تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820418809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کلوپ خنده درمانی : روانشناسی و مشاوره


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: دوستان این مبحث رو ایجاد کردم تا بیشتر در مورد اثرات خنده در زندگی و سلامت و ارتباطاتمون بپردازیم
خنده..... یک غریبه در زندگی خیلی از ما.... چیزی که در زندگی آدمها کم شده.... تو اجتماع نمی بینیم. جاشو داده به اخم.
هرکس هم برای اخم کردنش یک دلیل و منطق و بهانه میاره. یک طناز باید تو یک برنامه کلی زحمت بکشه تا ایرانی ها رو بخندونه.....یک استاد ژاپنی داشتم. میگفت. ایرانیا فکر میکنن با اخم کردن خیلی باکلاس میشن! تو خیلی از موارد درست می گفت....
مشکلات کم نیستن. اما فقط برای ایرانی ها نیستن. تو همه  دنیا مشکلات مختلفی وجود داره
پس بیاید بخندیم. ... لبخند بزنیم و به خودمان و دیگران با این لبخند روحیه بدیم





اثرات روانی خنده




هرگز به خنده به اندازه نفس کشیدن اهمیت نمی دهیم، زیرا روزانه صدها بار دست به این کار می زنیم. اما اخیراً دانشمندان در مورد تشخیص ایمن شناسی روانی شناخت چگونگی کمک مغز به بهبود جسم بیش از پیش توجه می کنند.
آنان پی برده اند خنده یی که انسان از ته دل می کند نشاط انگیز بوده و فواید بسیاری به همراه دارد. پژوهشی که در سال ۱۹۹۴ در یکی از دانشکده های برزیل صورت گرفته حکایت از آن دارد که خنده نشانه آشکاری از خوش بینی و قوت قلب است که تاثیر چشمگیری بر روی افراد دارد. در بررسی یاد شده اسلایدهای مردان و زنانی که می خندیدند یا نمی خندیدند را به دانشجویان نشان داده و از آنها خواستند اسلایدها را نمره گذاری کنند. دانشجویان به افراد خنده رو امتیازهای بیشتری دادند. به نظر آنان اشخاص خندان، انسان های دلشادتر، آرام تر، منطقی تر، صمیمی تر، خوش چهره تر، با محبت تر و دلسوزتر از آنانی هستند که لب به خنده نمی گشایند.
● سلامتی و تندرستی بیشتر
خنده توام با سایر رفتارهایی که سبب خشنودی و آرامش ما می شوند، مانند قاه قاه، یوگا، دعا و نیایش، اندیشه و ورزش، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در برابر اقسام عفونت ها و بیماری ها محافظت می کند. خشم، تنش و نگرانی، بر تعداد هورمون های تنش زای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن می افزاید.
لبخند یا خنده، ترشح هورمون های تنش زا را متوقف می سازد. شوخی و طنز نیز تلاش یاخته هایی را که پادزهرهای ضدعفونت را به وجود می آورند، زیاد می کند. این قبیل پادتن ها در حقیقت مواد شیمیایی اند که به انهدام ویروس های مهاجم به یاخته ها و پاره یی سرطان ها یاری می رسانند.
● فشار روانی کمتر
خنده به شخص کمک می کند تا مشکلات را اعم از ساده و پیچیده، مهار کرده و با آنها آسان تر رویارویی کند. یکی از اساتید کانادا روی دو گروه از دانشجویان مطالعه کرد و متوجه شد آنهایی که در چهره شان نگرانی موج می زند، اولین آزمون خود را رخدادی پرتشویش می انگاشتند لیکن دانشجویان شوخ طبع در جلسه امتحان فشار روحی اندکی داشتند.
● دل شادی بیشتر
داروین و شمار زیادی از پژوهشگران معتقدند که خنده قادر است شادی بخش باشد یا حسی مثبت در انسان پدید آورد. برعکس اخم کردن و ترشرویی وی را اندوهگین می سازد. پژوهشگران می گویند؛ موقعی که می خندیم، ۴۲ ماهیچه صورت را به تحرک وامی داریم و وقتی که ماهیچه های مذکور منقبض می شوند از جریان خون به مغز و ناحیه سینوسی کاسته می شود.

مهرداد محمودی


 


روزنامه اعتماد













آیا خنده بهترین پزشک است؟





تحقیق‌های اخیر، به صراحت نشان می‌دهد که خنده به‌جزء در مسائل روحی، روانی و جسمانی، در بعدهای اجتماعی نیز بسیار تأثیرگذار بوده است. یکی از علت‌های معمول افسردگی، جدائی از جامعه و پائین آمدن ارزش‌های اجتماعی در خانواده و فرد است. این مشکل‌ها در جامعه‌های غربی به مراتب، بیشتر به‌چشم می‌خورد، اما در کشورهای شرقی نیز این روند رو به افزایش است. کلوپ‌های خنده به بسیاری از مردم کمک کرده که از دست قرص‌های ضدافسردگی راحت شوند؛ آن‌هم سریع و در مدت زمان کوتاه. معجزهٔ کلوپ‌های خنده، این است که باعث دوستی، برادری و عشق میان اعضاء می‌گردد. جای تعجب است، اما واقعیت دارد که این کلوپ‌ها در حال تبدیل به اتحادیه‌های صمیمت و هم‌بستگی می‌باشند.

با گسترش فرهنگ خنده در کلوپ‌های خنده، هر کلوپ، شکل یک اتحادیهٔ کوچک را به‌خود می‌گیرد که در آن اعضاء، احساس تعلق و وابستگی به یک گروه سالم را تجربه می‌کنند و به‌تدریج تبدیل به یک خانوادهٔ بزرگ و خندان می‌شوند.
خنده، هرگز فقط برای سرگرمی و تفریح نیست که شخص با آن، احساس آرامش کند و همچنین تنها یک پدیدهٔ فیزیکی و رفتاری نیست؛ زیرا در آن حالت، یک عضو باشگاه خنده، به‌خود این اجازه را می‌دهد که پس از چند ساعت حضور در باشگاه نیز همچنان عصبی، پرخاشگر و تند در جامعه رفتار کند؛ بلکه خنده، آن‌قدر روح وسیع و ارزشمندی دارد که می‌تواند برای ترمیم دردها و رنج‌های یک جامعه مرهم باشد.

برای نمونه ما در کلوپ خنده، یاد می‌گیریم که باعث شادمانی و خندهٔ دیگران نیز باشیم و به‌عنوان نمونه، عصبانیت که یکی از عامل‌های بازدارندهٔ خنده است را از هم‌نوعان خود دور کنیم. احساس گناه، حسادت، تنگ‌نظری و... همه از احساس‌های منفی هستند که می‌بایست جای خود را به مثبت‌اندیشی، عشق، گذشت، مهربانی، احترام و... بدهند؛ در غیر این‌صورت، خنده هرگز در جامعه گسترش نمی‌یابد. خنده و اثرهای آن بر روی زندگی اعضاء باشگاه خنده باید نمونه و الگوئی برای دیگر افراد باشد.
همهٔ اعضاء گروه با هم متحد و هم هدف هستند تا انگیزه، لبخند، آرامش و ایثار را به دیگر هم‌وطنان خود یادآور شوند.


جالب است بدانید که دوست‌داران خنده در سراسر دنیا در یک پروژهٔ منحصر به‌فرد به‌نام ”به یک دوست، زنگ بزن“ شرکت می‌کنند. برای ایجاد دوستی و صمیمیت دوباره با افرادی که زمانی خیلی به هم نزدیک بوده‌اید، این پروژه بسیار مؤثر است. با این تلفن زدن، به آنان یادآور می‌شوید که فراموش‌شان نکرده‌اید و عشق و سپاس خود را با یک تلفن به آنان هدیه می‌کنید. برای نمونه می‌توانید حافظهٔ تلفن همراه و دفترچه تلفن‌های قدیمی را دوباره بررسی کنید و همهٔ دوستان و عزیزان‌تان را به چند دستهٔ زیر تقسیم‌بندی کنید:
دوستان کنونی خود، همکاران و آشنایانی که ماه‌هاست با آنان صحبت نکرده‌اید.
افرادی‌که در نقاط دیگری زندگی می‌کنند و شما در گذشته با آنان در آن منطقه، محل یا کشور زندگی کرده‌اید.
دوستان دوران کودکی، هم‌کلاسی‌های مدرسه، دوستان دانشگاه، معلمان و اساتید خود و همهٔ کسانی‌که به شما چیزی آموخته‌اند.
کسانی‌که بسیار پیر و تنها هستند و شما آنان را می‌شناسید و...

متأسفانه واقعیتی که دربارهٔ انسان‌ها وجود دارد، این است که ”از دل برود، هر آنچه از دیده رود“ اما دوست‌داران خنده، اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد؛ پس هدف واقعی ما در بحث خنده، توسعهٔ عشق، بدون قید و شرط است. متأسفانه بیشتر رفتارهای ما به خودخواهی و غرور ما برمی‌گردد؛ اما طرح ”به یک دوست، زنگ بزن“ به‌طور کامل با این موضع مخالف می‌کند.
باور کنید تلفن شما به یک شخص، می‌تواند احساس لذتی بدهد که او را از افسردگی و ناامیدی نجات دهد.

طرح دیگری که در میان اعضاء، متداول و مرسوم است، ”فرمول ۴۰ روزه“ نامیده می‌شود و به این معناست که اگر فعالیت‌های خوب، فقط ۴۰ بار در طی ۴۰ روز تکرار شوند، جزء عادت‌های خوب شما باقی می‌مانند و در واقع شما به آن خصلت‌های خوب، ”شرطی“ می‌شوید.

ببینید نوزادان در طول روز، ۳۰۰ تا ۴۰۰ بار می‌خندند. کمی بیندیشید که بر سر ما چه آمده؟ به‌نظر می‌رسد که این تغییرهای بسیار بد در رفتار ما، ناشی از آموزش‌های غلط در خانواده و اجتماع است. هنگامی‌که به مدرسه می‌رویم، جُک و لطیفه ممنوع می‌شود، زیرا باعث به‌هم خوردن نظم و انضباط می‌شود. در بزرگ‌سالی، خنده ممنوع است، چون اهانت‌آمیز بوده و انسان را جلف و سبک نشان می‌دهد. خلاصه ما در طول زندگی، آموزش می‌بینیم که به هیچ‌ؤجه نخندیم. با همهٔ آنها هنوز دلیل‌های بسیاری برای خندیدن وجود دارد.

”پَچ آدامز“ از جمله پزشکانی بود که قصد داشت خنده را وارد علم پزشکی کند و این فقط به‌دلیل قدرت درمانی خنده است. از دیگر اتفاق‌های جالب در این راستا، این است که در یک خانهٔ سالمندان در ”راکویل“ یک مددکار اجتماعی و یک طنزپرداز در محیط سالمندان، باشگاه خنده را فعال کردند و چه‌قدر جالب تأثیرهای جادوئی آن را شاهد بودند. همهٔ این موفقیت‌ها از مسری بودن خنده، منشأ می‌گیرد. در کتاب ”رابطهٔ جادوئی بین شوخ‌طبعی و معنویت را فرا بگیریم“ آمده است: ”حتی هنگامی‌که جسم انسان‌ها از حرف‌زدن و حرکت کردن، خیلی دور شده، در هنگام خنده‌درمانی، جوهرهٔ روحی آنان حرکت و جرقه‌ای تازه می‌یابد.“
پس باور کنید زندگی، بی‌عیب و نقص نیست، اما می‌تواند بسیار خنده‌دار و جالب باشد. من مطمئنم شما حال مرا زمانی‌که مشغول اجراء تکنیک‌های خنده برای عموم مردم، نابینایان، بیماران ”MS“ ، سرطانی و... بودم، نمی‌توانید احساس کنید. بیائید از خودمان شروع کنیم. باور کنید:
”زندگی یعنی عشق به توان ابدیت“

سیدحمیدرضا محتشمی
محقق و اولین مدرس باشگاه خنده در ایران





از قدیم گفتن خنده بر هر درد بی درمانی دواست





اثرات خنده




تا به حال شاید راجع به خنده و اثرات آن بسیار شنیده باشیم ، اینکه چقدر خنده و شادابی در روحیه انسان و نححوه ی مواجه شدن او با مسائل اثر گذار است. داشتن روحیه ی شاد یکی از عوامل موثر در بالا بردن عزت نفس و مدیریت استرس هست. این مساله در علم روانشناسی در طی تحقیقانتی بررسی شده است که نمونه ای از آن را برای شما ذکر می کنم:
● حالات چهره مثبت همراه با تبسم داشته باشید
در روانشناسی فرضیه ای داریم بنام فرضیه پسخوراند چهره، این نظریه می گوید : چهره علاوه بر عملکرد ارتباطی،در تجربه هیجانی هم نقش دارد.اگر خود را به تبسم وادارید و این تبسم را چند ثانیه ی بر لب بگذارید کم کم خود را خوشحالتر احساس می کنید اما اگر اخم کنید احساس تنش و خشم خواهید کرد.
● تحقیق :
در پژوهشی آزمودنیها باید در حالیکه حالت اخم یا لبخند به چهره خود می دادند درباره مطبوع بودن بوهای مختلف داوری کنند. نتایج نشان داد که در حالت لبخند در مقایسه با حالت اخم ، بوها در مشام فرد مطبوعتر می آید.
در حالتی دیگر آزمودنیها در حالیکه قلمی را با دندانهاو یا لبهای خود گرفته بودند گیرایی فیلمهای کارتونی را ارزیابی کردند توجه کنید که قرار دادن قلم در بین دندانها به چهره حالت تبسم می دهد و استقرار ان بین لبها حالت اخم در چهره بوجود می آورد. همانطور که انتظار می رفت وقتی قلم بین دندانها قرار می گرفت ( حالت تبسم ) فیلمها جالبتر به حساب اورده می شد.
نشان داده شده که وقتی لبخند می زنیم ترکیب خاصی از ماهیچه های چهره ممکن است موجب کاهش دما در ناحیه ای از مغز شود که پیک عصبی سروتونین رها می کند.کاهش پیک عصبی سوتونین منجر به ایجاد احساس مثبت می شود
خوب پس چرا نخندیم؟! ببین بدون بهانه چند لحظه لبخند زدن چقدر می تونه روحیه ما رو تغییر بده بخند بخند بخند.....هاها هو هو

نویسنده : طلایه محتشمی





سلام . مبحث خوبي است ميكا جون ولي شايد يه چيزي بگم باور نكني من شده تا دوسه روز حتي يه لبخند كوچلو رو لبهام نيومده . خيلي دلم ميخواد مثل بقيه راحت بخندم ولي نميشه لطفا يادم بديد .

عزیزم چرا نخندیدی؟
خانومی از خواب پا میشی بلافاصله لبخند بزن . حتی مصنوعی
یواش یواش روزانه لبخندتو بیشتر کن. سعی کن به حد خنده نزدیک شی
اثر داره

عزیزم به هر چیر کوچیکی بخند.
اخماتو باز کن. گره مشکلات با اخم باز نمیشن که





مهارتی به نام " خنده "




گاهی خندیدن آن‌قدر برای انسان عادی می‌شود که فراموش می‌کنیم، چقدر شگفت‌آور است. آیا تا به حال به این مساله فکر کرده‌اید که خنده چقدر می‌تواند در کنش و واکنش بدن سودمند باشد و آیا می‌‌دانید در هنگام خندیدن در بدن چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
دانش روان‌شناسی، امروزه پی برده است که لبخند در زندگی ما از اهمیت به سزایی برخوردار است. لبخند و خنده هیچ عارضه جانبی مضری ندارد و حتی اگر نتواند به‌خودی خود بیماری و فشارهای روحی را علاج کند، حداقل می‌تواند لحظات نگرانی به‌وجود آمده از بیماری را برطرف سازد.
لبخند علاوه بر معکوس کردن مسیر بیماری و تامین سلامت، بهترین یخ‌شکن در گردهمایی‌های اجتماعی است.
در سال‌های اخیر دانشمندان سعی داشتند که فیزیولوژی خنده و اثرات پزشکی قابل اثباتش را آشکار کنند.
گروهی از این وحشت دارند که اگر زیاد بخندند و یا لبخند به لب داشته باشند، دیگران آن‌ها را جدی نگیرند در حالی که باید بدانیم امروزه مشکل، خنده زیاد نیست، بلکه کمبود خنده است.
البته بایستی صادقانه خندید و شخصیت خود را نیز در نظر داشت.
خنده، آن گاه موثر و درمان بخش‌ است که به موقع باشد و به شخصیت دیگران آسیب نرساند. خنده‌های بی‌مورد و تمسخر‌آمیز، انسان را غافل می‌کند و پرده سیاهی بر روی عوامل شادی‌آفرین دیگر می‌کشد.
● خنده چیست؟
در واقع خنده یک برنامه است که کل سیستم بدن را درگیر می‌کند. ممکن است خنده در اثر گفتن یک مطلب خنده‌دار باشد که از عصب شنوایی ما شروع می‌شود، و یا ممکن است در اثر دیدن تصویرهای خنده‌دار و کمیک بوده و از چشم‌هایمان شروع شود.
دانستن این نکته می‌تواند جالب باشد که پیدایش خنده پیش از به وجود آمدن زبان و عمیقاً با پیدایش ما ارتباط دارد.
● تأثیرات لبخند و خنده
لبخند زدن و خندیدن، نشانه داشتن شخصیتی دست و دلباز، اجتماعی و خوش‌قلب است. گر چه ما معمولاً خندیدن زیاد را با سبک ‌سری یکی می‌دانیم ولی باید بدانیم که تغییراتی فراسوی سبک سری در جسم و بدن انسان به واسطه خندیدن و لبخند زدن به‌وجود می‌آید که تظاهرات عینی آن شادمانی است که در این حالت تمام جسم تنظیم می‌شود و ذهن شفاف می‌گردد.








بیست و پنج دلیل برای خندیدن




۱) خنده چهره را شاداب و زیبا می‌کند.
۲) خنده عمر را طولانی می‌کند.
۳) خنده سن افراد را کمتر نشان می‌دهد. (قابل توجه خانم‌ها!!)
۴) خنده رگ‌ها را گشاد می‌کند که در سلامتی مؤثر است.
۵) خنده با افزایش هورمون کورتیزول ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها زیاد می‌کند.
۶) خنده با شستن CO۲ از خون احساس مطلوبی ایجاد می‌کند.
۷) خنده کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
۸) خنده گرفتن حمام اکسیژن است.
۹) خنده با افزایش هورمون سروتونین احساس سرخوشی ایجاد می‌کند.
۱۰) خنده با کاهش شمار ضربان قلب (HR) نقش مؤثری در سلامتی دارد.
۱۱) خنده تعادل ظرفیت هورمونی ایجاد می‌کند.
۱۲) خنده با شستن CO۲ از خون پوست را شاداب می‌کند.
۱۳) خنده از بیماری زخم معده و دوازدهه پیشگیری می‌کند.
۱۴) خنده نوعی ”دویدن بی‌حرکت“ است.
۱۵) خنده افراد چاق را لاغر می‌کند.
۱۶) خنده باعث می‌شود به دندان‌هایمان بیشتر توجه کنیم و در نظافت آنها بکوشیم.
۱۷) خنده چین و چروک صورت را از بین می‌برد.
۱۸)خنده با افزایش ترشح اندورفین از مغز باعث احساس سرخوشی می‌شود.
۱۹) خنده تحمل دردهای جسمانی را آسان‌تر می‌کند.
۲۰) خنده گرفتگی عضلانی را برطرف می‌کند.
۲۱) خنده باعث رفع خستگی می‌شود.
۲۲) خنده بر همه دستگاه‌های بدن اثر مثبت می‌گذارد.
۲۳) خنده ساده‌ترین روش برای پیشگیری از سرطان است.
۲۴) خنده بهترین ماساژ برای اندام‌های داخلی است.
۲۵) خنده بهترین پزشک انسان است.
برگرفته از کتاب ”بدون دلیل بخندیم!“
نوشته: دکتر مادان کاتاریا (بنیان‌گذار باشگاه جهانی خنده)
مترجم: مجید پزشکی (مربی رسمی خنده‌درمانی)


 


مجله دانش یوگا








نکاتی در مورد خنده و خوشحالی





۱
1- لبخند، تمام عضلات اصلی صورت را آرام می‌كند و باعث می‌شود كه زنجیره‌ای از واكنش‌های احساسی ایجاد شود و احساس خوشایندی به شما دست دهد.
۲- خنده، ترشح آندروفین‌ها را در بدن افزایش می‌دهد. آندروفین‌ها، موادی شبه مورفینی در بدن هستند كه اثر آرام‌بخشی دارند.
۳- با صدای بلند بخندید، تحقیقات نشان می‌دهد، خنده‌ای كه از ته دل باشد، از میزان هورمون‌های استرس از جمله كورتیزول و اپی‌نفرین می‌كاهد و بر سلامت بدن می‌افزاید. بعلاوه اثرات مفید آن تا ۲۴ ساعت باقی خواهد ماند.
۴- سه دقیقه خندیدن با صدای بلند معادل ده دقیقه ورزش آیروبیك اثرات مثبت دارد.

به نقل از سایت تكچین



 


شبکه خبری ورلد نیوز





ما بهشت را برای کسانی که دل مومنین را شاد کنند مباح ساختیم. (حدیث قدسی)
نشانه آدمیان بهشتی تبسم همیشگی است. (رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)
بعد از سلامتی خنده بزرگترین نعمت خداست.(امام علی علیه‌السلام)
خنده و تبسم نشانه بارز خوشرویی است و آن موجب دوست یابی است. (امام علی علیه‌السلام)
خوشحال کردن قلب مومن از ده حجّ با ارزش‌تر است. (امام صادق علیه‌السلام)
نزد خداوند کافر خوشرو از مؤمن ترشرو عزیزتر است. (امام رضا علیه‌السلام)
هر که مؤمنی را از غم و اندوه شاد کند خداوند دل او را در روز قیامت شاد می‌کند. (امام جواد علیه‌السلام)
هیچ چیز مثل خوشرویی زندگی را شیرین نمی‌کند. (امام حسن عسگری علیه‌السلام)

 




همیشه با لبی خندان زندگی دلپذیر داشته باشید.









لبخند را فراموش نکنید!




اعمال ما، همیشه رساتر از کلماتند. مثلاً تبسم شما به طرف مقابلتان می‌گوید: ”من دوستت دارم، تو مرا خوشحال می‌کنی، از ملاقاتت خوشحالم“. تبسم خرجی ندارد، ولی چیزهای بسیاری می‌آفریند. لبخند بدون این‌که دهنده‌اش را فقیر کند، گیرنده را ثروتمند می‌کند. تبسم، یک لحظه بیشتر پایدار نیست، ولی گاهی خاطره‌اش تا ابد باقی می‌ماند. هیچ‌کس آن‌قدر غنی نیست که نیازی به تبسم نداشته باشد و هیچ‌کس آن‌قدر فقیر نیست که از عهده بخشش یک تبسم برنیاید. لبخند، خستگی را برطرف و افراد مأیوس را امیدوار می‌کند. لبخند، اشعه آفتاب است برای افسردگان و بهترین پادزهر طبیعی است برای غم و ناراحتی. با همه اینها، تبسم را نه می‌توان خرید و نه می‌توان گدائی کرد و نه می‌توان دزدید، زیرا تبسم یک کالای زمینی نیست، مگر زمانی‌که عطا شود. پس لبخند را فراموش نکنید. لبخند بی‌هزینه شما، گرانبهاترین هدیه است.
در تمام دنیا انسان‌ها وقتی خوشحالند، لبخند می‌زنند بر طبق تحقیقات انسان‌شناسان، لبخند یکی از احساسات جهانی و شاخص احساسات انسانی است. توانائی لبخند زدن یکی از تفاوت‌های اصلی فیزیولوژیک بین انسان و حیوان است. توانائی لبخند زدن از کارکردهای سطوح عالی مغز است که فقط در نوع انسان و حیوان است. توانائی لبخند زدن از کارکردهای سطوح عالی مغز است که فقط در نوع انسان مشاهده شده است. در حالی‌که انقباض عضلات صورت برای نشان دادن خشم و تنفر در اغلب پستانداران عالی وجود دارد.
دکتر ”پل اکمن“ محقق ارتباطات غیرکلامی می‌گوید: ”لبخند یکی از ساده‌ترین و در عین حال یکی از گیج‌کننده‌ترین حالات انسان است.“ برای یک لبخند، تنها یک ماهیچه صورت مورد نیاز است، در حالی‌که برای نشان دادن اندوه و یا تنفر، دست کم باید دو ماهیچه صورت‌تان را به‌کار بگیرید، یعنی برای لبخند زدن به انرژی به مراتب کمتری نیاز دارید. پس کسانی‌که پیوسته اخم به چهره دارند، انرژی فراوانی را مصرف می‌کنند تا خصوصیتی را در چهره خود پدید آورند.
تحقیقات علمی جدید همگی مؤید آن ضرب‌المثل قدیمی‌اند که می‌گوید: ”خنده بر هر درد بی‌درمان دواست.“ بر طبق تحقیقات پزشکان انگلیسی در اگوست ۱۹۵۸ خندیدن بر تمام اندام‌های بدن تأثیر می‌گذارد، به‌عنوان مسکن طبیعی عمل می‌کند، فشار روانی را کاهش می‌دهد، کالری‌ها را به سرعت می‌سوزاند و سوءهاضمه را بهبود می‌بخشد. در حال حاضر نیز دانشمندان معتقدند که می‌توانیم با خنده چاقی را از بین ببریم، زیرا خنده به سرعت سوخت و ساز را افزایش می‌دهد. جریان خون و فرآیندهای هاضمه با خندیدن سرعت می‌یابند و کل سیستم بدن از حالت رکود و کسالت خارج می‌شود: دکتر ”جون گومز“ روان‌پزشک می‌گوید: ”خنده در نهایت بهترین شیوه کنار آمدن با هیجانات عصبی و موقعیت‌های پراسترس است. خنده، استرس را همچون یخی در برابر آتش ذوب می‌کند. لبخند و خنده، رشد سرطان را متوقف می‌کند. همچنین کسانی‌که بیشتر می‌خندند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. و کسانی‌که در زندگی، خود را از شادی دور نگه می‌دارند، به مراتب بیشتر از مردم شاد به سرطان دچار می‌شوند.
گاهی پیش می‌آید که تمایلی به لبخند زدن نداریم و حالمان چندان خوش نیست؛ در چنین صورتی می‌توانیم نکات زیر را به‌کار ببندیم و همه باید به مؤثر بودن آنها امیدوار باشیم تا هیچ‌گاه چهره‌مان از لبخندی زیبا خالی نباشد. این سخن مارک تواین را فراموش نکنید ”که هیچ چیز غم‌انگیزتر از دیدن چهره‌های جوان ولی عبوس نیست.“
به‌خود بقبولانید که لبخند بزنید و یا پیش خود آوازی را زمزمه کنید. طوری رفتار کنید که گوئی شاد و خوشحالید. این امر موجب می‌شود که شادی، شما را فراموش نکند. اغلب ما درست به همان اندازه احساس شادی می‌کنیم که تصمیم گرفته‌ایم شاد باشیم. همیشه قدردان باشید و به نعماتی که دارید بیندیشید. همیشه احساس قدرشناسی با طبیعی‌ترین لبخند دنیا همراه می‌شود. همه جا پیام‌آور دوستی، شادی و نشاط باشید تا هم از شما استقبال کنند و اگر تاکنون چنین می‌پنداشتیم که ابتدا باید شاد باشیم و سپس لبخند بزنیم، طبق تئوری جدید می‌توانیم ابتدا لبخند بزنیم و سپس شاد شویم.
● عباراتی در ستایش لبخند
لبخند زدن تو به روی برادرانت، برای تو صدقه است. حضرت محمد (ص)
مشکلاتت را در چمدان قدیمی بگذار و ببند و لبخند بزن، لبخند بزن. ضرب‌المثل ایتالیائی
بی‌مصرف‌ترین روزها روزی است که در آن نخندیده باشیم. چارلز فیلد
آموختن خندیدن نتیجه داشتن زندگی خوب است و فراگرفتن خندیدن شروع یک زندگی خوب. شادهلم استتر
نشاط درونی مدت زندگی خود را می‌توانیم با تعداد تبسم‌هائی که بر لب‌هایمان می‌نشیند اندازه بگیریم. شادهلم استتر
آن‌جا که لبخندی نیست لبخند بزنید، لبخند یافت خواهد شد. بودا
گذار جهان هر چه باشد، تو همیشه لبخند بزن تا جهانت خندان نماید. کنفوسیوس

فرزانه روستائی


 


مجله موفقیت





- خنده در بهبود روابط انسان بسیار موثر است.
- خنده در طولانی نمودن عمر نقش موثر دارد.
- خنده فشار خون را تعدیل می‌کند.
- خنده سن افراد را کمتر نشان می‌دهد.
- خنده زبان مشترک همه جهانیان است.
- خنده هیچ هزینه‌ای ندارد.
- خنده پیامی زیبا دارد و آن این است: به سوی من بیایید.
- خنده ، خنده می‌آورد و مسری است.
- خنده در هیچ حیوانی دیده نمی‌شود و مختص آدمی است.
- خنده نقش درمانی دارد، آنقدر که در بیمارستان‌های امروزی اتاق خنده طراحی شده است.
- خنده انبساط عروقی ایجاد می‌کند که در سلامتی موثر است.
- خنده آنقدر مهم است که معمولا در هر درباری دلقکی ، هر روزنامه صفحه طنزی و هر شبکه تلویزیون فیلم کمدی است.
- خنده در هر شرایطی امکان پذیر بوده و قابل دسترس است.
- خنده گرفتن حمام اکسیژن و به قولی دویدن درجا است. (پزشک فرانسوی)
- خنده با بازدم انجام می‌شود و این کار باعث می‌گردد CO2 از خون خارج شده و احساس مطلوبی ایجاد نماید.
- خنده تعادل ظریف هورمونی ایجاد می‌کند.
- خنده باعث افزایش هورمون کورتیزول شده و ایمنی بدن را در برابر بیماریها زیاد می‌کند.
- خنده هورمون سروتونین را نیز افزایش داده احساس سرخوشی ایجاد می‌نماید.
- خنده تعداد ضربان قلب (HR) را کاهش می‌دهد که در سلامتی موثر است.
- خنده به دلیل شستن CO2 از خون و صورت را شفاف می‌کند.
- خنده محبوبیت و جذابیت ایجاد می‌کند.
- خنده شادی می‌آورد، همای طور که شادی خنده می‌آورد.
- خنده قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد. نقش خنده در کلاس‌های درسی و آموزشی فوق العاده است.
- خنده نشانه رضایت از وضعیت موجود است.
- خنده نوعی تخلیه روانی بوده تنشها و احساسات سرکوب شده را رها می‌سازد.
- خنده آنقدر مهم است که عکاسان می‌گویند لبخند ، لبخند ، لطفا لبخند بزنید!...
- خنده به‌دلیل انبساط عروقی ترمیم بافتهای آسیب دیده را تسهیل می‌نماید.
- خنده از بیماریهای زخم‌معده و اثنی عشر جلوگیری می‌کند.
- خنده کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
- خنده در پیشگیری از سکته قلبی و سکته مغزی بسیار موثر است.
- خنده «دویدن بی‌حرکت» نام گرفته است و به این دلیل افراد لاغر را چاق و افراد چاق را لاغر می‌کند.
- خنده باعث می‌شود که به دندانهایمان بیشتر توجه کرده و در نظافت آنها بکوشیم.
- خنده سبب می‌شود دوستان بیشتری پیدا کنیم.
- خنده زیاد ، مشکل فیزیولوژی ایجاد نمی‌کند چرا که خنده زیاد باعث افزایش ریزش اشک از چشم می‌شود و این نوع مکانیسم جبرانی یا دفاعی است که فشار خون مغزی را کاهش می‌دهد.
- خنده بر خلاف تصور عموم چروک صورت را از بین می‌برد ولی اخم چین و چروک را زیاد می‌کند.
- خنده باعث افزایش اندرفین مغز می‌شود که نوعی مورفین طبیعی است و باعث احساس سرخوشی و شادی می‌شود.
- خنده تحمل دردهای جسمی را آسانتر می‌سازد. 5 دقیقه خنده از ته دل موجب 5 ساعت تسکین درد می‌شود.
- خنده نشانه بارز اعتماد به نفس ، سلامت روان و احساس امنیت است.
- خنده با افزایش سن نسبت عکس دارد متاسفانه هرچه سنمان زیادتر شود کمتر می‌خندیم.
- خنده با افزایش تحصیلات دانشگاهی نسبت عکس دارد. متاسفانه هرچه افراد تحصیلکرده‌تر می‌شوند. کمتر و دیرتر می‌خندند.
- خنده چنان است که مقدار آن در ادیان و ملتها و نژادهای مختلف متفاوت است.
 


طبق آمار با نشاط‌ترین مردم جهان مسلمانان می‌باشند.


- خنده در بروز ایده‌های نو و خلاق موثر است.
- خنده گرفتگی‌ها و کرامپهای عضلانی را برطرف می‌سازد.
- خنده باعث رفع خستگی می‌شود.
- خنده اولین رفلکس مثبت یک نوزاد است.
- خنده از فاصله 45 متری قابل تشخیص است. سایر احساسات را از این فاصله نمی‌توان شناسایی کرد.
- بگشا پسته خندان و شکر ریزی کن ........... خلق را از دهن خویش مینداز به شک (حافظ شیرازی)
- بد و نیک هر دو ز یزدان بود ............ لب مرد باید که خندان بود (فردوسی)
- خنده و تبسم صورت را زیبا می‌سازد.
- اخم کردن کار اهریمنان است.
- چهره خندان بیشتر در حافظه می‌ماند.
- برای غلبه انسان بر دشواریها خداوند 3 روش در اختیار انسان قرار داده است. خواب - امید - خنده (پروفسور امانویل)
- خنده بهترین دارو برای معالجه افسردگی است.
- خنده به آزادسازی تنش و احساساتی که باعث افزایش استرس می‌شود، بدون استفاده از لغات کمک می‌کند.
- خنده روحیه دشمن را ناراحت و ضعیف می‌کند پس می‌تواند سلاح هم باشد.
- خنده خیلی زیاد و بی‌مورد دل را می‌میراند. (حضرت علی علیه‌السلام)
- از پس از هر گریه آخر خنده است. (ایرانی)
- خنده خون سالم تولید می‌کند. (ایتالیایی)
- تبسم عمیق از شمشیر برنده‌تر است.(اسپانیولی)
- دنیا مثل آینه است اگر در آن بخندی به تو می‌خندند. (انگلیسی)
- خنده در برابر عصبانیت مثل یخ روی آتش است.(یونانی)
- انسان خنده‌رو موفق‌تر است. (ژاپنی)
- اگر از کسی چیزی می‌خواهید اول او را بخندانید. (محسن قرائتی)
- انسان خنده‌رو از دنیا راضی‌تر است مثل من. (حمیدرضا ماهی‌صفت)
- خندیدن ، تمایل به برتر جلوه کردن نیز می‌باشد.
- خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. (ایرانی)
- یک تبسم شروع درایت است. (ماکسول ماتز)
- جدی‌ترین آدمها کسانی هستند که می‌خندند و می‌توانند بخندانند. (فرانسوی)
- تبسم دشمن را دوست می‌کند. (جرج نیکلا)
- مرحوم عالم ربانی محمدباقر مجلسی در کتاب حلیه المتقین از مجمع‌الاحادیث روایات مختلف چنین نتیجه می‌گیرد که مؤمن می‌بایست عبوس و گرفته نباشد و گشاده‌رو و خندان باشد و قدری مزاح مطلوبست و در صورت قهقهه حتما بگوید «اللهم لاتمقتنی» یعنی خدایا مرا دچار غم و اندوه دامنگیر مگردان.
- از ام حلیمه همسر گرامی رسول اکرم نقل شده است که ایشان حتی در خواب هم تبسم بر لب داشتند گویی نه سرما و نه گرما بر ایشان اثر نداشت.
 




همیشه با لبی خندان زندگی دلپذیر داشته باشید.




 

سلام  میکا جون ممنون از مطالب خوب و جالبت
ولی واقعا چرا ما ایرانی ها به این گونه ایم و خودمون رو همیشه میخوایم توی یک حالت خاصی که نمیدونم چی اسمش بزارم می گذاریم. همیشه دنبال یه سوژه خاصی هستیم که بشینیم و براش غصه بخوریم و ناراحتی یا اخم داشته باشیم. ولی برای شادی و خنده نه اگه هم پیش بیاد زود و سریع جمش میکنیم.
دقیقا مثل دو مورد خیلی واضح ما ایرانی ها یکی عروسی و یکی خدای نکرده عزا. برای عروسی که همه ساعت 8-9 شب میریم و بعد زود باشگاه خاموشی میزنه باید بریم . ولی برای عزا (بی وقت نصیب هیچ کس نشه) هر روز و برای چند ساعت اونم تا شاید 7 روز همه برند خونه طرف . خیلی بده ها.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3042]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن