واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: انديشه - اعواني در فدراسيون انجمنهاي فلسفه جهان
انديشه - اعواني در فدراسيون انجمنهاي فلسفه جهان
غلامرضا اعواني كه در بيستودومين كنگره جهاني فلسفه در كره جنوبي شركت كرده بود، به عنوان عضو هياترئيسه فدراسيون بينالمللي انجمنهاي فلسفه جهان و همچنين اولين رئيس انجمن بينالمللي فلسفه اسلامي كه بهتازگي تشكيل شده است، انتخاب شد. به گزارش مهر، رئيس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران درباره اين كنگره گفت: بيستودومين كنگره جهاني فلسفه به مدت پنجروز در دانشگاه ملي سئول تشكيل شد و پيش از آن نيز يك پيشهمايش سه روزه در دانشگاه سونگ شيل سئول انجام شد كه من در هر دو شركت نموده و سخنراني كردم. براي برگزاري اين كنگره يك هيات بلند پايه كرهاي مدت زيادي برنامهريزي كرده بودند كه نتيجه آن بسيار خوب بود و اين كنگره هم به لحاظ كمي و هم به لحاظ كيفي در سطح بالايي برگزار شد. از آنجا كه اولينبار بود كه اين كنگره در آسيا برگزار ميشد، توانست نمايش خوبي از فلسفه آسيايي و شرقي ارائه دهد. وي در ادامه خاطرنشان كرد: اين كنگره شامل تمام مباحث كلاسيك و روز فلسفه بود و مكتبهاي فلسفي آسيايي و شرقي هم بسيار قوي ظاهر شدند، جلسات متعددي درباره آيينهاي بودا، كنفوسيوس و ديگر انديشمندان شرقي با سخنراني بزرگترين انديشمندان برگزار شد. اين جلسات بسيار تخصصي بود و پس از هر جلسه نيز نيم ساعت به پرسش و پاسخ اختصاص داشت. اين پرسش و پاسخها نيز بسيار جدي بود. ما هم بايد در ايران به اينگونه همايشها اهميت بدهيم تا بحثهاي علمي مطرح شود و صاحبنظران حرف خود را بگويند تا نظرات در تضارب آرا پختهتر شود. رئيس انجمن حكمت و فلسفه ايران در پاسخ به اين سوال كه فلسفه تاكنون به غرب اختصاص داشته است، آيا بحرانهايي كه در جهان فلسفه به وجود آمده سبب ميشود جهان فلسفه به انديشههاي شرقي هم توجه كند، اظهار داشت: همين كه اين كنگره در كره برگزار شد، بسيار معنيدار بود و در آن فلسفه شرق بسيار فعال بود. موضوع اين كنگره «بازانديشي در فلسفه» بود؛ يعني اينكه بايد با تجديدنظر در معناي فلسفه، تعريف آن و مسائل و تقسيماتاش بار ديگر به فلسفه نظر كرد. مقاله من هم درباره بازانديشي فلسفه به شيوه شرقي بود؛ يعني اينكه اگر ما بخواهيم به فلسفه با نگاه شرقي نگاه كنيم، چه كار بايد بكنيم. تاكنون غربيان فلسفه را، غربي تلقي كردهاند. ارسطو غيريونانيان را بربر ميدانست و معتقد بود فلسفه در ميان بربرها نميتواند وجود داشته باشد. از اين نظر، هگل، ارسطوي جديد است. او بنيانگذار تاريخنگاري فلسفي است، هگل طوري فلسفه را تعريف كرده است كه غربي باشد، او در فلسفه تاريخ وقتي به شرق ميرسد انتقاد شديدي از شرق ميكند كه شرقيها فلسفه ندارند و در ميان انبوه حكيمان شرق حتي يك نفر فيلسوف نميتواند پيدا كند. وي سپس افزود: غربيان تا به امروز فلسفه را غربي ميدانستهاند. وقتي فلسفه يونان به عالم اسلامي منتقل شد فلاسفه مسلمان آن را مورد نقد قرار دادند. فارابي، ابنسينا و ابنرشد نمونههاي خوب اين مسئلهاند. ابنسينا يك تجديدنظر كلي در فلسفه ارسطو انجام ميداد. اعواني ادامه داد: اين مسئله به سهروردي رسيد و حكمت اشراق او حكمتي شرقي است. او تقسيماتي از حكمت به عمل ميآورد كه غيرارسطويي است. او حكمت را به ذوقي و بحثي تقسيم ميكند و مبادي حكمت ذوقي را با حكمت مشرقيه و نيز با عرفان و حكمت الهي مرتبط ميسازد. اين امر دستاورد بزرگي است. من با اين مبناي تاريخي در سخنراني خود تحليل كردم كه اگر ما حكمت ذوقي را بپذيريم ميتوانيم حكماي چين، حكماي هند، حكماي ايران باستان و غيره را نيز حكماي الهي تلقي كنيم. اما لازم است بازنگرياي كه در فلسفه اسلامي انجام شده است در حكمت شرقي نيز انجام بگيرد. اعواني درباره انتخاب خود به عنوان عضو هياترئيسه انجمن جهاني فلسفه گفت: انتخاب من به عنوان عضو هياترئيسه اين انجمن، دستاورد بزرگي براي فلسفه ايران بود. 38 نفر از مشهورترين فلاسفه دنيا به مدت پنج سال اين سمت را بر عهده دارند. اين عده با رأيگيري انتخاب شدند. وي در ادامه خاطرنشان كرد: در اين كنگره يك انجمن بينالمللي فلسفه اسلامي نيز تشكيل شد. از چند ماه قبل تعدادي از كشورها از جمله مصر، تركيه، قرقيزستان، پاكستان، هند، مالزي، اندونزي، مغرب، آفريقاي جنوبي، تاجيكستان، قزاقستان و... اساسنامه وآييننامهاي براي اين انجمن نوشته بودند و حتي گزينههايي را براي رياست آن مطرح كرده بودند كه من از همان ابتدا نامهنگاريهايي كردم و گفتم جايگاه سنتي فلسفه اسلامي ايران است و ما مكتبهاي زنده فلسفه اسلامي را در ايران داريم و يك سنت هزار ساله و پيوسته فلسفه اسلامي در ايران وجود دارد. فلسفه در ديگر نقاط عالم اسلام در گذشته طرد ميشده است و در كشورهاي ارتدوكس عالم اسلام تدريس آن ممنوع بوده است و اكنون بهتازگي در كشورهاي ديگر فلسفه غرب ميخوانند يا فلسفه اسلامي را آن هم به سبك غربي ميآموزند. در اين كنگره در جلسهاي كه به همين مناسبت تشكيل شد من دوباره حرفهاي خود را تكرار كردم و در نهايت آنها را مجاب كردم. در رأيگيرياي كه انجام شد من به مدت پنج سال به عنوان اولين رئيس انجمن بينالمللي فلسفه اسلامي انتخاب شدم.
يکشنبه 3 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]