تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820389220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولين برنامه‌ي «هفت» در سال 90


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: اولين برنامه «هفت» در سال 90 با آيتم‌هايي چون يادي از شهيد آويني، نقد فيلم «اخراجي‌ها 3» و اظهارنظرهاي ده‌نمكي درباره قاچاق اين فيلم، وعده‌هاي نوروزي مديران سينمايي و نقد و بررسي دستمزد‌هاي بازيگران همراه شد.
نقد و بررسي دستمزد‌هاي بازيگران در سينماي ايران با صحبت‌هاي علي معلم ـ تهيه كننده و سردبير «دنياي تصوير» ـ و محمد رضا شريفي نيا ـ بازيگر و بازيگردان سينما ـ اختصاص داشت.
علي معلم با بيان اين كه «ستاره‌هاي ما ستاره‌هاي داخلي هستند»، گفت: در حالي كه ستاره‌هاي ما بومي هستند بايد دستمزد‌ها نيز تابع شرايط داخلي باشد. اين‌كه بعضي از دوستان از روند صعودي دستمزد‌ها در سينماي دنيا صحبت مي‌كنند بايد دقت داشته باشند كه بازيگر بين‌المللي دستمزد بين‌المللي مي‌گيرد و تابع شرايط بين‌المللي است. به نظرم اين مشكل ناشي از صنعتي‌ نبودن سينماي ماست.
اين تهيه‌كننده سينما ادامه داد: البته بازيگران فهم اين را دارند كه اگر پروژه‌اي خوب مطرح باشد در مورد دستمزد زياد سخت‌گير نباشند. به نظرم دستمزد‌هايي كه بعضا مطرح مي‌شود رقم‌هاي درستي نيست. سينماي ما يك سينماي محلي است و نهايت فروش آن در داخل كشور است. در سال گذشته تنها چهار فيلم بودند كه سودي برابر هزينه‌هايشان داشتند. در سينمايي كه به نوعي ورشكستگي ذاتي مبتلاست نمي‌توان از دستمزد‌هاي آنچناني صحبت كرد.
وي درباره عواملي كه باعث بالا رفتن دستمزد بازيگران شده است نيز بيان كرد: به نظرم چند عامل در اين زمينه مي‌تواند مهم باشد. يكي از اين عوامل، كمبود سالن در سالهاي گذشته است كه فيلم‌ها را به دو دسته سينمايي و شبكه‌ خانگي تبديل كرده است. به طور طبيعي جريان ويدئو (نمايش خانگي) و تله فيلم‌ها نيز به بالا رفتن دستمزد‌ها دامن مي‌زند.
علي معلم با بيان اين كه «اگر بازيگري واقعا اعتقاد دارد كه او در فروش موثر است بايد درصدي از دستمزد‌ش را پس از فروش فيلم بگيرد»، گفت: اشكال از اين است كه بعضي از بازيگران نمي‌دانند در كجاي سينماي ايران واقع شدند و البته مشاوري هم ندارند. اگر بازيگري واقعا اعتقاد دارد كه او در فروش موثر است بايد درصدي از دستمزد‌ش را پس از فروش بگيرد. در اين حالت ممكن است خيلي‌ها ضرر كنند اما در هر صورت سينماي ما سينماي ريسك است.
محمدرضا شريفي‌نيا نيز آمار منتشر شده از دستمزد‌ها را خلاف واقع دانست و عنوان كرد: اغلب آماري كه در مورد دستمزد‌هاي بازيگران داده مي‌شود آماري غلط است كه بعضي سعي مي‌كنند با آن جوسازي كنند. معتقدم در سينما هر كس بايد به اندازه خودش پول بگيرد. به عنوان مثال امين حيايي در فيلمي كه تيپي خاص را ارائه كرده كه اين تيپ فروش مي‌كند بايد قيمت اين كار را بگيرد. اما اگر در فيلم ديگري آن تيپ را ارايه نداد نبايد مانند فيلم قبل دستمزد طلب كند.
وي ادامه داد: در خارج از كشور آژانسي وجود دارد كه بازيگران را در سينما هدايت مي‌كند، اما چنين آژانسي در ايران وجود ندارد. وظيفه اين آژانس اين است كه موقعيت بازيگر را در جامعه براي او تشريح كند.
اين بازيگردان، سوپراستار‌ها را در سينما به دو دسته تقسيم كرد و گفت: ما دو نوع ستاره‌ تجاري و فرهنگي داريم. به نظرم در ايران سوپراستار تجاري كه تماشاچي براي او پول خرج كند و به سينما بيايد، نداريم. امكان ندارد بتوانيد كسي را با چنين مشخصه‌اي نام ببريد. به نظرم در سينماي ايران اول دوم و سوم فيلمنامه است و پس از آن در فيلم‌ها ساختار مهم هستند.
شريفي‌نيا براي توضيح سخنانش از «جدايي نادر از سيمين» به كارگرداني اصغر فرهادي نام برد و افزود: «جدايي نادر از سيمين» از همه لحاظ فيلم درستي است و مي‌بينيم كه از آن استقبال مي‌شود. به نظرم اين فيلم، فيلمي است كه در اينجا ساخته شده، در 14 بخش نامزد شده و قصه و بازيگر خوبي دارد و اين عوامل سبب شده است كه استقبال خوبي نيز از آن شود. چرا بقيه كارگردان‌ها اين‌گونه‌ فيلم‌ها را نمي‌سازند و پشت آقاي فرهادي پنهان مي‌شوند؟
به گزارش ايسنا، شريفي‌نيا در ادامه سخنانش در مورد روند صعودي دستمزد‌هاي بازيگران در سينماي ايران، عنوان كرد: ممكن است تهيه‌كننده و يا سرمايه‌گذاري كه مبتدي است بخواهد با بازيگري عكس بگيرد يا نهار بخورد. در اين جا او به اين بازيگر رقم‌هاي بالايي پيشنهاد مي‌دهد و اين به من ربطي ندارد. اما تهيه‌كننده استخوان دار سينماي ما چنين پول‌هايي را خرج نمي‌كند.
يادي از شهيد آويني
بنا بر اين گزارش، همچنين در ابتداي برنامه‌ي «هفت» ديشب، مسعود فراستي منتقد برنامه كه بعد از چند برنامه غيبت در اولين برنامه‌ي سال 90 حضور داشت، با اشاره به همكاريش با شهيد مرتضي آويني در مجله «سوره» مطرح كرد:دغدغه سينمايي مرتضي فرهنگ بود. او به شدت نظر منسجم و خط‌داري نسبت به سينما داشت. در همه حال سعي مي‌كرد جايي را به مكاني تك صدايي تبديل نكند. او از اين كه ديالوگ‌هاي مختلف وجود داشته باشد نمي‌ترسيد. به عنوان مثال مي‌توانم بگويم كه زماني كه ايشان در «سوره» بود، سعي كرده بود، آنجا را به يك مكان و ارگان روشنفكري به معناي خوب تبديل كند.
وي ادامه داد: نكته مهم ديگري كه در نگرش شهيد آويني مشاهده مي‌شد اين است كه او به شدت با تحجر و تجدد مبارزه و سعي مي‌كرد اين دو جريان را بالانس كند. در وجه ديگر مرتضي، فرهنگ را دنبالچه سياست‌ نمي‌دانست. به نظر او ممكن است هنر سياسي باشد اما نمي‌تواند سينما ليدر فرهنگ باشد.
فراستي در بخش ديگري از سخنانش درباره ويژگي‌هاي شخصيتي مرتضي آويني افزود: او در سينما پرچمدار مبارزه با پديده سينما ـ جشنواره بود. نكته ديگري كه به نظرم مي‌رسد اين است كه مرتضي طرفدار سينماي بامخاطب بود. او به هيچ وجه با سينماي مخاطب خاص موافق نبود.
اين منتقد سينما در پايان سخنانش در مورد شهيد مرتضي آويني با بيان اين كه جاي او در سينما خالي است، عنوان كرد: اگر امروز آويني زنده بود، در زمينه نظريه‌پردازي در حوزه سينما كمك زيادي مي‌كرد.
كپي‌كردن فيلم‌ها اصل موضوعيت سينما را به خطر مي‌اندازد
در ادامه اين برنامه، بخش «فيلم هفته» به صحبت‌هاي مسعود ده‌نمكي كارگردان «اخراجي‌ها 3»، فراستي وجيراني درباره حاشيه‌هاي مربوط به اين فيلم اختصاص يافت.
فراستي در ابتداي اين بحث درباره قاچاق اين فيلم گفت: به نظرم جوي كه در حال حاضر در مورد فيلم اخراجي‌ها به وجود آمده است يك جو غير فرهنگي و غير سينمايي است و نبايد اجازه دهيم كه اين بحث‌ها حداقل وارد اين برنامه‌ شود. از قاچاق فيلم گرفته تا برخورد سياسي با فيلم‌ها و يك فيلم را در مقابل ديگري قراردادن كمكي به سينما نمي‌كند. معتقدم اين گونه رفتار‌ها مانع نقد مي‌شود. سينما را نبايد قطب بندي و پوزيسيون و اپوزيسيون كرد.
وي ادامه داد: به نظرم بايد در نقد قبل از اين كه فيلم ساز را به فيلمش الصاق كنيم آن را به نقد بكشيم. در گذشته در سينماي دنيا بحث تئوري مولف كه مي‌گفت ما در سينما فيلم خوب و بد نداريم بلكه فيلمساز خوب و بد داريم به راه افتاده بود، اما اين تئوري در ايران جواب نمي‌دهد. فيلم‌هاي ما هنوز به مرحله‌اي نرسيدند كه رد پا نشان صاحب آن باشد. در سينماي ما عموما افراد هنوز به يك سينماي با تفكر و فرم نرسيده و صاحب سبك نيستند.
سپس مسعود ده‌نمكي ـ نويسنده تهيه كننده و كارگردان «اخراجي‌ها 3»- با گلايه از كساني كه از اين فيلم عصباني شده‌اند، خاطر نشان كرد: به نظرم كساني كه كارهايي مانند قاچاق فيلم و تبليغات آنچناني را در مورد اخراجي‌ها انجام مي‌دهند، در حوزه سياست هم همين كار را مي‌كنند و مردم را در مقابل هم قرار مي‌دهند. در اخراجي‌ها 3 قصد داشتيم به نوعي آداب دموكراسي امروزي را نقد كنيم؛ چرا كه به نظرمان اين شكل با مردم سالاري ديني همخواني ندارد.
وي ادامه داد: نان بعضي در دعواي مردم است. بعضي‌ها تا ديروز مي‌گفتند كه دانستن حق مردم است، اما اكنون مي‌گويند كه اين فيلم را نبينيد. وقتي كه مردم فيلم را مي‌بينند مي‌گويند كه آنها شعور سياسي ندارند، پس بايد فيلم را كپي كنيم. اين بدعت خطرناكي است كه اصل موضوعيت سينما را در معرض خطر قرار مي‌دهد، چرا كه ممكن است در آينده افراد ديگري از فيلم‌هاي ديگر خوششان نيايد.
تهيه كننده اخراجي‌ها با گلايه از افرادي كه بحث امنيت شغلي را مطرح مي‌كنند عنوان كرد: گلايه ديگرم از كساني است كه موضوع امنيت شغلي را مطرح مي‌كنند اما در مقابل قاچاق اين فيلم سكوت پيشه گرفتند. به نظرم اين سكوت بسيار بدتر از اصل قاچاق اين فيلم است.
پس از اين جملات ده‌نمكي، فريدون جيراني ـ مجري برنامه ـ در پاسخ به آن گفت: به نظرم اين سكوتي كه شما از آن سخن مي‌گوييد مربوط به تعطيلي روزنامه‌ها و رسانه‌ها بوده است چرا كه قاچاق فيلم‌ها بحث بسيار تلخي است و اين را همه قبول دارند، حتي اگر مخالف شما باشند. در كنار اين مطلب به نظرم بيانيه‌ شما هم اشتباه بود و بايد در زمينه قاچاق فيلم‌ها شوراي صنفي وارد كار شود.
جيراني افزود: سينماي ما طيف‌هاي مختلفي دارد چرا كه در قسمتي از آن ده‌نمكي، در قسمت ديگر فرهادي و در قسمت‌هاي ديگري كارگردان‌هاي مختلف ديگر قرار دارند و هر كس نگرش مخصوص به خود را دارد. مهمترين مساله‌اي كه وجود دارد اين است كه بايد بتوانيم يكديگر را تحمل و با هم مدارا كنيم.
مجري برنامه «هفت» در ادامه برنامه، با بيان انتقاد بعضي افراد نسبت به اين كه «ده‌نمكي امكانات خاصي در اختيار دارد» از او درخواست كرد كه به اين موضوع پاسخ دهد.
كارگردان اخراجي‌ها 1، 2 و 3 نيز در پاسخ به اين سوال گفت: اگر من امكانات داشتم چرا نشريه شلمچه، جبهه و مستند فقر و فحشا توقيف شد؟ چرا با اخراجي‌هاي 1 و 2 در جشنواره آنگونه برخورد شد؟ آيا اين همه هجمه در مورد فيلمي سراغ داريد؟ خيلي از آدم‌ها در سينماي ما هستند كه نظام به آنها مي‌گويد بياييد و فيلم بسازيد و آنها پز اپوزيسيون بودن مي‌گيرند. من امكاناتي نداشتم و همين الان هم پخش كننده ما همان پخش كننده فيلم ديگر است.
سپس فراستي نقد فيلم را با اين جمله كه چرا فيلم تا اين حد شلوغ است؟ شروع كرد و ادامه داد: در «اخراجي‌ها 1» از پلان «بشين پاشو» كه توسط سيد جواد هاشمي اجرا مي‌شد دفاع كردم. در«اخراجي‌ها 3» هم لحظاتي از فيلم است كه فيلمساز رشد كرده اما به نظرم او مي‌خواهد درباره همه چيز صحبت كند. اين مطلب به تمركز مخاطب آسيب مي‌رساند. بنظرم اين شلوغي اساسا از فيلمنامه نشات مي‌گيرد و شما اصلا فيلمنامه نداشته و تنها با يك خط قصه و سه شخصيت محوري كار را شروع كرده‌ايد.
كارگردان «اخراجي‌ها 3 » در پاسخ به اين انتقاد اظهار كرد: شلوغي فيلم به ساختار و فيلمنامه باز مي‌گردد. بخشي از اين شلوغي مربوط به يك برنامه تلويزيوني است كه مجبور هستيم آن را شلوغ نشان داده و گاهي نيز در آن اغراق كنيم. بخشي از شلوغي نيز مربوط به مباحث خياباني است كه بايد يك فضاي شلوغي را به مخاطب منتقل كند.
فراستي در نقد بعدي خود با بيان اين كه «قطعا اخراجي‌ها 1 و 2 جلوتر از اخراجي‌ها 3 است»، عنوان كرد: در اخراجي‌ها 1 و 2 شخصيت‌هايت از درون قصه ظاهر مي‌شدند. اما در اخراجي‌ها 3 شما يك برنامه زنده تلويزيوني را در زمان انتخابات انتخاب كرده‌ايد و بايد بگويم براي اين مساله قصه‌اي تعريف نمي‌كنيد كه خط روايي مستقلي داشته باشد. به نظرم اين ساختار و محدود كردن خود به يك گزارش تلويزيوني و روايت داستان در يك روز باعث شده كه كار بسيار سخت‌تر شود و دست‌تان را در خيلي چيز‌ها ببندد.
برنامه‌هاي مديران سينمايي و صنفي براي سال 90
به گزارش ايسنا، در ادامه اين برنامه دوربين «هفت» به سراغ چهار تن از مديران فعال در حوزه سينما رفت و برنامه‌هاي سال آتي آنان را مورد پرسش قرار داد.
عليرضا سجادپور مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي درباره هدف‌گذاري معاونت در سال جديد بيان كرد: نخستين هدف‌گذاري ما در سال جديد پايان دادن به روند تغيير و تحول در آيين‌نامه‌هاست. هدف ما اين است كه آيين‌نامه‌ها در موضوعات اصلي مانند پروانه ساخت، نمايش، شركت‌ها و غيره رفع نواقص شوند.
وي ادامه داد: اولويت بسيار جدي ما در سال جاري ادامه روند محتوابخشي به آثار توليدي است. توليداتي مدنظر ماست كه مناسب براي خانواده‌هاي ايراني باشد كه شروع اين كار را از عيد امسال مشاهده كرديم.
محمد مهدي عسگرپور مدير‌عامل خانه سينما نيز درباره اولويت اين نهاد صنفي در سال 90 بيان كرد: مهمترين بحث ما در سال جديد پيگيري موضوع امنيت شغلي با همه مولفه‌هاي آن و به هر طريق ممكن است. فكر مي‌كنم پيگيري اين موضوع بستگي به شرايط مختلفي دارد كه بخشي از آن به سينما باز نمي‌گردد.
وي افزود: اساسا فعاليت صنفي در كشور به خصوص در حوزه فرهنگ كار سختي است. اين كه بحث امنيت شغلي در گفتمان دولتمردان قرار گيرد كار سختي است اما ديديم كه انجام شد. در سال جديد بايد كار بيشتري كنيم تا اين موضوع در مسير اجرايي نيز قرار گيرد.
در ادامه سعيد رجبي فروتن مدير كل دفتر همكاري‌هاي سمعي و بصري و نمايش خانگي وزارت ارشاد درباره اولويت اين اداره كل گفت: در سال 89 قول داده بوديم كه بحث ارائه فيلم‌ها با فرمت دي‌وي دي را پيگيري كنيم. ان‌شاء الله امسال اين كار را عملي خواهيم كرد و اميدواريم مردم از اين طريق فيلم‌ها را با كيفيت بهتري ببينند و ما در اين حوزه شاهد حضور بهتر متخصصاني در حوزه‌ي دي وي دي باشيم.
وي در عين حال گفت: البته منظور از ارائه فيلم‌ها به صورت دي وي دي اين نيست كه فرمت ديگر حذف شود. منظور اين است كه در فرمت دي وي دي بتوانيم عكس‌هاي فيلم، پشت صحنه آن و موارد ديگر را نيز به مخاطبان ارائه كنيم.
دوربين «هفت» سپس به سراغ مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي رفت تا اولويت‌هاي اين مركز را در سال 90 جويا شود.
شفيع آقامحمديان با بيان اين كه «مهمترين اولويت ما در سال جاري موضوع جهاد اقتصادي است» عنوان كرد: دنبال اين موضوع هستيم كه ببينيم در حوزه جهاد اقتصادي در سينما چه كاري مي‌توانيم انجام دهيم. در شورايي كه داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه مهمترين عامل براي تحقق جهاد اقتصادي كار بيشتر روي فيلمنامه است.
وي ادامه داد: از سوي ديگر مي‌خواهيم در سال 90 نگاه ويژه‌اي به بازارهاي بين‌المللي پيدا كنيم و اميدوار هستيم تلاشهايمان بتواند كمك خوبي به سينما كند.
به گزارش ايسنا،از حاشيه‌هاي برنامه شب گذشته «هفت» مي‌توان به تشكر فريدون جيراني از صدا و سيما بابت پخش فيلم‌هاي بسيار زياد و خوب از شبكه‌هاي تلويزيوني در ايام نوروز اشاره كرد.
همچنين در برنامه‌ي ديشب قسمت‌هايي از برنامه‌ي «خنده‌بازار» كه به هجو برنامه‌ي هفت در ايام نوروز پرداخته بود، پخش شد و در ادامه جيراني و فراستي اين برنامه را خوب توصيف كردند و معتقد بودند علي‌رغم شخصيت‌پردازي خوب،در متن آن ضعف‌هايي وجود داشته است.
جيراني همچنين از حضور «حسن حسيني» از برنامه‌ آينده براي بررسي ژانر و گونه در فيلم‌هاي ايراني و ارايه تحليل و تعريفي درست از آنها خبر داد.
در برنامه شب گذشته «هفت» قسمت‌هايي از روايت فتح، بخشهايي از پشت صحنه اخراجي‌ها 3 و گزارش مردمي از مخاطبان اين فيلم در سينما‌هاي تهران، گزارشي از اكران در سينما‌هاي شهرستان‌ها و گزيده‌اي از برنامه مربوط به دستمزد‌هاي بازيگران كه در سال 89 از برنامه هفت پخش شده بود، به نمايش درآمد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن