تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821286930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ظرفيت نيروگاهي كشور در هفته دولت ‪ ۱۴۳۴‬مگاوات افزايش مي‌يابد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ظرفيت نيروگاهي كشور در هفته دولت ‪ ۱۴۳۴‬مگاوات افزايش مي‌يابد
اقتصاد. هفته . دولت . نيروگاه
مديرعامل سازمان توسعه برق ايران گفت: با بهره برداري از ‪ ۲‬پروژه نيروگاهي در هفته دولت، يكهزار و ‪ ۴۳۴‬مگاوات بر ظرفيت نيروگاهي كشور افزوده مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، محمد بهزاد روز شنبه همزمان با نخستين روز از هفته دولت در گفت و گو با خبرنگاران، از بهره برداري از بخش بخار نيروگاه سيكل تركيبي كازرون به ظرفيت ‪ ۴۸۰‬مگاوات در اين هفته خبر داد و افزود: براي اجراي اين پروژه، بيش از پنج تريليون ريال سرمايه‌گذاري صورت رفته است.

وي بهره برداري از بخش گاز نيروگاه تركيبي شيروان با ظرفيت ‪ ۹۵۴‬مگاوات و صرف افزون بر چهار تريليون ريال اعتبار را ديگر پروژه نيروگاهي آماده بهره برداري در هفته دولت اعلام كرد.

وي اظهار داشت: در سال جاري تاكنون شش واحد نيروگاهي شامل واحدهاي ‪ ۲‬و ‪ ۳‬نيروگاه سبلان اردبيل، واحد ‪ ۵‬نيروگاه فردوس مشهد، واحد ‪ ۵‬بخش گاز نيروگاه جهرم، واحد ‪ ۲‬بخش بخار نيروگاه سيكل تركيبي كرمان و واحد ‪۳‬ نيروگاه عسلويه به ظرفيت ‪ ۹۵۵‬مگاوات توسط سازمان توسعه برق ايران به بهره برداري رسيده است.

به گفته وي، اين سازمان همچنين در سال گذشته ‪ ۲۵‬واحد نيروگاهي را به ظرفيت سه هزار و ‪ ۲۱۱‬مگاوات وارد مدار توليد كرده است.

وي با اشاره به راه اندازي ‪ ۱۲‬واحد نيروگاهي به ظرفيت ‪ ۲‬هزار و ‪۸۰‬ مگاوات در سال ‪ ۸۴‬و نيز ‪ ۱۹‬واحد به ظرفيت سه هزار و ‪ ۲۳۴‬مگاوات در سال ‪۸۵‬ ، گفت: از آغاز بكار دولت نهم تاكنون ‪ ۶۲‬واحد نيروگاهي حرارتي به ظرفيت ‪۹‬ هزار و ‪ ۴۸۱‬مگاوات به بهره برداري رسيده است.

وي مجموع ظرفيت نيروگاههايي را كه از زمان تاسيس سازمان توسعه برق ايران در سال ‪ ۷۵‬تاكنون توسط اين سازمان وارد مدار شده است، ‪ ۲۱‬هزار و ‪ ۴۴۰‬مگاوات اعلام كرد.

مديرعامل سازمان توسعه برق ايران سپس ظرفيت نصب شده شبكه سراسري برق از سال ‪ ۱۲۷۹‬كه نخستين ژنراتور برق وارد كشور شد را تاكنون ‪ ۵۰‬هزار و ‪۴۷۲‬ مگاوات عنوان كرد.

وي افزود: در طول سالهاي ‪ ۵۸‬تا ‪ ۶۷‬شش هزار و ‪ ۶۵۵‬مگاوات، سالهاي ‪ ۶۸‬تا ‪ ۷۳‬شش هزار و ‪ ۷۳۲‬مگاوات، سالهاي ‪ ۷۴‬تا ‪ ۷۸‬چهار هزار و ‪ ۷۹۲‬مگاوات، سالهاي ‪ ۷۹‬تا ‪ ۸۳‬حدود ‪ ۱۲‬هزار و ‪ ۹۵‬مگاوات و از سال ‪ ۸۴‬تا پايان سال ‪۸۶‬ حدود ‪ ۱۲‬هزار و ‪ ۲۱۷‬مگاوات بر ظرفيت نيروگاهي كشور افزوده شده است.

وي مجموع ظرفيت نصب شده نيروگاهي كشور را از سال ‪ ۵۸‬تا پايان سال گذشته ‪ ۴۲‬هزار و ‪ ۴۹۳‬مگاوات اعلام كرد و گفت: در سالهاي ‪ ۵۸‬تا ‪ ۷۳‬رشد ظرفيت نيروگاهي ‪ ۶/۹‬درصد در سال، سالهاي ‪ ۷۴‬تا ‪ ۷۸‬حدود ‪ ۴/۳‬درصد در سال، سالهاي ‪ ۷۹‬تا ‪ ۸۳‬حدود ‪ ۸/۲‬درصد و در سه سال گذشته ‪ ۱۱‬درصد در سال بوده است.

به گفته بهزاد، ‪ ۲۶‬درصد ظرفيت نيروگاهي نصب شده در طول ‪ ۱۰۸‬سال سابقه صنعت برق در ايران در سه سال گذشته اتفاق افتاده است.

وي اظهار داشت: هم اكنون ‪ ۲۹‬نيروگاه به ظرفيت ‪ ۱۷‬هزار و ‪ ۵۸۹‬مگاوات در بخش .‪B.O.O‬و سه هزار و ‪ ۴۵۳‬مگاوات در بخش .‪ B.O.T‬توسط بخش خصوصي و غير دولتي در حال اجرا است.

وي همچنين ظرفيت مخازن سوخت نيروگاههاي كشور را در پايان سال گذشته حدود سه ميليون مترمكعب اعلام كرد و گفت: در نيمه نخست سال جاري ‪ ۴۰۰‬هزار متر مكعب و تا پايان سال همين ميزان بر ظرفيت موجود اضافه خواهد شد.

وي از افزايش ‪ ۲‬ميليون مترمكعبي ظرفيت مخازن سوخت نيروگاههاي كشور در ‪ ۲‬سال آينده خبر داد و افزود: بر اين اساس، ظرفيت مخازن سوخت نيروگاههاي كشور تا پايان سال ‪ ۸۹‬به حدود ‪ ۲‬برابر ميزان كنوني افزايش و براي ‪ ۴۵‬روز نيروگاههاي كشور، ظرفيت مخازن سوخت ايجاد مي‌شود.

مديرعامل توسعه برق ايران در ادامه از اجراي ‪ ۲۲‬واحد نيروگاه سيكل تركيبي در كشور به ظرفيت سه هزار و ‪ ۵۳۳/۵‬مگاوات خبر داد و اظهار داشت:
از اين مجموع تاكنون هفت واحد شامل واحدهاي نكا، يزد، سه واحد در كازرون و ‪ ۲‬واحد در كرمان وارد مدار و در پايداري شبكه نقش موثري ايجاد كرده است به گفته وي، با راه اندازي اين واحدها بازده از ‪ ۳۴‬درصد به ‪ ۵۱‬درصد افزايش يافته است.

وي سپس با اشاره به آخرين آمار بانك جهاني درخصوص ظرفيت توليد برق در جهان، گفت: براساس اين آمار، ايران به لحاظ ظرفيت توليد برق در رتبه ‪۱۷‬ جهان و در منطقه خاورميانه در رده نخست قرار دارد.

وي متوسط جهاني رشد ظرفيت نيروگاه‌سازي سالانه را ‪ ۳/۱‬درصد اعلام كرد و افزود: ايران با رشد سالانه ‪ ۷/۶۷‬درصد پس از چين و تركيه در رده سوم جهان قرار دارد.

بهزاد سرانه توليد برق در جهان را نيز ‪ ۵۹۸‬وات بر نفر و در ايران ‪۵۸۸‬ وات بر نفر اعلام و تصريح كرد: ايران از نظر متوسط جهاني رشد سالانه ظرفيت نصب شده نيز پس از چين دومين كشور جهان محسوب مي‌شود.

مديرعامل سازمان توسعه برق ايران در پايان با اشاره به مطالبات حدود يك تريليون ريالي پيمانكاران از اين سازمان، گفت: با تخصيص شش تريليون ريال از سوي بانك مركزي به اين سازمان، بخش عمده‌اي از مطالبات به پيمانكاران تاكنون پرداخت شده و اميد است با استفاده از اعتبارات بند ج، مطالبات يك تريليون ريالي پيمانكاران نيز به آنان پرداخت شود.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن