تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815571719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*گفت‌وگوبا مديرگروه خلع سلاح مركز تحقيقات استراتژيك* *تهديد منطقه ازسوي«ديمونا» *روند خلع سلاح هسته‌يي مسكوت است *استراتژي رژيم‌صهيونيستي«ابهام‌هسته‌يي»است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *گفت‌وگوبا مديرگروه خلع سلاح مركز تحقيقات استراتژيك* *تهديد منطقه ازسوي«ديمونا» *روند خلع سلاح هسته‌يي مسكوت است *استراتژي رژيم‌صهيونيستي«ابهام‌هسته‌يي»است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

گرچه جيمي كارتر، رييس‌جمهور پيشين آمريكا، اخيرا گفت كه رژيم صهيونيستي دست‌كم 150 كلاهك هسته‌يي دارد،اما هنوز گستره برنامه و فعاليت‌هاي هسته‌يي نظامي رژيم صهيونيستي كه بيش از 40 سال از آن مي‌گذرد مشخص و روشن نيست. درحال حاضر آمريكا و روسيه با بيش از 12هزار كلاهك هسته‌يي و بريتانيا و فرانسه با صدها كلاهك هسته‌يي از كشورهايي هستند كه در رديف كشورهاي داراي سلاح‌هاي كشتار جمعي به همراه رژيم صهيونيستي قرار دارند.

پس از افشاي برنامه هسته‌يي رژيم صهيونيستي در دهه 1980 كه از سوي يكي از تكنسين‌هاي هسته‌يي تاسيسات "ديمونا" انجام گرفت، مشخص شد كه اين رژيم تنها دارنده‌ي بمب هسته‌يي در خاورميانه است.

آنچه بيش از هر چيز در بررسي دامنه فعاليت‌ هسته‌يي رژيم صهيونيستي ذهن را مشغول مي‌كند "پنهان بودن" فعاليت‌هاي اين رژيم در اين زمينه و نوع برخورد برخي كشورهاي مدعي مقابله با اشاعه سلاح‌هاي هسته‌يي با آن است.

دكتر رحمان قهرمان‌پور، مدير گروه خلع سلاح مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌كه بنا بر ماده سه اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كشورها بايد توافق‌نامه‌اي پادماني را امضا كنند كه به آژانس امكان مي‌دهد بر فعاليت‌ هسته‌يي كشورها نظارت عملي داشته باشد، گفت: حدود 30 كشور هنوز اين توافق پادماني را با آژانس امضا نكرده‌اند.

رژيم صهيونيستي و استراتژي ابهام هسته‌يي

وي تصريح كرد: در ميان اعضاي غير عضو NPT، پاكستان و هند به نوعي نظارت آژانس را پذيرفته‌اند؛ يعني توافق پادماني با شرايط ويژه. البته دادن كمك‌هاي هسته‌يي آمريكا به هند منوط به امضاي توافق پادماني بين هند و آژانس است. پاكستان هم به نوعي نظارت آژانس بر تعدادي از فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز خود را پذيرفته است. جالب اين جاست كه تنها رژيم صهيونيستي است كه نه NPT را پذيرفته و نه به نوعي نظارت آژانس بر تاسيساتش را.

او با اشاره به ديدارهاي بي‌نتيجه‌اي كه محمد البرادعي از سرزمين‌هاي اشغالي داشته است، اظهار كرد: اسراييل هنوز در فاز استراتژي ابهام هسته‌يي است. برخي تحليگران اسراييلي معتقدند، اگر اسراييل توافق با آژانس را بپذيرد، زمينه براي علني شدن فعاليت‌هاي هسته‌يي آن و تضعيف دكترين «ابهام هسته‌يي» فراهم خواهد شد.

رژيم صهيونيستي به آمريكا قول داده توانايي هسته‌يي‌اش را فاش نكند

قهرمان‌پور با اشاره به توافق ميان آمريكا و رژيم صهيونيتسي در 1969 در زمينه هسته‌يي تصريح كرد: براساس اين توافق اسراييل به آمريكا قول داده است براي جلوگيري از تشويق ساير كشورهاي منطقه به هسته‌يي شدن از فاش شدن توانايي هسته‌يي خود خودداري كند؛ چون اسراييلي‌ها معتقدند اگر اين توانايي اعلام شود، پديده‌ي «دومينو» در منطقه رخ خواهد داد كه مورد آشكار آن، بحث مصر است.

مدير گروه خلع سلاح مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: يكي از دلايلي كه مصر از دوران جمال عبدالناصر فعاليت‌هاي هسته‌يي خود را شروع كرد، فعاليت‌هاي هسته‌يي اسراييل بود.

وي تاكيد كرد: بازدارندگي كه اسراييل به دنبال آن است تا حد زيادي منوط به وجود ابهام در توانايي هسته‌يي‌اش است.

رژيم صهيونيستي رآكتور آب سبك ندارد

وي با بيان اين‌كه رژيم صهيونيستي داراي تاسيسات بازفرآوري پيشرفته است، تصريح كرد: اسراييل فاقد رآكتورهاي آب سبك است. در عين حال گزارش‌هايي از اين‌كه اين رژيم به دنبال غني‌سازي از طريق روش‌هاي سانتريفيوژ و ليزر بوده، وجود دارد.

تهديد بقاي اسراييل، با صلح از بين نخواهد رفت

قهرمان‌پور در پاسخ به اين پرسش كه كنار گذاشتن استراتژي "ابهام هسته‌يي" مي‌تواند در ارتباط مستقيم با به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي از سوي كشورهاي منطقه و نيز در دنيا باشد؟ گفت: البته كشورهايي مثل مصر و اردن، اسراييل را به رسميت شناخته‌اند و پيمان صلح با او امضا كرده‌اند، اما اگر به اين معنا باشد كه ميان اسراييل و اعراب صلح اتفاق مي‌افتد، اين مساله چشم‌انداز روشني ندارد.

اين كارشناس مسائل هسته‌يي با اشاره به اين‌كه بنيان‌گذاران رژيم صهيونيستي معتقدند ضديهود‌گرايي، يك جريان تاريخي ريشه‌دار است و به راحتي از بين نخواهد رفت، افزود: ممكن است اسراييل با همسايگان خود به صلح دست پيدا كند، اما اين صلح به معناي تضمين امنيت اسراييل نيست. تهديد بقاء اسراييل تهديدي است كه با صلح از بين نخواهد رفت، هرچند كه آن صلح از نظر آن‌ها هژمونيك (صلحي كه در آن اسراييل دست بالا داشته باشد) باشد.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل ادامه داد: آن‌ها معتقدند حتي اگر به چنين صلحي دست پيدا كرديم، نبايد از برتري نظامي و هسته‌يي خود در منطقه دست برداريم.

رژيم صهيونيستي با نوع جديدي از تهديد مواجه است

وي در پاسخ به اين پرسش كه اين ديدگاه تاريخي و ريشه‌دار اسراييلي‌ها پس از 60 سال هم‌چنان به قوت خود باقي مانده است؟ اظهار كرد: رژيم صهيونيستي در بعد داخلي ناامني و تهديد بقايش كم‌تر شده است، اما از طرفي با نوع جديدي از تهديدات مواجه شده است كه از اين منظر به اعتقاد برخي، تهديد هستي‌شناختي اسراييل مهم است. تهديدي كه امروز اسراييلي‌ها با آن مواجهند، تهديد روان‌شناختي است. آن‌ها احساس مي‌كنند بعد از مسايل انتفاضه و جنگ‌هاي مختلفي كه اسراييل به راه انداخته، هنوز آرامش خاطر را از يهودي بودن ندارند. امروز جنبش‌هاي «گوش امانيوم» و «صلح اكرون» را داريم. بحث استيضاح رهبران اسراييل،‌ فساد مالي المرت و خانواده شارون مطرح است. از اين رو، مي‌توان گفت ناامني از خارج به داخل منتقل شده است.

مدير گروه خلع سلاح مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: بعد از جنگ 1967 يك پيروزي ظاهري براي اسراييل به وجود آمد و يهودي‌ها پاي ديوار بيت‌المقدس به نشانه پيروزي عبادت كردند. ادعاي اصلي صهيونيسم اين بود كه دليل اصلي تشكيل اسراييل اين است كه ملت يهود سرزمين ندارد و آن قدر مظلوم است كه نمي‌تواند جاي كوچكي را در اختيار بگيرند، اما در 1967 وقتي ارتش همين ملت مظلوم!، بيت‌المقدس را اشغال كرد باور يهوديان دنيا نسبت به اين‌كه واقعا يهوديان مظلومند، خدشه‌دار ‌شد.

قهرمان‌پور گفت: در جنگ 2006 برخلاف جنگ 1967 ميل به جنگ نه تنها در ميان جمعيت سرزمين‌هاي اشغالي كم‌تر مي‌شود، بلكه در ميان نظامي‌ها هم باور به جنگ كمرنگ مي‌شود.

ناامني در رژيم صهيونيستي بيش‌تر ابعاد داخلي دارد تا خارجي

او با ياد‌آوري اين‌كه احساس ناامني در رژيم صهيونيستي بيش‌تر بعد داخلي دارد تا خارجي، اظهار كرد: البته هيچ كشور عربي توانايي ايجاد موازنه نظامي با اسراييل را ندارد، اما از طرفي مي‌بينيم كه اسراييل با وجود برتري نظامي در جنگ 2006 نمي‌تواند حزب‌الله را تضعيف كند، از اين رو، الان در اسراييل انتقادات ضعيفي در حوزه هسته‌يي از وضعيت فعلي مبني بر اين‌كه مي‌توان در دكترين هسته‌يي بازنگري كرد به وجود آمده است؛ هرچند كه اين انتقادات خيلي ضعيف است. در همين حال انتفاد از رويكرد اصلي نظامي اسراييل تقويت شده است كه اگر اين روند ادامه يابد، احتمالا در 10 سال آينده روند انتقاد از دكترين‌ نظامي اسراييل به دكترين هسته‌يي هم مي‌رسد.

قهرمان‌پور در ادامه اين گفت‌و‌گو درباره خطرات ناشي از نشت راديواكتيو از رآكتور آب سنگين "ديمونا" و به پايان رسيدن عمر آن، به خبرنگار ايسنا، گفت: تابش‌هاي راديواكتيو از ديمونا خطرات زيادي را به همراه دارد و حتي غربي‌ها هم بر روي اين مساله كه اسراييل بايد درباره ديمونا اقدامي انجام دهد، مانور مي‌دهند.

رژيم‌صهيونيستي حدود 200 كلاهك پلوتونيومي دارد

وي با بعيد دانستن كنار گذاشتن دكترين "ابهام هسته‌يي" از سوي اسراييل در يكي دو دهه آينده، گفت: عمده‌ي اطلاعاتي كه از تاسيسات هسته‌يي اسراييل در دست است مربوط به "مردخاي وانونو" از تكنسين‌هاي ديمونا در سال 1970 بوده است. بنابراين برآورد ما از سلاح‌هاي هسته‌يي و همچنين توانايي هسته‌يي غير نظامي اسراييل تقريبي و بسيار محدود است.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل ادامه داد: گفته مي‌شود اسراييل تا 1994 حدود 770 كيلوگرم پلوتونيوم توليد كرده است و به گفته‌ي "وانونو" در بمب پلوتونيومي كه اسراييل ابتدا توليد كرده است، پنج كيلوگرم پلوتونيوم استفاده شده است. هم‌چنين، حدس زده مي‌شود كه اسراييل تا 1994، 175 كلاهك پلوتونيومي توليد كرده باشد و هم‌چنين حدس زده مي‌شود تا امروز حدود 200 كلاهك "پلوتونيومي" در اختيار داشته باشد. براي جاي كوچكي مثل سرمين‌هاي اشغالي اين تعداد كلاهك بسيار زياد است.

قهرمان‌پور در ادامه به فردي صهيونيست به نام "فرانسيس پرين" كه در پروژه منهتن در آمريكا فعاليت مي‌كرده است و عضو كميسيون انرژي اتمي فرانسه نيز بوده اشاره كرد و گفت: دولت "برگمان" نقش اصلي را در ساخت بمب در اسراييل داشته است. بسياري معتقدند اطلاعات پروژه منهتن و ساخت بمب از طريق "پرين" به اسراييل برده شده است. در عين حال بايد به اين مساله اشاره كرد كه بخشي از مهاجران از سراسر دنيا به سرزمين‌هاي اشغالي، يهوديان اروپايي‌ (اشكنازي‌ها) بودند كه از سطح سواد بالايي برخوردار بودند. هم‌چنين در دهه 1960 اسراييلي‌ها به فرانسوي‌ها در ساخت يك پروژه كمك مي‌كنند و در نقطه مقابل فرانسوي‌ها هم به اسراييل تاسيسات هسته‌يي مي‌دهند و به نوعي اولين تاسيسات توليد پلوتونيوم در اسراييل را فرانسوي‌ها ساختند و در همان دهه 1960 توافقي پنهاني بين اسراييل و فرانسه براي ساخت رآكتور تحقيقاتي آب سنگين در اسراييل صورت مي‌گيرد.

وي گفت: اسراييل از كشورهاي مخلتف غربي تكنولوژي هسته‌يي‌اش را به دست آورده است و شايد يكي از دلايل ايجاد ابهام در برنامه هسته‌يي‌شان اين باشد كه معلوم نشود كه اسراييل تكنولوژي هسته‌يي‌اش را از چه كشورهايي وارد كرده‌ است. براساس ماده يك NPT، كمك هسته‌يي به كشورهاي غير عضو از سوي اعضا، نقض NPT است.

گزارش‌هايي مبني بر همكاري هسته‌يي اسراييل و هند وجود دارد

مدير گروه خلع سلاح مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: گزارش‌هايي مبني بر همكاري‌هاي هسته‌يي محدود هند و اسراييل در دهه 1990 داشته‌ايم، بعضي از اعراب ادعا كردند كه اسراييل يكي از آزمايش‌هاي هسته‌يي‌اش را در خاك هند انجام داده و در قبال آن كمك‌هاي هسته‌يي به هند داشته است. با توجه به ديدارهاي صورت گرفته بين مقامات هند و اسراييل اين گمان تقويت مي‌شود و به نظر مي‌آيد اسراييل بوده است كه بيش‌تر به هند كمك كرده است.

وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد اسراييل براي متقاعد كردن هند براي برقراري روابط رسمي با اين رژيم به هندوستان كمك‌هاي نظامي ـ هسته‌يي داشته است، اما از محتواي اين كمك‌ها و جزيياتش اطلاعي در دست نيست.

قهرمان‌پور گفت: هم‌چنين ميان چين و اسراييل همكاري‌هاي نظامي وجود داشته و بيش‌تر هم در زمينه‌هاي رادار بوده است، اما در زمينه همكاري هسته‌يي گزارشي نديده‌ام. در عين حال اكثر گزارش‌هاي همكاري هسته‌يي اسراييل با كشورهاي مختلف معطوف به آمريكا، انگليس و فرانسه است.

كاربرد عمده فعاليت‌هاي هسته‌يي رژيم صهيونيستي نظامي است

وي درباره احتمال توليد برق رژيم صهيونيستي از تاسيسات هسته‌يي‌اش اظهار كرد: كاربرد عمده فعاليت‌هاي هسته‌يي رژيم صهيونيستي نظامي است. ماهيت و دامنه فعاليت‌هاي هسته‌يي اسراييل مشخص نيست، اما شواهد نشان مي‌دهد ماهيت برنامه‌هايش نظامي است تا غيرنظامي.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل اضافه كرد: اين احتمال وجود دارد كه بخش نظامي فعاليت‌هاي هسته‌يي اسراييل از غيرنظامي تفكيك شود و بخش غيرنظامي تحت نظارت آژانس باشد. هند در حال حاضر اين روش را پذيرفته است، البته شايد يكي از دلايل نپذيرفتن نظارت و توافق پادماني ميان اسراييل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين است كه بخش عمده فعاليت‌هاي هسته‌يي آن نظامي است.

رژيم صهيونيستي چراغ سبزي براي پذيرش NPT نشان نداده است

وي درباره سفرهاي البرادعي به سرزمين‌هاي اشغالي گفت: البرادعي در 1998 و در سال‌هاي اخيرا به اسراييل سفر كرده است، اما نتيجه مشخصي از سفرهاي وي ديده نشده است. رژيم صهيونيستي هنوز هيچ چراغ سبزي براي پذيرش راستي آزمايي آژانس از تاسيسات هسته‌يي‌شان نشان نداده‌اند. در سال 1995 در كنفرانس بازنگري و بسط NPT تصويب شد، همزمان با تمديد نامحدود پيمان NPT براي ايجاد منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌يي در خاورميانه نيز تلاش شود. كشورهاي عربي به شرط تمديد نامحدود، پيمان NPT را پذيرفتند كه منطقه عاري از سلاح هسته‌يي در خاورميانه ايجاد شود. از اين رو، كشورهاي عربي و ايران از آن سال به اجرايي شدن اين تصميم تاكيد داشته‌اند و بر اين اساس آژانس مسووليت دارد در اين جهت تلاش‌كند تا اسراييل را براي پيوستن به NPT از يك سو و پذيرش نظارت بين‌المللي در وهله‌ي نخست وادار كند، اما متاسفانه اسراييل تا الان اين نظارت را نپذيرفته است و علاقه‌اي هم براي اين كار ديده نمي‌شود.

او با بيان اين‌كه در موضوع رژيم صهيونيستي علاوه بر مساله استاندارد دوگانه، يك تبعيض ويژه است كه آمريكا و انگليس هم بر آن اذعان دارند، اظهار كرد: آن‌ها اين طور استدلال مي‌كنند كه چون اسراييل با تهديد بقا مواجه است، از اين رو، مورد اسراييل با ساير موارد متفاوت است. پاكستان و هند هم چنين استدلالي دارند و مي‌گويند چون تهديد دايمي داريم داشتن بمب براي ما بيش‌تر جنبه بازدارندگي دارد.

مدير گروه خلع سلاح مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با ويژه خواندن موضوع فعاليت‌هاي هسته‌يي رژيم صهيونيستي گفت: تبعيضي نهادينه شده در برخورد با تاسيسات هسته‌يي اسراييل وجود دارد و نشانه‌اي كوچك از پيوستن اسراييل به NPT ديده نمي‌شود.

براي وادار كردن رژيم صهيونيستي به نظارت‌هاي بين‌المللي بايد از افكارعمومي استفاده كرد

اين كارشناس مسايل خلع سلاح درباره راه‌هاي فشار بر رژيم صهيونيستي براي تن دادن به نظارت‌هاي بين‌المللي و پذيرش NPT گفت: ابزار ما در اين خصوص افكارعمومي است؛ چرا كه دولت‌ها را نمي‌توان تحت فشار قرار داد. بايد افكار عمومي را به طور سيستماتيك از نقض NPT آگاه كنيم. در چند سال اخير اين مساله مطرح شده است كه نقض NPT محدود به يكي دو كشور نيست، اما كشورهاي قدرتمند استدلال مي‌كنندكه چون دامنه فعاليت‌هاي هسته‌يي بسيار گسترده است از اين‌رو، امكان راستي‌آزمايي كامل همه فعاليت‌هاي هسته‌يي وجود ندارد. اين در حالي است كه وقتي به فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورهايي مثل ايران مي‌رسند، مي‌گويند همه تاسيسات هسته‌يي شما بايد راستي‌آزمايي شود. بنابراين در مواجه با اين استاندارد دوگانه در مرحله اول بايد استراتژي روشن و مدوني براي بهره‌برداري از افكار عمومي تنظيم كنيم.

وي گفت: تاسيس رسانه‌هاي فراگير بين‌المللي اولين گامي است كه برداشته شده است، اما كافي نيست. بايد دامنه اين اقدامات در حمايت از خبرنگاران، NGOها و هماهنگي ميان نهادهاي تبليغاتي افزايش يابد. در عين حال نتيجه گرفتن از اين فضا ايجاب مي‌كند كه سياستي هماهنگ و منسجم و با فراغت خاطر داشته باشيم.

بخش غيردولتي بايد در مساله هسته‌يي كشور فعال شود

مدير گروه خلع سلاح مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت‌و‌گويش با ايسنا با بيان اين كه در حال حاضر ايران با سه حوزه "آژانس"، "شوراي امنيت" و "افكار عمومي جهان" مواجه است، افزود: به طور طبيعي فعاليت تعدادي افراد محدود در سه حوزه متفاوت در عين حال مرتبط به طور همزمان سخت است. از سويي ما در بحث هسته‌يي بيش‌تر از حوزه رسمي، با افكار عمومي برخورد داريم. هم‌چنين معتقدم بخش غيردولتي در مساله هسته‌يي بايد فعال شود. NGOها، احزاب و رسانه‌هاي غيردولتي در اين مسير بسيار كمك‌كننده هستند. بايد در بخش رسانه از انگليسي شدن اخبار كشور به ويژه در بحث هسته‌يي استقبال شود و زبان افكار عمومي دنيا را فهميد و با آن زبان صحبت كرد. بنابراين نياز به يك اراده قوي در اين مساله احساس مي‌شود.

وي ادامه داد: در چند سال گذشته ما بيش‌تر معطوف به افكار عمومي داخل و جهان اسلام بوديم، اين در حالي است كه مي‌توان براي به دست آوردن افكار عمومي دنيا از الگوهاي برزيل و آرژانتين و اعتمادسازي آن‌ها نسبت به فعاليت‌هاي هسته‌يي‌شان در منطقه استفاده كرد.

وي ابراز عقيده كرد: اعتمادسازي دولت در سطح منطقه كافي نيست. متقاعدكردن يك نروژي خيلي سخت‌تر از متقاعد كردن يك عراقي و تركيه‌يي است. شايد برخي به مسايل تاريخي ايران و اعراب اشاره كنند، اما فكر مي‌كنم اعتمادسازي در منطقه براي ايران آسان‌تر است. مي‌بينيد كه كشورهاي منطقه با وجود فشارهاي آمريكا در عمل با آمريكا عليه ايران اقدام نكرده‌اند، البته برخي اقدامات ضدايراني انجام گرفته است. از اين‌رو است كه بايد سطح منطقه در فضاي تصميم‌گيري سياست خارجي ما بيش‌تر مورد عنايت قرار گيرد.

قهرمان‌پور درباره اشاعه سلاح هسته‌يي در ميان كشورهايي كه فاقد سلاح هسته‌يي هستند، گفت: ديدگاه ايران اين است كه NPT سه اصل اصلي دارد كه هر سه نيازمند توجه يك اندازه و هم‌زمان است. اشاعه ندادن و برخورداري و استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي و خلع سلاح موضوعاتي هستند كه در مواد 1، 2، 4 و 6 معاهده ان‌پي‌تي مورد اشاره قرار گرفته است. در كنفرانس بازنگري 1995 قرار شد كشورهاي هسته‌يي به سمت خلع سلاح حركت كنند؛ اما الان اين روند مسكوت است.

خلع‌سلاح كامل تضمين دهنده اصلي اشاعه ندادن است

مدير گروه خلع سلاح مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به دكترين امنيت ملي روسيه اظهار كرد: آستانه به كارگيري سلاح هسته‌يي در دكترين امنيت ملي روسيه پايين آمده است، اما در بحث سه‌گانه هسته‌يي بريتانيا شاهد توليد سلاح هسته‌يي هستيم. همچنين، فرانسه به دنبال بهبود و تغيير تاسيسات هسته‌يي و نظامي‌اش است.

اين كارشناس مسائل هسته‌يي تصريح كرد: معتقدم اگر وضعيت اشاعه ندادن به معناي واقعي تحقق يابد، بايد هر سه ستون مورد نظر در NPT مورد توجه قرار گيرد، ضمن اين‌كه اعلام كرديم خلع سلاح كامل تضمين‌دهنده اصلي اشاعه ندادن است. تا زماني كه تاسيسات و زرادخانه‌هاي هسته‌يي برچيده نشده، انتظار اشاعه ندادن غير واقع‌بينانه است.

وي با بيان اين‌كه آمريكا، اروپا و متحدانش از جمله ژاپن بر اشاعه ندادن متمركز هستند، ادامه داد: اين كشورها بايد ماده چهار NPT را اجرا كنند كه براساس اين ماده، كشورهاي دارنده سلاح هسته‌يي بايد براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي حسن نيت نشان دهند.

فعاليت هسته‌يي قبل از انقلاب

وي درباره روابط هسته‌يي ايران با ديگر كشورها قبل از انقلاب اسلامي گفت: با آرژانتين توافقي داشتيم كه اورانيوم 20 درصد غني‌شده را براي رآكتور تهران به ما بدهد، اما تحت فشار آمريكا تحويل ايران نشد. با فرانسه در دارخوين همكاري داشتيم و با انگليس، آلمان و آمريكا نيز همكاري داشتيم، اما با اسراييل خير. شايد به اين دليل كه اسراييل در آن زمان به طور محرمانه به دنبال به دست آوردن تكنولوژي هسته‌يي بود.

قهرمان‌پور ادامه داد: تاسيساتي كه ايران از قبل انقلاب، آغاز به ساخت آن‌ها كرد در جهت استفاده ضروري از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي بود.تاسيساتي كه براي ساخت سلاح هسته‌يي نياز است تا حد بسيار زيادي با تاسيساتي كه براي اين كار(استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي) استفاده مي‌شود، متفاوت است.

مدير گروه خلع سلاح مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: آمريكا به راحتي دانش و تكنولوژي هسته‌يي را در اختيار كشورها قرار نمي‌داد، به جز اسراييل. آمريكا به هيچ يك از متحدينش تكنولوژي پيشرفته هسته‌يي نداده است. دانش هسته‌يي براي اين كشورها خطوط قرمز است و بعيد است به سادگي اجازه دهند اين دانش در اختيار كشوري قرار گيرد كه متحد آن‌ها نيست.

از رده خارج نشدن تاسيسات "ديمونا" منطقه را با مشكل مواجه مي‌كند

قهرمان‌پور درباره گذشت بيش از 40 سال از فعاليت تاسيسات هسته‌يي ديمونا،گفت: تاسيسات ديمونا در 1970 در صحراي نقب و نيروگاهي آب سنگين است. با توجه به اين‌كه عمر مفيد يك نيروگاه 30 سال است، بنابر اين بايد از رده خارج شود، اما تاكنون اين اتفاق روي نداده است. از اين‌رو فعاليت‌هايي كه الان در اين تاسيسات صورت مي‌گيرد، ايمني منطقه را با مشكل مواجه مي‌كند. اشعه گاما فوق‌العاده خطرناك و باعث جهش‌هاي ژنتيكي مي‌شود و اگر وضعيت نشت در اين تاسيسات استمرار يابد تا فاصله‌هاي دور آسيب‌هاي جدي وارد مي‌كند.

وي تاكيد كرد: متاسفانه تاكنون كم‌تر توجهي برروي پيامدهاي زيست‌محيطي و انساني، فعاليت‌هاي هسته‌يي رژيم صهيونيستي از سوي كشورهاي منطقه صورت گرفته است.

او با اشاره به تكنولوژي پيشرفته ژاپن در زمينه "بازفرآوري" گفت: در زلزله اخير يكي از مهم‌ترين رآكتورهاي توليد برق ژاپن خاموش شد و آسيب‌هايي ديد. بنابراين اين خطر در مورد اسراييل هم جدي است و افكار عمومي منطقه بايد نسبت به خطرات آن آگاه شوند.

اين كارشناس خلع سلاح گفت: تاسيسات ديمونا بسيار گسترده است و با قدرت 120 مگاوات كار مي‌كند و در حدود 40 كيلوگرم پلوتونيوم در سال توليد مي‌كند كه اين رقم قابل توجهي است و براي توليد هشت بمب پلوتونيومي در سال كافي است، از اين رو، پيش‌بيني مي‌شود رژيم صهيونيستي تاكنون حداقل 240 كلاهك پلوتونيومي را در اختيار داشته باشد.

اطلاعي از اين‌كه رژيم صهيونيستي از انرژي هسته‌يي برق توليد مي‌كند در دست نيست

وي درباره توليد برق از طريق انرژي هسته‌يي از سوي رژيم صهيونيستي گفت: متاسفانه اطلاعي در اين زمينه در دست نيست.

مدير گروه خلع سلاح مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اسراييل در دهه 1970، 600 تن كيك زرد از آفريقاي جنوبي خريد و الان در حال استخراج اورانيوم از فسفات در صحراي نقب است.

گفت‌و‌گو از زهرا اصغري، خبرنگار ايسنا

انتهاي پيام
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن