تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816586160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك پرسش از تاريخ 100 سالگي نفت - فرشاد مومني


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: يك پرسش از تاريخ 100 سالگي نفت - فرشاد مومني


امسال مصادف با صدمين سال كشف نخستين معدن نفت در ايران است. طي اين مدت در هم‌آميزي نفت با اقتصاد و جامعه ما با فراز و فرودهاي بي‌شماري روبرو بوده است و به نظر مي‌رسد كه مي‌بايست اين فرصت تاريخي را بس مغتنم بشماريم و نگاهي نو به اين تاريخ يكصدساله و بسيار اثرگذار بر سرنوشت امروز و فرداي كشورمان داشته باشيم. چيزي كه به صورت نهادمند وجود ندارد و كوشش‌هاي جسته و گريخته افراد فرهيخته و ميهن دوست نيز ما را در اين زمينه به يك حدنصاب قابل قبول نرسانده است.

واقعيت اين است كه با وجود تأثيرات تعيين‌كننده نفت بر همه شئون حيات‌جمعي ما و با وجود وابستگي‌هاي بسيار عميق اقتصاد و جامعه ما به درآمدهاي نفتي،‌ميزان حساسيتي كه به كار تخصصي در زمينه‌هاي تكنولوژي،‌حقوق، اقتصاد، سياست و جامعه‌شناسي مرتبط با نفت در كشورمان وجود دارد بسيار ناچيز و اندك است و بايد صادقانه اعتراف كنيم كه اين سهل‌انگاري به همان اندازه كه در فرآيندهاي تصميم‌گيري و تخصيص منابع كشور مشاهده مي‌شود در دانشگاه‌هاي ما نيز قابل‌مشاهده است. ‌

ممكن است گفته شود مگر اوضاع در امور غيرمرتبط با نفت ايده‌آل است كه اين قدر روي نفت تأكيد مي شود؟ پاسخ اين است كه بالا‌خره در يك ساخت توسعه‌نيافته طبيعي است كه در و تخته با هم جور باشند اما بحث بر سر شدت وابستگي ما به نفت و در عين حال شدت بي‌خيالي و بي‌اعتنايي ما به مسايل اين حوزه است كه مي‌تواند مايه نگراني‌هاي جدي باشد.

حتي با اتكا به دلا‌يلي مي‌توان پا را از اين هم فراتر گذاشت و به صراحت گفت كه با كمال تاسف آنچه در حوزه‌نفت مي‌گذرد اوضاعش نسبت به آنچه در كليت ايران هست، بسيار نگران‌كننده‌تر است و گويي يك توافق نانوشته‌اي وجود دارد كه هرچه به نفت مربوط مي‌شود سايه‌اي از رازآلودگي،‌عدم شفافيت و بي‌اطلا‌عي با خود به همراه داشته باشد.

با هر مقياسي اگر جايگاه نفت را در شكل دادن سرنوشت‌مان با ميزان ظرفيت‌هاي نرم‌افزاري بسيج شده براي انديشه‌ورزي درباره آن مقايسه كنيم، مي‌بينيم تناسب وجود ندارد.

اين در حالي است كه صنايع مربوط به نفت جزو پيچيده‌ترين و سرمايه‌بر‌ترين عرصه‌هاي شناخته شده است، اما متاسفانه نصيب ما از آنها بسيار اندك است. شايد گفته شود كه همين پيچيدگي خود توجيه‌كننده بخشي از غفلت‌ها باشد اما بايد گفت كه مساله فراتر از آ‌ن است. براي مثال؛ براي اولين بار پس از انقلا‌ب گرايشي به نام اقتصاد انرژي در دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران و بعد جاهاي ديگر راه افتاد كه گام‌هاي اول آن با همت وزارت نفت شكل گرفت كه متعهد شد تا فارغالتحصيلا‌ني كه در اين رشته درس مي‌خوانند بورسيه نفت شوند و قرار بود بعد از درس جذب وزارت نفت شوند.

ولي به فاصله كوتاهي از فراغت دوره اولي كه مدرك گرفتند وزارت نفت تعهد خود را ناديده گرفت كه به طرز خارق‌العاده‌اي انگيزه‌كشي كرد و اين كار همچنان استمرار دارد.

اين ابهام و ايهام در زمينه نفت در ايران منشا آن شده كه در عرصه‌هاي مربوط به اين پديده گاه سياستگذاري‌هايي كنيم كه هزينه‌ها و خسارت آنها از حدود صنعت نفت بالا‌‌تر بود و همه وجوه حيات جمعي ما را در بر مي‌گرفت.

به هر حال، مجددا تصريح و تاكيد مي‌كنم كه حساسيت ناكافي نسبت به سرنوشت خود در عرصه نرم‌افزاري منحصر به نفت نيست و ما تقريبا در هيچ حوزه‌اي مربتط با گذشته، حال و آينده خود در حدنصاب كار جدي نمي‌كنيم. در اينجا صرفا براي نشان د ادن ابعاد اين مساله، مثالي را مطرح مي‌كنم نيروي محركه اينجانب در اين زمينه فرا رسيدن صدسالگي مشروطيت بود كه مدتي نه چندان زياد از آ‌ن مي‌گذرد. در آن زمان با خود فكر مي‌كردم با اين همه اهميتي كه معرفت تاريخي در شكل دادن به هويت ملي دارد واقعا ما براي ثبت و ضبط تجربيات تاريخي خود چقدر كار كرده‌ايم؟ ‌

چيزي كه به نظرم مي‌رسيد اين بود كه اگر مجموعه كارهايي كه در زمينه تاريخ ايران توسط آكادميسين‌هاي علوم شوروي سابق همراه با مستشرقين غربي و جهانگردان صورت گرفته است را از كل آنچه كه ما درباره تاريخ ايران مي‌دانيم، مستثني كنيم واقعا چه باقي مي‌ماند و آيا با آنچه كه باقي مي‌ماند ما مي‌توانيم يك درك مطابق با واقع از گذشته و هويت و تجربيات پر هزينه‌اي كه اندوخته‌ايم داشته باشيم؟

حالا‌ همين بحث را مي‌شود به حوزه بسيار حساس و سرنوشت‌ساز نفت تسري داد آ‌يا واقعا چه در مقياس اپك و چه در مقياس كشورمان ميزان تلا‌شي كه براي آشنايي با مسائل حوزه نفت صورت مي‌گيرد با شدت اثرگذاري نفت بر سرنوشت ما تناسب دارد؟

تصور من اين است كه نوع برخوردي كه حتي با يكصدسالگي نفت شده نشان‌دهنده اين است كه گويي اين عدم تمايل به اشاعه گفت‌وگو و ايجاد تحرك ميان انديشه‌ورزان درباره نفت حد و حصر نمي‌شناسد؟!

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن