تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806865814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آرشیو کامل واسونک شیرازی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: واسونک چیست؟

فرهنگ عامیانه در جوامع مختلف اصیل ترین مأخذ دانش و بینش انسانهای هر جامعه به حساب میآید. شاید درهم تنیدگی و تفکیک ناپذیری بینش*ها و دانش*ها در جلوه*های این فرهنگ پژوهشگران این عرصه را در تنگناهای مختلف قرار بدهد اما، از آنجا که مقیاس فرهنگ عامیانه گسترده و از طرفی نیز تو در توست ، بی شک شناخت، تبیین و تفسیر جلوه*های آن نیز از اهمیت ویژه*ای برخوردار است. پوشیده نیست که گام نخست بهره برداری از این اقیانوس، آشنایی ؛ راهکارهای مکتوب سازی ، بازیابی ، انطباق ، ثبت و تجزیه و تحلیل این منابع شفاهی است. امروزه در اقصی نقاط جهان ، مجامع آکادمیک بخش وسیعی از فعالیت*های خود را معطوف به پژوهش در جلوه*های فرهنگ عامیانه و ساختارهای زبان آن ساخته*اند.
اصلی ترین شناسه*ی فرهنگ عامه ، ویژگی شفاهیِ نقل شدن سینه به سینه دریافت*ها و تجربیاتِ خود زیسته مردمانی است که طی ادوار مختلف از پدران و مادران خود گرفته و به فرزندان خود منتقل ساخته*اند. ازاین منظر شاید بتوان فرهنگ عامیانه را اصیل ترین مأخذ ریخت شناسی معرفتی اندیشه*ای هر جامعه قلمداد کرد. بدیهی است که این اصالت در کوچکترین جزء زبان معینی « حرف » و « واژه » تا حجیم ترین تولیدات پژوهشی که پیش روی شماست حاصل ت***** اینچنین است. دراین پژوهش من بر آن بوده*ام که نخست پاسخی درخور برای این پرسش بیابم که :
- واسونک چیست و مشخصات ساختاری آن کدام است؟
برای رسیدن به این پاسخ ، مسیر طی شده*ی پژوهش دارای مراحل زیر بوده است :
الف) انتخاب روشی مناسب برای مکتوب سازی مصاحبه*ها.
ب) بازیابی متن*های اصیل.
ج) انطباق متن*های دریافتی و جمع آوری شده ، در مصاحبه*ها.
د) ثبت و تجزیه و تحلیل نهایی منابع شفاهی و حذف قرینه*های و اشعار موازی.
جمعبندی دریافت*هایم برا ی جمعبندی مسیر طی شده و ارایه*ی پاسخ به پرسش پیرامون مفهوم واسونک چنین است :
تک بیت*هایی است ( گاه مُقَفّا و گاه نیز بی ردیف و یا قافیه ) با وزن vasunak واسونک
فاعلاتن ، فاعلاتن ، فاعلاتن ، فاعلاتن ، فاعلن که حال و هوای ترانه دارد. گاه ممکن است بندهای یک بیت بُرشی موازی داشته و گاه نیز از توان مصوت*ها برخوردار نباشد.
واسونک ترانه*هایی مختص مراسم عروسی است و در جشن*های متنوع از قبیل خواستگاری ، بله بُران ، رخت بُران ، مجلس حنا بندان ، مجلس عقد ، **** بندی ، شب زفاف و مراسم متنوع پاگشا به توسط زنان به صورت فردی و گروهی خوانده می*شود.
این اشعار را گاه همراه با دایره زنگی ، تمبک ، کمانچه ، قیچک ، نقاره ، نی*انبان و... و گاه نیز در ضرباهنگ هلهله های جمعی می*خوانند. دراین همخوانی ، نخست یکی از زنان شروع می*زنند. پس ازآن، واسونک خوانی{kel }به خواندن واسونک می*کند و اطرافیان « کِل1 »
ادامه می*یابد.
مروری براین ترانه*های نشان می*دهد که شعرهای آنها دارای مضامینی غنی از موضوعات انسانی و تنوع دیدگاه درباره زندگی مشترک انسانهاست. ترانه*هایی که به عنوان شادیانه*های آغاز یک زندگی دیگر، درساحتی دیگر به نام خانواده زمزمه می*شود.
مکان*هایی که واسونک*ها در آنجا خوانده می*شود عموماً مکان*هایی هستند که درهرکدام ، به عللی، عروس یا داماد حضور پیدا می*کنند. از آنجا که همسریابی، انتخاب ، بهگزینی و پس از آن پشت سر گذاشتن مراحلی چون بله برون ، مراسم عقد و مراسم عروسی سلسله مراتبی هستند که در پیمودن مسیر آغاز زندگی زناشویی رعایت می*شود، مکان*هایی که این مراسم در آنجا برگزار می*گردند به عنوان مکان*های خوانش واسونک مطرح می*شدند. این مکان*ها را می*توان به مکان*های درجه اول ( خصوصی ) ، مکان*های درجه دوم ( عمومی ) و سایر مکان*های تقسیم نمود.
الف) مکان*های درجه اول یا خصوصی
این اماکن ، مجموعه مکان*هایی هستند که در مراتب مختلف جشن زناشویی ، عروس ، داماد و همراهانشان در آنجا حضور می*یابند و ایشان را راهنمایی و همراهی می*کنند. اهم این مکان*ها عبارتند از : خانه داماد ، خانه عروس ، گرمابه 2 ، مکان حنابندان 3 ، پاگشاخانه*ها 4 و *****خانه.
ب) مکان*های اختصاص به برگزاری مراسم عقد، عروسی و پیش مقدمات این مراسم هستند. این مکان*ها عبارتند از : آرایشگاه 5 ، محل برگزاری مراسم عقد و عروسی.
درجه عمومیت این مکان*ها به خاطر حضور اقوام و خویشان دور یا نزدیک داماد و عروس می* باشد. درحقیقت نوعی حریم قایل شدن دراین مرتبه بندی مشاهده می شود.
دراین اماکن نیز به فراخور حال و هوای مجلس واسونک*هایی قرائت می شود.
ج) سایر مکان*ها
اماکنی به جز دو دسته قبل که در مسیر منازل عروس و داماد واقع شده*اند و به صورت عمومی ، شاهد این جشن هستند در زمره*ی سایر مکان*ها آورده شده*اند. گذرگاه*های محله ، مسیر عروس کشان، مسیر جهیزیه کشان ، و... جزو سایر مکان*ها قلمداد می شوند. این مکان*ها نیز واسونک*های خاص خود را دارند.
نکته*ای که ذکر آن ضروری به نظر می رسد سلسله مراتب خوانش واسونک*ها به توسط افراد است. دراین رابطه ، واسونک*ها به توسط افراد زیر قرائت می شود.
1- یاران داماد : متشکل از اقوام و بستگان درجه یک و دو خانواده و داماد.
2- یاران عروس : متشکل از اقوام و بستگان درجه یک و دو خانواده وعروس.
3- سایرین : کسانی که به نوعی درجشن زناشویی شرکت کرده*اند.
4- عروس
5- داماد
باید اذعان کرد که به ندرت دیده شده که عروس یا داماد خود واسونک خوانی کنند. ناگفته نماند که واسونک*ها در قسمت زنانه مراسم عقد و عروسی به توسط زنان خوانده می*شود.
واسونک*های شیراز در بردارنده مضامین زیر هستند :
- شادی به انجام رسیدن وصلت و پا گرفتن زندگی نوین.
- ستایش زیبایی*های زنان.
- ستایش قدرتمندی و جوهره* داری مردان.
- تقدیس آموزه*های وفاداری.
- پیشه سازی صبر در زندگی مشترک.
- رضایتمندی از رودررویی با قضا و قَدَر درزندگی زناشویی.

عناصر شعری واسونکهای شیراز
اگر « ایماژ » یا « خیال » را عنصر اصلی جوهر بدانیم ، در ساختارشناسی شعر فلکور شیراز، بالاخص واسونک*ها، تنوع و رنگارنگی چشمگیری از گستره*ی تخیل را شاهدیم. بااین تفاوت ماهوی ، که تخیل در شعر کلاسیک و معاصر عمدتاً خاستگاه و جایگاهی ویژه دارد و اصولاً عنصری در جهت پرداخت فضاهای رمانتیک و فاصله گرفتن از جنجال*ها و جنجال آفرین*های عقل جزوی بشری است، درحالی که در شعرهای شیراز، ویژگی**یی کاملاً انسانی و زمینی پیدا می*کند. به عبارتی این عنصر درجهت هرچه پُربارتر و پررنگ شدن خواست*های بشری در مواجهه با مظاهر حیات و همزیستی انسانی به کار برده می شود. تصاویر ساده ، انسانی ، شادی آفرین و امید بخش واسونک*ها، همه و همه گویای قدرت تخیل نهفته*ی شاعران این شعرهاست که در گستره*ی واسونک*ها تجلی یافته*اند.
نکته دیگری که در بافت شعر واسونک ، قابل توجه است بازشناخت مرز حقیقت و مجازاست. زیبایی بهره مندی واسونک*ها در جایگزین سازی عناصر ذهنی در موقعیت*های حقیقت*مند و مجازی شعر به حدی است که گاه واسونک*ها را تا ناب ترین آثار شعری فارسی ارتقا می دهد.
واسونک*ها چون دیگر گونه*های شعری از عمده ترین عناصر ساختاری شعراز قبیل تخیل ، مجاز، استعاره، اغراق و مبالغه ، کنایه و تشخیص برخوردار هستند. از سراینده این شعره
ا اطلاع چندانی در دست نیست و کسی نیز تا کنون به مهم نپرداخته است، و عمده تلاش های

صورت پذیرفته، تنها به ثبت روایت*هایی از واسونک*ها خلاصه شده است. 6
اما دراین کتاب تلاش براین بوده تا ضمن برخوردارسازی کتاب از ساختار و ویژگی*های پژوهش های آکادمیک ، طراوت آثار از بین نروند. در این رابطه روش کارم به صورت زیر بوده :
1. ابتدا واسونک*ها را از منابع مختلف شفاهی جمع آوری کردم ( سالهای 1368 تا 1375 ). تعداد واسونک جمع آوری شده چیزی نزدیک به 325 تک بیت بود از هفده راوی.
2. پس از انجام جمع آوری ، واسونک*ها با همدیگر تطبیق داده شدند و کامل ترین و گویاترین آنها براساس فراوانی نمونه*ها انتخاب شد.
3. مرحله نهایی ، آوانویسی واسونک*ها بود که این مهم را آقای محمد وحید قاسمیان پژوهشگر ادبیات معاصر به انجام رساندند.
آنچه پیش روی شماست ت***** است درجهت حفظ بخشی از ادبیات فولکلور شیراز که لبریز از زندگی و شادی و نشاط است. اما چرا این مجموعه را ترانه*های زنان نام نهادم ، اصلی*ترین دلیلش این است که این ترانه*ها را زنان در مجالس عروسی زمزمه می*کنند و شاید هم ایشان ، سرایندگان آنهایند، هرچند که نام و نشانی از سراینده اصلی این اشعار دردست نیست.
با این حال ضمن سپاس و ارج گذاری پیشینیانی که در حفظ سینه به سینه ادبیات عامیانه تلاش کرده*اند ، امید این را دارم که گام حاضر، ت***** ارزنده در جهت حفظ و تعالی فرهنگ فارس و فوکلوریک شیرازِ همیشه بزرگ و سربلند و اندیشه پرور و پایتخت هماره*ی فرهنگ ایران زمین باشد.
درآخر ضمن آرزوی بهروزی ، شادکامی و شادزیستی برای هموطنان عزیز درسراسر جهان ترانه*های زنان را به جمیع عاشقانِ شادی و زندگی تقدیم می*دارم.
-----------------------------------
1- صدایی هلهله مانند به نشانه*ی شادی زنان که با نهادن و برداشتن متوالی چهارانگشت برروی لب و دهان نواخته می*شود.{ کل بروزن دل}
2- درگذشته های نه چندان دور ( نیم قرن گذشته ) قُرق گرمابه برای عروس و داماد از مراسم اصلی جشن زناشویی بوده است. رفتن و بازگشتن به گرمابه همراه با شادی و سروری بوده که واسونک خوانی بخشی از آن را شامل می*شده است. این مراسم هم اکنون در منازل داماد یا عروس انجام می*شود.
3- محل حنابندان در گذشته ها ، در مکانی مقدس از اماکن متبرکه در نزد اهالی شهر شیراز انجام می*شده است. این مراسم به خاطر قایل بودن آسمانی بودن پیوند زناشویی است. از این رو رسم بر این بوده که حنابندان را با مراسمی آیینی- مذهبی تلفیق کرده و رنگ و رویی مذهبی و قدسی به آن ببخشند.
4- پاگشاخانه منازلی است که به ترتیب اولویت د ر اقوام و خویشان عروس و داماد میزبانی خانواده نو را پذیرا می*شوند. پاگشا عموماً همراه با صرف نهار و یا شام است. بستگان درجه اول خانواده عروس و داماد دراین مراسم شرکت می*کنند تا اسباب آشنایی آنها با یکدیگر فرآهم آید.
5- آرایشگاه : درگذشته رسم براین بوده که آرایشگر به خانه عروس می*آمده و در آنجا عروس را آذین می**کرده است. امروزه رسم و رسومات دگرگون شده و قواعد شهرنشینی حریم خاص انسان*ها را به نفع خود تغییر داده است. به عبارتی آرایش زن که قبلاً در مکان خصوصی و منزل صورت می*پذیرفت عمومیت یافته و در آرایشگاهایی خارج از منزل صورت می*پذیرد.
6- ر.ک. فرهنگ مردم فارس : ابوالقاسم فقیری.
( دراین کتاب فقیری ضمن ارائه چند واسونک ، بخشی از مجموعه فلکوریک و فرهنگ مردم فارس را به موضوع واسونک اختصاص داده است. صادق همایونی نیز در بخشی از پژوهشهای فولکوری خود به موضوع واسونک اشاره* هایی داشته و نمونه هایی نیز ارائه شده است.
ر.ک. یکهزار و چهارصد ترانه*ی محلی ( صص 26- 29- 62- 83- 273- 396- 414- 464 )




تمام واسونک ها برداشت شده ار سایت:kakoshirazi.com






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 851]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن