واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: گفتگوي ايسكانيوز با صاحب نظران موسيقي درباره پژوهش و آموزش در حوزه موسيقي: پژوهشگران موسيقي حمايت نمي شوند // تدريس موسيقي بايد مورد تجديد نظر قرار گيرد
تهران - خبرگزاري ايسكانيوز:پژوهش در حوزه موسيقي به لحاظ اشخاص تلاش هاي بسيار دلسوزانه موثري صورت گرفته، اما از نظر بخش دولتي متاسفانه اقدام موثري انجام نشده است و پژوهشگران موسيقي با توجه به تلاشي كه مي كنند حمايت نمي شوند.
به گزارش خبرنگار موسيقي گروه فرهنگي هنري باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" از آنجايي كه موسيقي يكي از عناصر مهم بخش هميشه مظلوم فرهنگ است و در كشور ما آنچنان كه بايد توجهي به اين هنر نمي شود پژوهش در اين حوزه نيز با مظلوميتي مضاعف مواجه است.
بسياري از مديران در حوزه هاي مختلف فرهنگي ، اقتصادي، سياسي ، اجتماعي و ... با توجه به تاكيد دولت به امر پژوهش بخشي از فعاليت ها و بودجه خود را صرف اين امر خطير مي كنند اما اين توجه در حوزه موسيقي آنچنان كه بايد صورت نمي گيرد و صاحب نظران اين حوزه معتقدند پژوهش و آموزش در حوزه موسيقي با كم لطفي مسئولان و مديران فرهنگي رو به روست و توجه به اين مسئله هم ضروريست كه بخشي از اين كم توجهي ريشه در بلاتكيلفي جايگاه موسيقي در كشور دارد.
با توجه به اهميت اين موضوع گفتگويي با صاحب نران حوزه موسيقي داشتيم كه از نظرتان مي گذرد.
**محمد سرير: تدريس موسيقي بايد مورد تجديد نظر قرار گيرد
دكتر محمد سرير آهنگساز و رييس هيات مديره خانه موسيقي در خصوص هماهنگي دروسي كه در دانشگاهها در حوزه موسيقي تدريس مي شود با متد روز جهان گفت: درصد معيني از دروس موسيقي از درس هايي است كه سرفصل هاي آن درهمه دانشگاه ها تدريس مي شود.
وي عدم توجه به بخش هاي جنبي را از مشكلات آموزش موسيقي در ايران دانست و گفت: در اكثر كشورهاي دنيا در كنار هر آكادمي و دانشگاهي سالن هاي مختلفي براي برگزاري كنسرت وجود دارد و هر روز كنسرت هايي كه جنبه آموزشي دارد برگزارمي شود و متاسفانه اين مشكل فقط به حوزه موسيقي محدود نمي شود بلكه عمدتا بخش جنبي درهنرهاي مختلف مورد كم لطفي قرار مي گيرد.
سرير افزود: آرشيوهاي صوتي و تصويري به روز در حوزه موسيقي ملي تهيه نشده است و در حوزه موسيقي علمي و آكادميك ها اين آرشيوها ما در دسترس هنرجويان نيست.
اين استاد دانشگاه گفت: اين ضرورت وجود دارد كه مرور جديدي علاوه بر جزوه هاي درسي به تدريس در دوره معاصر انداخته شود يعني درايران بايد انديشيد چگونه مي توان دانشجويي مستعد ايراني را براي ارتقاي فعاليت هنريش كمك كرد.
رييس هيات مديرخانه موسيقي با بيان اينكه حوزه پژوهش دركشور حوزه ساكني است خاطرنشان كرد: متاسفانه بخش پژوهش درحوزه هاي مختلف بخش ساكني است و كسي كه سراغ پژوهش مي رود قطعا با عشق و علاقه خاص وارد اين حوزه شده است،درحوزه موسيقي هم مثل حوزه هاي ديگر كمتر كار پژوهشي انجام مي شود.
سرير در خصوص انتقال شفاهي اطلاعات موسيقي و آموزش به صورت مكتوب خاطرنشان كرد: درآموزش موسيقي علمي و كلاسيك ايراني بين اساتيد مختلف اختلاف نظرهايي وجود دارد ، برخي اساتيد معتقدند انتقال شفاهي بايد در حوزه موسيقي صورت گيرد و آنهايي كه به موسيقي علمي غرب تمايل دارند معتقدند بايد اين انتقال به صورت مكتوب صورت بگيرد و انتقال شفاهي معنا ندارد،درحاليكه آنچه مورد تاييد بسياري از اساتيد است اين است كه اين دو بايد با هم تركيب شوند.
وي گفت:علاوه براينكه يك هنرجوي موسيقي بايد به صورت شفاهي آموزش هايي ببيند مستندات مكتوب هم بايد از اختيار دانشجو قرار گيرد تا بتواند از آن استفاده كند
** داريوش طلايي : فعاليت در حوزه پژوهش بيشتر از بخش عملي بوده است
داريوش طلايي در گفت و گو ايسكانيوز در خصوص دروسي كه در دانشگاه در حوزه موسيقي تدريس مي شود گفت: موسيقي ايراني كه خاص ايران است و متونش توسط خود ايراني ها تدوين مي شود اما در بخش موسيقي كلاسيك همان روش آكادميك بين المللي در دانشگاه هاي ايران تدريس مي شود.
طلايي پژوهش هايي كه در حوزه موسيقي در كشورمان انجام مي شود را مثبت ارزيابي و خاطرنشان كرد: توجه به پژوهش در حوزه موسيقي بسيار زياد و خوب بوده است زيرا از آنجايي كه بخش عملي هميشه با موانع بسياري مواجه بوده است، فعاليت ها در حوزه پژوهش و آموزش بيشتر از بخش عملي بوده است اما در كشورهاي ديگر توجه به بخش عملي و كارگاهي در حوزه موسيقي به مراتب بيشتر از پژوهش و آموزش بوده است.
طلايي در مقايسه آموزش موسيقي به صورت تجربي و آكادميك تصريح كرد: هيچ وقت نمي توان بخش كارگاهي و تجربي را از هنر جدا كرد حتي اگر آكادميك باشد ما در برنامه ريزي هاي آكادميك هم يك بخش كارگاهي عملي و تجربي داريم.
اين مدرس موسيقي با بيان اينكه مشكل ارزشيابي در هنر داريم خاطرنشان كرد: زماني كه مي خواهيم در دانشگاه ها رشته اي را ارزشيابي كنيم جا نيفتاده كه با موازين خودش ارزشيابي شود.
وي افزود: متاسفانه هنر آنطور كه بايد ارزشش شناخته نشده و موازينش تعيين و تببين نشده است و بخشي از اين روند وظيفه ماست كه بايد متوجه آن باشيم چه در دانشگاه و چه در فرهنگستان هنر بايد فعاليت هايي در زمينه شناخت و تعيين موازين هنر صورت بگيرد.
**داريوش پيرنياكان: سطح آموزش در هنرستان هاي موسيقي بسيار ضعيف است
داريوش پيرنياكان دبير و سخنگوي خانه به خبرنگار ايسكانيوز درخصوص دروسي كه در دانشگاه تدريس مي شود گفت: دروسي كه در حوزه موسيقي كلاسيك در دانشگاه تدريس مي شود همپاي متد موسيقي در دانشگاه هاي دنياست زيرا اساتيدي كه در دانشگاه هاي ايران تدريس مي كنند به علت حضور مستمر در دانشگاهي خارج دائما در ارتباط با نوع تدريس و متون موسيقي كلاسيك جهان هستند.
پيرنياكان با اشاره به اينكه موسيقي ايران تا چند سال پيش چندان مورد توجه دانشگاه هاي ايران نبود خاطرنشان كرد: هم اكنون توجه به اين حوزه روند مثبتي دارد و به خصوص اين توجه در دانشگاه تهران بيشتر از دانشگاه هاي ديگر است زيرا دانشگاه تهران به همين منظور به وجود آمد كه موسيقي ايراني در آن تدريس شود،اما در دانشگاه هاي هنر و آزاد بازدهي و توجه آنچنان كه كه در دانشگاه تهران شاهد هسيتم وجود ندارد.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسكانيوز مبني بر اينكه به در كشور ما چقدر به پژوهش و آموزش در حوزه موسيقي توجه مي شود گفت: پژوهش در حوزه موسيقي به لحاظ اشخاص تلاش هاي بسيار دلسوزانه موثري صورت گرفته است اما از نظر بخش دولتي متاسفانه اقدام موثري انجام نشده است، اقداماتي مثل اينكه سرمايه گذاري در اين حوزه انجام دهند،سوبسيدي داده شود طرح ها را بپذيرند و يا مسايل مغفول مانده در حوزه موسيقي به عرصه پژوهش كشانده شود.
وي تاكيد كرد:پژوهشگران موسيقي با توجه به تلاشي كه مي كنند هيچگونه حمايتي از آنها صورت نمي گيرد.
دبير و سخنگوي خانه موسيقي گفت:من با قاطعيت و صراحت مي گويم كه دولت اقدام موثري در اين حوزه انجام نداده چون خودم در اين عرصه بسيار فعاليت كرده ام و طرح هاي بسياري را به سازمان هاي مختلف داده ام اما هيچكدام پذيرا نبودند.
** كارن همايونفر: تجربه و تحصيلات آكادميك در حوزه موسيقي دو ركن جدايي ناپذيرند
كارن همايونفر آهنگساز گفت: ما در حوزه موسيقي پژوهشگران بسيار خوبي داريم كه فعاليت هاي چشمگيري در اين حوزه مي كنند و اين مساله كه پژوهش هاي آنها بازتابي دارد يا نه جاي نگراني دارد.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسكانيوز مبني بر اينكه آموزش موسيقي به صورت تجربي و آكادميك در عمل تفاوتي با هم دارد يا نه گفت: كودكاني هستند كه با رايانه كار مي كنند و بسيار به امور رايانه تسلط دارند آيا مي توان پروژه هاي بزرگ امنيتي را به آنها سپرد با اينكه با رايانه به خوبي كار مي كند فردي كه بخواهد به يك موسيقي درخشان برسد تجربه و تحصيلات آكادميك دو ركن جدايي ناپذير از هم هستند.
همايونفر به ايسكانيوز افزود: تحصيلات آكادميك روي كسي جواب مي دهد كه داراي ظرفيت موسيقي باشد و تجربه زماني به ثمر مي رسد كه مزين به به تحصيلات باشد.
** مجيد اخشابي:قواعد مربوط به موسيقي كه در دانشگاه تدريس مي شود،قديمي است
اين خواننده گفت: همخواني به روزي در متوني كه در دانشگاه ها تدريس مي شود وجود ندارد.
وي افزود: متاسفانه براي حل مسايل موسيقي،هنرجويان هنوز هم بايد قواعدي را به خاطر بسپارند كه به ندرت از آنها استفاده مي كنند، بسياري از موارد به چشم مي خورد كه هنرجو قاعده اي را ياد مي گيرد كه هيچ وقت نبايد از آن استفاده كنند.
اخشابي به ايسكانيوز گفت: موسيقي نياز به خلاقيت دارد وجود قاعده مندي دست و پاي هنرمند را مي بندد و هنرمند نمي تواند ابداعاتش را با طيف گسترده تري عرضه كند و هميشه اساتيد موسيقي مي گويند، همه مسايلي كه ياد گرفتيد كنار بگذاريد و خودتان رموز زيبايي موسيقي را پيدا كنيد.
اخشابي با اشاره به اينكه قواعدي كه در دانشگاه تدريس مي شود مربوط به سال هاي گذشته است گفت: قواعدي كه در موسيقي كلاسيك تدريس مي شود ،تدوينش به قرن هاي شانزدهم و هفدهم بر مي گردد و موسيقي آن دوره در دانشگاهها تدريس مي شود كه بسياري از قواعد در حال حاضر براي يك موزيس حرفه اي كاربردش ابتدايي است.
وي افزود: اين قواعد بسيار قديمي است و زماني كه صحبت از علم موسيقي مي شود فقط موسيقي كلاسيك حضور دارد و در ايران براي علم موسيقي الكترونيك و ساير سبك هاي موسيقي هاي مدرن دورس و مكتوبات مدوني وجود ندارد اگر كسي بخواهد هر نوع موسيقي را ياد بگيرد بايد قواعد موسيقي كلاسيك را ياد بگيرد كه آن هم براي سبك هاي ديگر موسيقي كارآمد نيست.
**بابك رضايي: پژوهش هاي حوزه موسيقي كاربردي نبوده است
بابك رضايي مديرعامل انجمن موسيقي درخصوص دروسي كه در دانشگاه در حوزه موسيقي تدريس مي شود گفت: جا داشت در دانشگاه هاي ايران به تدريس موسيقي ايراني توجه بيشتري مي شد چون همين توجه بستر جذب دانشجويان از سراسر دنيا به كشور ما را فراهم مي كرد.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسكانيوز مبني بر اينكه چقدر در كشور ما به پژوهش در حوزه موسيقي توجه مي شود خاطرنشان كرد: به دليل مشكلاتي كه هميشه گريبانگيرحوزه موسيقي بوده و تكليفش مشخص و جايگاهش معين نبوده تمام سطوح با كم توجهي هاي مواجه بوده است در بخش پژوهش نيز مثل ساير بخش ها كم لطفي هايي صورت گرفته است
مديرعامل انجمن موسيقي با اشاره به اينكه بسياري از پژوهش هايي كه در حوزه موسيقي صورت گرفته كاربردي نبوده است به ايسكانيوز خاطرنشان كرد: بسياري از اين پژوهش ها در قفسه كتابخانه ها و گنجينه ها باقي مانده است و از دل اينها پژوهش ها اتفاقي براي پيشبرد و معرفي موسيقي نيفتاده است .
**كيوان ساكت : پژوهش هاي دانشجويان موسيقي بار علمي كافي ندارد
كيوان ساكت در خصوص متوني كه در دانشگاه تدريس تدريس مي شود گفت: سر فصل هاي موسيقي كه در دانشگاه هاي تدريس مي شود با سرفصل هايي كه در دانشگاه هاي خارج از كشور تدريس مي شود تفاوت دارد اما خوشبختانه اساتيد اين حوزه تغييرات لازم را در سر فصل ها اعمال مي كنند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسكانيوز مبني بر اينكه به در كشور ما چقدر به پژوهش و آموزش در حوزه موسيقي توجه مي شود گفت: بيشتر پژوهش ها در تمامي رشته ها توسط دانشجويان انجام مي شود و از آنجايي كه در ايران وارد شدن به دانشگاه بسيار سخت و خارج شدن بسيار آسان است بنابر اين پژوهش در ايران خيلي جدي گرفته نمي شود.
ساكت به ايسكانيوز گفت: پژوهش ها ، پايان نامه ها و رساله هايي كه كه توسط دانشجويان ارائه مي شود بار علمي كافي ندارد و ما در كشورمان پژوهشگران بسيار معدودي در حوزه موسيقي داريم.
وي درخصوص مقايسه آموزش موسيقي به صورت تجربي و آكادميك گفت: :هدف از آموزش اين است كه هنر جويان را به درجه اي از مهارت و درك جهان بيني هنري رساند و زماني كه هنر جو به اين هدف برسد ديگر تفاوتي نمي كند كه به صورت آكادميك آموزش ديده باشد يا تجربي.
ساكت خاطرنشان كرد: افرادي هستند كه موسيقي را به صورت شفاهي و سينه به سينه ياد گرفته اند و در حال حاضر هم هيچ خرده اي به فعاليت آنها نيست، كساني هم هستند كه به صورت آكادميك پيگير هنر موسيقي بودند اما موسيقي دان نشدند افراي هم هستند كه به صورت شفاهي موسيقي را ياد گرفته اند اما در اين حوزه موفق نشده اند، بنابر اين خود شخص اهميت دارد اگر جوهر موسيقي در ذات شخص وجود داشته باشد چه به صورت آكادميك و چه به صورت تجربي باز هم به نتيجه مطلوبي مي رسد./120
دوشنبه 4 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]