تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814676715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاندار در گفت وگوي اختصاصي با كيهان اعلام كرد بهره برداري از 2000 پروژه طي سه سال گذشته در اردبيل


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: استاندار در گفت وگوي اختصاصي با كيهان اعلام كرد بهره برداري از 2000 پروژه طي سه سال گذشته در اردبيل
گفت وگو از : نادر پرستار
استان اردبيل در سه سال گذشته و همزمان با دوران خدمتگزاري دولت نهم تحولات چشمگيري را شاهد بوده است. بر مبناي اصل عدالت محوري دولت نهم، استان اردبيل نيز چون ساير استان ها در سه سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و دوسفر استاني هيئت دولت به استان نتايج بسيار مثبت و پرثمري را به دنبال داشته است. دولت نهم تاكنون در استان اردبيل 7360 ميليارد ريال درمناطق مختلف سرمايه گذاري كرده و با اين اعتبار بيش از 2081 پروژه عمراني و طرح هاي اقتصادي در اقصي نقاط استان مورد بهره برداري قرارگرفته است.
در طول سه سال گذشته اعتبارات هزينه شده و سرمايه گذاري هاي انجام يافته در فصول مختلف از جمله امور امنيتي، عمراني، بهداشت و درمان و راه ها در استان مطلوب بوده و قابل مقايسه با سال هاي قبل نيست.
براي آشنايي بيشتر با خدمات دولت نهم در استان اردبيل، كيهان گفت وگويي را با مهندس علي نيكزاد استاندار اردبيل انجام داده است كه ازنظر خوانندگان مي گذرد.
¤¤¤
نظر شما به عنوان استاندار اردبيل نسبت به گراميداشت هفته دولت چيست؟
در چنين ايامي براي ارائه گزارش به مردم از سوي دولت در ارتباط با اقدامات و فعاليتهاي انجام يافته كاملا مهياست و مسئولان استان ها بايد از اين فرصت به دست آمده براي بيان گوشه اي از فعاليت هاي انجام يافته توسط دولت در مناطق مختلف اقدام كنند.
درسطح استان اردبيل از زمان شروع فعاليت دولت نهم تا پايان سال 86 تعداد 2081 پروژه با صرف اعتباري معادل 7360 ميليارد ريال در زمينه هاي عمراني، اقتصادي توليدي و شهرداري ها به بهره برداري رسيده است. در سال جاري هم تعداد 338 پروژه با 1680 ميليارد ريال اعتبار شامل 110 پروژه اقتصادي با 840 ميليارد ريال و 228 پروژه عمراني و شهرداري ها با 840 ميليارد ريال اعتبار در سطح 9 شهرستان استان به بهره برداري خواهد رسيد.
سفرهاي استاني هيئت دولت يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد اين دولت است نتايج اين سفرها را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
سفرهاي استاني هيئت دولت يكي از كارهاي بسيار ارزشمندي است كه توسط دولت نهم شكل گرفت .
در استان اردبيل و در سالگرد نخستين سفر هيئت دولت به استان 95درصد از مصوبات محقق شده بود كه رئيس جمهور باتوجه به اين موفقيت به دست آمده برخلاف دور اول سفر كه اردبيل هجدهمين استان انتخاب شده بود در دور دوم به عنوان دومين استان براي انجام سفر انتخاب شد.
دومين سفر هيئت دولت براي استان 100 مصوبه و 40 توافق با 4000 ميليارد ريال اعتبارات عمراني و 8800 ميليارد ريال تسهيلات به ارمغان آورد.
اكتشاف نفت مغان، موافقت با ايجاد 9 طرح صنعتي بزرگ با 49درصد آورده وزارت صنايع و معادن، دانشگاه صنعتي، انتقال آب از قزل اوزن، تكميل بيمارستان هاي در دست احداث، توجه ويژه به راه اصلي اردبيل به سرچم، تسريع در احداث راه آهن و پتروشيمي اردبيل، اتمام سيلوي 50هزار تني روح كندي، شروع عمليات اجرايي كارخانجات سيمان خلخال و مشكين شهر، اختصاص 250 ميليارد ريال از محل تبصره 3 براي فصل عمران شهري و اختصاص 10هزار وام قرض الحسنه براي نيازمندان و تكميل مراكز فرهنگي، مذهبي مصلاها و مدارس از جمله رهاوردهاي مهم دومين سفر هيئت دولت به استان است.
در سايه تلاش مسئولان و دست اندركاران استان، تاكنون 64درصد از مصوبات دومين سفر در استان تحقق يافته و اين در حالي است كه در سال گذشته زمستاني بسيار سرد و پر برف استان، مانع از عمليات اجرايي برخي از پروژه ها بوده است. نمونه بارز اين مصوبات كه به مرحله بهره برداري رسيده است نيروگاه 630 مگاواتي اردبيل با 3000 ميليارد ريال سرمايه گذاري است كه بعد از عيدفطر امسال با حضور مسئولان كشوري به بهره برداري مي رسد.
سفرهاي شهرستاني استانداري به همراه مديران به شهرستان ها كه در روزهاي پنج شنبه هر هفته انجام مي پذيرد اقدام مناسبي است كه از زمان شروع فعاليت شما اتفاق افتاده است در اين ارتباط توضيح دهيد.
بعد از شروع فعاليت در استان به عنوان استاندار در طول هفته يك روز حضور در تهران براي پيگيري امور مربوط به استان و يك روز در هفته براي سفر به شهرستان ها اختصاص داده شد كه از 146 هفته اي كه تاكنون در استان مشغول به خدمت مي باشم تعداد 116 سفر كاري به همراه معاونان و مديران كل به 9 شهرستان استان انجام شده است.
در جريان اين سفرها پروژه هاي عمراني، صنعتي و توليدي در دست اقدام در سطح شهرستان مورد بازديد قرار مي گيرد و در جلسه اي كه معمولا حداقل 5ساعت به طول مي انجامد پيگيري مصوبات جلسات قبل و تصميمات لازم براي رفع مشكلات و تامين خواسته هاي به حق مردم گرفته مي شود. اين سفرها سبب ايجاد وحدت و همدلي در بين مسئولان و موجب احساس نشاط و نزديكي مردم با مسئولان استان شده است. در جريان اين سفرها تاكنون 3509 مورد مصوب شده است كه با پيگيري هاي انجام يافته تاكنون 75 درصد از اين مصوبات به معناي واقعي به بازنشسته است.
در طول سه سال گذشته در ارتباط با توسعه صنايع در استان چه اقداماتي انجام شده است؟
زراعت، سياحت، صناعت و تجارت محورهاي توسعه استان اردبيل به شمار مي رود. روي اين اصل توجه به صنعت و گسترش مراكز صنعتي در دستور كار مسئولان استان قرار گرفته است. در طول سه سال گذشته سرمايه گذاران در سطح استان حمايت شده و در هر ماه طي جلسه اي مشكلات واحدهاي صنعتي با حضور مسئولان و توليدكنندگان مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. مسئولان استان، سرمايه گذاران بخش خصوصي را با آغوش بازپذيرا شده و همه امكانات موجود را براي رشد و گسترش صنايع استان به كار مي گيرند. در طول خدمتگزاري دولت نهم در سطح استان 2276 فقره جواز تاسيس با 43 هزار و 210ميليارد ريال سرمايه گذاري و با اشتغال زايي 51هزار و 700نفر و 377 فقره پروانه بهره برداري صنعتي با 3600 ميليارد ريال سرمايه گذاري با 5800نفر اشتغال زايي صادر شده است. از شروع فعاليت دولت نهم تا اول سال 87 تعداد پروانه بهره برداري صنعتي از 784 فقره به 1161 فقره پروانه اكتشاف از 282 فقره به 366 فقره، پروانه بهره برداري معدني از 63فقره به 93 فقره افزايش يافته است. همچنين در اين مدت شهرك ها و نواحي صنعتي استان از 200هكتار به 1100 هكتار افزايش يافته. توليد كارخانه سيمان اردبيل با پنج درصد افزايش ظرفيت به 3200 تن در روز رسيده، بزرگترين كارخانه نساجي با 2000 ميليارد ريال سرمايه گذاري و با توليد بيش از 30ميليون قطعه پيراهن و شلوار در سال مورد بهره برداري قرار گرفته است. عمليات اجرايي پتروشيمي اردبيل آغاز شده و براي احداث و بهره برداري از دهها واحد صنعتي در زمينه هاي مختلف از جمله صنايع تبديلي كشاورزي اقدام شده است.
استان اردبيل يكي از قطب هاي كشاورزي كشور محسوب مي شود و به منظور رشد و توسعه كشاورزي و بالا بردن راندمان توليد در دولت نهم چه كارهاي مهمي در استان انجام شده است؟
اقدامات انجام يافته در زمينه كشاورزي در استان در طول سه سال گذشته نتايج بسيار مثبت و ارزنده اي را به دنبال داشته است. در دومين سال فعاليت دولت نهم و براي نخستين بار در بعد از به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي، دو شركت كشت و صنعت پارس و مغان به سوددهي رسيده و همچنين در زمان خدمتگزاري اين دولت، خريد محصولات تضميني به صورت نقدي انجام شده است. تا پايان سال 84 راندمان آبياري 32درصد، مهندسين ناظر شاغل به صورت بخش خصوصي 202نفر، توليد محصولات زراعي دوميليون و 372هزار تن و توليد محصولات باغي 225 هزار و 500تن و توليد دانه هاي روغني 21هزار و 60تن بوده است كه اين مقدار در پايان سال 86 به ترتيب به 42 درصد، 488نفر، دوميليون و 392هزار تن، 255 هزار و 300تن و 36هزار تن افزايش يافت.
در زمان ياد شده وسعت اراضي آبي استان از 230 هزار هكتار به 234 هزار هكتار و آبياري تحت فشار از 9250 هكتار به 12هزار و 450هكتار و احداث جاده بين مزارع از 40 كيلومتر به 66كيلومتر و شبكه آبياري احداث شده از 34 هزار هكتار به 42هزار هكتار رسيده است.استان اردبيل تقريبا 2درصد از وسعت اراضي كشاورزي كشور را در اختيار داشته و توليد 4.3 درصد از محصولات كشاورزي كشور در اين استان انجام مي شود. توليد 700هزار تن سيب زميني، 600هزار تن گندم، توليد كل بذر چغندر مورد نياز كشور، توليد مرغوبترين انواع ميوه هاي درختي سيب و انگور از مهمترين محصولات كشاورزي اين استان است.
راه هاي ارتباطي استان در سه سال گذشته با توجه به نياز استان بيشتر مورد توجه قرار گرفته و راه اصلي اردبيل به مركز كشور يكي از پروژه هاي مهم در دست اقدام مي باشد در اين ارتباط توضيح دهيد؟
يكي از مهمترين پروژه هاي در دست اقدام استان راه اصلي اردبيل به مركز استان يعني اردبيل، سرچم، ميانه است اين راه كه بهره برداري از آن نقش بسيار بزرگ و مهمي در توسعه استان خواهد داشت. مسير اردبيل به تهران را از 9ساعت به شش ساعت كاهش خواهد داد. تا سال 84 اين راه از 30درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار بود و از 9 تونل واقع در مسير هيچ كدام بازگشايي نشده بود. در حال حاضر با توجه به پيگيري ها و اقدامات انجام يافته و اهميت اين راه براي توسعه استان 9پيمانكار در اين پروژه مشغول به كار مي باشند و اميدواريم در سال جاري اين پروژه به يك نقطه مطلوب برسد. در هر ماه يك بار توسط مهندس افشار معاون وزير راه و ترابري، خودم و معاون عمراني استانداري طول مسير مورد بازديد قرار مي گيرد. بنا به اعلام وزير محترم راه و ترابري اين پروژه با محدوديت اعتباري مواجه نيست. به هرحال اين پروژه از سال 78 تا سال 81 فقط از 30درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار بود اما در طول سه سال اخير حجم فعاليت هاي انجام يافته در آن كاملاً چشمگير است.
همچنين با عنايت دولت نهم به بخش راه در استان اردبيل در طول سه سال گذشته اعتبارات قابل توجهي اختصاص يافته است به طوري كه ميزان اين اعتبارات در سال 84 به مقدار 380ميليارد ريال، 85 به ميزان 440ميليارد ريال، در سال 86 به مقدار 410ميليارد ريال و امسال نيز 550ميليارد ريال به اين بخش اختصاص يافته است.
بحث راه آهن اردبيل در ماه هاي اخير يكي از بحث هاي روز در سطح استان است عده اي اعتقاد دارند كه اعتبار تصويب شده براي اين پروژه در دومين سفر هيئت دولت هنوز محقق نشده و اين پروژه از سرعت مطلوب برخوردار نيست وگاهي ادعا مي شود كه عمليات آن متوقف شده است اين ادعاها تا چه حدي صحت دارد؟
تا زمان استقرار دولت نهم و تا سال 84 كل اعتبارات تخصيص يافته براي راه آهن اردبيل 50ميليارد ريال بوده است كه از آن مقدار نيز فقط 20درصد تخصيص يافته بود. از شش قطعه اين پروژه فقط قطعات پنجم و ششم به پيمانكار واگذار شده بود و در حقيقت از پروژه اي كه بايد 175كيلومتر راه آهن ساخته شود فقط دو قطعه به پيمانكار واگذار شده بود درحالي كه اكنون تمامي قطعات به موسسه عاشورا وابسته به قرارگاه خاتم الانبيا و بخش خصوصي به پيمان رفته و كل مسير پروژه در دست اقدام است.
از سال 85تاكنون 350ميليارد ريال براي پروژه راه آهن اعتبار درنظر گرفته شده است و باتوجه به مصوبات سفر دوم هيئت دولت به استان قرار است از اعتبارات تبصره 13 اعتبار خاصي براي اين پروژه درنظر گرفته شود كه تحقق اين امر كاملاً پيگيري مي شود.
پتروشيمي اردبيل كه كلنگ احداث آن بعد از دومين سفر دولت بر زمين زده شده است الان در چه مرحله اي است؟
احداث پتروشيمي اردبيل يكي از آثار ارزشمند دومين سفر هيئت دولت به استان است كه با سرمايه گذاري 5000ميليارد ريال در دست اجراست. اين پروژه به صورت خصوصي و با مشاركت بانك ملي و پتروشيمي اراك احداث مي شود كه تاكنون مكان يابي، ساخت راه، حصاركشي، ساخت سوله هاي مربوط به سويل ساختماني، مهمانسرا و سايت اداري آن انجام شده است و اگر تأثيرگذاري برخي از عوامل نبود، اين پروژه درحال حاضر از وضعيت مطلوبي برخوردار مي شد. اين پروژه نيز كه يكي از پروژه هاي مهم و حياتي است مي تواند در توسعه آينده اين استان نقش بسيار مهمي را ايفا كند.
مهار كردن آب هاي جاري استان و بهره برداري بهينه از اين نعمت خدادادي هميشه مورد توجه بوده است. در دولت نهم چه برخوردي با اين مسئله صورت پذيرفته است؟
در استان اردبيل 3.2ميليارد مترمكعب آب و 700هزار هكتار زمين قابل كشت وجود دارد و درحال حاضر بالغ بر 10000ميليارد ريال پروژه هاي مختلف براي تكميل شبكه سدهاي احداث شده آماده انجام است. در راستاي مهار آب هاي سطحي توسط دولت نهم اقدامات به يادماندني انجام پذيرفته است كه افتتاح سد سبلان در دور اول سفر هيئت دولت به استان و آبگيري سد يامچي از هدر رفتن 210ميليون مترمكعب آب جلوگيري كرده است.
اتمام سد سرخات و انحراف آب و فرازبند تونل هاي سد گيوي، مهار 76 ميليون مترمكعب از آب هاي جاري را موجب شده است و نيز بهره برداري از سد خداآفرين 62هزار هكتار از اراضي پاياب سد خداآفرين را تحت پوشش مي برد كه اين خود تحولي بزرگ در كشاورزي منطقه ايجاد خواهد كرد.
در اين مدت اقدامات مؤثري در فصل آب چون آبرساني به اردبيل و مشگين شهر، اتمام تصفيه خانه گرمي، مطالعه آب رساني نمين و عنبران و همچنين بازسازي آب هاي گرم معدني چون قينرجه مشگين شهر انجام شده و در نهايت از سال 84 تا 87 بالغ بر 2000 ميلياردريال در فصل آب سرمايه گذاري شده است كه اين خود توجه ويژه دولت به مهار آب هاي سطحي و تبديل زمين هاي قابل كشت از ديم به آبي را نشان مي دهد.
بحث ايجاد دانشگاه صنعتي در استان در چه مرحله اي قرار دارد؟
احداث و راه اندازي دانشگاه صنعتي يكي از خواست هاي مردم و نماينده محترم ولي فقيه در استان و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي در جريان دومين سفر هيئت دولت از رئيس جمهور بود كه با موافقت وي احداث اين دانشگاه در وزارت علوم با نظر مساعد وزير علوم مورد تصويب قرار گرفت و به استان ابلاغ شد.
هم اكنون زمين موردنياز دانشگاه و مسئول راه اندازي آن مشخص شده است و در سال جاري براي شروع عمليات اجرايي آن 40ميليارد ريال اعتبار به صورت مشاركت استانداري و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درنظر گرفته شده است.
صنعت گردشگري به عنوان يكي از محورهاي توسعه استان در نظر گرفته شده است آيا استان در اين ارتباط از زيرساخت هاي مطمئن برخوردار است؟ و براي جذب گردشگر بيشتر چه اقداماتي انجام شده است.
استان اردبيل با دارا بودن زمينه هاي گردشگري مطلوب و دسترسي آسان به دريا، كوه و جنگل و بهره بردن از آب هاي گرم معدني با خصوصيات و ويژگي هاي منحصر به فرد از كوه سبلان، تالاب ها، مناظر بكر طبيعي و اماكن مذهبي، فرهنگي و تاريخي يكي از استان هاي مسافر پذير در سطح كشور محسوب مي شود. حضور بيش از 5 ميليون گردشگر در طول سال در سطح استان مسئولان را وادار كرده است كه اقدامات اساسي براي بالابردن ظرفيت جذب گردشگر و افزايش ماندگاري گردشگر در استان انجام بدهند. در طول دوران خدمتگزاري دولت نهم در سطح استان افزايش مراكز اقامتي از8300 تخت به 14 هزار و 535 تخت، افزايش ماندگاري توريست از دوشبانه روز به 2.7 شبانه روز و افزايش 20 درصدي گردشگران، تاسيس جامعه مراكز اقامتي با بيش از 120 عضو، برگزاري جشنواره هاي مختلف گردشگري، افتتاح 16 هتل و هتل آپارتمان با سرمايه گذاري 120 ميليارد ريال سرمايه گذاري، صدور موافقت اصولي براي احداث 31 پروژه اعم از هتل، هتل آپارتمان و تاسيسات گردشگري به ارزش تقريبي 4540 ميليارد ريال، مكان يابي براي احداث 11 كمپ اقامتي در استان، مكان يابي براي احداث 40 واحد مجتمع خدماتي رفاهي، انتخاب 12 روستاي هدف گردشگري، تصويب 37 منطقه گردشگري و انجام هزينه اي بالغ بر 280 ميليارد ريال در امر تكميل اماكن فرهنگي، مذهبي و تاريخي چون مجموعه بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي و شيخ حيدر مشگين شهر، مساجد داراي هويت تاريخي، مصلي ها، موزه ها و اماكن مذهبي و تشويق و حمايت از سرمايه گذاران بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در نقاط مختلف استان از جمله اقدامات مهم و قابل توجهي است كه صورت گرفته است.
دولت نهم در زمينه تربيت بدني و ايجاد و توسعه فضاهاي ورزشي در سطح استان چگونه عمل كرده است.
ازنظر تامين فضاهاي ورزشي در زمان خدمتگزاري دولت نهم تحولي عظيم در سطح استان صورت گرفته و سرانه ورزشي استان در سال 84 حدود 43 صدم مترمربع بود كه اين مقدار در سال جاري به 58 صدم مترمربع ارتقاء يافته است. بيش از 54 سالن ورزشي در اين مدت در سطح استان به بهره برداري رسيد كه 18 سالن از اين تعداد مربوطه به مصوبات دور اول سفر رئيس جمهور بود كه در كمتر از مدت يك سال آماده بهره برداري شد و دراختيار جامعه ورزشي استان قرار گرفت. با افتتاح دو مجموعه ارزشمند ورزشي يعني سالن سرپوشيده 6 هزارنفري جهان پهلوان حسين رضازاده و ورزشگاه 20 هزارنفري علي دائي، كل فضاي ورزشي افتتاح شده در سال 87 بالغ بر 191 هزار و 245 مترمربع رسيد.
از 20 سال پيش سامان دهي رودخانه بالخلو كه تقريبا از وسط شهر اردبيل مي گذرد مطرح بوده اما تاكنون اقدام جدي در اين رابطه انجام نشده است آيا براي اين كار فكري شده است.
سامان دهي حريم رودخانه بالخلو از سال ها پيش مطرح بوده است اما اقداماتي كه در دوسال اخير در اين ارتباط توسط شهرداري اردبيل انجام پذيرفته در 20 سال گذشته بي سابقه بوده است. سامان دهي حريم اين رودخانه از تپه نادري تا پل نفررو ورودي شهر و در انتهاي اين مسير درمنطقه پيله سحران و تبديل قسمتي از آن به پارك از جمله اقدامات انجام يافته در اين رابطه است كه با تامين اعتبار موردنياز بقيه عمليات ساماندهي حريم اين رودخانه ادامه خواهد يافت.
به عنوان سؤال آخر در ارتباط با فعال كردن بازارچه هاي مرزي مصوب چه برنامه اي داريد؟
هر چند كه استان اردبيل 380 كيلومتر مرز مشترك با جمهوري آذربايجان دارد اما مبارزه با قاچاق كالا و ارز و افزايش صادرات غيرنفتي كاملا قابل توجه است. استان اردبيل براي فعال كردن بازارچه هاي مرزي مصوب با هدف توسعه مراودات و كمك به رشد صادرات استان و كشور اعلام آمادگي كرده است. همچنين براي بالا بردن ضريب امنيتي در مرزهاي استان با صرف اعتبارات قابل توجهي امكانات پاسگاه ها و برجك هاي مرزي افزايش يافته به گونه اي كه هم اكنون تمام پاسگاه هاي مرزي استان برق دار هستند.
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 348]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن