تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821189756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/مهران؛ مرزي امن با تمام توانمنديهاي زيارتي، ترانزيتي، صادراتي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/مهران؛ مرزي امن با تمام توانمنديهاي زيارتي، ترانزيتي، صادراتي
ايلام - خبرگزاري مهر: شهرستان مرزي مهران با فاصله 280 كيلومتر به كشور عراق نزديكترين و يكي از امنترين راههاي ارتباطي براي سفر به عتبات عاليات است.

به گزارش خبرنگار مهر در ايلام، شهرستان مهران در گذشته منصورآباد نام داشته است و در سال 1309 با تصويب فرهنگستان ايران به نام مهران نامگذاري شده است.

شهرستان مهران شامل سه بخش مركزي، ملكشاهي و صالح آباد است و از مهترين جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان مي توان به قلعه كنجانچم، سنگ نوشته دوران آشوري، كوشك قينفر، غار زينه گان، آبشار اما و زيارتگاه هاي متعدد اشاره كرد كه بخشي از تاريخ استان ايلام نيز در اين شهرستان وجود دارد.

اما آنچه امروز بيش از بيش باعث شناخته شدن شهرستان مهران در كشور شده است وجود مرز مشترك با كشور عراق به طول 280 كيلومتر است كه نزديكترين و امنترين مرز زميني كشور محسوب مي شود.

اين مرز نه تنها باعث شكوفايي اقتصادي خود شهرستان و استان ايلام شده است بلكه باعث شكوفايي صادرات در كشور نيز شده است.

مرز مهران در سال 1382 با پيشنهاد وزارت امورخارجه كشور از سوي سازمان ملل متحد به عنوان مرز بين المللي شناخته شد.

مهران از امن ترين مرزهاي كشور است

يكي از مهمترين ويژگيهاي اين مرز امنيت فوق العاده آن است كه تردد زوار متعدد ايراني و عراقي گوياي حقيقت اين امر است.

سرپرست حمل و نقل و پايانه هاي استان ايلام در اين ارتباط به خبرنگار مهر گفت: در سه ماهه نخست سال جاري بيش از 407 هزار و 204 نفر زائر ايراني و عراقي از اين مرز تردد داشته اند كه از اين تعداد 296 هزار و 532 نفر ايراني و 111 هزار و 672 نفر عراقي بوده است.

محمد كهزاديان بيان داشت: تردد اين ميزان زائر در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است كه مهمترين دليل آن امنيت مطلوب اين منطقه است.

اين مسئول عنوان كرد: تردد زائر بيشتر در قالب كاروانهاي حج و زيارت انجام مي شود كه خود يكي از دلايل استقبال مردم و زوار از اين مرز است.

صادرات كالاهاي غيرنفتي از مهران پررونق است

از ديگر ويژگي هاي مهم مرز مهران صادرات كالا غير نفتي به كشور عراق است.

رئيس سازمان بازرگاني استان ايلام در اين ارتباط به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته 479 ميليون دلار كالاي غير نفتي از مرز مهران به كشور عراق صادر شده است و امسال نيز تاكنون 80 ميليون دلار كالاي غير نفتي از اين مرز به كشور عراق صادر شده است.

حجت الله حسيني بيان داشت: مرز مهران از ظرفيتهاي مناسبي براي توسعه تجارت كالاي غير نفتي و توسعه صادارت برخودار است.

اين مسئول خاطر نشان كرد: اجرا كرن طرحهاي مهم اقتصادي در اين مرز منجر به شكوفايي اقتصادي در استان ايلام نيز مي شود كه در اين ارتباط شش طرح تحقيقاتي متناسب با صادارت كالا در اين مرز اجرا شده است.

صدور محصولات كشاورزي از مرز مهران باعث رونق استان ايلام شده است

صدور محصولات كشاورزي استان ايلام از مرز بين الملي مهران به كشور عراق نيز از ديگر مزيتهاي اين مرز است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان ايلام نيز در اين ارتباط به خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته بيش از 314 هزار و 764 تن انواع محصولات كشاورزي از مرز مهران به كشور عراق صادر شده است.

خسرو شهبازي بيان داشت: اين محصولات كشاورزي شامل هندوانه، گوجه فرنگي، پياز و....بوده است.

اين مسئول خاطر نشان كرد: ارزش ريالي محصولات كشاورزي صادر شده به كشور عراق از طريق مرز بين الملي مهران 629 ميليارد ريال است.

شهبازي يادآور شد: امسال نيز صادرات محصولات كشاورزي از طريق اين مرز به كشور عراق ادامه دارد.

ترانزيت سوخت از مهران بخشي از نيازهاي عراق را تامين مي كند

از ديگر شاخصه هاي مهم مرز بين الملي مهران ترانزيت سوخت از اين مرز به كشور عراق است.

در اين ارتباط سرپرست حمل و نقل و پايانه هاي استان ايلام اظهار داشت: روزانه 175 كاميون حامل سوخت از اين مرز به كشور عراق تردد مي كند.

محمد كهزاديان بيان داشت: در سه ماهه نخست سال جاري بيش از پنج هزار و 239 كاميون حامل مواد سوختي از مرز مهران به كشور عراق صادر شده است.

وي خاطر نشان كرد: بيشترين مواد سوختي صادر شده از اين مرز به كشور عراق گازوئيل، گاز مايع و نفت سفيد است.

استاندار ايلام نيز ارتباط با مرز مهران به خبرنگار مهر گفت: مرز مهران يكي از فرصتهاي مهم اقصادي استان ايلام است و اين مرز در حال حاضر امن ترين مكان براي تردد زائران در كشور محسوب مي شود.

مير محمد غراوي اظهار داشت: مرز مهران در سال گذشته با صدور چهار هزار و 750 ميليارد تومان بيشترين ميزان صادرات را در كشور داشته است.

اين مسئول با اشاره به اينكه مرز مهران در آينده مي تواند كمك بيشتري به وضعيت اقتصادي استان ايلام كند، خاطر نشان كرد: سرمايه گذاري لازمه توسعه و استقبال بيشتر از مرز است.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن