تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815437875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سكوي پرتابي به نام المپيك! لبخند معنادار صنايع چين به بزرگترين رويداد ورزشي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سكوي پرتابي به نام المپيك! لبخند معنادار صنايع چين به بزرگترين رويداد ورزشي جهان
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنعت و معدن

بسياري از كارشناسان قبل از برگزاري رقابت‌هاي المپيك به اين موضوع اعتقاد نداشتند كه چين حتي بدون برگزاري المپيك در اين كشور نيز مي‌تواند به روند رو به شد اقتصادي خود ادامه داده و به‌زودي به يكي از ابرقدرت‌هاي بي‌چون و چراي جهان در همه زمينه‌ها تبديل شود، اما به نظر مي‌رسد چيني‌ها بدون توجه به نظر هيچ يك از كارشناسان يكبار ديگر نظم خيره كننده و تحسين برانگيز خود را در برپايي بزرگترين رويداد ورزشي جهان نشان داده و به المپيك به عنوان فرصتي طلايي براي جهش در همه زمينه‌ها نگاه كردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هيچ كشوري در دنيا پيدا نمي‌شود كه به نوعي با مشكلات مختلف روبرو نباشد، اما كشوررها سعي مي‌كنند با خلق فرصت‌هاي گوناگون براي خود به هر طريق ممكن مشكلات پيشروي خود را از سر راه بردارند كه المپيك مي‌تواند يكي از همين فرصت‌ها باشد.

فلسفه المپيك فرصت به وجود آمدن اتحاد و همبستگي را در كشور برگزاركننده آن فراهم مي‌كند و همين اتحاد و همبستگي است كه مي‌تواند بزرگترين و پيچيده‌ترين مسائل سياسي، اقتصادي، اجتماعي و غيره را حل كند.

مسوولان چيني هم بعد از اينكه موفق شدند به هر طريق ممكن ميزباني بازي‌هاي المپيك سال 2008 را دريافت كنند، بي‌گمان به اين موضوع توجه داشتند.

رويداد المپيك در واقع دست برگزاركننده خود را كاملا رو مي‌كند و نشان مي‌دهد كه كشور ميزبان در زمينه‌هاي مختلف چه ميزان توانايي دارد.

چين كه در گذشته دور جزو چند ابرقدرت جهان بود، در دوره‌اي نسبتا طولاني به كشوري ضعيف تبديل شده بود. اين كشور حتي در جنگ جهاني دوم نيز به خاطر حمله ژاين به اين كشور متحمل خسارت‌هاي سنگيني شد. سال‌ها گذشت و چين توانست به تلاش مردمش با روند رو به رشد خود در بسياري از زمينه‌ها سرآمد جهانيان شود.

به مرور زمان علاوه بر قدرت نظامي و سياسي، قدرت اقتصادي چين نيز افزايش يافت؛ به طوري كه بسياري از بازارهاي جهان به تسخير توليدكنندگان چيني درآمد. كسب رشدهاي دو رقمي اقتصادي، چيني‌ها را بسيار اميدوار كرد تا بتوانند مجددا كشوري قدرتمند و باشكوه بسازند.

برخي از كارشناسان حتي پا را فراتر گذاشته و معتقدند كه برگزاري المپيك در چين يك گام ديگر اين كشور را به سمت سرمايه‌داري شدن پيش برده است.

از سوي ديگر طي سال‌هاي اخير همزمان با افزايش قدرت خريد مردم، چيني‌ها تازه معناي خريد كردن را آموخته‌اند و به همين دليل است كه چين به بازاري جذاب براي همه سرمايه‌گذاران تبديل شده است.

برگزاري رويداد بزرگي به نام المپيك 2008 پكن به طور قطع تاثيرات قابل ملاحظه‌اي را روي اقتصاد، بازار و صنايع چين داشته و خواهد داشت كه شايد اشاره‌اي كوتاه به گوشه‌اي از اين تاثيرات خالي از لطف نباشد.

ــ رژه صنعت خودرو چين در المپيك

شايد بتوان المپيك پكن را به طور كلي براي صنعت خودروسازي چين خوش يمن دانست.

علاوه بر برگزاري باشكوه نمايشگاه خودروي پكن پيش از برگزاري رقابت‌هاي المپيك، مي‌توان فعاليت و نمايش صدها دستگاه خودرو پاك و با آلودگي صفر در طول رقابت‌هاي بازي‌هاي المپيك براي ارايه خدمات خدمات را از جمله نكات مثبت المپيك براي صنعت خودروسازي چين عنوان كرد.

طي اين رقابت‌ها صدها دستگاه وسيله نقليه شامل اتوبوس الكتريكي، اتوبوس هيبريدي، تاكسي هيبريدي، خودروهاي سلول سوختي و انواع خودروهاي الكتريكي به ارايه خدمت به شركت‌كنندگان در المپيك پرداختند كه خود مي‌تواند به منزله پيشرفتي براي صنعت خودروسازي چين به شمار آيد.

قبل از برگزاري المپيك كارشناسان پيش‌بيني كرده بودند كه اين رقابت‌ها به نمايشگاهي براي عرضه آخرين دستاوردهاي صنعت خودروسازي بدل خواهد شد.

چين براساس آخرين بررسي‌ها، دومين بازار بزرگ خودرو در جهان، پس از ايالات متحده آمريكا محسوب مي‌شود و طي 10 سال اخير خودروسازان بزرگ جهان هجوم خيره كننده‌اي را به اين كشور آغاز كرده‌اند.

در حال حاضر جشنواره‌اي از كارخانه‌هاي تويوتا، جنرال موتورز، فورد، فولكس واگن، كرايسلر، هونداموتور، هيونداي موتور و بسياري از خودروسازان ديگر در چين در شهرهاي مختلف اين كشور برپا شده و اين خودروسازان حاضرند براي حضور در بازار چين و كسب سهمي هرچند اندك به شدت با يكديگر رقابت كنند.

اما نكته اصلي اينجاست كه در بحبوحه رقابت خودروسازان خارجي در چين، شركت‌هاي داخلي نيز بيكار نمانده و مشاركت‌هاي متعددي را با شركت‌هاي مطرح جهان تشكيل داده‌اند كه قطعا براي آينده صنعت خودروسازي چين مفيد خواهد بود.

كارشناسان بر اين عقيده‌اند كه رشد فروش خودرو در چين همچنان طي سال جاري ادامه پيدا كرده و در اين ميان برگزاري رويدادي به نام المپيك با توجه به مزيت‌هاي فراواني كه براي چين دارد، قطعا باعث افزايش رشد فروش خودرو و بزرگتر شدن بازار خودروي اين كشور خواهد شد.

به طور طبيعي افزايش ميزان فروش، باعث افزايش توليد نيز شده و به اين ترتيب پيش‌بيني مي‌شود كه طي سال جاري و چند سال آينده ميزان توليد انواع خودرو در چين رشد قابل ملاحظه‌اي را نشان دهد.

از سوي ديگر المپيك پكن چندان براي خودروهاي پرمصرف، بزرگ و آلاينده در اين كشور خوش يمن نبود. به طوري كه مسوولان چين براي كنترل آلودگي هوا پيش از برگزاري رقابت‌ها استانداردهاي سخت‌گيرانه‌اي را جهت عبور و مرور خودروها تعيين كردند.

با اتمام المپيك، مسوولان چيني از جو به وجود آمده ناشي از برگزاري المپيك در اين كشور استفاده كرده و قرار است عوارض خودروهاي بزرگ را در اين كشور افزايش دهند. به نظر مي‌رسد با وجود جو المپيك در چين اين اقدام دولت چين با كمترين واكنش منفي از سوي واردكنندگان و توليدكنندگان خودروهاي بزرگ و پرمصرف در اين كشور روبرو شود. هرچند مسوولان چيني عوارض خودروهاي كم مصرف و كوچك را نيز در اين كشور كاهش دادند تا از اين طريق مردم را به خريد اين نوع خودروها هرچه بيشتر ترغيب كنند.

ــ لبخند معنادار نساجان چيني به المپيك

به غير از صنعت خودروسازي بسياري از صنايع ديگر چين نيز به المپيك لبخندهاي معناداري زدند.

بي‌شك صنعت نساجي، پوشاك و صنايع ورزشي يكي از خوشحال‌ترين صنايع در روزهاي برگزاري المپيك در چين بودند.

صرف نظر از از جدال هميشگي و پرهياهوي نايك آمريكايي و آديداس آلماني در المپيك چين، شركت‌هاي داخلي اين كشور نيز قبل و در حين برپايي المپيك جشن فروش به راه انداختند.

آمار رسمي نشان مي‌دهد در طول 16 روز برگزاري رقابت‌هاي المپيك ميزان فروش انواع محصولات نساجي، پوشاك و صنايع ورزشي مانند پيراهن، جوراب، كلاه، شورت و كفش ورزشي در چين به شدت با افزايش روبرو شده است.

همچنين فروش ديگر محصولات وابسته به صنايع ورزشي مانند انواع توپ‌هاي بازي و تجهيزات موردنياز براي انجام ورزش‌هاي گوناگون مانند تور واليبال و حلقه بسكتبال در چين با افزايش خيره‌كننده‌اي مواجه شده است.

در همين زمينه انجمن تامين‌كنندگان تجهيزات ورزشي و آموزشي چين با اعلام اين پيش‌بيني كه در سال جاري و به دليل برگزاري المپيك حجم فروش تجهيزات ورزشي در چين به 11.4 ميليارد دلار خواهد رسيد، تصريح كرد كه چين پس از آمريكا دومين بازار بزرگ جهان در زمينه محصولات و تجهيزات ورزشي محسوب مي‌شود.

به نظر مي‌رسد با توجه به ادامه ركود اقتصادي در آمريكا توجه غول‌هاي صنايع ورزشي جهان همچنان پس از المپيك به سوي بازار چين معطوف باشد.

با توجه به اينكه سال‌هاست صنعت نساجي و پوشاك چين در جهان يكه تازي مي‌كند، به نظر مي‌رسد برگزاري رقابت‌هاي المپيك فاصله صنعت نساجي و پوشاك اين كشور را با دنيا افزايش داده و اين صنعت چين بتواند سال‌ها به صدرنشيني خود در جهان ادامه دهد.

از سوي ديگر علي‌رغم حضور گسترده غول‌هاي صنايع ورزشي جهان در چين مانند نايك، آديداس و پوما، در برخي از كالاهاي ورزشي همچنان شركت‌هاي بومي بيشترين سهم را بازار چين به خود اختصاص داده‌اند.

ــ صنايع صوتي و تصويري و ثبت خاطره‌هاي المپيك

المپيك همچنين بازار بسياري داغي را براي صنايع صوتي و تصويري اين كشور به وجود آورده است.

ديدن رقابت‌هاي المپيك با كيفيت مناسب تصوير و صدا بازار پررونقي را براي تلويزيون‌هاي مسطح و LCD در چين به وجود آورده و در عين حال توليدكنندگان داخلي نيز براي عقب نماندن از رقباي خارجي از ابتداي سال جاري و به منظور پاسخگويي به تقاضا در روزهاي المپيك، ميزان توليد خود را افزايش دادند.

بازار چين در روزهاي المپيك حتي براي توليداتي مانند راديو، ضبط صوت، ويدئو ضبط ، گوشي تلفن همراه و حتي رايانه بسيار داغ و پر رونق گزارش شد.

در اين زمينه شايد اشاره به اين آمار بد نباشد كه ميزان فروش پانل‌هاي مسطح تلويزيون در چين طي شش ماه نخست سال جاري و به دليل برگزاري بازي‌هاي المپيك با افزايش 84.9 درصدي به بيش از 6.1 ميليون دستگاه رسيد.

به تمامي دستگاه‌هاي بالا، بايد دوربين عكاسي و فيلمبرداري را نيز اضافه كنيم كه به دليل علاقه تماشاگران بازي‌هاي المپيك به ثبت لحظه‌هاي حساس و خاطره‌انگيز ميزان فروش اين توليدات نيز در چين طي چند ماه اخير به شدت روند صعودي داشته است.

بايد گفت حتي مردمي نيز كه قدرت خريد پايين‌تري دارند، از قافله عقب نمانده و از توليدات صوتي و تصويري ارزان‌تر استفاده كردند. محصولات ارزاني كه چيني‌ها استاد توليد آن‌ها هستند.

ــ شانس‌هاي المپيك براي اسباب‌بازي‌هاي چيني

توليدكنندگان اسباب‌بازي در چين طي روزها و ماه‌هاي باقيمانده به المپيك ميليون‌ها عدد از نمادهاي بازي‌هاي المپيك پكن را توليد كردند تا يك بار ديگر قدرت صنعت اسباب بازي چين را به رخ جهانيان بكشانند.

پنج عروسك طراحي شده به عنوان نماد بازي‌هاي المپيك پكن (ماهي، پاندا، شعله المپيك، بز كوهي تبتي و پرستو) شعار خوش شانسي و خوش اقبالي را نيز با خود يدك مي‌كشيدند و توليدكنندگان چيني اميدوارند بخشي از اين شانس و اقبال نصيب صنعت صنعت اسباب‌بازي اين كشور شود.

صنعت اسباب‌بازي چين كه سال گذشته ميلاي با هجمه‌هاي وسيعي عليه خود مواجه شد، از المپيك به عنوان يك فرصت طلايي براي بازسازي وجهه خود در بازارهاي بين‌المللي استفاده كرد.

كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند كه نتيجه اين فرصت طلبي صنعت اسباب‌بازي چين خود را در رشد چشمگير فروش در كريسمس پيشرو به ويژه در آمريكا و اروپا نشان خواهد داد.

ــ دو روي سكه‌ي المپيك براي معدن و صنايع معدني چين!

المپيك پكن را شايد بتوان براي بخش معدن و صنايع معدني چين هم مثبت دانست و هم منفي.

مثبت از اين جهت كه در هر صورت براي ساخت ورزشگاه‌هاي موردنياز در چين طي مدتي نسبتا كوتاه رونق مناسبي در بازار فولاد، آهن و سيمان چين به وجود آمده و اغلب شركت‌هاي فعال در اين بخش‌ها در چين با افزايش فروش روبرو شدند.

المپيك پكن حتي پاي غول معدن‌كاري جهان يعني بي اچ پي بيليتون را به چين باز كرده و باعث شد كه مواد اوليه توليد مدال‌هاي فلزي المپيك از معادن اين شركت در سراسر جهان تامين شود.

اما از سوي ديگر برگزاري المپيك تبعات منفي نيز روي بخش معدن و صنايع معدني چين داشته است؛ به طوري كه تعدادي از معادن مانند معادن سنگ آهن و زغال سنگ و كارخانه‌هاي اين كشور پيش از آغاز المپيك در اين كشور براي بهبود كيفيت هوا به صورت موقت تعطيل شدند.

هرچند كارشناسان اقتصادي پيش‌بيني كرده‌اند كه توليد صنعتي چين بار ديگر پس از پايان بازي‌هاي المپيك به رشد بالاي خود ادامه دهد.

البته بايد گفت كه المپيك در مجموع براي ارتقاي وجهه چين در مجامعه بين‌المللي بسيار مناسب بوده است.

چين كه طي سال‌هاي اخير به شدت به دنبال حضور در معادن كشورهاي آفريقايي بوده و در همين راستا سرمايه‌گذاري‌هاي سنگيني را نيز در كشورهاي اين قاره انجام داده، از اين مي‌ترسد كه به عنوان استعمارگر جديد معرفي شده و با واكنش منفي مردم آفريقا روبرو شود.

در واقع برگزاري رقابت‌هاي المپيك در چين باعث شد كه مردم آفريقا نيز به قدرت چين پي برده و شايد همين امر در قضاوت آن‌ها درباره عملكرد چين در قاره آفريقا تاثير بگذارد.

صنايع و توليدكنندگان چيني پيش از برگزاري رقابت‌هاي المپيك در كشورشان با مشكلات و بحران‌هاي متعددي مانند نوسان نرخ ارز، كاهش ارز دلار در مقابل يوآن و در نتيجه دشوار شدن صادرات، افزايش هزينه‌هاي توليد و نيروي كار و حتي بروز دو واقعه سهميگن زلزله و سيل در اين كشور روبرو شدند.

حال و پس از اتمام المپيك پكن صنايع و توليدكنندگان چيني اميدوارند گذشته را فراموش كرده و فصل نويني از حركت رو به جلوي خود را آغاز كنند.

ــ كارگران چيني اين بار هم سختكوش و كم توقع

كارگران چيني كه همواره در جهان به پركاري، كم توقعي و در عين حال نظم‌پذيري معروف بوده‌اند اين بار نيز در آماده‌سازي چين براي برگزاري بزرگترين رويداد ورزشي جهان با يكديگر متحد شدند.

همچنين مردم چين كه هميشه به تشكيلChina Town يا محله چيني‌ها در كشورهاي مختلف معروفند، اين بار نيز در نقش بازيگراني با رنگ‌هاي مختلف، نظم و اتحاد خود را در برگزاري مراسم افتتاحيه رقابت‌هاي المپيك به رخ جهانيان كشيدند و نشان دادند كه با همين نظم و اتحاد در كارخانه‌هاي خودروسازي، نساجي، فولاد، سيمان، آلومينيوم، زغال سنگ و غيره كار مي‌كنند.

موفقيت كارگران چيني در جهان به جايي رسيده كه كشورهاي غربي كه خود را از مدافعان بي‌چون و چراي تجارت آزاد مي‌دانند، مجبور شده‌اند با اقدامات خلاف تجارت آزاد و با وضع تعرفه‌هاي وارداتي به مقابله با كالاهاي چيني بپردازند.

تاكنون هر توليدكننده‌اي در جهان زماني كه دچار مشكل ‌شده و در بحران قرار مي‌گيرد، ديواري كوتاه‌تر از كارگران و كالاهاي چيني نيافته و آن‌ها را مسبب همه بدبختي‌هايشان مي‌دانند اما شايد ديگر بايد اين واقعيت روشن را پذيرفت كه ديگر نمي‌توان از كارگران چيني مايه گذاشته و همه تقصيرها را روي دوش آن‌ها انداخت.

اگر توليدكننده‌اي خود ضعف مديريتي داشته و توانايي رقابت را در بازار ندارد، اگر صنعتگري توان توليد محصولات باكيفيت و با قيمت مناسب را ندارد، اگر توليدكننده‌اي به دليل كوتاهي در پرداخت بدهي‌هايش به بانك نمي‌تواند تسهيلات دريافت كند يا اگر مدير يك واحد توليدي هيچ ارزشي براي بحث تحقيق و توسعه و كار روي فن‌آوري‌هاي نوين قائل نيست، ديگر اين حق را هم ندارد كه بگويد كالاهاي بي‌كيفيت چيني توليد داخل را نابود كرده است.

ــ زنگ خطري كه به صدا درآمد

هنگام عبور مشعل المپيك از كشورهاي مختلف و در راه رسيدن اين مشعل به چين و شهر پكن كارشكني‌هاي زيادي از سوي كشورهاي غربي انجام شد، اما در نهايت نه تنها هيچ يك از اين كارشكني‌ها به نتيجه نرسيد، بلكه المپيك پكن با نمايش خيره كننده چين شروع شده و به پايان رسيد.

به نظر مي‌رسد با توجه به عملكرد چين در المپيك و برگزاري اين رويداد عظيم، اقتصاد، توليد و صنعت اين كشور نيز كه طي چندان اخير با مانع تراشي گسترده غرب روبرو شده است، بتواند با در هم شكستن اين موانع به سمت صدرنشيني در جهان و تبديل شدن به ابرقدرت حركت كند.

شايد اگر تا چندي پيش چين را جزو ابرقدرت‌هاي جهان در آينده به حساب مي‌آورديم حرف خنده‌داري بود، اما به نظر مي‌رسد دست كم در زمينه اقتصاد و صنعت چيني‌ها زنگ خطر را براي كشورهاي جهان به ويژه غربي‌ها به صدا درآورده باشند.

گزارش از خبرنگار ايسنا: محمدجواد به‌آبادي

انتهاي پيام
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن