تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821077509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشريح فعاليتها و عملكرد امور آب اسلام آباد غرب


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: تشريح فعاليتها و عملكرد امور آب اسلام آباد غرب
آرش صياد مدير امور آب شهرستانهاي اسلام آباد غرب و دالاهو كه مهندسي عمران دارد در گفتگويي به‌تشريح عملكرد اين اداره پرداخت.

متن گفتگو چنين است:

لطفا خودتان را براي خوانندگان محترم معرفي كنيد.

* با سلام، آرش صيادي هستم. 6 سال سابقه اجرايي در شركت آب منطقه‌اي غرب به عنوان كارشناس دفتر بهره‌برداري و نگهداري از سدها و شبكه‌ها، دبير كميته حفاظت كيفي منابع استانهاي كرمانشاه، همدان، لرستان، ايلام و كردستان را دارم. مدير بهره‌برداري سد سليمانشاه سنقر هم بوده و در حال حاضر عضو كميته ايمني و پايداري سدهاي شركت، عضو كميته پايش تاسيسات آبي استان و ضابط دادگستري به عنوان مامور ماده 30 و رسيدگي به تخلفات بخش آب هستم.

وظايف و اقدامات امور آب چيست؟

* مديريت بر منابع آب هاي سطحي و زيرزميني از قبيل كشاورزي – صنعت و شرب صدور مجوزهاي بهره‌برداري آبهاي سطحي و زيرزميني بخش كشاورزي با توجه به اعتبارات نظارت بر اجراي پروژه‌هاي عمراني در بخش آب از قبيل احداث سدهاي مخزني، شبكه هاي آبياري و زهكشي، بندهاي انحرافي، تامين آب شرب شهرها و روستاهاي زير پوشش از طريق صدور مجوز بهره‌برداري آبهاي سطحي و حفر چاههاي شرب، نظارت بر اجراي طرحهاي ساماندهي رودخانه‌ها، تقسيم و توزيع آبهاي كشاورزي براساس عرف حقابه‌هاي موجود، نظارت و كنترل بهره‌برداري از چاههاي كشاورزي مطابق مصرف بهينه و پروانه بهره‌برداري، ممانعت از حفاريهاي غيرمجاز در دشتهاي منطقه و معرفي متخلفين و دستگاههاي حفار غيرمجاز به مقامات قضايي در راستاي صيانت از آبهاي زيرزميني، دشتها با هماهنگي نيروهاي انتظامي.

منابع تامين آب شرب شهر اسلام‌آباد غرب و ميزان برداشت آنها چست؟

* تامين آب شرب شهر به عنوان اولويت وظايف اين اداره است كه از 15 حلقه چاه عميق و چشمه سراب شرف آباد تامين مي‌شود. 50 درصد آب مصرفي از طريق سراب و 50 درصد ديگر از چاههاي محفوره تامين مي‌شود، ميزان مصرف آب شرب بستگي به فصول مختلف سال دارد و بين 650 تا 850 هزار مترمكعب در ماه متغير است. با توجه به خشكسالي‌هاي اخير و افت آبدهي سرابها و منابع آب زيرزميني لزوم مطالعه و اجراي طرحهاي مختلف براي تامين آب شرب شهر در آينده ضروري است.

امور آب چه برنامه‌اي براي مقابله با پديده خشكسالي در بخش شرب دارد؟

* خوشبختانه با پيگيريهاي دكتر فلاحت پيشه نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي آقاي صفوي فرماندار شهرستان300ميليون تومان از اعتبارات خشكسالي براي حفر دو حلقه چاه عميق جهت تامين آب شرب شهرستان اختصاص يافته كه اين اعتبار در اختيار شركت آبفاي شهري است و جانمايي چاهها انجام شده و با توجه به روي مدار آمدن چاه محفوره بدره‌اي و با حمايتهاي انجام شده در بحث تامين آب شرب شهر مشكل خاصي وجود ندارد.

سد شيان كي به بهره‌برداري مي‌رسد؟

طرح سد مخزني شيان در راستاي كنترل و ذخيره سازي و امكان استفاده از تمامي آورد چشمه هاي شيان اجرا مي‌شود، ذخيره آورد سراب در فصول غيرمصرف در يك مخزن جانبي به حجم 8 ميليون مترمكعب و استفاده از آب ذخيره شده در فصل كشت و آبياري، تنظيم دبي پايه چشمه‌هاي سراب به ميزان 5/13 ميليون مترمكعب براي اسفتاده بهينه و افزايش راندمان انتقال و توزيع، ايجاد امكانات لازم به منظور توسعه و بهبود سيستم كشاورزي، دامداري و صنايع تبديلي وابسته، ايجاد امكانات تفريحي و سياحتي با توجه به موقعيت مكاني مناسب سد نسبت به شهر اسلام‌آباد غرب است.

لازم به يادآوري است باتوجه به عدم اجراي شبكه آبياري و زهكشي سد در خشكسالي رخ داده با هماهنگيهاي انجام شده با جهاد كشاورزي شهرستان به مدت 40 روز آب پشت دريا چه سد به ميزان 200 ليتر در ثانيه در اختيار كشاورزان پايين سد قرار گرفت كه اين امر اراضي ديم منطقه را از خطرات خشكسالي نجات داد و شبكه مدرن سد در سال جاري با انتخاب پيمانكار به اجرا گذاشته مي‌شود.

با توجه به اجراي طرح ساماندهي رودخانه راوند كه قسمت اعظم آن، از داخل شهر عبور مي‌كند.

در مورد اثرات اين طرح و همچنين ويژگيها و خصوصيات آن توضيح دهيد.

* رودخانه راوند به دليل عبور از داخل شهر اسلام آباد غرب از جهات مختلف داراي اهميت ويژه است نابساماني در تاسيسات شهري و فقدان شبكه فاضلاب سبب شده است كه در نواحي مختلف فاضلاب مناطق مسكوني با استفاده از شيب عمومي منطقه به طرف رودخانه جريان يافته و سيماي نامطلوبي به‌خود گرفته و باعث آزردگي خاطر شهروندان شود.

نبود شيب مناسب و ديوارسازي غيرفني و هيدروليكي در قسمتهايي از اين رودخانه و همچنين رشد گياهان مختلف در داخل بستر رودخانه باعث انباشت زباله‌ها و رسوبات در داخل آن شده و ظرفيت عبور جريان را كاهش داده است. به اين منظور مسئولين شركت آب منطقه‌اي استان كنترل سيلاب و همچنين ساماندهي و زيباسازي رودخانه به طول حدود 7 كيلومتر را در دستوركار قرار دادند كه بحمدالله 75 درصد طرح انجام شده و در صورت اختصاص اعتبارات كافي اين طرح سال 1388 به بهره‌برداري مي‌رسد.

نظرتان در مورد حفاريهاي غيرمجاز انجام شده و اثرات آن بر آبهاي زيرزميني چيست؟

* با استناد به ماده 45 قانون توزيع عادلانه آب هركس عمداً آبي را بدون حق يا اجازه مقامات مسئول به‌مجاري يا شبكه آبياري متعلق به حفر منتقل و يا بدون رعايت مقررات اقدام به حفر چاه و يا قنات و يا بهره‌برداري از منابع آب كند علاوه بر اعاده به وضع سابق و جبران خسارت وارده به 10 تا 50 ضربه شلاق و يا از 15 روز تا سه ماه حبس تأديبي به نظر حاكم شرع محكوم مي‌شود. با علم به اين موارد متاسفانه در دشت‌هاي اسلام‌آباد غرب عده‌اي افراد سودجو اقدام و مبادرت به حفر چاه غيرمجاز كرده‌اند كه علاوه بر كاهش سطح و سفره آب زيرزميني و تضييع حقوق كشاورزاني كه چاه داراي پروانه بهره‌برداري دارند، باعث مخاطرات زيست محيطي زيادي مي‌شوند. در اثر ادامه اين حفاريها علاوه بر افت سطح آب از بين رفتن چشمه‌ها، سرابها و قنوات نفوذ آبهاي شور به سطح زمين محتمل است و دربعضي جاها ممكن است منجر به بروز پديده فرو چاله‌ها نيز شود، لذا شركت آب منطقه‌اي به عنوان متولي امر و با دستور اينكه وزير نيرو اقدام بر تشكيل پليس آب در امور كرده است نسبت به شناسايي بهره‌برداران غيرمجاز و تشكيل پرونده و معرفي به مراجع نظامي و در نهايت اعلام جرم عليه متخلفين اقدام مي‌شود. انتظار مي‌رود مقامات سياسي شهرستان و مجموعه دادگستري نسبت به اين موارد جديت بيشتري داشته و در ضمن اولويت قراردادن اين پرونده‌ها حكم به اعاده به وضع سابق مطابق ماده 45 توزيع عادلانه آب بدهد، در غير اين صورت دشت اسلام آباد به زودي با بحران جدي از نظر پتانسيل آبهاي زيرزميني مواجه مي‌شود.

لازم است از مساعدت نماينده محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي دكتر فلاحت پيشه فرماندار محترم شهرستان و همچنين حمايتهاي بي‌دريغ آقاي مهندس پورنقي معاون محترم بهره‌برداري و امور مشتركين شركت آب منطقه‌اي استان در مديريت بحث خشكسالي و پيگيري پروژه‌هاي عمراني شهرستان تشكر كنم. اميد است با توكل به خدا و حمايت مسئولين بتوانيم تهديد خشكسالي هاي اخير را به فرصتي براي مديريت صحيح منابع آب تبديل كنيم.

* گفتگو و تهيه گزارش: فرشاد نظري پور




 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 449]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن