تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813076782




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي/كامل: سياست ‌ايران در قبال قفقاز، حمايت از ثبات و آرامش است سياست‌هاي هسته‌يي شفاف ايران امكان هيچ بازي سياسي را نمي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: متكي/كامل: سياست ‌ايران در قبال قفقاز، حمايت از ثبات و آرامش است سياست‌هاي هسته‌يي شفاف ايران امكان هيچ بازي سياسي را نمي‌دهد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

منوچهر متكي تصريح كرد: سياست‌هاي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران، روشن و فعاليت‌هاي صلح‌آميز ايران در مسيري شفاف قرار دارد و هرگز امكاني براي برخي از معاملات يا بازي‌هاي سياسي وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متكي، وزير امور خارجه شب گذشته در كنفرانس خبري مشترك با فاروق قدومي، دبير سياسي جنبش آزادي‌بخش فلسطين در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در مورد اظهارات اخير لاوروف، وزير خارجه روسيه در مورد استفاده از برگ‌هاي ايران در قضيه هسته‌يي براي مقابله با غرب در خصوص قضيه‌ي گرجستان و موضع جمهوري اسلامي ايران در اين مورد گفت: سياست‌هاي ايران در قبال منطقه قفقاز حمايت از ثبات و آرامش است و اميدواريم برخي محاسبات اشتباه و برخي سيگنال‌هاي غلط موجب شروع دوباره درگيري‌ها در اين منطقه نشود؛ اگرچه تعارضاتي كه بين قدرت ها مطرح است موجب نگراني است.

وي ادامه داد: سياست هسته‌يي ايران سياستي روشن و فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران در مسيري شفاف قرار دارد و هرگز امكاني براي برخي معاملات و بازي‌هاي سياسي نبوده است. ما با كشورهاي منطقه و خارج از منطقه در تماسيم و با آن‌ها در مورد موضع شفاف‌مان صحبت كرديم و آن‌ها به اين مساله كاملا واقف‌اند.

به گفته وي، بايد تحولات قفقاز را از منظر و جاي خود مورد تحليل قرار داد.

وي تصريح كرد: قدرت‌هاي خارج از منطقه نبايد به دنبال بهانه براي ايجاد ناآرامي و بي‌ثباتي‌هاي ديگر در اين منطقه (قفقاز) باشند؛ زيرا در هر صورت سرنوشتشان بهتر از سرنوشت ساير بحران‌هايي كه در منطقه ايجاد كرده‌اند نخواهد بود.

متكي همچنين با تاكيد بر اين كه ايران همواره در كنار مردم بزرگ فلسطين است، گفت: ايران از جايگاه يك دولت و حكومت جديد و ملت ايران به صورت رسمي از سپيده دم پيروزي انقلاب حمايت به شائبه‌ي خود از ملت فلسطين و مبارزات حق طلبان اين ملت اعلام كرده و ما اكنون در آستانه سي سالگي جمهوري اسلامي ايران تكرار مي‌كنيم كه ما دوست ملت فلسطين هستيم و براي آزادي اين ملت و براي خاتمه‌ي اشغال سرزمين‌هاي فلسطين در كنار مردم فلسطين هستيم.

وي تاكيد كرد: متعقديم كه راه اساسي آزادي فلسطين مقاومت است. در فراز و نشيب ساليان طولاني اشغال اين سرزمين و تشكيل يك دولت جعلي در اين سرزمين هر كجا كه انتفاضه و مقاومت فلسطين توانست بروز پيدا كند و نمادي از خود را به نمايش بگذارد شاهد پيروزي‌هاي چشم گير ملت فلسطين و عقب نشيني‌هاي مفتضحانه‌ي رژيم صهيونيستي بوده و هستيم.

به گفته‌ي متكي، نه فقط در عرصه‌ي فلسطين بلكه كل منطقه امروز به عنوان نقطه عطفي در نوع تعامل و برخورد با رژيم صهيونيستي و اشغال گران خودنمايي مي‌كنند.

وزير امور خارجه جنگ سي و سه روز لبنان را يكي از اين شواهد عنوان و خاطر نشان كرد: در جنگ سي و سه روز شاهد بوديم كه چگونه مقاومت براي نخستين بار در سطحي بسيار گسترده رژيم صهيونيستي را با شكست مواجه كرد و اين همان درسي است كه نيروهاي فلسطيني در انتفاضه‌هاي مختلف طي ساليان طولاني گذشته نشان دادند.

رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين با خير مقدم به فاروق قدومي رئيس دفتر سياسي سازمان آزادي بخش فلسطين اظهار داشت: قدومي از بيانگذاران جهاد و مبارزه عليه تجاوز و اشغال در سرزمين فلسطين طي دهه‌هاي گذشته بوده‌اند. و در گفت‌وگو و مذاكراتي كه داشتيم آخرين وضعيت و شرايط سرزمين‌هاي اشغالي و در عرصه‌ي تحركات و تحولات سياسي منطقه كه در ارتباط با فلسطين وجود دارد را بيان كردند و همانگونه كه انتظار مي‌رفت عزم جدي خود را در تداوم مبارزه و ادامه مقاومت براي آزادي فلسطين را بيان كردند.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در مورد دستاوردهاي سياست خارجي دولت نهم اظهار داشت: تحول در رويكردها در عرصه‌ي سياست خارجي حركت از موضع فعال و مدعي در مناسبات بين‌الملل،‌ نقد علمي، تحليل نسبت به نظام نا عادلانه‌ي جاري در محيط بي‌المللي و ضرورت ايجاد تغييرات در سطح وسيع در سازو كارها و ساختارهاي بين‌المللي برآمده از تصميمات قدرت‌هاي پيروز برآمده از جنگ جهاني دوم از جمله دست آورده‌هاي سياست خارجي دولت نهم است .

وي اضافه كرد: ايران با چنين رويكردي چالش‌هاي فراروي خود را در محيط بين الملل به مثابه فرصت‌هايي فرض كرد كه مي‌تواند ديدگاه‌هاي خود را در موضوعات مختلف مطرح كند.

به گفته‌ي وزير امور خارجه، دستگاه ديپلماسي روابط خارجي را در مسيري متوازن و با بهره گيري از همه‌ي ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي موجود در حوزه‌هاي مختلف جغرافيايي و اقتصادي جهان مورد بازنگري قرار داد و مناسبات خود در منطقه و همسايگان را براساس احترام و منافع متقابل تعريف كرد. و طي سه سال گذشته با تمام كشورهاي همسايه (15 كشور)، افزايش مناسبات سياسي و اقتصادي داشته است.

وي ادامه داد: ديدگاه‌هاي سريع و شفاف ايران در تحليل بحران‌هاي منطقه‌يي نظير بحران عراق،‌ فلسطين و لبنان درستي مواضع كشورمان نه تنها در بعد تئوريك و نظري پردازي و بلكه در عمل بر همگان ثابت كرد و پويندگان راه تحميل زورمداري و يكجانبه گرايي شكست پي در پي سياست‌هايشان را شاهد بودند.

متكي در ادامه مناطق مختلف جهان را همراه با تحولات چشم گيري در نوع نگاه به مناسبات ظالمانه‌ي حاكم بر روابط بين الملل توصيف و اظهار كرد: ما بر بلنداي همه‌ي سازمان‌هاي بين المللي فرياد برمي آوريم كه اين مناسبات ظالمانه قابل دوام نيست.

وزير امور خارجه دو برابر شدن صادرات غير نفتي، حضور قابل توجه و قوي شركت هاي ايراني در ساير كشورها كه زمينه‌ي جهش در صادرات توان فني و مهندسي را فراهم مي كند را از جمله‌ي دستاوردهاي ديگر دستگاه سياست خارجي برشمرد و گفت: ايران پرنشاط و پرشتاب در مسائل منطقه‌يي و بين المللي نقش سازنده خود با هدف صلح و عدالت را تعقيب مي‌كند.

وي در پايان گفت: ايران در سه سال گذشته حضور فعال در اجلاس‌هاي بين المللي و ميزباني اجلاس‌هاي مهم را داشته و نقش‌ آفريني خود در محيط هاي بين المللي را نشان داد و گام بلندي در اين زمينه برداشت.

انتهاي پيام
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن