تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815283167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهدعواي اوباما و مك‌كين بر سر خانه


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نگاهدعواي اوباما و مك‌كين بر سر خانه
نسترن احمديدغدغه خانه و مسكن منحصر به تهران و ايران نمي‌شود. همان‌طور كه در ايران وعده و وعيدهاي مسكن بخشي از تبليغات انتخاباتي را تشكيل مي‌دهد، در آمريكا هم چنين است.


موضوع مسكن از جمله موضوع‌هايي است كه ستادهاي انتخاباتي كانديداهاي رياست‌جمهوري ايالات متحده آمريكا به وفور روي آن مانور مي‌دهند. اما اين روزها اين موضوع تبديل به معضلي شده كه خيلي از آمريكايي‌ها را عصباني كرده است. در حالي كه بسياري از شهروندان آمريكايي يا در حال از دست دادن خانه‌هاي خود هستند يا براي خريد خانه و وام خريد مسكن با مشكل مواجهند، سناتور مك‌كين، كانديداي حزب جمهوري‌خواه، در مصاحبه‌اي با مجله پوليتيكو گفت نمي‌تواند به ياد بياورد كه چند خانه دارد.
با گفتن اين موضوع بوي خون به مشام دموكرات‌ها خورد و آنان را مثل گندم روي آتش به جنب و جوش درآورد. حالا آنان قصد دارند با همين يك جمله مك‌كين را از عرصه انتخابات خارج كنند.
اوباما مي‌گويد: «اگر نمي‌دانيد چند خانه داريد، پس تعجب‌آور هم نخواهد بود اگر فكر كنيد كه كشور از زير ساخت‌هاي قوي و محكمي در اقتصاد برخوردار است. اما اگر شما مثل من بوديد و تنها يك خانه داشتيد، يا مثل ميليون‌ها شهروند آمريكايي ديگر درگير پرداخت وام مسكن خود بوديد و هر روز با دلهره مصادره خانه خود از سوي بانك از خواب بيدار مي‌شديد، آن وقت ديدگاه متفاوت‌تري نسبت به اقتصاد كشور خود مي‌داشتيد.»
ستاد انتخاباتي اوباما قصد دارد كمال استفاده را از نقطه ضعفي كه از مك‌كين به دست آورده ببرد و شرايط را تا جايي كه ممكن است، به نفع خود تغيير دهد. اوباما در حال تهيه يك تبليغ تلويزيوني است كه در آن در حال نشان دادن تصوير كاخ سفيد است و مي‌گويد: «جان مك‌كين هفت خانه دارد و نمي‌تواند به اين خانه راه يابد. «البته به عقيده بسياري تعداد خانه‌هاي مك‌كين در عين حالي كه به نفع اوباما است، مي‌تواند براي وي مساله‌ساز هم بشود. اوباما خود با داشتن خانه‌اي يك‌ميليون دلاري در شيكاگو خيلي هم از مك‌كين دست كم ندارد و آن‌طورها كه خودش فكر مي‌كند، مردمي جلوه نمي‌كند.
ستاد انتخاباتي اوباما ادعا مي‌كند اين موضوع يكي از شباهت‌هاي تاريخي ميان مبارزه‌هاي انتخاباتي سال 1992 و 2008 است. در سال 1992 بوش پدر نمي‌دانست اسكنر سوپرماركت چيست و كاربرد اسكنرها براي خواندن باركد اجناس براي او ناآشنا بود. به نظر ستاد انتخاباتي اوباما، اين موضوع از نبود يك كانديدا ميان مردم و از ميان آنان حكايت دارد.
با اين همه گروه مك‌كين زير بار اين حرف‌ها نمي‌رود. به نظر ستاد انتخاباتي مك‌كين، اين كانديداي احراز پست رياست‌جمهوري مردمي‌تر از آن است كه بتوان با اين حرف‌ها وي را از ميدان به در كرد. آن‌ها معتقدند ثروتمند جلوه دادن مك‌كين خيلي هم به نفع اوباما كارساز نيست.
گزارش‌هاي تكميلي حاكي از آن است كه ستاد انتخاباتي مك‌كين هم خيال دارد انتقام خود را از اوباما بگيرد. اين بار مك‌كين روي خانه‌ اوباما دست گذاشت و آن را به توني رزكو، مجرم سابقه‌دار آمريكايي مرتبط ساخت. ستاد انتخاباتي مك‌كين مي‌گويد: «چه لزومي دارد فردي كه سال پيش بيش از 4‌ميليون دلار درآمد داشته، خانه يك‌ميليون دلاريش را با كمك يك مجرم سابقه‌دار بخرد؟»
خبر كمك رزكو به اوباما، سناتور دموكرات از ايالات ايلينوي، براي يك خانه اشرافي يك‌ميليون دلاري در جنوب شيكاگو، انعكاس گسترده‌اي داشت و حتي در صفحه اول واشنگتن پست هم چاپ شد.
سربازان مك‌كين به دنبال آن هستند كه حسابي با موضوع رزكو بازي كنند و از آن عليه اوباما نهايت استفاده را ببرند. اين موضوع آن قدر براي مك‌كين با ارزش است كه حتي وب‌سايتي به ارتباط اوباما با رزكو اختصاص داده و در آن تبليغاتي عليه اوباما منتشر كردند. البته ستاد انتخاباتي مك‌كين ميزان بودجه اختصاصي را به پرونده رزكو فاش نكرد، اما قول داد كار به تبليغات تلويزيوني هم كشيده شود. در صورت پخش تبليغات عليه اوباما در تلويزيون ملي، سناتور دموكرات روزهاي سختي را در پيش رو خواهد داشت. شايعه‌هايي به گوش مي‌رسد كه از بودجه 8/2‌ميليون دلاري پشت اين پرونده به خصوص خبر مي‌دهد.البته نكته‌اي كه نبايد از ديد پنهان بماند، شرايط مسكن شهروندان آمريكايي است. شرايط وام مسكن در آمريكا كمي متفاوت‌تر از ايران است. شما هر آني كه تصميم بگيريد مي‌توانيد وام مسكن بگيريد. ميزان وام از 10‌درصد قيمت كل خانه تا 80‌درصد قيمت خانه، بسته به تصميم شما، در دسترس است. ميزان بهره‌ها البته كم نيست. آن هم به مبلغ وام و طول مدت بازپرداخت وام بستگي دارد. هرچه مبلغ وام بيشتر و مدت قسط‌بندي طولاني‌تر باشد، بهره بانكي هم بالاتر مي‌رود.
طبق آخرين جدول نرخ بهره بانكي ايالات متحده، بهره يك وام مسكن براي يك خانه مسكوني دو خوابه در مركز شهر حدود 1600 دلار مي‌شود كه اين رقم با فرض متوسط حقوق 4000هزار دلار كمي بالا به نظر مي‌رسد. در اورلاندو، يك زوج جوان با افزايش قيمت خانه مواجه هستند و رقم 400‌هزار دلار را بري خريد يك خانه نوساز چندان هم معقول نمي‌دانند. افزايش 68‌درصدي قيمت مسكن در ايالات ديگر هم باعث شده بسياري با همين استدلال به علاوه نرخ روزافزون بهره‌هاي بانكي به خانه‌هاي كوچك‌تر و قديمي‌تر روي مي‌آورند. اجاره مسكن هم مشكلي ديگر است كه نه به نفع مستأجر است نه به نفع صاحبخانه. اجاره 1500 دلاري در هر ماه تقريبا معادل قسط طولاني مدت همان خانه 400‌هزار دلاري است. اگرقرار باشد مستأجر همان ميزان قسط خريد خانه را به عنوان اجاره پرداخت كند، متضرر خواهد شد. چرا كه در نهايت خانه براي او باقي نخواهد ماند.اين ميزان اجاره كه فقط وام خانه را پرداخت مي‌كند، هيچ كمك اضافه به صاحبخانه نمي‌كند. به علاوه صاحبخانه‌اي كه خانه‌اش 400 ماه در رهن بانك است و هر ماه در صورت پرداخت نكردن قسط وامش، احتمال به مصادره و مزايده گذاشتن خانه‌اش هم وجود دارد، آن چنان نفعي در كل ماجرا ندارد.
منبع:يو.اس.نيوز
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن