زنند، تجارت شركت‌هاي آمريكايي با ايران 10 برابر شده است.

نماينده مشهد تصريح كرد: تاثير تحريم‌ها، تاثيري بسيار جزئي و اندك است و ما قبل از ورود به اين صحنه‌ها و قبل از اين‌كه پرونده از آژانس به شوراي امنيت برود، اين روزها را ديده‌ايم و طراحي‌هاي آن نيز از چهار سال قبل انجام شده، يعني هر كس موظف به كاري شده است و همه امور بر اساس يك استراتژي پيش مي‌رود.

كريمي با بيان اين‌كه ايران به لحاظ ژئوپلتيكي در موقعيتي نيست كه بشود آن را بست، گفت: البته ما نيز اجازه نمي‌دهيم كه بخواهند ما را محاصره هوايي و دريايي كنند، چرا كه قطعا آن مرحله، مرحله جنگ است و تهديد نيست و اين اجازه به آن‌ها داده نمي‌شود، در عين حال كه مرزها باز است و آنچه كه آن‌ها حساس هستند كه وارد كشور نشود، وارد شده است، چرا كه اصل، دانش است كه مرزي نمي‌شناسد و از مرزها عبور نمي‌كند تا بتوان جلوي آن را با گمرك گرفت.

نماينده مردم مشهد در مجلس با بيان اين‌كه دانش مبناي قدرت يك كشور است، گفت: البته در زمينه‌هاي ديگر نيز پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم كه در آينده‌اي نزديك اخبار مسرت‌بخش آن را خواهيم شنيد.

وي اضافه كرد: دانش هسته‌اي، هوافضا، سلول‌هاي بنيادين و ديجيتال، هايتك هستند كه توسط غرب كنترل مي‌شود، اما با وجود همه محدوديت‌ها، در اين علوم پيشرفت‌هاي قابل توجهي داشته‌ايم.

كريمي تصريح كرد: هرچند در مسايل بانكي، محدوديت‌ها و مشكلاتي براي كشور به وجود آمده، اما روش‌هاي ديگري جايگزين شده است.

از اول انقلاب مشكل تورم در كشور وجود داشته و دارد

طرح تحول اقتصادي اعلام يك پيروزي بزرگ است

نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه هدف دشمن از تحريم‌ها و تهديدات اين بود كه اول اقتصاد ما را به سقوط كشانده و دچار بحران كند، گفت: هدف ديگر دشمن نيز اين بود كه در ميان مردم و مسوولان كشور دو دستگي ايجاد كنند به گونه‌اي كه عده‌اي بگويند خواهان انرژي هسته‌اي هستيم و عده‌اي ديگر بگويند نيستيم و به جان يكديگر بيفتند.

وي با بيان اين‌كه از اول انقلاب، مشكل تورم و گراني در كشور وجود داشته است و هم‌اكنون نيز وجود دارد، خاطرنشان كرد: متناسب با شرايط جهاني دچار مشكل هستيم، اما اوضاع از دست دولت خارج نشده و برنامه دارد كه به عنوان مثال يكي از اين برنامه‌ها طرح تحول اقتصادي است كه خود اعلام يك پيروزي بزرگ است، و نه تنها اقتصاد ما سقوط نكرده كه براي رسيدن به سند چشم‌انداز، شجاعانه وارد حل معضلات اقتصادي كشور شده‌ايم.

وي ادامه داد: منشا گراني و تورم، در داخل مربوط به تحولات جهاني است كه طبيعي و مشخص است و بخشي از آن نيز مربوط به ضعف‌هاي بسيار اساسي در زيرساخت‌هاي اقتصادي است.

كريمي افزود: در موضوع هسته‌اي، غربي‌ها در هنگام ورود به ايران شيطنت ديگري نيز انجام دادند و گفتند ما در اين مرحله از مذاكرات با رييس جمهور ايران مذاكره نخواهيم كرد و سراغ رييس مجلس آمدند كه با وي مذاكره كنند، اما رييس مجلس نيز هوشياري نشان داد و گفت مذاكره با شما را قبول نداريم.

وي اضافه كرد: بنابراين مذاكرات در سطح وزارت امور خارجه و شوراي عالي امنيت ملي پيگيري شد و البته در داخل هم بعضي از رسانه‌ها القا مي‌كردند كه ظاهرا مسوولان نظام تصميم گرفته‌اند كه پرونده هسته‌اي را از شوراي عالي امنيت ملي به سمت مجلس انتقال دهند و با ديپلماسي پارلماني آن را مديريت كنند.

در مساله هسته‌اي از يك راهبرد تغييرناپذير برخورداريم

وي با بيان اين‌كه در مساله هسته‌اي برخوردار از يك راهبرد هستيم، گفت: هم در اصل دانش و هم در مديريت اين دانش، يك راهبرد و استراتژي داريم كه تغيير نمي‌كند.

اين نماينده مجلس هشتم با بيان اين‌كه اين نوع رفتارها به عمليات رواني برمي‌گردد، يادآور شد: مركز سياست‌گذاري در خصوص مساله هسته‌اي، شوراي عالي امنيت ملي است و برجسته‌ترين ركن اين شورا نيز رييس جمهور است كه بيان كننده مواضع رسمي ايران در قبال پرونده هسته‌اي مي‌باشد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هشتم درباره موضوع تفكيك كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز اظهار داشت: هر طرحي در مجلس احتمال راي آوري دارد، اما بستگي دارد كه طراحان اين طرح چه منطقي داشته باشند و پاسخ‌شان به اين طرح چه باشد.

وي ادامه داد: اگر بخواهيم به لحاظ ساختاري تجزيه و تحليل كنيم كه كميسيون امنيت ملي تفكيك شود يا به شكل فعلي باقي بماند، بديهي است كه باقي ماندنش به شكل فعلي ضرورت دارد، چرا كه در مجالس گذشته اين تفكيك صورت گرفته بود.

كريمي افزود: اگر قائل به تفكيك كميسيون امنيت ملي باشيم، بايد با همين منطق سراغ كميسيون‌هاي ديگر نيز برويم و آن‌ها را تفكيك و تقسيم كنيم، ولي مديريت مجلس چنين اجازه‌اي نمي‌دهد كه مجلس بيش از اين جزء‌ و كوچك شود و با اين روش، در تشكيل كميسيون‌ها نيز با مشكل مواجه خواهيم شد.

وي با بيان اين‌كه كميسيون امنيت، شامل امنيت ملي و سياست خارجي است، تصريح كرد: همان طوري كه نمونه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در خارج از مجلس به نام شوراي عالي امنيت ملي وجود دارد كه در بعد اجرايي، سياست دولت را اعمال مي‌كند، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز كار سياست پارلماني را دنبال مي‌كند و در واقع هر دو داراي يك هدف مشترك هستند.

كريمي با بيان اين‌كه يك قدرت جهان، قدرت پارلماني حكومت‌هاست، خاطرنشان كرد: قدرت سياسي مردم نيز در قدرت پارلماني قابل بهره‌برداري مي‌باشد، چراكه بسيار واضح است كه قدرت دفاعي و امنيت داخلي براي عزت مردم يك كشور در برابر دشمنان به كار گرفته مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر در امنيت داخلي ضعيف باشيم قطعاً در مذاكرات و ديپلماسي خارجي نيز ضعيف خواهيم بود، چرا كه اين دو با يكديگر هم خانواده و مرتبط هستند، به عنوان مثال، در مقطع زماني كه رزمايش پيامبر اعظم(ص) برگزار شد، تيم مذاكره كننده هسته‌اي نيز در مذاكرات، قدرت بيشتري بدست آورد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: در مساله امنيت داخلي نيز گاهي اوقات موقعيتي پيش مي‌آيد كه اين دو مجموعه متشكل از وزارت‌خانه‌هاي امور خارجه، دفاع و دستگاه امنيت در كنار يكديگر تصميم مشترك اتخاذ مي‌كنند و با يكديگر همكاري دارند.

تاكنون هيچ كس را مخالف اساسي طرح تحول اقتصادي نديده‌ام

اين نماينده مجلس درباره طرح تحول اقتصادي خاطرنشان كرد: با مطالعه مطالب رسانه‌ها و مطبوعات و آن‌هايي كه در دايره نظام تحليل و نظريه‌پردازي مي‌كنند، تاكنون هيچ كس را مخالف طرح تحول اقتصادي نديده‌ايم كه بگويد اين طرح اساسا به درد نمي‌خورد، اما ممكن است در شيوه‌ها، زمان اجراء،‌ تاكتيك‌ها و تعميق كار مطالعاتي، نظراتي متفاوت ارائه دهند.

وي افزود: اقتصاد ما در زيربناي خود با بيماري‌هايي مواجه بوده كه غيرقابل انكار است.

كريمي ادامه داد: يكي از پايه‌هاي مهم طرح تحول اقتصادي، به روز كردن نظام مالياتي و گردش مالي افراد است كه در واقع همان درآمد سرانه ملي محسوب مي‌شود.

نماينده مردم مشهد در مجلس در ادامه گفت‌وگو با ايسنا اضافه كرد: با اجراي نظام مالياتي جديد در چارچوب طرح تحول اقتصادي، براساس برخورداري از دانش روز و فناوري مشخص مي‌شود كه چه اتفاقي مي‌افتد و به راحتي افراد به پرداخت ماليات به صورت خوداظهاري فراخوان مي‌شوند كه اقدام بسيار مباركي است.

نظام بانكي كشور بيمار و با جهش بزرگ اقتصادي تناسب ندارد

وي با بيان اين‌كه نظام بانكي كشور بيمار است و با جهش بزرگ اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ما تناسب ندارد، افزود: نظام بانكي كشور بايد هوشيار باشد و در مقطعي كه بحران به سراغ صنعت، كشاورزي و توليد مي‌آ‌يد، بايد بتواند آن را مديريت كند، چرا كه عموم مردم در نظام بانكي با مشكل مواجه هستند.

كريمي تصريح كرد: هدفمندكردن يارانه‌ها نيز در كشور بحث 30 ساله‌اي است كه هميشه صحبت آن مطرح بوده است و اين طرح به جامعه شوك وارد نمي‌كند و اين‌گونه نيست كه ادبيات آن تازه خلق شده باشد، بلكه ادبياتي بوده كه خلق شده و ساليان زيادي روي آن بحث شده است و اگر به خوبي مديريت شود، فوق‌العاده عالي است.

اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: يكي از مزاياي فوق‌العاده برجسته طرح هدفمند كردن يارانه‌ها مساله صرفه جويي بزرگ ملي است.

هدفمندكردن يارانه‌ها كه بخواهد در صرفه‌جويي ملي تاثيرگذارباشد مانند دور زدن دور ميدان مين است

وي تصريح كرد: هدفمند كردن يارانه‌ها كه بخواهد در صرفه‌جويي ملي تاثيرگذار و پيروزي‌آفرين باشد، مانند دور زدن ميدان مين است و هزينه‌هاي ناشي از صرفه جويي ملي در حال حاضر قابل احصاء نيست و آثار آ‌ن در آينده فوق‌العاده زياد خواهد بود.

كريمي ادامه داد: با اين صرفه‌جويي، از وارداتي كه براي تكميل مصرف انجام مي‌گرفت و هم‌چنين خروج ارز از كشور، خود به خود جلوگيري مي‌شود و چه بسا ديگر نياز به واردات بنزين نخواهيم داشت، بلكه از توليد محصول خودمان استفاده مي‌كنيم؛ بنابراين از مازاد مصرف خود، بخشي را به عنوان ذخاير استراتژيك حفظ و بخش ديگر را صادر مي‌كنيم كه افزايش درآمد سرانه ملي را در پي خواهد داشت و درآمد مازاد را به كشور بازگردانده و تبديل به توليد و سرمايه مي‌كند.

با اجراي طرح تحول اقتصادي بازارهاي كاذب بسته مي‌شود

وي با بيان اين‌كه خوشبختانه با اجراي طرح تحول اقتصادي بازارهاي كاذب نيز بسته مي‌شود، به ايسنا گفت: به عنوان مثال بازارهاي غير ارزشي در اقتصاد مانند بورس بازي‌هاي زمين بسته مي‌شود، چرا كه نبايد همه درهاي خروجي اقتصاد باز باشد تا نقدينگي وارد جامعه شود.

كريمي افزود: صرفه‌جويي كه در اسلام بسيار سفارش شده است، يك اصل اقتصادي است كه متاسفانه در كشور پياده نشده است، در حالي كه با صرفه‌جويي، مازاد مصرف مي‌تواند در بخش توجه به اقشار آسيب‌پذير سرمايه‌گذاري شود و با اين طرح اقشار ‌آسيب‌پذير جامعه تحت حمايت قرار گرفته و تاثير تورم از روي آن‌ها برداشته مي‌شود و در نتيجه آثار رواني پديده گراني نيز حذف خواهد شد و عده‌اي نمي‌توانند با شوك در بازار و ايجاد گراني، اجتماع را به تنش بكشانند.

كريمي با بيان اين‌كه يكي از اصول هفت‌گانه طرح تحول اقتصادي، نظام بهره‌دهي است، گفت: در اين طرح خود به خود 50- 40 درصد مشكل بهره‌دهي حل مي‌شود و بخش ديگر نيز شامل آموزش‌ها و تكنيك‌هاي جديد است.

وي ادامه داد: نكته حائز اهميت اين است كه شخص رييس جمهور روي اين طرح اشراف كامل دارد و كسي كه مي‌خواهد عمليات وسيعي را فرماندهي كند، بايد خودش نسبت به طرح اجرايي، ايمان داشته و پاسخگو باشد.

نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: در جلسه با رييس جمهور نيز به اين موضوع اشاره داشتيم كه خودتان براي اجراي اين طرح دائم به صحنه بياييد و مردم را گام به گام در جريان اين طرح قرار دهيد، چرا كه آموزش و مديريت خوب، اركان موفقيت هر طرحي به شمار مي‌رود.

اين نماينده اصولگراي مجلس يادآور شد: مجلس نيز كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي را تشكيل داد، چرا كه اين طرح، داراي اهميت است و مجلس اختيار دارد كه براي پديده‌هاي مهم، كميسيون ويژه تشكيل دهد تا اعضايي كه با راي نمايندگان انتخاب مي‌شوند، گام به گام اين طرح را مديريت كنند.

وي با بيان اين‌كه گاهي انسان از يك مديريت خوب به اندازه‌اي سود مي‌برد كه از يك قانون خوب سود نمي‌برد، گفت: در كشور ما قانون خوب زياد است، ولي مديريت نيست كه آن قانون را خوب اجرا كند، البته در بخش‌هايي مانند اصلاح نظام مالياتي، نيازمند اصلاح و تكميل قانون هستيم.

با همدلي ميان ملت، دولت و مجلس گام‌هاي بزرگي در اقتصاد كشور برداشته مي‌شود

در برنامه چهارساله به سطح خوبي نرسيده و عقب هستيم

وي تصريح كرد: اميدواريم كه با همدلي ميان ملت، دولت و مجلس گام‌هاي بزرگي در اقتصاد كشور برداشته شود و به افقي دست يافتني برسيم، چرا كه هم‌اكنون وضع خوبي نداريم و در برنامه توسعه چهارساله به سطح خوبي نرسيده و عقب هستيم.

كريمي افزود: بايد در برنامه چهارم توسعه به پيشرفت قابل قبولي براي دستيابي به فاكتورهاي اقتصاد منطقه‌اي كه براي خود ترسيم كرده بوديم، مي‌رسيديم كه گزارش‌ها حاكي از آنست كه نتوانسته‌ايم از اين چهار سال استفاده كنيم كه علت آن ضعف‌هاي زيربنايي و ساختاري است.

وي در پاسخ به سوالي درباره فضاي مجلس هشتم تصريح كرد: براساس اطلاعات، تركيب مجلس هشتم قوي‌تر از مجلس هفتم است.

وي با بيان اين‌كه، مجلس از آغاز تشكيل دور جديد تاكنون به غير از تصويب طرح و لوايحي مانند خشكسالي و مواضع هسته‌اي، توانسته است به خودش برسد و مقدمات كار را فراهم نمايد، گفت: البته از اين پس مجلس گرم كار مي‌شود و از آنجايي كه اكثر نمايندگان جديد هستند، نحوه فعاليت در پارلمان را در كنار تجربه‌ها تجربه مي‌كنند و در واقع بايد خودشان را نشان دهند.

مجلس تنها از 50 درصد ظرفيت و توان خود استفاده مي‌كند

كريمي تصريح كرد: تحليلي كه بر اساس سوابق اجرايي و تجربيات گذشته دارم اين است كه مجلس هشتم و حتي مجلس گذشته حداكثر از 50 درصد ظرفيت و توان خود استفاده مي‌كند.

وي با اشاره به فرمايشات امام(ره) و مقام معظم رهبري درباره استفاده مجلس از تمام ظرفيت و توان خود براي خدمت‌رساني به مردم گفت: مجلس بايد سخت كار كند و نماينده مجلس ابتدا بايد كاري كه قانون اساسي براي او مشخص كرده و روي زمين مانده است را انجام دهد، سپس سراغ مستحبات برود.

اين نماينده مجلس با بيان اين‌كه يكي از كارهايي كه مجلس به عنوان اولين طرح خود تصويب كرد، طرح تنقيح قوانين بود، افزود: تنقيح قوانين به اين معناست كه تمامي قوانيني كه طي صد سال سابقه پارلماني كشور تصويب شده است، پالايش شود، چرا كه بسياري از قوانين گذشته به درد امروز نمي‌خورد و مزاحم هستند.

مجلس بايد در اداره خود تحول ايجاد كند

مجلس هشتم طي چهارسال كار خود مي‌تواند صد درصد قوانين را تنقيح كند

وي با بيان اين‌كه معتقدم مجلس هشتم طي چهار سال كاري خود مي‌تواند صد درصد قوانين را تنقيح كند، تصريح كرد: البته به تنهايي نمي‌شود، بلكه بايد با برگزاري يك فراخوان ملي، بين وزارت‌خانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و جريان‌ها انسجامي ايجاد كند و با دعوت از نخبگان، پيشنهادهاي شفاف ارائه شود تا بعضي از قوانين دست و پاگير حذف شود.

كريمي با بيان اين‌كه مجلس بايد در اداره خود تحول ايجاد كند، گفت: در مجلس روش‌هايي وجود دارد كه كارايي مجلس را كاهش مي‌دهد، چرا كه نماينده زماني كه به داخل صحن مجلس مي‌آيد، بايد تمام حواس خود را متوجه مذاكرات كند و از قبل مطالعه داشته باشد و دست پر وارد مجلس شود.

وي ادامه داد: يكي از ضعف‌هايي كه در همين مدت در مجلس مشاهده مي‌شود، حضور دائم نمايندگان دولت و وزارتخانه‌ها در داخل صحن مجلس است، البته طبق آيين‌نامه آن‌ها به جز جلسه غيرعلني مي‌توانند وارد صحن شوند، اما اين حضور باعث تشتت فكري نمايندگان مي‌شود و فكر آن‌ها را از مذاكرات منحرف مي‌كند و به همين دليل است كه متاسفانه هميشه در مجلس ديده مي‌شود كه چند نفر فقط در حال راه رفتن هستند، در حالي كه پارلمان بايد با فكر تصميم‌گيري كند.

كريمي اضافه كرد: برخي از اين مسايل مربوط به لابي كردن براي راي آوردن طرح‌هاست كه البته مي‌توان براي آن نيز سيستمي طراحي كرد كه از طريق يك سيستم داخلي، نمايندگان با يكديگر در تماس باشند، چرا كه در غير اين صورت، رفت و آمدها در داخل مجلس زياد مي‌شود و صحن به هم مي‌ريزد و در نتيجه كارايي مجلس كاهش مي‌يابد.

وي ادامه داد: اين موضوع به هيات رييسه مجلس نيز تذكر داده شده است و انتظار است كه اين اتفاق بيفتد، چرا كه مجلس بايد الگو باشد.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: عبدالله احمدي

انتهاي پيام
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن