تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816780148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آنچه تازه مادران بايد بدانند! : پرسش و پاسخ مادران آشپزآنلاینی


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: آنچه تازه مادران بايد بدانند!
پس از ? ماه انتظار و پشت سر گذاشتن دردسرهاي بارداري و پس از زايمان و سختي‌هاي آن، فکر مي‌کنيد مي‌توانيد يک نفس راحت بکشيد؟ شايد خيلي‌ها به شما بگويند که نه و اين تازه شروع دردسرهاي ديگراست اما اين طور نيست. نگهداري از نوزاد، اگر برخي اصول کلي را در ذهن داشته باشيد، آن قدر‌ها هم کار سختي نيست.


براي نگهداري بهتر از يک نوزاد بايد ابتدا در مورد نيازهاي او اطلاعات به دست بياوريد. تجربيات يک بزرگ‌تر، دوست يا حتي يک مربي که خود سابقه نگهداري از نوزاد را داشته است در اين مواقع خيلي به کار مي‌آيد. در روزهاي اول بهتر است يک همراه داشته باشيد، اين همراه حتي اگر يک نوجوان بي‌تجربه هم باشد مي‌تواند بسيار به شما کمک کند.
نگه داشتن نوزاد
اولين و مهم‌ترين اصل در مراقبت از نوزاد، روش صحيح نگه داشتن او است. تا زماني که نوزاد قدرت کنترل سر و گردن خود را به دست نياورده است بايد با دقت تمام مراقب سر و گردن او بود. حمايت مناسب از سر موقع در آغوش گرفتن و يا به طور عمودي نگه داشتن کودک يک اصل مهم است.
به هيچ وجه کودک را تکان ندهيد و يا نلرزانيد. بعضي از والدين اغلب موقع بازي کردن يا موقع ناراحتي او،‌ نوزاد را تکان مي‌دهند. اين مساله مي‌تواند عوارض وحشتناکي مانند خون‌ريزي مغزي را هم به دنبال داشته باشد. موقع حمل کودک در سبد نوزاد، گهواره يا صندلي مخصوص او مطمئن شويد که نوزاد به خوبي در جاي خود قرار گرفته و محکم شده است و احتمال لغزيدن يا افتادن وجود ندارد.
غذا دادن به نوزاد
تفاوتي نمي‌کند که نوزاد شما از شير مادر استفاده مي‌کند يا شير خشک؛ در هر دو صورت شما بايد روزانه چند بار به او غذا بدهيد. توصيه مي‌شود که شير دادن به نوزاد فقط به درخواست او انجام شود.
گريه کردن نوزاد موقع گرسنگي بهترين علامت براي زمان شير دادن به اوست اما بعضي نوزادها هم به جاي گريه کردن از علايم ديگري استفاده مي‌کنند، کارهايي مانند مکيدن انگشت، بردن دست به دهان يا ايجاد صداي مکيدن، مي‌تواند از علايم گرسنگي باشد.
يک نوزاد به طور معمول هر دو تا سه ساعت به شير احتياج دارد. اگر به او شير مادر مي‌دهيد اجازه بدهيد هر بار تغذيه از پستان مادر، ‌?? تا ?? دقيقه طول بکشد.
در صورت استفاده از شير خشک بايد در هر وعده ?? تا ?? ميلي ليتر فرمولا (شير خشک و آب جوشيده) تهيه کنيد.
براي اطمينان از تغذيه مناسب بعضي از نوزادان را بايد هر چند ساعت بيدار کرد اما اگر اين مساله در مورد نوزاد شما زياد اتفاق مي‌افتد يا او علاقه زيادي به غذا خوردن يا مکيدن ندارد با پزشک تماس بگيريد.
در مورد نوزاداني که از شير مادر استفاده مي‌کنند تشخيص اينکه کودک به اندازه کافي شير مي‌خورد يا نه کمي سخت‌تر از تغذيه با شير خشک است. اين نوزادان اگر در روز شش بار خود را خيس مي‌کنند، چند نوبت مدفوع دفع مي‌کنند، راحت مي‌خوابند و به طور طبيعي وزن مي‌گيرند به اين معني است که تغذيه مناسبي دارند.
آروغ زدن
نوزادان اغلب موقع شير خوردن مقداري هوا هم مي‌بلعند که موجب مي‌شود بعدا نفخ کنند و به همين دليل گريه مي‌کنند. براي جلوگيري از نفخ نوزاد بايد به طور مرتب او را وادار به آروغ زدن کنيد.
در مورد نوزاداني که زياد نفخ مي‌کنند پس از ?? ميلي ليتر شير خشک يا ? دقيقه شير خوردن از مادر بايد کودک چند دقيقه براي آروغ زدن تحريک شود.
براي آروغ زدن کودک روش‌هاي زير را به کار ببريد:
کودک را در آغوش بگيريد و سرش را روي شانه‌تان قرار دهيد. مراقب سر کودک باشيد و با دست ديگر آرام روي پشتش بزنيد.
بنشينيد و کودک را روي پاهايتان بگذاريد. با يک دست سينه و سر نوزاد را نگه داريد و با دست ديگر به آرامي به پشتش ضربه بزنيد اگر نوزاد را روي پاي خود مي‌خوابانيد بايد توجه داشته باشيد که صورت نوزاد به سمت پايين باشد و سر کودک بايد بالاتر از سينه‌اش باشد.
اگر با اين روش‌ها نوزاد آروغ نزد، حالتش را عوض کنيد و پيش از غذا دادن دوباره، ‌در وضعيت ديگري چند دقيقه تحريکش کنيد. هميشه پس از تمام شدن زمان شير خوردن نوزاد را وادار به آروغ زدن کنيد و حداقل ?? تا ?? دقيقه او را به صورت عمودي نگه داريد تا بالا نياورد.
پوشک کردن بچه
پيش از بچه دار شدن، اين نکته را به ياد داشته باشيد که نوزاد در روز حداقل ?? بار نياز به عوض کردن پوشک پيدا مي‌کند و اين يعني ?? بار در هفته.
پيش از عوض کردن پوشک اطمينان پيدا کنيد که تمام لوازم مورد نياز در دسترستان است و لازم نيست تا براي تهيه چيزي نوزاد را تنها بگذاريد.
پوشک تميز، روغن يا پودر بچه،‌ يک ظرف آب گرم براي شست شوي بچه، يک حوله تميز و ظرف زباله حداقل لوازم مورد نياز تعويض پوشک است.
پس از هر بار کار کردن شکم يا خيس شدن پوشک بايد آن را تعويض کرد. نوزاد را به پشت بخوابانيد و پوشک کثيف را جدا کنيد. با استفاده از آب ولرم و حوله تميز، به‌ آرامي نوزاد را تميز کنيد. وقتي که پوشک يک نوزاد پسر را تعويض مي‌کنيد، مراقب باشيد چون تماس پوست لخت او با هواي سرد ممکن است موجب ادرار کردن نوزاد شود. موقع تميز کردن نوزاد دختر دقت کنيد حوله را از جلو به عقب بکشيد تا مانع به وجود آمدن عفونت ادراري شويد.
براي جلوگيري از به وجود آمدن راش يا کهير ناشي از پوشک هم بايد حتما از روغن يا پودر بچه استفاده کنيد.
سوختگي پوشک يا کهير ناشي از آن اغلب يک تورم قرمز رنگ و دردناک است که ظرف چند روز و پس از شستن با آب گرم و چرب کردن پوست و مدتي استفاده نکردن از پوشک از بين مي‌رود اما براي جلوگيري از بوجود آمدن آن مي‌توانيد کارهاي زير را انجام دهيد:
پوشک بچه را مرتب تعويض کنيد و نگذاريد پوشک کثيف زياد دور بدن نوزاد باقي بماند.
پس از عوض کردن پوشک با يک صابون لطيف و آب ولرم نوزاد را بشوييد و يا يک حوله نرم پاک کنيد و کرم بچه بزنيد.
اگر از پارچه‌هاي نرم به عنوان کهنه بچه استفاده مي‌کنيد براي استفاده مجدد آنها را با مواد پاک کننده ضد حساسيت و بدون رنگ بشوييد.
در روز مدتي نوزاد را بدون پوشک رها کنيد تا پوست تنفس طبيعي داشته باشد. اگر سوختگي پوشک پس از سه روز مراقبت خوب نشد و يا بدتر شد حتما با پزشک تماس بگيريد.
خوابيدن نوزاد
اگر اولين بارتان است که بچه‌دار مي‌شويد شايد روزهاي اول تعجب کنيد که نوزادتان روزي ?? ساعت مي‌خوابد. نوزادان اغلب هر سه تا چهار ساعت يک بار مي‌خوابند و شب و روز زياد برايشان فرقي نمي‌کند. در سه ماه اول زندگي آنها در شب حداقل شش تا هشت ساعت مي‌خوابند اما در اين مدت حداقل يک بار براي شير خوردن بيدار مي‌شوند. به تدريج نوزادان با بالا رفتن سن عادات خواب خاص خود را پيدا مي‌کنند. به همين دليل تا زماني که وزن طبيعي دارند و سالم به نظر مي‌رسند، نبايد زياد نگران زمان خواب يا بيدارشدن آنها بود.
به ياد داشته باشيد موقع خواب حتما کودک را به پشت بخوابانيد تا جلوي نشانگان مرگ ناگهاني نوزاد که اغلب موقع خواب به وجود مي‌آيد،‌ گرفته شود. از رخت خواب‌هاي شل و گشاد که احتمال خفه کردن نوزاد و گرفتن راه تنفس او را دارد استفاده نکنيد. نوزاد را روي بالش نخوابانيد و موقع خواب در صورت داشتن حيوانات خانگي آنها را از نوزاد دور کنيد. دقت کنيد که هر شب وضعيت سر کودک را تغيير دهيد (يک شب روي سمت چپ و يک شب روي سمت راست) تا جلوي تخت شدن يک سمت سر گرفته شود. تهويه محل خواب نوزاد بايد طبيعي باشد. هيچ وقت نوزاد را حتي اگر خواب است تنها نگذاريد و حواستان به او باشيد.


مامانای آشپز انلاینی لطفا به ما نیمه مادرها کمک کنید!!!!


می خواستم بدونم واسه بچه ای که تازه متولد می شه چه مارک پوشکی با چه خصوصیاتی باید تهیه بشه؟؟؟؟؟


از این کیلو میلوهایی که روش نوشته سردر نمی یارم.


یک توضیح کامل بدید. ما سالهاست که توی اقوام و آشنایان بچه نداشتیم و اصلا ازا ین اطلاعات نداریم. کمک کنید.


واسه اون روزها و ماههای اول چه وسایلی باید تهیه بشه و در دسترس باشه؟؟؟؟
 

atoجان
 
 تشك و لحاف و پوشاك و چند دست لباس و شيشه شير و مكنده شير واسه خودت( اسمشو نميدونم يادم رفته )....... كه ميدونيد و همه
ميدنن تا چند ماهگي راحتي بچه چيز زيادي لازم نداره
 
ولي شايد هيچ دكتري حرفمو تاييد نكنه ولي اين تجربه شخصي منه من نميدونستم بچه بايد اروغ بزنه  به همين دليل هيچ وقت نزدم پشتش
 
دخترمم هيچ وقت بعد شير نه بالا آورد نه
 
شكر خدا ماشاء الله  هزار ماءشالله  نه دل درد گرفت و نه گريه كرد  تا دو سالگيش يادم نمياد گريه كرده باشه نتونسته باشم ارومش كنم
 
گشنه بوده يا خوابش ميمود اره يكم نق ميزد و بعد ميخوابيد يا شير ميخور اروم ميشد

adam نوشته است:
atoجان
 
 تشك و لحاف و پوشاك و چند دست لباس و شيشه شير و مكنده شير واسه خودت( اسمشو نميدونم يادم رفته )....... كه ميدونيد و همه
ميدنن تا چند ماهگي راحتي بچه چيز زيادي لازم نداره
 
ولي شايد هيچ دكتري حرفمو تاييد نكنه ولي اين تجربه شخصي منه من نميدونستم بچه بايد اروغ بزنه  به همين دليل هيچ وقت نزدم پشتش
 
دخترمم هيچ وقت بعد شير نه بالا آورد نه
 
شكر خدا ماشاء الله  هزار ماءشالله  نه دل درد گرفت و نه گريه كرد  تا دو سالگيش يادم نمياد گريه كرده باشه نتونسته باشم ارومش كنم
 
گشنه بوده يا خوابش ميمود اره يكم نق ميزد و بعد ميخوابيد يا شير ميخور اروم ميشد

 
مرسی خانمی.
البته مامانم یک سری وسایل کلی واسم می خره .ولی می خوام یک چیزایی رو از قبل خودم آماده داشته باشم تا اون روزها مامانم هی دستور نده و شوهر بیچاره هی نخواد  بره بیرون واسه خرید.
البته الان سه ماهم هست. می خوام جلو جلو یک چیزایی را بخرم. مامی و پمپرز با پوشک فرق داره؟؟؟ بهم نخند چون سالهاست که بچه تو فامیل نبوده و زمان ما هم ازا ین چیزا نبوده!!!!!!!!!!!
 

سلاااااااااااااام مامان آینده
مبارک باشه نمی دونستم تو دلی داری.
ان شاء الله به سلامت این دوران رو پشت سر بذاری.
ببین آتوسا جونم مامی و پمپرز یا مارک های دیگه همشون پوشک هستن . اون عددهایی هم که روشون نوشته میزان وزن نوزاده.
اما به طور معمول برای نوزادهای تازه به دنیا اومده از سایز نیو برن new born یا صفر استفاده می کنن.
به نظر من بهتره حداقل تا سه ماه اول که نی نی خیلی ظریف و کوچولو هستش از مارک پمپرز استفاده کنی که واقعاً فوق العاده است.
بعد از اون اگر از لحاظ هزینه اش برات گرون بود ( چون پمپرز حرف اول رو توی پوشک می زنه به خصوص اگر آلمانی اصل باشه) می تونی از مارک های دیکه استفاده کنی مثل هاگیگز یا ملفیکس توی ایرانی ها هم مای بیبی باز بهتره و خوبی اش اینکه بو نمی گیره. اما بدی اش اینکه کش نداره و ممکنه پای نی نی رو اذیت کنه.
ملفیکس هم خوبه. البته به ظرافت پمپرز نیست. اما لطیف و کش خوبی داره. فقط یک عیب دیگه داره اینکه تا نینی جیش م یکنه یکم بو م یگیره و آدم فکر می کنه خیلی وقته پوشکش عوض نشده ولی در کل پوشک خوبیه.
بازم اگر سوال داشتی من در خدمتم.
بووووووووس

ato نوشته است:
adam نوشته است:
atoجان
 
 تشك و لحاف و پوشاك و چند دست لباس و شيشه شير و مكنده شير واسه خودت( اسمشو نميدونم يادم رفته )....... كه ميدونيد و همه
ميدنن تا چند ماهگي راحتي بچه چيز زيادي لازم نداره
 
ولي شايد هيچ دكتري حرفمو تاييد نكنه ولي اين تجربه شخصي منه من نميدونستم بچه بايد اروغ بزنه  به همين دليل هيچ وقت نزدم پشتش
 
دخترمم هيچ وقت بعد شير نه بالا آورد نه
 
شكر خدا ماشاء الله  هزار ماءشالله  نه دل درد گرفت و نه گريه كرد  تا دو سالگيش يادم نمياد گريه كرده باشه نتونسته باشم ارومش كنم
 
گشنه بوده يا خوابش ميمود اره يكم نق ميزد و بعد ميخوابيد يا شير ميخور اروم ميشد

 
مرسی خانمی.
البته مامانم یک سری وسایل کلی واسم می خره .ولی می خوام یک چیزایی رو از قبل خودم آماده داشته باشم تا اون روزها مامانم هی دستور نده و شوهر بیچاره هی نخواد  بره بیرون واسه خرید.
البته الان سه ماهم هست. می خوام جلو جلو یک چیزایی را بخرم. مامی و پمپرز با پوشک فرق داره؟؟؟ بهم نخند چون سالهاست که بچه تو فامیل نبوده و زمان ما هم ازا ین چیزا نبوده!!!!!!!!!!!
 

 
 
نميخندم ماي بيبي و پنبه ريز مارك پوشك كامله
 
وسايلي كه خودت بايد بخري يك دست لباسه بچه اس يه زير پوش و يك بلوز و يك بسته پوشك  يه پارچه تميز سفيد رنگ برا بردن به
 
بيمارستانه يه پتو نازك هم بايد بخري كفش و ... نميخواد بعد يه دستكشم يا بخريا بدوز چون دنيا امد اولين جايي كه با انگشتاش حمله
ميكنه چشاي خودشه  وسايلي كه مادرت خريده رو نبر خودت بخر بزار اونا بمونن خونتون چون وسايل از بيمارستان امد خونه همه بايد شسته بشن
 
يك دست لباس برا خودته بعد زايمان جلو مهمونا بپوشي راحتي باشه و نخي عرق نكني
ديگه يادم بياد خوشبختانه سه ماهته بهت ميگم
 
 

تو نت که می گشتم یک سری وسایل رو نوشته بود که نمی دونم چه کارایی دارند
دستمال مرطوب
قطره چکان
زانو بند
فین گیر
دندونی
پد سینه

ato نوشته است:
تو نت که می گشتم یک سری وسایل رو نوشته بود که نمی دونم چه کارایی دارند
دستمال مرطوب
قطره چکان
زانو بند
فین گیر
دندونی
پد سینه

 
 
دستمال مرطوب برا پاك كردن بچه اس
 
قطره چكان احتمال برا دادن آب و دارو بايد باشه كه معمولا دكترا اجازه نميدن اب به بچه تو بيمارستان بدن ميگن شير كافيه
 
فين گير برا زمانيه كه بچه دماغش بگيره زياد لازم نميشهتو بيمارستان خودشون تميز ميكننن ميدن دستت
 
دندوني واي براي بعد دندون دراوردنشه كه لثه هاش ميخاره
 
پد سينه واقعيتش نميدونم احتمالا  برا اينكه سينه قبل شير دادن باهاش پاك و تميز بشه   زيادم به اينترنت توجه نكن چيزهايي كه شايد سالي به دوازده ماه هم لازم نباشه بنويسن
 
 
 
 

پد سینه برای وقتی که نمی خوای شیر بدی می ذاری روی سینه ات که شیرت به لباست پس نده.
البته لازمش اینکه سینه ات شیر داشته باشه که ان شاء الله داره فراون.
مال بعضی خانمها که اینقدر شیر داره پد جواب نمی ده ولی کلاً برای جلوگیری از کثیف شدن لباس استفاده می شه.

ولی فین گیر یا پوار خیلی خوبه.
پماد سوختگی هم به نظر من داستین بخر ( بهار داره) با اینکه یکم گرونه به نسبت پماد سوختگی اما خیل یخیلی موثره و واقعاً به نظرم هیچی مثل اون نیست( قیمتش دو سال پیش 13 تومان بود).
کالاندولا اصلاً خوب نیست. برای آنی من که اصلاً اثر نداشت. من کرم های دیگرم امتحان کردم ولی این داستین یک چیزه دیگه است. تازه من الان یک سال دارم مدام می زنم هنوز تموم نشده. خیلی غلیظ و خوبه.
 

طبق تاریخی که دکتر داده من بهمن ماه زایمان می کنم. یعنی واسه عید نی نی ما انشا لله سه ماهشه. به نظرتون با توجه به سرد بودن هوا ، لازمه واسش کاپشن تهیه کنم؟؟؟؟؟؟ تو این زمان چی باید تنش کرد؟؟؟؟

یک چیزه دیگه هم که باید بگیری شکم بنده.
البته چون من سزارین بودم. می بستم. بدون اون حتی می تونستم غلط بخورم تو اون ده روز. ولی با شکم بند خیلی راحت تر بودم. شامپو هم ببین من هم موستلا گرفتم هم جانسون هم فیروز ولی فیروز بیشتر از همه به موهای دخترم می سازه.. هم خوش بو تره هم موهاشو نرم می کنه.
روغن بچه لازم نیست. ولی پودر حتماً برای زیر گلوش بگیر چون نوزادها کوچولو هستم و نم یتونن سرشونو بالا نگه دارن زیر گلوشون م یسوزه. ولی به نظرم به قسمت تناسلی اش نزن. می دونی چون جیش می کنه اون پودرها گوله گوله می شه. همون پماد بهتره.
لوسیون بدن هم بگیر. مال جانسون خوبه صورتی. چرب هم نیست سریع جذب بدنشون می شه و بوی خوبی داره. کرم صورت هم همون جانسون بگیری خوبی.
ولی کالاندولا برای خودت بگیر چون ممکنه موقع شیر دادن سینه ات زخم بشه و درمانش همون کالاندولا است.

خوب لباس گرم که حتماً باید براش بگیره. یک  سری از این کاپشن ها هستن که زیپ دارن سر تا سر و خیلی راحت تن نی نی می رن. مثل تشک خواب می مونه.
ولی باید بذاری همون تو زمستون براش بگیری که تو بازار باشه.

Narine نوشته است:
ولی فین گیر یا پوار خیلی خوبه.
پماد سوختگی هم به نظر من داستین بخر ( بهار داره) با اینکه یکم گرونه به نسبت پماد سوختگی اما خیل یخیلی موثره و واقعاً به نظرم هیچی مثل اون نیست( قیمتش دو سال پیش 13 تومان بود).
کالاندولا اصلاً خوب نیست. برای آنی من که اصلاً اثر نداشت. من کرم های دیگرم امتحان کردم ولی این داستین یک چیزه دیگه است. تازه من الان یک سال دارم مدام می زنم هنوز تموم نشده. خیلی غلیظ و خوبه.
 

فین گیر واسه وقتی بچه سرما میخوره و بینیش کیپ می شه کارایی داره؟؟؟؟ من تا حالا ندیدم
تو تهران همه چیز پیدا می شه ولی توی شهرستانهای کوچیک مثل شهر ما خبری از این چیزا و مارکهای خوب و معتبر  نیست. واسه همین می خوام چیزایی رو که لازمه لیست کنم و با یک سفر کوتاه به تهران همه رو تهیه کنم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25037]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن