تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804647566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگداشت علامه عسكري هفتم شهريور در قم برگزار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بزرگداشت علامه عسكري هفتم شهريور در قم برگزار مي‌شود
گروه خبرنگاران افتخاري / جلال بيطرفان: مراسم بزرگداشت علامه سيدمرتضي عسكري، نويسنده، پژوهشگر و استاد حوزه‌هاي علميه، شامگاه پنج‌شنبه، هفتم شهريورماه در قم برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، اين مراسم پس از نماز مغرب و عشا با حضور علما، مراجع تقليد و روحانيان و اقشار مختلف مردم و با سخنراني كاظم صديقي، از فضلاي حوزه علميه در مسجد اعظم قم برگزار مي‌شود.

علاّمه ‌آيت‌اللّه‌ مرتضي‌ عسكري، در سال‌ 1293 هجري‌ خورشيدي‌ در شهر سامرا پاي‌ به‌ عرصه‌ هستي‌ نهاد. خانواده‌ او، روحاني‌ و ايراني‌ الاصل‌ و اهل‌ ساوه‌ بودند. گويا، دست‌ تقدير، والدين‌اش‌ را به‌ اين‌ شهر كشانده‌ بود تا در جوار قدسي‌ امام‌ هادي‌ و امام‌ عسكري(عليهماالسلام) سكني گزيند.

‌چرخ‌ روزگار، در اوان‌ كودكي، گَرد يتيمي‌ بر چهره‌اش‌ نشاند و وي‌ را از گرماي‌ مهر والدين‌ محروم‌ كرد.

‌در ده‌ سالگي، او را به‌ اميد روزي‌ كه‌ خوشه‌چين‌ دامن‌ معرفت‌ مكتب‌ امامت‌ گردد و جهان‌ اسلام‌ از كام‌ زلال‌ او بهره‌ور شود، به‌ مدرسه‌ي‌ علوم‌ ديني‌ فرستادند.

‌جد او آيه‌‌اللّه‌ ميرزا محمد شريف‌ عسكري‌ تهراني‌ (معروف‌ به‌ خاتمه‌ي‌ محدثين) بود. وي، سيره‌ اين‌ صالح‌ را سرمشق‌ خود كرد تا روزي‌ شيوه‌ سلف‌ را احيا كند و تداوم‌ بخشد و اين‌ گونه‌ بود كه‌ شد آن‌ چه‌ كه‌ شد: علامه‌اي‌ شهير در دوران‌ معاصر.

او، شيفته‌ي‌ كتاب‌ بود و آموختن. بويژه‌ به‌ مطالعه‌ي‌ كتاب‌هاي‌ تاريخي‌ و سفرنامه‌ها عشق‌ مي‌ورزيد. دوران‌ جواني‌اش‌ در كتابخانه‌ي‌ جدش‌ - كه‌ وكيل‌ ميرزاي‌ شيرازي‌ بود - در ميان‌ انبوه‌ كتب، سپري‌ شد و در بحر نوشته‌ها، از بام‌ تا شام، شنا كرد و مرواريد هدايت‌ صيد كرد.

علامه ‌آيت‌‌اللّه‌ مرتضي‌ عسكري، در سال‌ 1293 هجري‌ خورشيدي‌ در شهر سامرا پاي‌ به‌ عرصه‌ هستي‌ نهاد. خانواده‌ او، روحاني‌ و ايراني‌ الاصل‌ و اهل‌ ساوه‌ بودند. گويا، دست‌ تقدير، والدين‌اش‌ را به‌ اين‌ شهر كشانده‌ بود تا در جوار قدسي‌ امام‌ هادي‌ و امام‌ عسكري(عليهماالسلام) سكنا گزيند.

‌آيت‌‌اللّه‌ عسكري‌ در سال‌ 1310 در دوران‌ مرجعيّت‌ ستيغ‌ آفتاب‌ تابان‌ علم‌ و فقاهت، مرحوم‌ آيه‌اللّه‌ العظمي‌ حاج‌ شيخ‌ عبدالكريم‌ حايري‌ به‌ قم‌ آمد و دروس‌ سطح‌ و مباحث‌ اخلاق‌ و تهذيب‌ و كلام‌ و تفسير را نزد آيات‌ عظام‌ مرعشي، شريعتمدار ساوجي، پايين‌ شهري، امام‌ خميني، حاج‌ ميرزا خليل‌ كمره‌اي(رضوان‌الله‌عليهم)، تلمذ كرد.

‌وي، مدت‌ چهار سال‌ در قم‌ ماند و همگام‌ با سيد محمود طالقاني، طرحي‌ نو براي‌ تحصيل‌ و تعليم‌ و تفسير علوم‌ قرآني‌ پي‌ ريخت‌ كه‌ اين‌ طرح‌ با مخالفت‌ رو به‌ رو شد و همين‌ مسئله، موجب‌ شد از قم‌ به‌ سامرا برود و دروس‌ خارج‌ را در عراق‌ به‌ اتمام‌ برساند.

‌او، در مدتي‌ كه‌ در عراق‌ به‌ سر مي‌برد، در محله‌هاي‌ مختلف‌ به‌ منبر مي‌رفت‌ و كلاس‌هاي‌ درسي‌ دانشجويان‌ و طلاب‌ را‌ اداره‌ مي‌كرد. در چنين‌ احوالي، اوضاع‌ شهر به‌ شدت‌ نگران‌ كننده‌ بود و تهاجم‌ فرهنگي‌ و اشعائه سكولاريسم‌ و تبليغات‌ ناسيوناليسم‌گرايي‌ و ماركسيستي‌ در عراق‌ اوج‌ مي‌گرفت. علاّمه‌ي‌ عسكري، در شرايط‌ حادّ جامعه‌ي‌ آن‌ روز به‌ خاطر استبداد و خفقان‌ شديد حزب‌ حاكمه‌ بعث، روانه‌ي‌ بيروت‌ شد و هر چند خانواده‌اش‌ از چنگ‌ اين‌ رژيم‌ در امان‌ نماند، امّا او به‌ لطف‌ خدا به‌ ايران‌ آمد و در اين‌ سرزمين‌ ماندگار شد.

‌اكثر آثار علامه‌ عسكري، در كشورهاي‌ عربي، بخصوص‌ در كشور مصر. منتشر و مورد استقبال‌ اسلام‌ پژوهان‌ قرار گرفته‌ است. برخي‌ از آثار علامه، به‌ زبان‌ انگليسي‌ نيز ترجمه‌ شده‌ است. از ويژگي‌هاي‌ كتاب‌هاي‌ علامه‌ عسكري، بيان‌ روشن‌ و واضح‌ و نثر بسيار روان‌ و سليس‌ آن‌ها است‌ كه‌ خواننده‌ را به‌ سوي‌ خود مي‌خواند.

‌علامه‌ سيد مرتضي‌ عسكري، داراي‌ تأليفات‌ فراواني‌ به‌ زبان‌هاي‌ عربي‌ و فارسي‌ است. او افزون‌ بر بررسي‌ كتب‌ شيعه، احاديث‌ و روايات‌ اهل‌ سنت‌ را نيز مورد بررسي‌ قرار داده، به‌ گونه‌اي‌ كه‌ اين‌ آثار، مرجع‌ و منبعي‌ قابل‌ اعتماد براي‌ آنان‌ به‌ شمار مي‌رود. كوشش‌هاي‌ علامه‌ي‌ عسكري‌ براي‌ مصون‌ ماندن‌ اسلام‌ از تحريف، مورد تقدير هر دو مكتب‌ قرار گرفته‌ است.

‌اكثر آثار علامه‌‌ عسكري، در كشورهاي‌ عربي، بخصوص‌ در كشور مصر. منتشر و مورد استقبال‌ اسلام‌ پژوهان‌ قرار گرفته‌ است. برخي‌ از آثار علامه، به‌ زبان‌ انگليسي‌ نيز ترجمه‌ شده‌ است. از ويژگي‌هاي‌ كتاب‌هاي‌ علامه‌‌ عسكري، بيان‌ روشن‌ و واضح‌ و نثر بسيار روان‌ و سليس‌ آن‌ها است‌ كه‌ خواننده‌ را به‌ سوي‌ خود مي‌خواند.

‌برخي‌ از كتاب‌هاي‌ ايشان عبارتند از: عقايد اسلام‌ در قرآن‌ كريم، ‌نقش‌ عايشه‌ در تاريخ‌ اسلام، مصحف‌ در روايات‌ و اخبار، امامان‌ اين‌ امت‌ دوازده‌ نفرند، گريه‌ بر ميّت‌ از سنت‌هاي‌ رسول‌ خدا(صلّي‌اللّهُ عليه‌وآله‌وسلّم) است، بداء يا محو و اثبات‌ الهي، آيه‌ تطهير در كتب‌ دو مكتب‌ عصمت‌ انبياء و رسولان، ازدواج‌ موقت‌ در اسلام، آخرين‌ نماز پيامبر،‌ صفات‌ خداوند جليل‌ در مكتب، اديان‌ آسماني‌ و مسئله‌‌ تحريف، سقيفه، معالم‌ المدرستين، بزرگداشت‌ ياد انبياء، عدالت‌ صحابه، عبداللّه‌ بن‌ سباء و ديگر افسانه‌هاي‌ تاريخي، حكم‌ بازسازي‌ قبور انبيا و اوليا و عبادت‌ در آن‌ها، جبر و تفويض‌ و اختيار و قضا و قدر، نقش‌ ائمه‌ در احياي‌ دين و صد و پنجاه‌ صحابي‌ ساختگي.

علامه سيد مرتضي عسكري، نويسنده، پژوهشگر و استاد حوزه‌هاي علميه، شامگاه دوشنبه، 26 شهريور ماه سال گذشته در بيمارستان‌ ميلاد تهران به دليل بيماري قلبي، كليوي درگذشت.

اين عالم رباني پس از سال‌ها تلاش در راه بيان باورهاي مكتب شيعه و نگارش كتب فراوان در سن 93 سالگي دعوت حق را لبيك گفت.
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن