تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819845940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينما در قاب دولت نهم سينماي ملي،نياز ملي ، عزم ملي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سينما در قاب دولت نهم سينماي ملي،نياز ملي ، عزم ملي
فرهنگي. فيلم . سينما . برنامه
دولت نهم بر خلاف برخي فرافكني‌ها ي جريان‌هاي سياسي كه تلاش براي ارايه چهره ضد فرهنگي و خشن از اين دولت را بويژه در عرصه سينما داشتند، سينماي ملي با محوريت ارتقاي فرهنگي و احياي اقتصاد سينما را به عنوان برنامه محوري در دستور كار قرار داد.

اكنون سه سال از عمر دولت نهم مي‌گذرد و اين برنامه كلان گام به گام اثرات خود را در لايه‌هاي مختلف اين هنر - صنعت نمايان مي‌سازد به نحوي كه رونق نسبي اكران در طول ايام اخير ،نشانگر انتخاب صحيح مسير از سوي مديريت فرهنگي كشور براي راهبري عرصه سينماست.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در ديدار صميمي با كارگردانان سينما، از سينما به عنوان يك هنر برتر يادكردند و فرمودند:سينما، بلاشك يك هنر برتر است، يك روايتگر كاملا مسلط كه هيچ روايتگري تاكنون در بين اين شيوه‌هاي هنري روايت يك واقعيت و يك حقيقت، تا امروز به اين كارآمدي نيامده و يك هنر پيچيده و پيشرفته و متعالي.

نگاه تيزبين و دقيق ايشان به اين هنر- صنعت برتر و پيچيده امروز ، نشانگر جايگاه اين حوزه در فرهنگ‌سازي و هدايت جامعه به سوي مقصود از منظر فرهنگ و شاخصه‌هاي غالب فرهنگي به عنوان زبان برتر، روزگار اخير است .

سينما با اتكا به اين نگاه ، ضرورت طرحي نو هوايي تازه را در اين دوره در قاب سينماي ملي جستجو كرد و برنامه ريزي در مسير دستيابي به اين مهم در دستور كار مديران و روي ميز تصميم‌گيري قرار گرفت .

امروز ، سينماي ايران بيش از هر زمان نيازمند طرح و برنامه ي توامان فرهنگي و اقتصادي به منظور خروج از شرايط نامتناسب نرم افزاري و سخت افزاري است .اين سينما خسته از افراط و تفريط ها، سعي و خطاهاي غير ضروري و راه طي شده دو قطبي، يعني هنري سازي، روشنفكرانه و تجاري‌سازي عامه پسند، كه در سالهاي گذشته چه بسيار اولي ره به انحطاط و سياه نمايي سپرده و دومي به حيطه عوام زدگي و ابتذال فرو غلتيده است، در انتظار طرحي نوست و هوايي تازه مي‌طلبد.

اين سينما مي‌خواهد و مي‌تواند پاسخگوي نيازهاي كشور باشد و كليد پيشرفت و تعالي ايران اسلامي و جهان اسلام، مشروط بر آنكه از وضعيت ساختاري كهنه موجود و حلقه بسته فرهنگي و اقتصادي امروز در آيد و ضمن تبديل شدن به هيئتي نوين و سطح مديريتي وزين و جايگاهي نافذ، براي جذب مخاطبان انبوه در سطح ملي، منطقه‌اي و جهاني، از مضامين موضوع‌ها و قصه‌هاي شرقي ، ديني و ايران مشحون گردد.

براي اين سينما مي‌بايست در آموزش نيروي انساني در بازسازي تجهيزات و نوسازي فناوري در توسعه و ساخت فضاهاي نمايش و پخش و در بازار يابي داخلي و خارجي همزمان برنامه داشت .

هرچند شرط كافي اين شروط لازم و مهمتر از همه تفوق و غلبه يك فضاي فرهنگي و هويتي انگيزه بخش ، شوق آفرين و بلانده و وجود طرح و برنامه‌اي فرهنگي ، جامع و فراگير است تا منجر به افزايش شناخت از خود و اعتنا به فرهنگ و هويت خودي و فزوني عرق و غرور ملي و اعتماد به نفس سينماگران شود.

معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي در اين دوره با تاكيد بر گفتماني تازه و مبتني بر محوريت برنامه كلان يادشده ، برنامه ريزي و اجرا را در حوزه‌هاي صف و ستاد دسنمايه امور قرار داد.

تبيين هشت برنامه عملياتي با هدف ارتقاي فرهنگي و رونق اقتصادي سينماي ايران با تحقق سينماي ملي از طريق سه كلان برنامه ، فيلم خوب (توليد اثر ارزشمند)، سالن خوب(فضاي نمايش كافي و كيفي) و اكران خوب (توزيع پررونق).

طراحي و تبيين اين برنامه‌هاي عملياتي در برگيرنده طيف وسيع از ذي نفعان و نقش آفرينان بوده و حمايت از توليدات فاخر و ارزشمند سينمايي و سمعي و بصري ، جذب درصدي از منابع دستگاههاي گوناگون كشور به منظور مشاركت در توليد ،روز امدسازي و نوسازي فضاهاي نمايش فيلم و سالن‌هاي موجود سينمايي كشور ، ساخت سالنهاي جديد سينما حداقل دو برابر وضع موجود(‪۳۰۰‬ سالن به ‪ ۶۰۰‬سالن) بويژه در شهرهاي فاقد هرگونه فضاي نماي شفيلم، طرح جامع حمايت از اكران داخلي و خارجي و يارانه‌هاي اختصاصي سينماي ايران بويژه يارانه‌هاي معطوف به مخاطب و مصرف‌كننده ، آموزش تكميليو داشن افزايي نيورهاي موجود سينما و جذب نيورهاي كارآزموده جديد و توانمندسازي بخش خصوصي براي مسئوليت پذيري و تصدي گري بيشتر در هر دو عرصه فرهنگي و هنري و اقتصادي و صنعتي سينما را در محور برنامه‌اي - اجرايي خود دارد.

به گزارش ايرنا، مديريت سينمايي در اين دوره سرفصل‌هاي كلان فعاليت برنامه‌اي را به منظور تحقق سه برنامه محوري و منتهي به فيلم خوب ، سالن خوب و اكران خوب در محورهاي ذيل در حوزه‌هاي صف و ستاد تبيين نموده است .

پژوهش ، نظريه پردازي ، دانش افزايي نيروي انساني موجود و آموزش فرهنگي، هنري، فني و حرفه‌اي سينماگران جوان مبتني بر مباني معرفتي ملي و خودي ، ايجاد بانك سوژه ،ايده ، متون داستاني، فيلمنامه‌هاي فاخر ، هويت گرا ، حكمت آموز ، عبرت آميز و اميد آفرين و خلق فرصت ديدار و ميثاق سينماگران با تاريخ و جغرافياي عظمت‌هاي كشور در عرصه ميراث فرهنگي،ميراث علمي، تمدني، طبيعي و آرماني از محورهاي اين برنامه كلان به شمار مي‌رود.

ايجاد فضاي تعامل و تعاطي سينما با عرصه‌هاي علمي ، صنعتي به منظور كارآفريني ، ايجاد كانون‌هاي فيلم حلقه‌هاي نقد علمي ، فني و معرفيت از طريق هم انديشي و هم نشيني با نخبگان عرصه‌هاي مختلف، سرمايه‌گذاري كامل در توليدات راهبردي ، شاخص و الگوشونده ، مشاركت موثر با سرمايه‌گذاران خارجي در توليد فيلم بويژه با نگاه به شرق و جنوب و مبتني بر اولويت‌هاي سه گانه بين‌المللي سينماي ملي در حوزه زباني يا تمدني، حوزه آئيني و حوزه آرماني و حمايت موثر از توليدات بخش خصوصي ، عمومي و ديگر بخش‌هاي دولتي در آثار جذاب متمايل به سينمايي فرهنگ ساز ، عزت طلب ، عفيف و شوق آفرين، ديگر محورهاي اين برنامه است .

برگزاري آئين‌ها و جشنواره‌هاي مشوق و جهت‌دهنده فيلم در سطوح و فرمت‌هاي مختلف توليدي و پاسداشت مسئوليت شناسي و بزرگداشت سينماگران دردآشناي كشور، عرضه و اكران بهتر و موثرتر آثار معيار با حمايت ويژه از آنها درمرحله پخش، حمايت از اقتصاد سينما از طريق ارايه تسهيلات، كاهش تعرفه ها ، افزايش معافيت‌ها و تخصيص يارانه و كمك به توليد و پخش بهتر بويژه از طريق مخاطب بيشتر ، پشتيباني فرهنگي ، اقدامات رسانه‌اي ، نقد و فضاسازي مبتني بر مولفه‌هاي فرهنگي، حمايت از ارايه آثار برتر و مصاديق فيلم ملي به جشنواره‌هاي خارجي و بازاهاي فيلم، سينماسازي و سينماداري و اقدامات بهينه در اين زمينه مبتني بر مباني و اصول معماري ايراني و اسلامي و حمايت از سينما سازان و سينماداران نمونه، سرمايه‌گذاري در نوسازي و توسعه فناوري و تجهيزات نوين مربوط به فضاي حقيقي و مجازي توليد و پخش و تامين اجتماعي ، صيانت شغلي ، بيمه بيكاري و بيمه از كار افتادگي ، بخش‌هاي ديگر برنامه‌اي معاونت امور سينمايي در اين دوره محسوب مي‌شود.

و در كلام آخر قانون ملي سينما ، يك نياز براي گسترش تعامل بين بخشي و ايجاد امنيت خاطر در تبيين و اجراي برنامه‌ها در مسير توسعه همه جانبه كشور و مطابق با سند چشم انداز و تعالي اين هنر-صنعت در مسير اهداف نظام قلمداد مي‌شود.

سينماي ملي، نياز ملي و عزم ملي براي تحقق اين كلان ارمان نظام جمهوري اسلامي را براي ايجاد گفتمان از طريق فرهنگي غني و فاخر با ديگران طلب مي كند.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن