تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812817840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از حذف مديران ارشد راديو گفتگو پالايش تريبون چندصدايي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: گزارشي از حذف مديران ارشد راديو گفتگو پالايش تريبون چندصدايي
گروه سياسي؛ به خاطر آنچه «نقد دولت نهم» در برنامه هاي راديو گفتگو عنوان شده رئيس اين شبكه از سوي معاونت صداي سازمان صداوسيما بركنار و همزمان از اواخر هفته گذشته تغييرات گسترده در سطوح مديران ارشد اين مجموعه راديويي آغاز شده است. بر اين اساس محمديان رئيس اين شبكه راديويي از سوي خجسته معاونت صدا بركنار و به سمت مديركل ارزيابي و نظارت صدا منصوب شد؛ سمتي كه در ادبيات رسانه يي راديو به نوعي از آن تعبير به «تبعيد كاري» مي شود. همچنين پخش سري برنامه هايي با رويكرد بررسي عملكرد دولت نهم سرانجام سبب شد دستور تغييرات وسيع در سرفصل هاي اين شبكه راديويي صادر شود و اين هفته به وضوح نخستين نشانه هاي خود را در خروجي اين شبكه كه تنها شش ساعت در روز پخش برنامه دارد، نشان دهد. حساسيت هاي مديران رده بالاي سازمان صداوسيما در مورد محتواي برنامه هاي راديو گفتگو كه عموماً به عنوان يك رسانه با گروه مخاطبان قشر نخبه و دانشگاهي شناخته مي شود تا آن حد بالا رفته كه نه تنها رئيس جديد اين شبكه انتخاب نشده بلكه خجسته معاونت صدا خود راساً سرپرستي و مديريت اين شبكه راديويي و همچنين هدايت تغييرات ماهوي جديد برنامه ها را بر عهده گرفته است.

همچنين براساس دستور شفاهي، مسوولان اين شبكه موظف شدند برخلاف رويه چند سال گذشته با انطباق بيشتر محدوديت هاي راديو گفتگو با ساير شبكه هاي صدا، از دستورالعمل هاي سلبي كه تاكنون معاف از اجراي آن بودند، پيروي كنند. تا پيش از اين برخلاف بسياري از شبكه هاي صداوسيما، مسوولان راديو گفتگو اين اختيار را داشتند تا از چهره هايي به عنوان كارشناس در برنامه هايشان استفاده كنند كه در ساير شبكه ها استفاده از آنها با اعمال محدوديت هايي مواجه بوده است، اما با شرايط كنوني ليست چهره هاي ممنوع اين بار از سيما و برنامه هاي راديويي به راديو گفتگو هم رسيد.

در شرايطي مديران ارشد اين مجموعه تاوان نقد دولت را مي پردازند كه در عمل اين شبكه نقد آنچناني را هم نسبت به دولت نهم اعمال نمي كرد. تنها مديران اين شبكه گاه در قالب برنامه هاي گفت وگوي روز كه به صورت مناظره هاي زنده پخش مي شد فرصتي را به كارشناسان و چهره هاي دانشگاهي مي دادند تا عملكرد دولت را در بخش هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي به بررسي بگذارند. بررسي هايي كه گاه با دفاع نابلدانه نمايندگان دولت در اين برنامه ها به نقد عملكرد دولت احمدي نژاد تبديل مي شد و گويا اين مجال كوتاه نقد در رسانه ملي هم به مذاق مسوولان رده بالاي سازمان خوش نيامده و با بركناري محمديان رئيس راديو گفتگو نارضايتي خود را از روند برنامه هاي اين شبكه نشان دادند. راديو گفتگو عملاً اين فرصت را گاه در برخي برنامه ها به چهره هاي ميانه رو اصولگرا و اصلاح طلب از جمله نمايندگان مجلس داده بود تا به طرح پرسش هايي از برخي عملكردهاي دولت و دستگاه ها و نهادهاي زيرمجموعه آن بپردازند. مديران اين شبكه در حالي تاوان توليد و پخش چنين برنامه هايي را مي پردازند كه در تمام اين گفت وگوهاي چندنفره، همواره نماينده يي از سوي دولت وجود داشت كه به نيابت از دولت نهم به دفاع از دستگاه اجرايي مربوطه مي پرداخت.

به هر روي راديو گفتگو خواسته يا ناخواسته به جمع رسانه هايي پيوست كه در لفافه به نقد عملكرد دولت نهم آن هم از منظر كارشناسي مي پردازند و اين امر نخست با اعتراض صريح برخي از مسوولان دولتي مدعو به گفت وگوهاي روز اين شبكه روبه رو شد و پس از چند ماه جدال در نهايت به افزايش كنترل ها و محدوديت هاي جديد منتهي شده است. تا آنجا كه گاه برخي از مسوولان دولتي نقدهايي كه توسط ساير ميهمانان گفت وگوهاي روز به دولت مي شد را تاب نمي آوردند و با جملات مشابه مانند اينكه «چنين مواضعي دور از انتظار است» حتي گاه فراتر از اعتراض كلامي، اقدام به ترك برنامه هاي زنده مي كردند؛ امري كه گويا با چند ماه مقاومت مسوولان اين شبكه سرانجام پيغامش را از سوي تيم رسانه يي دولت به دفتر ضرغامي مخابره كرد كه اين «مشي» خلاف «مشي حمايت تام از دولت نهم است»، پس چاره يي جز تغييرات گسترده مطابق آنچه ميل مشاوران رسانه يي دولت است، نمي ماند. البته اين نوع برخورد حتي با برنامه يي با مخاطبان خاص در رسانه ملي مسبوق به سابقه است و هنوز موج تغيير و تحولات مشابه در راديو جوان ادامه دارد. البته به دليل طيف وسيع تر مخاطبان راديو جوان، انتقادهاي نزديكان دولت به اين شبكه بيشتر عيان شد تا آنجا كه حتي سايت هاي حامي دولت در هفته هاي منتهي به بركناري مدير اين شبكه هم با مخاطب قراردادن ضرغامي، وي را به كارشكني عليه دولت متهم كردند و به وي هشدار دادند كه چنين رويه هايي را در رسانه ملي برنمي تابند. توقيف و ترسيم محدوديت هاي جديد براي برنامه هاي راديويي آن هم در سال آخر عمر دولت نهم در حالي آغاز شده كه در تلويزيون هم رفتار مشابهي با برنامه هايي مانند مثلث شيشه يي شد؛ برنامه يي كه نقطه اشتراك آن با برنامه راديو گفتگو و راديو جوان، استفاده از چهره هاي نخبه و كارشناس از هر دو طيف اصلاحات و اصولگرايان بود كه در رسانه ملي چند سالي است به محاق رفته اند.

به هر روي دولت نهم در حالي دايره نقد به خود را در رسانه ملي تنگ تر مي كند كه مشاوران رسانه يي دولت تا شخص رئيس جمهور همچنان گلايه مند هستند كه «دولت رسانه در اختيار ندارد.» حال آنكه طيف گسترده يي از شش شبكه تلويزيوني تا شبكه هاي متعدد صدا، خبرگزاري ايرنا، روزنامه ايران و همچنين سايت هاي متعددي كه دستگاه هاي دولتي شكل داده اند تا پايگاه هاي خبري وابسته به نزديكان احمدي نژاد، همگي شبكه وسيعي را شكل دادند كه دستور كار اول و آخر آنها چشم پوشي از ضعف ها و كوچك نشان دادن آنها و تبليغ بي حد و مرز است. آنچه در اين شبكه رخ داده مويد اين مطلب است كه كاركنان صدا و سيما در يك سال آينده از عمر دولت نهم روزهاي سخت تري را هم بايد تجربه كنند چرا كه با پايين آمدن آستانه تحمل دولت از يك سو و همچنين افزايش انتقادهاي نخبگان و كارشناسان، حداقل نبايد اين بستر نقد در زيرمجموعه ضرغامي صورت بگيرد.
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن