تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821122337




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عصبانيت اسراييل از ادامه داد و ستد آلمان و ايران


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: عصبانيت اسراييل از ادامه داد و ستد آلمان و ايران
در چند هفته اخير در آلمان انتشار اخبار مربوط به معاملات شركت هاي آلماني با ايران بحث برانگيز بوده است. اسراييل نيز به شدت به انجام اين معاملات انتقاد كرده است.
نشريه آلماني «اشپيگل» در آغاز ماه اوت از فساد و رشوه دهي در كنسرن آلماني زيمنس گزارش داد و در آن ميان به رابطه اين كنسرن با ايران پرداخت. اشپيگل نوشت كه مديرعامل زيمنس، هاينريش فون پيرر، از سال 2003 تا 2006 در پيوند با پروژه يك نيروگاه اتمي، در مجموع تا حدود 650 هزار يورو رشوه پرداخت كرده است. در همان روزهاي نخست ماه اوت، خبر معامله دست كم صد ميليوني شركت اشتاينر و صدور تجهيزات براي سه مركز مايع سازي گاز به ايران، در آلمان جنجال برانگيخت. هارتموت شاوئرته، از نمايندگان حزب دمكرات مسيحي آلمان در وزارت اقتصاد اين كشور، نقشي فعال در پاگرفتن اين معامله ايفا كرده بود.
پس از انتقادهاي اسراييل و امريكا به اين معاملات، اداره كنترل صادرات آلمان اعلام كرد كه برنامه هاي شركت آلماني اشتاينر براي معامله با ايران، تحريم هايي را كه عليه ايران وضع شده نقض نمي كند، چون بخش هاي تاسيساتي كه به ايران صادر مي شوند را خود اين شركت در آلمان مي سازد.
از سوي ديگر، جمهوري اسلامي ايران به شركت هاي آلماني قول داده است كه از سرمايه گذاري هاي آنها در ايران در هر زمينه اي حمايت كند. مهدي صفري، معاون بخش اروپاي وزارت امور خارجه ايران در مصاحبه روز دوشنبه (18 اوت) خود با «فاينشال تايمز آلمان» از سرمايه گذاران آلماني خواست كه كار خود را بي سرو صدا انجام دهند.
اما سرو صداهاي انتقادي به اين معاملات به گوش مي رسد. روزنامه «اورشليم پست» در شماره روز سه شنبه (19 اوت) خود صدراعظم آلمان را سرزنش كرد كه چرا هيچ انتقادي به هارتموت شاوئرته، نماينده حزب دمكرات مسيحي آلمان در وزارت اقتصاد نكرده است. اين نشريه رفتار آنگلا مركل را در تضاد با گفته هاي وي به هنگام سفرش در ماه مارس به اسراييل در نطقش در مجلس نمايندگان اين كشور مي بيند. مركل در نطق خود گفته بود كه دفاع از اسراييل جزو علائق امنيت ملي آلمان است. مركل افزوده بود كه امنيت اسراييل «معامله شدني» نيست.
محافل گوناگون سياسي و مطبوعاتي آلمان با انتقاد اسراييل به رهبري سياسي اين كشور به گونه هاي مختلف برخورد مي كنند. در مقاله اي انتقادي در روزنامه «دي ولت» از موضع آلمان به عنوان «بي تفاوتي» و رسوايي اي ديگر پس از رسوايي نخستين نام برده شده است. در اين مقاله مي خوانيم: «تعجب چنداني ندارد كه منتقدان، چه در اينجا و چه در اسراييل و امريكا، به مرور به صداقت مركل و نطق بس ستايش شده اش در مجلس نمايندگان اسراييل در ماه مارس شك كنند كه در آن گفته بود كه امنيت اين كشور بخشي از اصول اساسي حكومت ماست.» در برابر اما هايو لانتس، كارشناس ايران بنياد سياسي فريدريش ابرت، وابسته به حزب سوسيال دمكرات آلمان، در اين مورد مي گويد: «در اينجا بايد پرسيد كه چه كسي در چه موردي تصميم گرفته است تا بتوان گفت كه رهبري دولت آلمان به درستي عمل كرده است يا نه. بايد دقت كرد كه تصميم در مورد معامله با ايران را اداره كنترل صادرات آلمان گرفته است، كه طبق وظيفه اي كه دارد، بدون توجه به اين تصميم گرفته كه آيا اين معامله ربطي به تحريمها عليه ايران دارد يا نه. اين ها چند ماه موضوع را بررسي كرده اند و به نتيجه رسيده اند كه موضوع معامله ربطي به تحريم ندارد و مي توان آن را انجام داد. شايد بتوان گفت كه بخشي از رهبري سياسي، در اينجا نماينده اي كه از آن نام برده شده، حساسيت لازم را در اين مورد به خرج نداده و متوجه نبوده كه چنين معامله اي چه پيامدهايي مي تواند براي روابط ما در سطح بين المللي به دنبال داشته باشد.»
هايو لانتس اشاره مي كند به اينكه صدراعظم آلمان اعلام كرده است كه علاقه اي به اين معاملات ندارد، و سخن او مورد قبول همه است، وگرنه اين برخلاف سياست آلمان در برابر اسراييل است و نيز برخلاف آنچه آلمان در مورد لزوم تحريم اقتصادي در مورد ايران گفته است.
هايو لانتس در مورد انتقاد اسراييل مي گويد كه به اين انتقاد بايد توجه كرد، چون براي كشورهاي ديگر هم «مساله بر سر اين است كه آلمان تا چه حد قابل اعتماد است و تا چه حد مي توان به آن تكيه كرد، وقتي كه مي گويد حمايت از اسراييل از مهمترين اصول سياسي ماست، اما از كشوري به لحاظ اقتصادي حمايت مي كند كه موجوديت اسراييل را به رسميت نمي شناسد. موضوع بر سر اين هم هست كه نمي توان در كنار ديگر كشورها قرار گرفت و سخني را با آنان به طور مشترك بيان كرد، اما در عمل كار ديگري را انجام داد.»
اگر چه در كنار آلمان به كشورهايي چون اتريش و سويس نيز، به خاطر معاملات اقتصادي شان با ايران انتقاد مي شود، اما تاريخچه ويژه روابط سياسي آلمان و اسراييل موجب مي شود كه فعاليت هاي شركت هاي آلماني، بيش از فعاليت هاي ديگر كشورها زير ذره بين قرار گيرند.
روشن نيست كه دولت آلمان بخواهد زير فشار اسراييل يا امريكا بازخواستي از مسئولان معاملات شركتهاي آلماني در زمينه هاي انرژي بكند. به نظر لانتس، كارشناس بنياد فريدريش ابرت، ممكن است صدراعظم آلمان چنان اعتبار و حيثيت دولت خود را بر اثر اين معاملات خدشه دار شده حس كند، كه تصميم به مواخذه اين يا آن مسوول دولتي بگيرد.
منبع: دويچه وله
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن