تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820981699




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهم مؤسسه رند براي جلوگيري از ديوانگي بوش در ماههاي آخر


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش مهم مؤسسه رند براي جلوگيري از ديوانگي بوش در ماههاي آخر


«بنگاه رند» يك مركز مطالعات استراتژيك و سياستگذاري در نظام امريكا است كه بيش از 60 سال سابقه دارد. در گزارش تازه منتشر شده از اين مركز با عنوان "آسيب پذيري هاي سياسي، جمعيتي و اقتصادي ايران" (Iran"s Political, Demographic, and Economic Vulnerabilities) تأكيد شده است كه هر گونه حمله به ايران نه تنها باعث سقوط حكومت ايران نمي شود بلكه موقعيت آن را تقويت مي كند.

به گزارش رجانيوز، اين گزارش كه با نگاهي مثبت تنظيم شده است، در ميان گزارش هاي مراكز تحقيقاتي امريكا كم سابقه است. در سال 1945 ژنرال "اچ.اچ. آرنولد" براي اينكه خوراك فكري به نيروي هوايي آمريكا در تصميم گيري هاي خود برساند، مؤسسه اي تحقيقاتي كه به "بنگاه رند" مشهور شد، تدارك ديد. اين مؤسسه در ميان مؤسسات، مراكز و سازمانهايي كه كار فكري مي كردند و به عنوان اتاق فكر، كانون تفكر يا انديشكده شناخته مي شدند، به يكي از مؤثرترين و بانفوذترين آنها تبديل شد.

اغلب دستاوردهاي اين مؤسسه مانند انتخاب سياست ها، استراتژي ها، توصيه ها، هشدارها، طرحهاي دراز مدت، پيش بيني ها و ايده هاي جديد به نحوي متضمن تفكر آينده نگرانه است. از سال 1970 به بعد، مؤسسه رند، پروژه هاي غير نظامي را نيز به تدريج به فعاليت هاي خود اضافه كرد. متن اين گزارش از اينجا قابل دريافت است.

با اين حال، پروفسور حميد مولانا كه بيش از 4 دهه در امريكا به فعاليت هاي تحقيقاتي مشغول بوده و مؤسس و عضو هيئت علمي گروه ارتباطات دانشگاه امريكن دي.سي است، در نوشته اي با عنوان "اعتراف هاي جديد و مهم امريكا درباره ايران" به جزئيات اين گزارش پرداخته است.

وي در ابتداي اين نوشته چكيده اي از مهمترين سرفصل هاي اين گزارش 128 صفحه اي را بيان كرده است:

- ايران يكي از دموكراتيك ترين كشورها در خاورميانه (و دنيا) است؛

- ايران در مسير يكي از قدرت هاي هسته اي دنياست؛

- اغلب ايرانيان نظام (جمهوري اسلامي) خود را مشروع مي دانند؛

- نظام (جمهوري اسلامي ايران) را هيچ خطري يا كودتايي تهديد نمي كند؛

- مخالفان نظام كه به صورت دموكراتيك فعاليت دارند توانائي تشكل را ندارند؛

- قوميت ها در ايران وجود دارند ولي تهديدي براي نظام و رهبري به شمار نمي روند؛

- اگر تأسيسات هسته اي ايران بمباران شود حمايت مردم براي پاسخ به اينگونه عمليات بسيار دامنه دار خواهد بود؛

- حمله به ايران نخواهد توانست جلو پيشرفت و توسعه فن آوري انرژي هسته اي اين كشور را بگيرد و دولت بدون مشكل فني ومالي مي تواند بازسازي را انجام دهد؛

- اگر امريكا به ايران حمله كند، پشيمان خواهد شد؛

- حمله به ايران پرستيژ امريكا را در دنيا حتي بيش از حال پائين خواهد برد؛

- حمله به ايران به جاي اينكه نظام را تضعيف كند باعث قوي تر شدن آن خواهد شد؛

- محاصره دريائي ايران توسط امريكا ناموفق است و باعث افزايش فوق العاده و ناگهاني بهاي نفت در بازارهاي دنيا خواهد شد؛

- شرايط براي تعاملات سازنده بين امريكا و ايران وجود دارد. مردم ايران درباره مردم امريكا احساس منصفانه اي دارند؛

- امريكا بايد از شعار براندازي نظام ايران دست بردارد و از تغيير رژيم در ايران ديگر سخن نگويد؛

- امريكا نبايد در تحريك اقوام و عشاير ايران عليه نظام آن كشور شركت كند زيرا اين عمل خود به تقويت وحدت بيشتر ايران كمك مي كند؛

- امريكا بايد از همكاري بانك جهاني و صندوق بين المللي پول با ايران پشتيباني كند؛

- امريكا نبايد از ورود ايران به سازمان تجارت جهاني جلوگيري كند؛

- دولت امريكا بايد با چشم باز با دولت كنوني براي درازمدت در ارتباط باشد.

مولانا با تأكيد بر اينكه "تعجب نكنيد! اينها چكيده گزارش جديد 128 صفحه اي «بنگاه رند» يكي از بزرگترين، قديمي ترين و مهمترين مراكز استراتژيك، پژوهشي و سياستگذاري نظام امريكا است كه به تقاضا و درخواست «بخش برنامه ريزي راهبردي ستاد نيروي هوائي» ارتش امريكا (تحت كنترات و قرارداد شماره 0003-سي-01-49642اف، سال 2008) تهيه و اخيراً منتشر شده است"، مي افزايد: اينها همچنين مجموعه اي از ارزيابي، اعترافات، و پيشنهادات اين بنگاه به سياستگذاران امريكا و قواي اجرائي، سياسي ونظامي ايالات متحده امريكا، شوراي امنيت ملي، كاخ سفيد، و وزارتخانه هاي مربوطه مانند وزارت خارجه و وزارت دفاع (پنتاگون) و ساير نهادهاي امنيتي-نظامي و مسئولان سياست خارجي ايالات متحده است.

اين استاد دانشگاههاي ايران و امريكا، صراحت سخن و موقعيت زماني تهيه و توزيع اين گزارش در بين نخبگان سياسي و نظامي و دولتمردان و تصميم گيران امريكا را مايه مهم و جالب بودن گزارش خوانده و اضافه كرده است: دقيقاً چند روز قبل بود كه رابرت گيتس وزير دفاع امريكا با درج مقاله اي در شماره اخير مجله "پاراميترز" (فصلنامه كالج جنگ ارتش امريكا) نسبت به رويارويي نظامي با ايران هشدار داد و اذعان كرد كه جنگ با ايران فاجعه آميز خواهد بود. وزير دفاع امريكا در اين مقاله اعتراف كرد كه امريكا در حال حاضر در عراق و افغانستان گرفتار شده است لذا يك جنگ ديگر در خاورميانه آخرين چيزي است كه بايد به آن نياز داشت. دو هفته پيش نيز امريكا براي اولين بار يكي از عالي رتبه ترين ديپلمات هاي خود يعني معاون وزارت خارجه را براي مذاكره با ايران روانه ژنو كرد.

مولانا همچنين مي گويد: به خاطر داشته باشيم كه "بنگاه رند"، تهيه كننده اين گزارش يكي از اتاق هاي فكر معروف امريكا از پايان جنگ جهاني دوم تا به امروز بوده است. در اين بنگاه كه در دهه اخير نخبگان سياسي حاكم امريكا، از جمله رهبران جناح نو محافظه كاران مانند وولفويتز و رامسفلد (قائم مقام و وزير دفاع سابق دولت بوش) و ديگران پرورش يافته و نقشه حمله به عراق ترسيم شد. در جنگ هاي كره و ويتنام "بنگاه رند" بيش از هر اتاق فكر ديگر در تهيه و اجراي سياست خارجي و نظامي امريكا دخالت داشته و موثر بوده است.

وي با بيان اينكه "پروژه نيروي هوائي بنگاه رند" توسط 3 نويسنده و مؤلف به نام هاي "كيت كرين"، "رولي لال" و "جفري مارتيني" تهيه و تنظيم گرديده است، ادامه مي دهد: گزارش حاوي 6 فصل و شامل مطالب توصيفي درباره نظام جمهوري اسلامي ايران و نهادهاي مجريه، مقننه و قضائيه كشور بوده و كوشش كرده است به طور اجمال به وضع سياسي، اقتصادي، جمعيتي، قومي و نژادي و مذهبي ايران پرداخته و تحولات و دگرگوني هاي داخلي را براي خوانندگان خود خلاصه كند. ولي آنچه در اين گزارش عمداً از آن صحبت نشده است توانايي نظامي، دفاعي و تسليحاتي كنوني جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاورميانه، خليج فارس و به طور كلي در سطح ملي و داخلي است. جالب تر از همه اين است كه عنوان اين گزارش مفصل "آسيب پذيريهاي سياسي، جمعيتي، و اقتصادي ايران" نام گذاشته شده است ولي آنچه در اين سند مشاهده نمي كنيم، آسيب پذيريها و نقاط ضعف ايران و در بسياري موارد قوي بودن و مشروعيت و مقبوليت نظام و محبوبيت و حمايت عمومي از مسائلي چون توسعه فن آوري انرژي هسته اي كشور است. گزارش تأكيد مي كند كه بعد از عراق و افغانستان ايران بيش از همه مورد توجه سياستگذاران و سياستگذاري امريكا است. هدف اين گزارش طبق اظهارمؤلفان آن دو نكته بوده است؛ يكي جستجو و پيدا كردن راه و شيوه هاي مختلف براي نفوذ در تغيير رفتار نظام جمهوري اسلامي ايران و ديگري بررسي و ارزيابي عواقب ضربه يا حمله فرضي نظامي امريكا به ايران.

اين استاد دانشگاه درخصوص نتيجه گيري اين گزارش مي نويسد: اين گزارش نتيجه گيري كرده كه حمله فرضي امريكا به ايران عواقب تلخي را براي امريكا به همراه خواهد داشت. در مورد مؤثرترين روش نفوذ امريكا در ايران، گزارش بر فعاليت هاي فرهنگي، تبليغاتي، رسانه اي و سياسي اشاره مي كند و تحريم اقتصادي، به ويژه جلوگيري از انتقال فنآوري تبديل گاز خام به گاز مايع را براي فشار مالي به ايران لازم مي شمارد. اين گزارش مهمترين نكات آسيب پذير ايران را مسائلي مربوط به تورم، مسكن، اشتغال، ضعف و فساد اداري و افزايش نارضايتي بين طبقات متوسط و پائين و بويژه جوانان ذكر مي كند، مسائلي كه اهميت آنها هم از نظر مردم كه تحت فشارند و هم از نظر مسئولان نامعلوم نيست.

وي با اشاره به 2 موضوعي كه در نحوه تهيه و ارائه اطلاعات و مطالب اين گزارش و نتايج حاصله از آن بايد مورد توجه قرار گيرد، در توضيح آنها خاطرنشان مي كند: يكي عمقي نبودن اطلاعات و برداشت و توصيف و تحليل درباره جامعه ايران و انقلاب و نظام كه اغلب آلوده به تعصبات و ديدگاه هاي جناح هاي چپ و راست، ليبرال ها و محافظه كاران اردوگاه سرمايه داري غرب و وابستگان و همفكران داخلي آنهاست كه بيشتر اطلاعات اين گزارش را تشكيل مي دهد و به هيچ وجه به ظرافت اجتماعي و سياسي و تاريخي واقعي ايران توجهي ندارد. موضوع دوم اعترافات و پيشنهادات جالب و جديدي است كه معمولاً اينگونه گزارش ها با اينگونه منابع و اطلاعات از ارائه آن پرهيز دارند ولي ما آشكارا دراين سند به طور خلاصه ملاحظه مي كنيم.

مولانا با طرح اين پرسش كه اكنون چه عواملي باعث شده است كه در چند سال و چند ماه اخير مواضع و ديدگاه هاي امريكا و بنگاههاي فكري آن اين قدر راجع به ايران تغيير كرده باشد، مي گويد: گزارش هاي بنگاه هاي استراتژيك و اتاق هاي فكر نظام امريكا اغلب از دو نوع هستند: گزارش هايي كه اطلاعات دقيق و جديد را از يك كشور يا منطقه و يا موضوع به دولت و سياستگذاران ارائه مي دهند و گزارش هايي كه براي تقويت فكري و خردگرايي نخبگان و آمادگي آنها بر مبناي نتايجي كه قبلاً حاصل شده و بدست آمده است، تهيه مي گردد. به نظر مي رسد كه گزارش جديد بنگاه "رند" براي نيروي هوايي ارتش امريكا از نوع دوم است. هدف اصلي آن آماده كردن بوروكراسي، نخبگان و افكار عمومي از اوضاع اجتناب ناپذير بين المللي است؛ جابه جائي و تحول در قدرت.

نظرات كاربران:
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن