تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815353425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير خارجه سوريه: هنوز گفت وگو با اسرائيل به مرحله مستقيم نزديك نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وزير خارجه سوريه: هنوز گفت وگو با اسرائيل به مرحله مستقيم نزديك نشده است
دمشق - وليد المعلم وزير خارجه سوريه گفت : گفت و گوهاي غيرمستقيم صلح ميان اين كشور و رژيم اشغالگر قدس كه زير نظر تركيه در استانبول برگزار مي شود هنوز به حد كافي براي تبديل شدن به گفت و گوي مستقيم پيشرفت نكرده است .

وي شامگاه دوشنبه در يك كنفرانس مشترك مطبوعاتي با برنار كوشنر همتاي فرانسوي خود افزود: با اين حال احساس مي‌كنيم دو طرف در زمينه حل مسائل موجود به ويژه تعيين خط مرزي چهارم ژوئن ‪ ۱۹۶۷‬جدي هستند.

رژيم اشغالگر قدس جولان را در جريان جنگ ‪ ۱۹۶۷‬اشغال كرد اما نيروهاي سوريه در جنگ ‪ ۱۹۷۳‬توانستند ‪ ۶۰۰‬كيلومتر از استان قنيطره را آزاد سازند.

سوريه از آن زمان تاكنون براي بازپس‌گيري بقيه سرزمينهاي خود راه سياسي و گفت و گو را برگزيد كه آخرين آن از نوع مذاكرات غيرمستقيم با ميانجيگري تركيه است كه از خردادماه شروع شده و تا كنون چهار مرحله پشت سرگذاشته شده است.

مقدمات گفت وگوهاي غيرمستقيم صلح سوريه و رژيم اشغالگر قدس با سفر ارديبهشت ماه سال جاري رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه به دمشق آغاز شد شد و آنكارا بسته‌اي با محتواي نامه نخست وزير اين رژيم را تحويل مقامهاي دمشق داد.

#‪ ;۱۶۰‬اردوغان در اين بسته جزييات پيشنهاد ايهود اولمرت نخست وزير اسراييل درباره عقب نشيني از جولان در ازاي صلح را به اطلاع سوريه رساند.

المعلم ادامه داد: گفت و گوهاي امروز بشار اسد رييس جمهور سوريه و كوشنر درباره فراهم كردن مقدمات سفر ماه سپتامبر نيكلا ساركوزي رييس جمهوري فرانسه به دمشق ، راهكارهاي تحقق امنيت و ثبات منطقه ، شتاب بخشيدن به روند صلح در منطقه ، اوضاع لبنان و عراق ، روابط دو جانبه ميان دو كشور بود.

وزير خارجه سوريه گفت و گو با كوشنر را ثمر بخش و سازنده توصيف كرد.

المعلم درباره بهبود روابط دمشق و پاريس تاكيد كرد: روابط دو كشور بر اساس واقعيتهاي تاريخي و جغرافيايي به وضع طبيعي بازگشته است .

وي ادامه داد: منطقه از تكروي بين‌المللي رنج برده و ملتهاي آن احساس مي‌كنند مورد ظلم قرار گرفته و سياست يك بام و دو هوا درباره آنها اجرا شده است لذا از فرانسه مي‌خواهيم به ملت خود و ملتهاي اروپايي اطمينان مجدد دهد كه براي ايجاد راه حل‌هايي كه به امنيت و ثبات منطقه بيانجامد، مي‌كوشد.

المعلم تاكيد كرد: ما دست فرانسه را براي ايفاي نقش ويژه در منطقه به منظور زنده كردن خاطره نقش دوگل (رييس جمهوري اسبق فرانسه ) مي‌فشاريم البته ما در اين مسير با كسي دشمني نمي‌ورزيم بلكه خواهان ايفاي نقش فرانسه به منظور تشويق به استقرار صلح و ثبات در منطقه هستيم .

وزير خارجه فرانسه نيز در اين نشست خبري درباره نقش فرانسه در زمينه روند صلح ميان سوريه و اسراييل گفت : روند صلح و گفت وگو ميان سوريه اسراييل از طريق تركيه به خوبي در جريان است .

كوشنر افزود: همچنين گفت و گو ميان اسراييل و حماس از طريق مصر جريان دارد. ما براي استقرار صلح ميان اسراييلي‌ها و فلسطينيان در چارچوب كنفرانس پاريس تلاش مي‌كنيم و با توني بلر و كميته چهارجانبه در تماس مستمر هستيم .

وي درباره محورهاي مورد بحث ميان اسد و ساركوزي گفت : دو طرف درباره اوضاع لبنان ، صلح خاورميانه ، روابط فرهنگي و اقتصادي دو كشور گفت و گو خواهند كرد.

كوشنر درباره همكاري ميان فرانسه و سوريه در زمينه انرژي هسته اي صلح آميز گفت : مشكل در زمينه استفاده نظامي است و در زمينه استفاده صلح آميز مشكلي وجود ندارد.

در اين زمان المعلم تاكيد كرد: ما قصد استفاده از انرژي هسته اي نظامي نداريم . ما منطقه‌اي خالي از سلاح كشتار جمعي را مي‌خواهيم .

در ادامه ، كوشنر اين امر را نقطه اتفاق نظر ديگري ميان دو طرف خواند.

وي با ابراز خشنودي از سفر به دمشق گفت : ما امروز دوره جديدي در روابط ميان سوريه و فرانسه را مي‌گشاييم .

كوشنر تاكيد كرد: روز گذشته در ديداري كوتاه از لبنان ، پيشرفت و بهبود را شاهد بودم ، زندگي در اين كشور روانتر شده ، رييس جمهوري و نخست وزير انتخاب و بيانيه وزرا تدوين شده است .

وزير خارجه فرانسه اظهار داشت : اينك ميشل سليمان رييس جمهوري لبنان بايد بر گفت و گوي ملي آتي نظارت كند.

وي افزود: فرانسه لبنان را دوست دارد و از آن حمايت مي‌كند. خشنودم كه سوريه نيز چنين رويكردي دارد.

كوشنر ادامه داد: درباره اينكه سوريه تاكيد كند اوضاع لبنان باز هم بهبود خواهد يافت شرط نگذاشته و هيچ گواهي مكتوب نيز نخواسته‌ايم ، ما درباره روابط ديپلماتيك در ماههاي آينده صحبت كرديم .

وي گفت : البته مسائل زيادي ما را ناراحت مي‌كند. با اسد درباره وضع طرابس و برخي مسائل كه مي‌تواند باعث انفجار اوضاع شود، درباره موضوع حزب الله و سخنان اخير كه از اسراييل و لبنان شنيديم و سخنان نصرالله تبادل نظر كرديم .

المعلم نيز گفت : كوشنر سخنان ايهود باراك وزير جنگ اسراييل درباره حمله به لبنان را ذكر كرد. به شما تاكيد مي‌كنيم كه موضوع روابط سوريه لبنان فقط مبتني بر اراده مستقل دو كشور برادر است و ما به مواضع فرانسه و سايرين در اين زمينه ارج مي‌نهيم .

كوشنر كه ظهر امروز از لبنان وارد سوريه شد، امشب دمشق را ترك كرد.
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن