تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816613821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حوادث - مجرمان يقه سفيد در حريم بي‌قانوني


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: حوادث - مجرمان يقه سفيد در حريم بي‌قانوني
حوادث - مجرمان يقه سفيد در حريم بي‌قانوني

رضا صالحي‌پژوه: امروزه با وجود شبكه‌هاي رايانه‌اي هر كس مي‌تواند به گستره مبهوت‌كننده‌اي از اطلاعات دسترسي يابد چون در فضاي رايانه‌اي هيچ مرزي وجود ندارد، اينترنت يك شبكه بين‌المللي است و اطلاعات زيادي درباره هر موضوعي كه تصور كنيم در آن قابل دستيابي است و به دليل آنكه امروزه در كشور افراد زيادي به اينترنت دسترسي دارند، جرائم رايانه‌اي هم تبديل به يك معضل اجتماعي شده است. هر كس با يك دستگاه رايانه و مودم مي‌تواند به راحتي به يك مجرم رايانه‌اي تبديل شود. قبلا جرايم رايانه‌اي معمولا توسط افراد حرفه‌اي صورت مي‌گرفت چرا كه فقط آنها توان دسترسي به ابزار لازم براي وقوع اين جرائم را داشتند، ولي اكنون بيشتر كساني كه به زبان صفر و يك يا همان زبان رايانه آشنا باشند، مي‌توانند مرتكب جرم رايانه‌اي شوند.

در بيشتر جرائم رايانه‌اي خشونت وجود ندارد بلكه بيشتر طمع، غرور يا ديگر ضعف‌هاي شخصيتي مطرح است و همين موضوع باعث مي‌گردد تا به اين مجرمان عنوان «يقه سفيد» نسبت داده شود.
يكي از ساده‌ترين جرم‌هاي رايانه‌اي كه در كشور ما در حال رخداد مي‌باشد، استفاده ناصحيح از محيط مجازي اتاق‌هاي گفت‌وگو و يا «چت» مي‌باشد كه از اعتيادآورترين ابزارهاي در دسترس كاربران مي‌باشد.
در دهه نود ميلادي اگر كسي مسئله اعتياد به رايانه را مطرح مي‌نمود، ذهن مخاطبان به سوي بازي‌هاي رايانه‌اي سوق پيدا مي‌كرد، ولي چيزي نگذشت كه با راه‌اندازي اتاق‌هاي گفت‌وگو در اينترنت، افراد امكان اين را يافتند تا در هر كجاي دنيا بتوانند از طريق تبديل صوت، تصوير و نوشتار به اعداد صفر و يك با يك نقطه دور دست در آن سوي كره زمين ارتباط نوشتاري، صوتي و تصويري برقرار نمايند.
البته از آنجا كه هميشه نحوه استفاده و بهره جستن از ابزار مهم مي‌باشد نه اصل وجودي آن، وجود اتاق گفت‌وگو در فضاي مجازي نيز مي‌تواند كارگشاي بسياري از كاربران اينترنت باشد كه قصد دارند با يكي از دوستان و يا آشنايان خود در محلي دور دست ارتباط برقرار نمايند.
ولي از آنجا كه توليد و راه‌اندازي يك پديده بدون ايجاد فرهنگ‌سازي مناسب، مي‌تواند تبعات و خطرهاي بسياري را به همراه داشته باشد، سهولت در دستيابي به اتاق‌هاي گفت‌وگو در ايران بدون اطلاع رساني مناسب و ايجاد فرهنگ صحيح به منظور جلوگيري از جايگزين شدن فرهنگ غلط، نتايج بسياري را در پي داشته است.
صرف ساعت‌ها از زمان مفيد جوانان براي ايجاد ارتباط با فردي در يك محيط كاذب و مجازي و دل بستن به وي بدون آنكه حتي يكبار وي را از نزديك ديده باشند، معاملات متقلبانه برخي افراد سود جو در قبال ارائه نوعي خدمات غير‌اخلاقي از طريق ارسال تصاوير، تبديل رفتارهاي منطقي و اصولي افراد به رفتارهاي خشونت‌آميز، بي‌اشتهايي و كم‌اشتهايي، كم‌حوصلگي، ضعف در بينايي و. . .
همگي تبعات ناشي از استفاده طولاني مدت از محيط گفت‌وگو است از جرائمي كه جرقه آنها از ورود افراد به خصوص دختران جوان به اين گونه محيط‌ها زده مي‌شود كه به عنوان مثال مي‌توان به پرونده معروف قتل دختر جوان نجف آبادي اشاره كرد كه پس از يك دوره آشنايي با مرد جواني از طريق چت به ديدار وي آمد و در سال 84 پس از ارتباط نامشروع وقتي متوجه بارداري خود شد، موضوع را با مرد خود در ميان گذاشت و همين موضوع باعث شد تا آن جوان از ترس پيامدهاي ناشي از آن، اقدام به قتل دختر دانشجو نمايد و هنوز از آن پرونده به عنوان پرونده «قتل اينترنتي» ياد مي‌گردد و يا دعوت‌هاي الكترونيكي از دختران جوان به ميهماني‌هاي شبانه و پارتي‌هاي آنچناني كه از طريق چت صورت مي‌گيرد. ولي نكته داراي اهميت آن است كه در كشور ما به‌رغم جرائم فراوان رايانه‌اي توسط هكرها، كركرها و فريك‌ها متاسفانه هنوز قانون مدوني در خصوص مبارزه با مجرمان رايانه‌اي و جلوگيري از اين نوع جرائم وجود ندارد و جرائم رايانه‌اي هنوز در زمره جرائم معمولي مورد مطالعه، بررسي و كنكاش قرار مي‌گيرند، هر چند يك اداره مستقل در پليس آگاهي كشور با عنوان «اداره مبارزه با جرايم رايانه‌اي و اقتصادي» در حال فعاليت مي‌باشد و از نظر پيشبرد اهداف سازماني نيز به خوبي انجام وظيفه نموده، اما بايد پذيرفت تخصص افراد كاربر كه علاوه بر كار با رايانه قصد دست‌اندازي به حريم خصوصي ديگر كاربران را دارند به اقتضاي نوع كار آنان روز به روز در حال پيشرفت است و به نوعي مي‌توان اولين گام موثر در مبارزه با اين جرائم را تدوين قانون منسجمي در اين زمينه دانست.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن