تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820096740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وضعيت بهداشت و درمان كشور-11 چشم‌انداز روشن دولت نهم پيش‌روي بخش درمان خوزستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وضعيت بهداشت و درمان كشور-11 چشم‌انداز روشن دولت نهم پيش‌روي بخش درمان خوزستان
خبرگزاري فارس: بخش بهداشت و درمان خوزستان هرچند به اذعان بسياري از مسئولان استان در وضعيت مناسبي قرار ندارد، اما با طرح‌هاي در حال اجراي دولت نهم در اين بخش، چشم‌انداز روشني پيش‌روي درمان خوزستان قرار دارد.


به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، بيمارستان در تعريف اوليه مركزي است براي تيمار و درمان بيماران. در اين مكان مراقبت و درمان بايد از سوي پزشكان، جراحان، پرستاران و ديگر افراد انجام شود. اما گاهي اين نهاد درماني به جاي كم كردن درد، خود درد را دو چندان مي‌كند.
دردهايي كه مردم در كنار گيشه‌هاي پذيرش يا صندوق بيمارستان متحمل مي‌شوند چه بسا خيلي بدتر از دردي باشد كه توسط ضايعات سطحي ايجاد مي‌شود و باعث ناله و فرياد مي‌گردد.
استرس را مي‌توان به خوبي در چهره بسياري از مراجعه‌كنندگان به بخش اورژانس بيمارستان امام خميني (ره) اهواز تشخيص داد و همينطور وضعيت بحراني كه اين بخش از بيمارستان براي رسيدگي و تشخيص پزشك در زماني طولاني دارد.
نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد مراجعان به بيمارستان‌هاي دولتي از نحوه ارائه خدمات دريافتي راضي نيستند. كمبود تخت‌هاي بيمارستاني، عدم تناسب امكانات با تعداد مراجعان، محدوديت اعتبارات و منابع، فعال نبودن داروخانه‌هاي شبانه‌روزي، واگذاري آمبولانس‌هاي بيمارستان‌ها به بخش خصوصي ،أخذ وجوه غيرقانوني خارج از صورتحساب بيمارستان و... بخشي از مشكلات مراجعان به بيمارستان‌ها و نارضايتي بيماران است.

*انتظار براي حضور پزشك درد بزرگ خوزستاني‌ها
راضيه مرادي يكي از همراهان بيماري كه به گفته خود بيش از دو ساعت از مراجعه خود و بيمارش به اين بيمارستان مي‌گذرد، در اين خصوص مي‌گويد: در اين مدت من و خواهر 12 ساله‌ام كه به شدت درد مي‌كشد انتظار پزشك را مي‌كشيم. بارها از پرستاران خواستم كه پزشك را براي ديدن خواهرم بخواهند، اما پاسخ آنها اين بود كه بيماران ديگري اولويت دارند.
يكي ديگر از همراهان مصدومي كه به دليل چاقوخوردگي به بيمارستان رازي منتقل شده است، اظهار داشت: در مراجعه‌اي كه به بيمارستان داشتيم، پزشكان پسرم را به سرعت مورد معاينه قرار دادند، اما به دليل نبود برخي از داروهاي مورد نياز در داروخانه بيمارستان و صرف كردن وقت زيادي براي تهيه داروهاي مورد نياز، فرزندم در طول درمان دچار مشكلاتي شد.
حيدر حميدي كه از مراجعه‌كنندگان به يكي از بيمارستان‌هاي اهواز بود، عنوان كرد: در چند روز گذشته برادرم بر اثر حادثه تصادف دچار جراحات شديدي شد و براي مداوا به بيمارستان انتقال يافت، اما متأسفانه اورژانس از پذيرش وي خودداري كرد و به همراهان مصدوم توصيه كرد تا براي رسيدگي به وضع مصدوم او را به بيمارستان گلستان اهواز برسانند، اما به دليل شدت جراحت‌هاي وارده، برادرم قبل از اينكه به بيمارستان گلستان برسد، فوت كرد.
حميدي با بيان اينكه بيمارستان‌ها نبايد برخلاف دستورالعمل دولت مبني بر پذيرش رايگان بيماران تصادفي عمل كنند، مي‌افزايد: اين بيمارستان براي اينكه زير بار هزينه‌هاي مريض اورژانسي و جراح متخصص نرود به توصيه‌هاي خود مبني انتقال بيماران تصادفي به ديگر بيمارستان‌ها ادامه مي‌دهد.
وضعيت بيمارستان‌هاي تأمين اجتماعي نيز مشابه است. اگر چه ممكن است از لحاظ رسيدگي و امور درماني شرايط بهتر باشد، اما مشكل اصلي اينگونه مراكز، ازدحام و شلوغي بسيار زياد است. شاهد اين ادعا بيمارستان حضرت اميرالمومنين (ع) اهواز است كه همواره در هر ساعت از روز خيل عظيم بيماران را در بخش‌هاي مختلف اين بيمارستان مي‌توان ديد.
يكي از مراجعه‌كنندگان به بيمارستان اميرالمومنين (ع) اهواز با انتقاد از وضعيت شلوغ بيمارستان و عدم مديريت در پذيرش بيماران مي‌گويد: براي گرفتن نوبت از پزشك، بيمار بايد از ساعات اوليه صبح در بيمارستان حاضر شود تا در ظهر همان روز موفق به ديدن پزشك و معاينه گردد اين در حالي‌ است كه پزشك ساعت 8 يا 9 به بعد در محل كار خود حاضر مي‌شود.
اين مراجعه كننده به بيمارستان اميرالمومنين اهواز ادامه مي‌دهد: متأسفانه آنچه كه من و همشهريانم در وضعيت رسيدگي به بيماران مي‌بينيم، رفع درد و بيماري نيست بلكه شرايطي است كه براي تعدادي از پزشكان به يك فرصت درآمدزايي تبديل شده و اين در شأن جمهوري اسلامي نيست.
وي با تأكيد بر ضرورت وجود تمام تخصص‌ها در يك بيمارستان عنوان كرد: لازم است در بيمارستان‌هاي كلانشهري همچون اهواز، بخش‌هاي تخصصي به صورت ثابت داير شود تا جمع كثيري از مردم كه به منظور مداوا به بيمارستان‌ها مراجعه مي‌كنند، دچار سردرگمي و مشكل در رفتن به بيمارستان‌هاي مختلف نشوند.
حسن ابوحميدي روزنامه‌نگار بخش اجتماعي يكي از مطبوعات محلي استان در خصوص داروهايي كه بيمه‌هاي درماني زير پوشش دارند، مي‌گويد: استان خوزستان از جمله استان‌هايي است كه به دليل وجود صنايع دولتي و غير دولتي و نيز مشاغل آزاد و جمعيت بالاي كارگري، بيشترين جمعيت بيمه شده در كشور را به خود اختصاص داده است.
وي معتقد است: در اين ميان، بيمه‌هاي درماني همچون تأمين اجتماعي علاوه بر اينكه سطح خدمات خود را به بيمه‌شدگان ارتقا مي‌بخشد بايد پروژه‌هاي بيمارستاني و درماني را در استان افزايش دهد.
اين روزنامه‌نگار محلي همچنين خاطر نشان مي‌كند: بيمه‌هايي همچون تأمين اجتماعي تنوع داروهاي زير پوشش خود را بالاتر از داروهاي سرماخوردگي نمي‌برند تا مبادا هزينه‌هاي درمان بيمه‌شدگان بالا بزند. اين در حالي است كه براساس قانون، يك سوم هزينه‌هايي كه بيمه‌شدگان پرداخت مي‌كنند بايد صرف درمان آنها شود.

*به كمك دولت نياز داريم
رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز نيز در گفتگو با خبرنگار فارس، تعداد بيمارستان‌هاي استان را 50 بيمارستان عنوان كرد و گفت: از اين تعداد، 30 بيمارستان متعلق به دانشگاه است و مابقي متعلق به بخش خصوصي، ناجا، ارتش و شركت نفت است.
محمدحسين سرمست تمام مشكلات و انتقادات وارده به مجموعه بهداشت و درمان استان را تأييد نكرد و گفت: در سال گذشته بيش از 2ميليون و 200هزار نفر به بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشكي در سطح استان مراجعه كرده‌اند.
وي با بيان اينكه تاكنون تمام بيمارستان‌هاي خصوصي متوجه اين مسئله شده‌اند كه عدم پذيرش بيمار تصادفي به دليل بار هزينه‌هاي آن يك تخلف است و پيگرد قانوني دارد، تصريح كرد: مديران بيمارستان‌ها نبايد بيماران تصادفي را به دليل بار هزينه‌اي آن رد كنند و اگر بيمارستاني در سطح اهواز از پذيرش بيمار تصادفي معذور بوده شايد دلايلش واقعا نبود متخصص در آن شرايط است.
سرمست تعداد پرسنل بيمارستاني استان را مازاد برنياز دانست و افزود: كمبود نيروي انساني در بيمارستان‌هاي خوزستان در زمينه نيروي متخصص است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي اهواز خاطرنشان كرد: استان خوزستان در جذب پزشكان متخصص به استان موفق عمل مي‌كند، اما نگهداري اين متخصصان نيازمند ايجاد زيرساخت‌هاي رفاهي براي آنها است.
سرمست ادامه داد: به دليل بدهي 6 ميليارد توماني بيمارستان‌هاي خوزستان به شركت‌هاي داروسازي، تهيه و تأمين دارو در بيمارستان‌ها طي روزهاي گذشته با دشواري‌هايي همراه بود، اما با كمك 2 ميليارد توماني دولت براي پرداخت بخشي از مطالبات شركت‌هاي دارويي، تأمين اقلام دارويي مورد نياز بيمارستان‌ها در حال انجام است.
وي با اشاره به بالابودن سرانه مصرف دارو در كشور و استان و عواقب آن، خواستار فرهنگسازي مصرف دارو بين بيماران سرپايي و بستري شد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي اهواز با بيان اينكه بخش قابل توجهي از بيماران در بيمارستان و موارد و مشكلات مربوط به پذيرش، در مورد بيماران تصادفي است و آمار حادثه ديدگان ناشي از حوادث جاده‌اي در استان خوزستان بالاست، تصريح كرد: در صورتيكه دستگاه‌هاي اجرايي در كشور به وظايف خود به خوبي عمل كنند و رانندگان وسايل نقليه در هدايت وسيله خود دقت كنند، حجم مراجعات به بيمارستان‌ها به طور محسوسي كاهش مي‌يابد.

*افزايش تخت‌هاي بيمارستاني در دولت نهم
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اقدامات دولت در حوزه درمان در استان خوزستان را تاثير‌گذار و چشمگير عنوان كرد و گفت: طي دو سال گذشته استان خوزستان از لحاظ متخصصان جذب شده در بيمارستان‌ها بالاترين آمار را در كشور داشته است.
مهدي عسگري در گفتگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: افزايش سطح دسترسي مردم به خدمات درمان از عمده اهداف معاونت درمان است كه در اين راستا افزايش متخصصان، توسعه تجهيزات بيمارستان‌ها و ايجاد فضاي فيزيكي مناسب براي خدمات‌رساني از سياست‌هاي كلي است.
وي تجهيز بيمارستان‌ها را از ديگر برنامه‌هاي دولت در حوزه معاونت درمان اعلام كرد و افزود: در سفر رئيس‌جمهور به استان با توجه به اعتباراتي كه اختصاص داده شد، اقدامات موثري نيز در اين بخش انجام شد كه در اين راستا، توسعه بخش دياليز، تخت‌هاي آي‌سي‌يو و سي‌سي‌يو، راه‌اندازي آزمايشگاه قبل از تولد در بيمارستان شفا و راه‌اندازي دستگاه‌هاي سي‌تي‌اسكن و ام‌آر‌آي در بيمارستان‌هاي استان از جمله فعاليت‌هايي است كه با استفاده از اعتبارات سفر رياست‌جمهوري انجام شده و بعضا در حال انجام است.
اين مسئول با اشاره به افزايش تعداد تخت‌هاي فعال بيمارستان‌ها گفت: تا آخر سال 84، تعداد تخت‌هاي فعال استان 5 هزار و 800 مورد بوده كه تا پايان سال 86 اين تعداد به 6 هزار و 450 تخت فعال افزايش يافته است. همچنين تخت‌هاي ويژه فعال در بيمارستان‌هاي استان را كه تا پايان سال 84 در حدود 440 تخت بود، در پايان سال گذشته با 12 درصد افزايش به 504 تخت افزايش يافته است.
عسكري همچنين از افزايش خدمات اورژانس بيمارستان‌هاي استان به شهروندان در دو سال گذشته خبر داد و افزود: مراكز اورژانس پيش بيمارستاني 115 نيز در دو 2 سال گذشته از 76 به 106 مركز افزايش يافته‌اند و در حال حاضر از لحاظ استاني در سطح كشور بعد از تهران رتبه دوم و از لحاظ دانشگاهي رتبه اول را داريم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: فعاليت‌هاي درماني استان متناسب با برنامه پنجم توسعه و حتي جلوتر از برنامه پيش رفته است.
عسكري در بخش ديگر سخنان خود با بيان اينكه نوسازي بيمارستان‌ها از جمله اقدامات اساسي براي فراهم آوردن فضاي فيزيكي مناسب ارائه درمان است، افزود: يكي از مصوبات سفر رياست جمهوري به استان نوسازي بيمارستان‌ها بود كه در اين راستا، نوسازي بيمارستان سوانح و سوختگي و بيمارستان ابوذر در دستور كار قرار گرفت.
همچنين ساخت بيمارستان مسجد سليمان، دشت آزادگان، سوسنگرد، رامهرمز، هنديجان و توسعه بيمارستان باغملك از ديگر فعاليت‌هاي انجام شده و در دست اجرا در اين بخش است.

*توجه ويژه دولت به تامين اجتماعي قابل تقدير است
از سويي مديركل تامين اجتماعي استان خوزستان گفت: در حال حاضر بيش از 594 هزار بيمه شده و 94 هزار نفر مستمري‌بگير تحت پوشش تامين اجتماعي استان هستند كه در 34 شعبه به آنها خدمات‌رساني مي‌شود.
علي تركاشوند افزود: علاوه بر شعب سيار، شعب اقماري نيز در حال راه‌اندازي است كه تاكنون شعبه انديكا راه‌اندازي و شعبه هويزه و زيدون نيز به زودي راه‌اندازي مي‌شود.
وي با بيان اينكه بيمه‌شدگان براي درمان مي‌توانند به صورت مستقيم به واحدهاي ملكي سازمان و يا به صورت غيرمستقيم به واحدهاي طرف قرارداد مراجعه كنند، اظهار داشت: در شهرستان اهواز بيمارستان‌هاي اميركبير، اميرالمومنين و رجايي خدمات‌رساني به افراد زير پوشش تامين اجتماعي را انجام مي‌دهند.
تركاشوند به اهتمام ويژه دولت نهم به بحث درمان و مقوله تأمين اجتماعي اشاره كرد و گفت: ارائه كمك دولت در بخش درمان به اصناف مانند باربران و اصناف جديدي كه از خدمات دولتي و يارانه‌ها استفاده مي‌كنند، از جمله اقداماتي است كه نشان از توجه دولت به مقوله تامين اجتماعي و زيرپوشش بردن آحاد جامعه به آن دارد.
وي از كمك ويژه دولت به سازمان تامين اجتماعي خبر داد و افزود: پرداخت بدهي‌هاي دولت به تامين اجتماعي نشان از توجه دولت به اين سازمان است و همچنين دراين راستا سيستم‌ها و نرم افزارهاي جديدي در سازمان در حال راه‌اندازي است.
تركاشوند ادامه داد: خدمات دولت در حوزه تأمين اجتماعي محدود به اين موارد نبوده، بلكه اين خدمات به بيمه‌شدگان روز به روز افزايش بيشتري نسبت به گذشته دارد.

*چشم‌انداز روشن پيش‌روي درمان خوزستان
همچنين استاندار خوزستان در گفتگو با خبرنگار فارس در اهواز توضيح داد: براساس اعلام مسئولان بهداشت و درمان استان، در بخش كيفيت خدمات بهداشتي، درماني، نفوذ مراكز درماني و تجهيزات بيمارستاني، با بهره‌برداري از پروژه‌هاي مصوب سفر دولت در بخش بيمارستاني پيش‌بيني مي‌شود تا سال آينده شاخص استان در بخش بهداشت از رتبه 24 كشوري به رتبه 15 ارتقا يابد.
سيدجعفر حجازي با اذعان به سطح متوسط خدمات بهداشتي و درماني در استان خوزستان افزود: در سال جاري 40 ميليارد تومان از اعتبارات استاني به اين امر اختصاص يافت كه نسبت به سال گذشته شش برابر افزايش نشان مي‌دهد. علاوه بر اين، با توجه ويژه دولت به اين بخش، سهم اعتبارات بهداشت و درمان خوزستان از محل اعتبارات ملي نيز امسال دو برابر رشد يافته است كه پيش‌بيني مي‌شود تحول جدي در اين زمينه صورت گيرد.
وي آغاز پروژه‌هاي نيمه‌تمام و بيمارستان‌هاي راكد مانده از 10 تا 14 سال قبل را از نمونه‌هاي بارز توجه دولت نهم به بهداشت و درمان دانست و افزود: با ساخت سه بيمارستان جديد توسط وزارت نفت، از سرگيري و تكميل بيمارستان‌هاي سوسنگرد، هنديجان، اهواز و رامهرمز و ماهشهر و بيمارستان‌هاي سازمان تامين اجتماعي به نظر مي‌رسد در چند سال آينده به لحاظ تخت، امكانات و ظرفيت بيمارستاني، تجهيزات و كيفيت خدمات درماني به نقطه مطلوبي دست مي‌يابيم.
نماينده عالي دولت در استان خوزستان با اشاره به اينكه حدود 600 هزار بيمه شده در استان خوزستان زير پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند، افزود: درآمد سازمان تامين اجتماعي سالانه 600 ميليارد تومان است و يك سوم اين مبلغ بايد براي امور درماني بيمه‌شدگان هزينه شود درحالي كه به علت كمبود فضا و امكانات درماني، اين امر محقق نشده است.
حجازي اظهار اميدواري كرد تا با ساخت بيمارستان‌هاي جديد تأمين اجتماعي در استان خوزستان از ظرفيت درماني اين سازمان به خوبي مورد استفاده و بهره‌برداري قرار گيرد.
گزارش از مهدي ممبيني خبرنگار فارس در خوزستان
انتهاي پيام:/ف
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن