تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816497767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا/رييس مركز پژوهش رياست جمهوري دولت اسلامي موردنظر دكتراحمدي نژادتوجه به زيست بوم فكري ايرانيان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا/رييس مركز پژوهش رياست جمهوري دولت اسلامي موردنظر دكتراحمدي نژادتوجه به زيست بوم فكري ايرانيان است
سياسي. فرهنگي . پژوهش
رييس مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري گفت : دولت اسلامي مورد نظر دكتر احمدي نژاد و دولت نهم، توجه به زيست بوم فكري و تاريخي ايرانيان است. گو اينكه اين زيست بوم، دين و دولت ، هويت ملي، علم و دين و ساحت نظر و عمل را متحد و بر شالوده اسلام هدفگذاري مي‌كند.

دكتر مجتبي زارعي كه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا سخن مي‌گفت ضمن اعلام اين مطلب افزود: مقام معظم رهبري در بسياري از بيانات و رهنمودهاي ارزشمند و راهگشاي شان ، دولت نهم و شعارهايش را ابتناء يافته بر خاستگاه انقلاب اسلامي و از تبار و شجره‌اي بومي معرفي كرده‌اند .

رييس مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري با اشاره به بخشي ديگر از بيانات مقام معظم رهبري تاكيد كرد: اكنون زمان آن رسيده كه در خاستگاهها و لوازم دولت اسلامي تفكر و انديشه كنيم همانطور كه مقام معظم رهبري ، اين راهبرد را در سالهاي ماقبل دولت نهم نيز در چهار مرحله انقلاب اسلامي ،نظام اسلامي ، دولت اسلامي و كشور اسلامي ، قابل حصول معرفي كرده بودند.

دكتر زارعي افزود: رهبر معظم انقلاب در يكي از سخنراني‌هاي خودشان فرمودند ، يكي از شعارهاي خوبي كه آقاي رييس جمهور، هم در دوره انتخابات، هم بعد از آن تكرار كردند، مساله دولت اسلامي است. من به اين موضوع در نماز جمعه اشاره‌اي كردم. بايد قدري بيشتر اين مفهوم را بشكافيم. نظام اسلامي پس از انقلاب اسلامي تشكيل شد. از همان اوان كار، تلاش براي تشكيل دولت اسلامي شروع شد. بعضي‌ها مي‌گويند شما بعد از ‪ ۲۷‬سال مي‌خواهيد دولت اسلامي تشكيل دهيد؟ نه، تلاش و اقدام براي تشكيل دولت اسلامي از روز اول شروع شد؟ منتها افت و خيز داشته؟ پيشرفت و عقبگرد داشته؟ در جاهايي موفق بوديم، در برهه‌اي موفق نبوديم. بعضي از ماها وسط راه پايمان لرزيد؟ بعضي از ماها در اصل هدف مردد شديم؟ بعضي از ماها نتوانستيم خود را نگه داريم؟ دلبسته رفتارهاي طاغوتي شديم. بنابراين اسم ما دولت اسلامي باشد، كافي نيست؟ بايد عمل و جهت‌گيري ما اسلامي باشد.

زارعي در پاسخ به اين سوال كه دولت بومي به چگونه ساختار و تفكري در عمل و نظر اطلاق مي‌شود؟ ، گفت : به نظر مي‌رسد دولتها هريك به زيست بوم خود و به تبار و شجره فرهنگي خويش تعلق دارند. از اين رو دولت‌هاي منبعث از كاپيتاليسم و سوسياليسم، فاقد مشروعيت تعميمي و شموليت به ابناي بشر هستند. چه اين كه دولت مدرن، اعم از اين كه كمونيستي بوده يا از سنخ دموكراسي ليبرال باشد؟ ماخوذ از نگرشي خاص به انسان و هستي است.

رييس مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري تصريح كرد: انقلاب اسلامي ايران و تفكر امام خميني (رضوان الله عليه) ره آموز چنين تفكري است. زيرا نقطه آرماني انقلاب اسلامي و منتهاي تفكر معمار نظام اسلامي در عهد جديد، عبور از سكولاريته دولت و تشكيل دولتي اسلامي بوده است.

دكترزارعي افزود: ناگفته پيداست كه علت امكان ، ضرورت و خواستي كه به مقتضاي خويش با افت و خيزهاي فراواني در ايران روبه رو بوده است ، به ذات معناگرا در هويت ملي اين سرزمين بر مي‌گردد. چه اين كه زيست بوم ايرانيان با آنچه در دولت مدرن محقق شده ، متفاوت است. در آنجا -دين> و - دولت> دو امر معارض و وحدت ناپذير به شمار آمده و در مباينتي آشكار قرار دارند اما در اينجا شريعت، خود ملاك و مناط تاسيس و مشروعيت دولتها است .

وي ادامه داد: در آنجا -هويت ملي> و -ناسيوناليسم> در زماني و به صورتي مهندسي شد كه خود به مثابه شريعتي نوين مبدل گرديد، اما در اينجا ، ايراني، ذات هويت ملي خويش را براساس اسلام طرح بندي كرده و ايرانيت خويش را با اسلام ممزوج ساخته است.

دكترزارعي نتيجه‌گيري كرد: بنابراين ظهور و بروز دولت‌هاي مدرن و دولت اسلامي ، خود مبشر نگره‌هاي مخصوص به خويش در تفسير انسان و هستي است . در اين صورت عبور از تحير و سرگشتگي در تاسيس و به خصوص مهندسي دولت اسلامي- ايراني و اعتقاد و التزام عملي به خودباوري به مفهوم برخورداري از -خلوص ايدئولوژيك> و -انسجام نظري> در تحقق آن از پيش نيازهاي ضروري در اين راه خواهد بود.

وي در يادآوري مباني گفتماني و مولفه‌هاي انديشه‌اي دكتر احمدي نژاد ادامه داد: ضرورت تحقق جامعه اسوه در چشم انداز آرماني مدينهالنبي(ص)، كنش سياسي مبتني بر مشي علوي، سازندگي و توسعه مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي، مهرورزي، معنويت گرايي، پرهيز از كاربست تئوريهاي وارداتي در اداره و برنامه ريزي كشور و ؟ از مولفه‌هايي است كه رويكرد متمايز دولت اسلامي را در امور اجرايي كشور با برخي دولتهاي پيشين شكل مي‌دهد.

وي تبيين مباني نظري دولت اسلامي را با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري از ضرورت‌هاي مقطع كنوني دانست و در توضيح آن گفت :مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري زير مجموعه معاونت ارتباطات و اطلاع رساني دفتر رييس جمهوري فعاليت مي‌كند و با توجه به غني بودن مباني نظري دولت نهم و نيز تاكيد دولت بر ادبيات دولت اسلامي ، يكي از وظايف معاونت پژوهشي مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري ، فراهم كردن بستر مناسب براي فعاليت پژوهشگران و موسسات تحقيقاتي است كه علاقه مند به فعاليت پژوهشي در زمينه مباني دولت اسلامي و نيز نظريات دكتر احمدي نژاد هستند.

از رييس مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري سوال شد كه در چنين شرايطي ، اين مركز پژوهشي چه اقداماتي در راستاي تدوين مباني و مولفه‌هاي دولت اسلامي و دولت نهم به اجرا گذاشته است ؟
دكتر زارعي در پاسخ گفت : مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري از سال گذشته تاكنون ‪ ۴۰‬گزارش تخصصي را با نام گزارش جمهور به عنوان ضميمه‌هاي فصلنامه اين مركز با موضوعات مختلف همچون حكمت صدرايي و ديالكتيك سقراطي رييس جمهور در پيروزي نهضت ملي هسته‌اي ايران، گفتمان شرق شناسي ، شالوده تقابل غربيان با نهضت ملي هسته#‪;۱۷۲‬اي ايران، مولفه‌هاي كارآمدي سياست خارجي دولت نهم، سهام عدالت؟ ماهيت و سياست#‪;۱۷۲‬ها، گذار دولت نهم از سطح سياست به فرهنگ در روابط ايران و اعراب، اولويتهاي علمي-پژوهشي در صنعت هسته‌اي كشور و تهديدات نرم، الگوي تقابل استراتژيك ايالات متحده آمريكا در برابر ايران منتشر كرده است .

وي همچنين اظهارداشت: در راستاي تدوين مباني و مولفه‌هاي دولت اسلامي و دولت نهم ، گروههاي مختلف دانشجويي، موسسات پژوهشي و بعضي از صاحبنظران حوزه و دانشگاه تاكنون زحمات زيادي را در تدوين آراي رئيس جمهوري متقبل شده‌اند كه هم اكنون توسط مركز پژوهش و اسناد تحت بررسي است از رييس مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري در خصوص آثار در دست انتشار اين مركز سووال شد و وي ، تدوين و انتشار كتاب نظريه مهدويت و صلح كل (گفتارهايي از دكتر محمود احمدي نژاد در حوزه مهدويت) را از جمله آثاري نام برد كه طي هفته آينده از سوي موسسه آينده روشن در قم ( پژوهشكده مهدويت) چاپ و منتشرخواهد شد.

زارعي افزود: علاوه بر اين ، كتابهاي تدوين شده‌اي همچون سراج منير، گفتارهايي از دكتر محمود احمدي نژاد در بعثت وخاتميت پيامبر(ص) ، مولفه‌هاي اقتصاد اسلامي- ايراني در آراي رييس جمهور، نهضت ملي هسته اي در ايران ، ضرورت‌ها و همبستگي عدالت و توسعه يافتگي در ايران ( گفتارهايي از دكتر محمود احمدي نژاد پيرامون موانع توسعه ايران) ، ديپلماسي نامه‌ها (نامه‌هاي رئيس جمهوري اسلامي ايران به سران كشورها، پاپ بنديكت شانزدهم (رهبر كاتوليك‌هاي جهان) و مادر آمريكايي ، پاسخ رئيس جمهوري اسلامي ايران به نامه‌هاي دانش آموزان مدرسه آمريكايي كوانتين ايالت آريزونا ، دولت نهم در كلام مقام معظم رهبري ، ماهيت و بازتابهاي نظام سلطه جهاني و زن و خانواده در عصر جديد، حداكثر تا پايان مهرماه امسال روانه بازار نشر خواهند شد.

رييس مركز پژوهش رياست جمهوري از ديگر محصولات فرهنگي اين مركز كه در آينده‌اي نزديك در سطح جامعه منتشر مي‌شود ، به مباني نظري و مولفه‌هاي فكري رئيس جمهور اشاره كرد كه با همكاري مركز مطالعات فلسطين ، پيرامون بازخواني پرونده صهيونيسم و اسطوره متزلزل هولوكاست ، تهيه و تا پايان شهريور ماه روانه بازار نشر خواهد شد.

به گفته دكتر زارعي ، دانشنامه دولت نهم (مجموعه‌اي ازمباني، ادبيات و دانش واژه‌هاي اختصاصي دولت نهم )، مولفه‌هاي پايدار سياست خارجي ، عبور از انحصار در عرصه نيروي انساني در قوه مجريه ، ادبيات پايداري و مقاومت ، مباني و مولفه‌هاي نظام انتخاباتي در جمهوري اسلامي ايران با تكيه بر آراي دكتر احمدي نژاد ، انديشه‌هاي سياسي دكتر احمدي نژاد ، مجموعه چهار جلدي ازخلاصه آراء رييس جمهوري ، مصاحبه‌ها و پيام‌هاي دكتر احمدي نژاد ، هم انديشي اقتصاددانان با رييس جمهوري ، مجموعه مقالات و پژوهشهاي منتشره داخلي و خارجي مرتبط با دولت نهم ( نمايه دولت نهم ) و فراز و فرود تفنگداران متجاوز انگليسي در آبهاي سرزميني از ديگر كتابهاي در دست انتشار مركز پژوهش رياست جمهوري است .

وي همچنين به بخشي از فعاليت‌ها با همكاري دو تشكل دانشجويي اشاره كرد كه از آن جمله ترجمه و چاپ كتابهاي احمدي نجاد رجل في قلب العاصفه ( احمدي نژاد، مردي در دل طوفان) نوشته عادل الجوجوي چاپ موسسه دارالكتاب العربي (دمشق قاهره) واحمدي نژاد و الثوره العالميه المقبله (احمدي نژاد و انقلاب آينده جهاني) نوشته شادي فقيه است كه توسط موسسه دارالعلم للدراسات (بيروت) به چاپ رسيده است .

فرهنگ، تمدن و مولفه‌هاي هويت ملي در آراي دكتر احمدي نژاد ، بازتابهاي داخلي و خارجي سفر وي به مجمع عمومي سازمان ملل و دانشگاه كلمبيا و ترجمه عربي و اندونزيايي كتابهاي تجلي گفتارحق در نيويورك ( مجموعه سخنراني‌هاي دكتر احمدي نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل، دانشگاه كلمبيا و ؟) و گفتار در روش ايرانيان (نامه‌هاي شهروندان آمريكايي به رئيس جمهوري اسلامي ايران پس از واقعه كلمبيا) از ديگر آثار تهيه شده در مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري است .

مدير مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري در بخش ديگري از اين گفت وگو ضمن اشاره به انتشار فصلنامه نامه دولت اسلامي كه تاكنون يك شماره از آن منتشر شده ، گفت : دولت اسلامي و باز توليد فرهنگ بومي ، دومين شماره فصلنامه نامه دولت اسلامي است كه با انتشار آن در هفته آينده ، زمينه‌ها و بسترهاي كارآمد و غني فرهنگ و هويت ايراني براي توليد معرفت و دانش در حوزه‌هاي فرهنگ و سياست و اقتصاد مورد بحث و بررسي علمي و پژوهشي قرار مي گيرد.

دكترزارعي ، همچنين در خصوص فعاليت‌هاي فصلنامه نامه دولت اسلامي، نويد داد كه در شماره‌هاي آينده فصلنامه ، مقالات و پژوهش‌هاي صاحبنظران در حوزه‌هايي خاص همچون دولت اسلامي و طرح توسعه اسلامي- ايراني ، دولت اسلامي و عدالت گرايي ، دولت اسلامي و اصولگرايي ، دولت اسلامي و هويت ملي ، دولت اسلامي و اقتصاد اسلامي به جامعه علمي كشور ارايه مي‌شود.

به گفته دكتر زارعي ، مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري در بخش انتشارات جديد خود ، گزارشهاي تخصصي با عنوان دولت بومي؟ هويت و كارآمدي (بررسي آراء و گفتارهاي دكتر محمود احمدي نژاد پيرامون قوه مجريه در ايران) و ضرورت‌ها و راهبردهاي رويش نيروي انساني در دولت اسلامي، از سوي آيت الله كعبي ( كه در چشم انداز آراي دكتر احمدي نژاد تهيه و تنظيم شده است) را تهيه كرده كه هفته جاري منتشر خواهد شد.

وي افزود: گزارش‌هايي تحت عناوين پيشنهادات راهبردي رييس جمهوري اسلامي
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن