تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802941301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي مشروح مهر با مايلي كهن:كميته ملي المپيك پاسخگوي اين ناكامي ها باشد/ نبايد از واقعيت فرار كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوي مشروح مهر با مايلي كهن:كميته ملي المپيك پاسخگوي اين ناكامي ها باشد/ نبايد از واقعيت فرار كنيم
كارشناس ورزش ايران منيت ها، غرض ورزي و حسادت را از عوامل ناكامي ورزش كشورمان در بازيهاي المپيك 2008 پكن عنوان كرد و گفت: كميته ملي المپيك به عنوان مسئول اصلي اين ناكامي ها بايد پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، عملكرد كاروان ورزشي ايران در بيست و نهمين دوره بازيهاي المپيك در شرايطي بدترين دوران خود را پشت سرگذاشت كه كشتي ناكام ترين رشته بود و مثل ادوار گذشته نتوانست مدال آوري كند.

محمد مايلي كهن در گفتگوي مشروح و تفصيلي با خبرنگار مهر، به تشريح دلايل ناكامي ورزش ايران در المپيك پكن پرداخت و گفت: كاروان ورزش ايران در بازيهاي المپيك سيدني و آتن طلايي ترين نتايج خود را به دست آورد. با اين حال رئيس وقت كميته ملي المپيك كشورمان كه تدارك تيم هاي ايراني را براي حضور در بازيهاي المپيك 2000 و 2004 ديده بود به راحتي جاي خود را به فردي ديگر داد.

منيت و خود خواهي عامل بركناري هاشمي طبا بود
وي با اشاره به اينكه در زمان حضور هاشمي طبا در كميته ملي المپيك، كشورمان ضمن دستيابي به موفقيت در بازيهاي المپيك، ايران پس از 25 سال به عضويت كميته ملي المپيك درآمد، افزود: چه عواملي در تغيير و تحول در كميته ملي الميپك تاثيرگذار بوده به جز منيت و خودخواهي؟ اصلا در كجاي دنيا مدير موفق از سمت خود بركنار مي شود آنهم با توجيه و دلايل غير منطقي؟!

حسادت يكي از مشكلات ورزش ماست
كارشناس ورزشي كشورمان در ادامه خاطرنشان كرد: مشكلات ورزش ايران كه جزيي از جامعه ما به شمار مي آيد و از آن منفك نيست. همين منيت ها و حسادت هاست كه باعث مي شود با وجود موفقيت يك مدير ورزشي تصميم به تغيير و تحول در حوزه مديريت آن مدير بگيريم.

هزينه زيادي براي طرح جامع ورزش صرف شد
وي ياد آور شد: يكي از كارهاي اساسي در ورزش ايران كه حاصل 12 سال كوشش و تلاش و هزاران ساعت بررسي و برنامه ريزي بود، تشكيل پايگاه هاي قهرماني بود اما بنابه دلايل نامعلوم به طرح جامع روي آورديم كه اتفاقا براي گردآوري آن هزينه هاي گزافي هم صرف شد.

طرح جامع كاربردي در ورزش ندارد
مايلي كهن با اذعان به اينكه طرح جامع ورزش جنبه تئوري داشته و در ورزش كشورمان كاربردي ندارد، افزود: با وجود اينكه به اين طرح اعتقاد داشتيم به يك باره اين جمع بندي حاصل شد كه مجري آن مسئوليت كميته ملي المپيك ايران را برعهده بگيرد. اگر واقعا به طرح جامع ورزش اعتقادي وجود داشت، چرا بايد مجري آن مسئوليت كميته ملي المپيك را برعهده گيرد و جالب تر اينكه دبير كميته نيز معاون وقت سازمان تربيت بدني شود؟!

منيت ها كارنامه روشن را در سايه مي برد
سرمربي پيشين تيم ملي فوتبال كشورمان خاطرنشان كرد: مجموعه عوامل متعددي دست به دست هم دادند تا ورزش ايران به اينجا برسد. متاسفانه در ورزش ما يكسري منيت ها هست كه باعث مي شود حتي در پاره اي از اوقات كارنامه روشن مديران نيز در سايه قرار گيرد. متاسفانه در يك مقطع فردي با استدلال و منطق به ما پاسخ منفي مي دهد، چون ما از رفتار او خوش مان نمي آيد تصميم به تغيير او مي گيريم و از كارنامه و نتايج اش چشم مي پوشيم. با اين وجود چطور بايد انتظار داشته باشيم كه ورزش ايران موفق شود؟ در اين شرايط اگر موفقيتي حاصل شد بايد تعجب كنيم.

اين تصوير يكي از قهرمانان ايران و اميد كسب مدال طلا در المپيك بود كه پس از ناكامي با خود چنين كرده است

فوتبال در همه جاي دنيا ورزش اول است
وي در پاسخ به توجيه برخي مربيان ناكام المپيكي كه توجه ويژه به رشته فوتبال را عامل ناكامي خود عنوان مي كنند، اظهارداشت: فوتبال در همه جاي دنيا ورزش اول است. درست است كه مسابقات دووميداني در المپيك تماشاگران زيادي دارد اما جذابيت و هيجانات فوتبال به اندازه اي است كه بسياري از كشورها حاضرند به جاي موفقيت در رشته هاي ديگر مدال طلاي فوتبال را در المپيك به دست آوردند.

با رشد فوتبال به ديگر كشورها هم توجه شد
سرمربي پيشين تيم فوتبال اميد كشورمان افزود: واقعيت اين است كه رشد فوتبال در ايران باعث توجه به رشته هاي ديگر شده است. امروز در ايران ميزان توجه به رشته هاي ديگر ورزشي به غير از فوتبال كم نيست. متاسفانه در گذشته بسياري از ورزشكاران رشته هاي مختلف امكانات لازم براي ورزش كردن را نداشتند اما امروز علاوه بر فراهم بودن امكانات لازم از سالن هاي اختصاصي برخوردار هستند. در گذشته رشته هاي ورزشي حقوق آنچناني دريافت نمي كردند اما امروز به بيشتر ورزشكاران پيش قرارداد و حقوق پرداخت مي شود. اعتقاد دارم با رشد فوتبال بوده كه به رشته هاي ديگر هم بذل توجه شده است.

نبايد از واقعيت فرار كنيم
مايلي كهن با تاكيد بر اينكه به فوتبال هم توجه ويژه اي نشده و تنها نرخ اين رشته ورزشي افزايش يافته است، افزود: من به شخصه كشتي را دوست دارم اما اين يك واقعيت است كه مردم ما از قهرماني تيم ملي فوتبال ايران در آسيا حتي بيش از موفقيت و قهرماني تيم ملي كشتي در المپيك خوشحال مي شود. همانطور كه گفتم اين يك واقعيت است كه اگر بخواهيم از آن فرار كنيم امري جداگانه است.

در فوتبال توجه لازم به زير ساخت ها نشده است
بازيكن پيشين تيم ملي فوتبال كشورمان تاكيد كرد: همچنين اعتقاد دارم در فوتبال نيز توجه لازم به زير ساخت ها نشده است. امروز در ايران چند ورزشگاه استاندارد براي فوتبال داريم؟! اما در كشورمان بسياري از رشته هاي ورزشي سالن هاي مجهز و در حد استاندارد دارند. به عقيده من همه رشته هاي ورزشي دوست داشتني هستند اما بايد با يكسري واقعيت ها كنار بياييم. امروز فوتبال پديده اي است كه در تمام دنيا حرف اول را مي زند. در كنار اين رشته ورزشي مسائلي فراتر از ورزش وجود دارد كه اهميت آن را دوچندان مي كند. البته نمي خواهم با نگاه صنفي فوتبال را متمايز از ديگر ورزش ها جلوه دهم اين واقعيتي است كه دنيا آن را قبول دارد. اطمينان دارم اگر فوتبال ايران در المپيك حضور داشت و عنواني را از آن خود مي كرد دقيقا به همان اندازه اي پاداش مي گرفت كه ديگر ورزشكاران موفق پاداش مي گرفتند.

به دنبال دشمن فرضي هستيم
وي در ادامه خاطرنشان كرد: بايد فرافكني را كنار بگذاريم. با وجود اينكه گفته مي شد در اين دوره كاروان المپيك ايران نتايجي عالي را رقم خواهد زد اما در عمل اين اتفاق نيفتاد. بايد بررسي شود كه چرا نتايج برخلاف انتظار رقم خورده است. احساسم بر اين است كه ما ورزشكاران را بيش از حد در اردو قرار مي دهيم و به مقوله آموزش كه از اركان ورزش است توجه نمي كنيم. متاسفانه به جاي توجه به اصل قضيه فرافكني كرده و به دنبال دشمن فرضي مي گرديم در حالي كه اگر توجه كنيم، مي بينيم كه دشمن از خودمان است. به جاي ريشه يابي به حل مشكلات دشمن تراشي مي كنيم و براي خود فرد، كشور و يا گروهي را دشمن تلقي مي كنيم.

كشتي ايران كه در دوره هاي قبل بار اصلي را بر دوش مي كشيد، ناكام ترين رشته ورزشي در المپيك بود

ناكامي ها را توجيه نكنيم
اعزام بيش از حد همراهان به بازيهاي المپيك 2008 پكن باعث شده تا برخي از مربيان كشورمان از داشتن ID كارت ويژه مربيان محروم شوند و تيم هاي ورزشي ايران از اين حيث در مضيقه باشند. مايلي كهن در اين خصوص گفت: در ورزش ما از اين مسائل هميشه هست. واقعيتي است كه بوده و در آينده نيز دوباره تكرار خواهد شد. اما نبايد توجيه اي براي ناكامي هاي تيم هاي ورزشي ما باشد. چرا كه در همه دوره ها اين مشكل بوده اما نتايج اين چنين رقم نخورده است.

وي ادامه داد: مشكلي نيست كه همراهان زيادي را به المپيك اعزام مي كنيم اما بايد حداقل براي آنها شرح وظايفي تعيين شود نه اينكه به صرف تماشاي مسابقات راهي محل برگزاري رقابت ها شوند. بطور مثال اگر مديري از سازمان تربيت بدني يا كميته ملي المپيك به دليل توفيق در كارش به المپيك اعزام شده نبايد تنها يك تماشاگر باشد بايد به او وظيفه اي داد. بايد از آن مدير خواست تا حداقل گزارشي از عملكرد برخي از ورزشكاران ارائه دهد.

مايلي كهن ادامه داد: در ورزش ما مديراني هستند كه آشنا به ورزش نيستند. اكثريت قريب به اتفاق مديران ورزش ما چنين شرايطي دارند. خيلي راحت در ميداني چون المپيك حاضر مي شوند، همچون يك تماشاگر فقط مسابقات را دنبال مي كنند و دست آخر حق ماموريت مي گيرند و وسلام!

قدر داشته هاي خود را نمي دانيم
كارشناس ورزشي كشورمان افزود: امروز بحث اين است كه چرا طلايي و كاكاحاجي همراه تيم هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي ايران نبوده اند. در كاروان ورزشي ما بودند افرادي كه مي توانستند نقشي تعيين كننده ايفا كنند اما جاي خود را به ديگران دادند. يكي از آنها دكتر بهرام نژاد، مربي بدنساز تيم ملي تكواندو بود كه در المپيك آتن پس از قهرماني هادي ساعي با احساساتي پاك مي گريست. بهرامي نژاد به دليل اينكه جايي در كاروان ايران براي او در نظر گرفته نشد به چين رفت و به همراه تيم ملي اين كشور در مسابقات المپيك حضور يافته است. متاسفانه ما قدر داشته هاي خود را نمي دانيم اما ديگران به راحتي از آنها استفاده مي كنند.

در يك جايي از حق خود بگذريم
وي با تاكيد بر اينكه براي موفقيت در ورزش بالاخره بايد در جايي از حق خود بگذريم، افزود: كفاشيان در يك مقطع زماني از پكن به تهران بازگشت و پس از چند روز مجددا به محل برگزاري بازيهاي المپيك رفت. اينكه كفاشيان به ايران برگشته حتما در كاروان ايران بوده اند افرادي كه مي توانستند كار وي را انجام دهند با اين شرايط بهتر نبود دبيركل كميته ملي المپيك در تهران مي ماند و به جاي او افرادي به پكن مي رفتند كه مي توانستند به ملي پوشان ايران كمك كنند.

كارشناسان جايي در بين همراهان كاروان ورزشي ايران ندارند
مايلي كهن افزود: همراهان ما در المپيك و رويدادهاي مختلف ورزشي زياد است اما كداميك از آنها كارشناس و خبره يك ورزش هستند. بيشتر آنها مديراني هستند كه از سازمان يا نهادي خاص به ورزش آمده اند و پس از چند صباحي دوباره به محل ماموريت قبلي خود بازمي گردند. آنها كه تخصص لازم در ورزش را ندارند، تمام مشاهدات شان از المپيك را كه مي توانستند به ورزش ارائه كنند خيلي راحت از كنارشان عبور مي كنند.

رئيس و دبير كل كميته ملي المپيك در كنار رئيس فدراسيون كشتي تماشاگر ناكامي هاي كشتي در المپيك بودند

انگشت اتهام فقط به سمت سازمان تربيت بدني نشانه رفته است
كارشناس ورزشي كشورمان تصريح كرد: به دنبال ناكامي ورزش ايران در المپيك پكن امروز ديده مي شود كه بيشتر صحبت ها يا دلايل با انگيزه سياسي است و انگشت اتهام فقط به سمت سازمان تربيت بدني نشانه رفته است. من خودم به عملكرد سازمان تربيت بدني انتقاد دارم اما واقعيت اين است كه مسئوليت عمده حضور كاروان هاي مختلف ورزشي در المپيك بر عهده كميته هاي ملي المپيك است اما به اين موضوع توجه ويژه اي نمي شود.

كميته ملي المپيك پاسخگو باشد
وي ادامه داد: مسئولان سازمان تربيت بدني در زمان موفقيت ايران در بازيهاي آسيايي دوحه يك ناپختگي كردند. آنها چند ماه پس از پذيرش اين مسئوليت مهم نقش پررنگي را در اين موفقيت براي خود قائل شدند. در حالي در آن موفقيت و ناكامي امروز نقش كميته ملي المپيك به مراتب پررنگ تر از سازمان تربيت بدني است. بدون شك در ناكامي ورزش ايران در المپيك 2008 پكن كميته ملي المپيك نقش اصلي را دارد و بايد پاسخگو باشد.

در عملكرد برخي فدراسيون ها تجديد نظر شود
بازيكن پيشين تيم ملي فوتبال كشورمان تصريح كرد: طي سالهاي گذشته بعضي از فدراسيون ها زحمات زيادي را متحمل شده اند اما نتوانسته اند در نتيجه گيري موفق باشند. نمي دانم چرا در اين فدراسيون ها تغيير و تحول صورت نمي پذيرد. روساي فدراسيون هاي هستند كه بيش از 20 سال است كه در فدراسيون متبوع خود فعاليت مي كنند اما هيچ اتفاقي در فدراسيون آنها صورت نپذيرفته است. بايد در عملكرد آنها تجديد نظر و بررسي شود كه توانايي مسئوليت اداره يك فدراسيون را دارند. ما به اين مسائل فكر نمي كنيم و به ناگاه تصميم بر آن مي گيريم كه مدير موفق كميته ملي المپيك را پس از كسب نتايج درخشان در المپيك سيدني و آتن تغيير دهيم.

خادم فرمانبردار نبود، بركنار شد
مايلي كهن ياد آور شد: اميررضا خادم چهره نام آشناي كشتي ايران در مقطعي مسئوليت فدراسيون كشتي را پذيرفت. در زمان حضور وي در فدراسيون كشتي، تيم ملي ايران قهرمان جهان شد. اما به خاطر منيت ها و اينكه خادم فردي فرمانبردار نبود جاي خود را به فرد ديگري داد. در آن برهه زماني، علي كفاشيان كه معاون سازمان تربيت بدني بود با چه شور و حرارتي حاج آقا طالقاني را از مكه به تهران آورد و مسئوليت فدراسيون كشتي را به وي سپردند. اتفاقا كشتي در زمان حضور ايشان نتايج بدي نگرفت و در المپيك گذشته دو مدال نقره و يك مدال برنز را نصيب كاروان ورزش ايران كرد اما بازهم طالقاني كه از افراد آشنا به كشتي بود جاي خود را به فرد ديگري داد.

ناكامي ها در المپيك شور و اشتياق را گرفت
وي تناقض گويي ها و مته به خشاش گذاشتن را يكي از مشكلات ورزش ايران برشمرد و گفت: براي من انگار امسال المپيكي نبود. در هر دوره از مسابقات المپيك با شور و شوقي خاص نتايج ورزشكاران ايراني را دنبال مي كردم اما امسال اين طور نبود دليل آن نيز نتايج ضعيف كاروان ورزشي ايران در پكن بود.

بازيكن پيشين تيم ملي فوتبال كشورمان افزود: بايد واقع گرا باشيم و واقع بينانه به مسائل روز ورزش نگاه كنيم. ما يا علم را قبول داريم يا آن را رد مي كنيم. اگر علم گرا هستيم و منطق را مبنا كار قرار مي دهيم بايد بپذيريم كه در المپيك نتيجه اي جز ناكامي شكست نداشته ايم.

هاشمي طبا موفق ترين مدير ورزشي بود
سرمربي پيشين تيم ملي فوتبال كشورمان افزود: يكي ديگر از مشكلات ورزش ايران نگاه سياسي به اين مقوله است. در المپيك گذشته هاشمي طبا هفته به هفته برنامه هاي تمريني وعملكرد ورزشكاران را بررسي مي كرد. نتايج تست ها را زير نظر داشت. نمي گويم هاشمي طبا عاري از اشتباه بود، او هم در كارش اشتباه داشت اما اكثريت قريب به اتفاق افرادي كه در ورزش بودند متفق القول بر اين عقيده استوارند كه هاشمي طبا موفق ترين مدير ورزشي ايران بوده است. اما متاسفانه اين مدير موفق به دلايل سياسي در سازمان تربيت بدني جاي خود را به فردي داد كه با ورزش آشنا نبود.

مهرعليزاده در هيچ زمينه اي موفق نبود
وي ياد آور شد: مهرعليزاده كه جانشين هاشمي طبا شده بود، يك روز براي تماشاي تمرين تكواندوكاران در سال حاضر مي شود پس از 45 دقيقه در هنگام خروج از سالن به پشت بهرامي نژاد، مربي بدنساز تيم ملي تكواندو مي زند وي مي گويد :"خدا قوت آقاي ساعي"! يعني ايشان هادي ساعي را نمي شناخته است؟! متاسفانه فردي كه كمترين آشنايي را با ورزش داشت، رئيس سازمان تربيت بدني شد و نه در بحث ساخت و ساز و نه بعد قهرماني كارنامه خوبي از خود بر جاي نگذاشت.

به راحتي عضويت IOC را از دست داديم
مايلي كهن افزود: پس از انقلاب حدود 25 سال بود كه ايران ديگر در كميته بين الملي المپيك عضويت نداشت اما با تلاش هاي آقاي هاشمي طبا و شناختي كه از ايشان در IOC حاصل شد مجددا ايران به عضويت اين كميته درآمد. اين اتفاق در حالي رقم خورد كه عضويت مجددا ايران در كميته بين المللي المپيك از محالات بود. در زمان حضور هاشمي طبا در كميته ملي المپيك ايران ژاك روگ، رئيس IOC كه حتي جايگاهش از برخي روساي جمهور دنيا بالاتر است براي افتتاح آكادمي ملي المپيك به ايران آمد. با اين شرايط مسئوليت كميته ملي المپيك را به فرد ديگر سپرديم و بدين ترتيب اتوماتيك وار خود را از عضويت در IOC محروم كرديم.

سرمربي پيشين تيم ملي فوتبال كشورمان تاكيد كرد: همه افرادي كه در ورزش حاضر هستند به اتفاق بر اين موضوع تاكيد دارند كه هاشمي طبا و فائقي از خادم ترين، واردترين و موفق ترين مديران ورزش ايران بود. اينكه چرا آنها را برمي داريم به غير از غرض ورزي و حسادت نيست.

جايگاه كسوت در ورزش ما از بين رفته است
وي خاطرنشان كرد: در ورزش كسوت جايگاه ويژه اي دارد اما در ايران اين جايگاه از بين رفته است. متاسفانه جوان هايي كه در ابتداي راه هستند بدون شناخت از ورزش در اين وادي مسئوليت مي پذيرند و نمي تواند عملكرد خوبي از خود بر جاي بگذارند. آنها شايد در جاهاي ديگر موفق باشند اما در ورزش نمي توانند منشا اثر باشند.

30 تا 40 ميليارد براي آماده سازي كاروان ورزشي ايران شده است
مايلي كهن تصريح كرد: برخلاف آنچه كه آقاي كفاشيان عنوان كردند بودجه ورزش ايران براي حضور المپيك بيش از هشت ميليارد تومان بوده است. همانطور كه علي آبادي عنوان كرده هزينه اي بالغ بر 30 تا 40 ميليارد تومان براي آماده سازي كاروان ورزشي ايران هزينه شده است. اين در حاليست كه در المپيك سيدني و آتن با بودجه اي ناچيز به موفقيت رسيديم. در آن زمان طبق قانوني كه از سوي هاشمي طبا تصويب شده بود بابت فروش هر نخ سيگار 5 ريال به ورزش كمك مالي مي شد.

دلايل ناكامي روشن است
وي خاطر نشان كرد: دلايل اين ناكامي روشن است و نبايد چشم بسته به دنبال دليل بگرديم. اگر از اصل موضوع فاصله بگيريم در بازيهاي آسيايي گوانگجو همين مقام ششم آسيا را نيز از دست مي دهيم.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن