تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816345023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست مطبوعاتي نخستين همايش هنر و فرهنگ عشاير ايران ؛ 11نفر از نخبگان فرهنگ و هنر عشاير تجليل مي شوند// تاسيس كتابخانه تخصصي فرهنگ عشاير در فرهنگستان هنر


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نشست مطبوعاتي نخستين همايش هنر و فرهنگ عشاير ايران ؛ 11نفر از نخبگان فرهنگ و هنر عشاير تجليل مي شوند// تاسيس كتابخانه تخصصي فرهنگ عشاير در فرهنگستان هنر
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: دبير هنري نخستين همايش هنر وفرهنگ عشاير ايران گفت: از 11 نفر از اساتيد و پيشكسوتان هنر عشايري به عنوان نماد و نمايه اي از اين فرهنگ همزمان با روز همايش تجليل خواهد شد.
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي هنري باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، نشست خبري نخستين همايش هنر وفرهنگ عشاير ايران صبح امروز با حضور مسعود ناصري رياست اداره پژوهش راهبردي فرهنگستان هنر، اردشير صالح پور دبير علمي همايش وعلي قنبري دبير هنري همايش در موسسه فرهنگي هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر برگزارشد. علي قنبري در اين نشست گفت: با توجه به اصالت جامعه عشايري و ارزش هاي بالاي فرهنگي و هنري اين جامعه فرهنگستان هنر در سال 86 مبني بر سخنان رييس فرهنگستان ،مهندس ميرحسين موسوي ،بر آن شد كه به مسايل فرهنگي هنري و ارزش هاي قوميت هاي متفاوت توجه بيشتر داشته باشد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه گذشت زمان و پيشرفت هاي تكنولوژي حاصل فرهنگ و زندگي عشايري كم رنگ تر مي شود و وظيفه ما حفظ اين هنرهاو احياي هنرهاي از دست رفته است گروه پژوهشي هنر و فرهنگ عشاير در سال گذشته با عضويت نخبگان عشايري و اساتيد و پژوهشگران اين حوزه را تشكيل داديم و برنامه هايي را در اين رابطه طرح ريزي كرديم.
قنبري افزود: يكي از همين برنامه ها همايش هاي علمي براي قوميت هاي مختلف در سطح ملي است كه در رابطه با آن كشور را به شش منطقه از نظر قرابت هاي فرهنگي هنري تقسيم كرديم كه درحال حاضردر استان هاي چهار محال و بختياري، لرستان،خوزستان ،اصفهان ، كرمانشاه ،ايلام ،سيستان و بلوچستان مستقر هستند.
دبير هنري همايش فرهنگ و هنري عشاير اظهار داشت: اولين همايش مختص عشايري بختياري و لرستان است كه در ششم شهريور ماه سال جاري با حضور اساتيد ، علاقمندان، نخبگان و برگزيدگان در موسسه آسمان برگزار مي شود.
وي بيان كرد: هيات داوران مقالات را در سه محور علمي ،هنري موسيقيايي وهنري نمايشي بررسي مي كند: كه در حوزه هاي آيين ها، نمايش ،صنايع دستي،ادبيات و موسيقي نزديك به 50مقاله ارسال شد كه از اين ميان 9 مقاله برگزيده شده و در روز همايش ارايه خواهد شد.
همچنين در اين نشست مسعود ناصري ضمن بيان اين مطلب كه معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر دفاتر تحقيقاتي مطلبي را در خصوص هنرهاي ايراني اسلامي جهت پژوهش هاي علمي تشكيل داده اظهار داشت: نخستين همايش هنر و فرهنگ عشايري مشخصا به هنر عشاير مي پردازد.
ناصري از تاسيس كتابخانه تخصصي عشاير خبر داد و گفت: براي ثبت و حفظ فرهنگ و هنر عشاير بخشي از كتابخانه فرهنگستان به عنوان آرشيو تخصصي فرهنگ وهنر عشايرهمزمان در روز همايش بهره برداري خواهد شد كه در اين بخش از پژوهش ها، فيلم ها، موسيقي مربوط به اين فرهنگ جمع آوري مي شود.
وي عشاير ايران را جز ذخاير ايراني اسلامي كه كمتر به آنها توجه شده دانست و گفت: ما بر آنيم كه هنر عشاير را مورد پژوهش قرار داده و افراد و پژوهش هاي مرتبط با آن را تحت پوشش قرار دهيم. هنر عشاير از هزاران سال به اين طرف توانسته توليد كننده و صادركننده هنر و ايده و خلاقيت به سوي هنر شهري باشد.
ناصري در خصوص اهداف گروه پژوهشي هنر عشاير تصريح كرد: اين گروه اهداف مختلفي از جمله تهيه و كتب مرتبط با اين پژوهش ها ،شناسايي مفاخر و مشاهير علمي هنري اين حوزه فتشكيل بانك اطلاعاتي قوي پيگيري مي كند و همچنين سعي دارد موزه تخصصي مرمز اسناد مرتتبط با اين هنررا تاسيس كند.
وي درخصوص برنامه هاي بعدي همايش فرهنگ و هنر عشاير ايران بيان كرد: نخستين همايش در رابطه با عشاير بختياري و لرستان است در برنامه هاي آتي به طور تخصصي به هنر عشاير قشقايي خواهيم پرداخت واميدواريم در چند سال آينده هنر عشاير نقاط مختلف ايران اعم از آذربايجان و سيستان و بلوجستان و ... را تحت پوشش قرار دهيم.
در ادامه نشست اردشير صالح پور فرهنگ و هنر عشاير رابه عنوان بخش مهجور فرهنگ ايران دانست و گفت: اين جامعه به دليل نوع معيشتي و كوچ زيستي خود كمتر مورد توجه قرار گرفته است. ويژگي اصلي فرهنگ ايراني هنر و ادب اوست كه اين ويزگي تنها در شهرها متمركز نيست بلكه فرهنگ ايراني از تنوع و قوميت هاي مختلف تشكيل شده كه هر كدام به دليل اقتضاي محيطي و زيستي خوداز آيين و فرهنگ خاصي برخوردارند.
وي ادامه داد: يكي از اين فرهنگ ها هنر و عشاير است كه خالي از هرگونه پيرايه ها و آرايه هاي تزييني است و از زندگي آنها و ارتباط بي واسطه با طبيعت برخاسته است اين هنر سرشار از عينيت واز جنبه هاي موسيقي همايش آييني ... مختلفي برخوردار است.
وي همايش هنر و فرهنگ عشاير را حركتي شايسته دانست كه اصالت فرهنگ ايراني را با نگاهي نو به جهانيان معرفي خواهد كرد و افزود: فرهنگ عشاير به دليل نوع معيشت كوچ زيستي كمتر موجب پذيرش آسيب هاي بيگانگان قرار گرفته و توانسته ارزش ناب خود را حفظ كند.
وي اظهار داشت:در تجليل از نخبگان هنرو فرهنگ عشاير در بخش موسيقي از زنده ياد بهمن علاء الدين و مسعود بختياري ،در حوزه شعر داراب رييسي و جواد خسروي نيا به خاطر سرودن شاهنامه با گويش بختياري، عبد علي بختياري در عرصه پژوهشگر تاريخ و نورالله نژاد ،علي اكبر شكارچي پژوهشگر موسيقي، ملك شاه عبدادي در حوزه تئاتر و در حوزه دستبافته و لباس و زيورآلات عشايري خانم ها دليري احمدي و نسترن پرويزيتجليل خواهند شد.
وي افزود: همچنين مسعود جعفري جوزاني به دليل فعاليت هاي گسترده و ساخت فيلم هاي موثردر اين بخش و رضا صبايي از خوانندگان لرستاني كه هم اكنون در بستر بيماري هستندنيز تجليل خواهد شد.
نخستين همايش فرهنگ وهنر عشاير چهار شنبه ششم شهريور در موسسه آسمان وابسته به فرهنگستان هنر برگزار ميشود.كه ضمن تجليل از نخبگان و ارائه مقالات به اجراي شاهنامه خواني ،فلك ناز خواني وشعر خواني و... نيز اجرا خواهد شد./120
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن