تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815630807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بدترین غذاها برای معده شما کدامند؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: بدترین غذاها برای معده شما کدامند؟
[تصویر: d6a1475d0d49c33c318a0cb003d76eb3.jpg]
معضل اصلی مشکلات سیستم گوارشی، غذاهای پخته شده ای هستند که در اثر حرارت دیدن زیاد تمامی آنزیم های مفید برای سیستم گوارشی را از دست داده اند و همچنین افزایش سن که بتدریج تولید آنزیم های هضم غذا را در بدن کاهش می دهد.
[تصویر: break.gif]

ده ماده غذایی نعناع، آبمیوه های دارای شکر افزوده، لوبیا، قهوه، شکلات، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، شیر، غذاهای چرب و نوشیدنی های خنک همراه با وعده های غذایی از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای دولت فدرال آمریکا به عنوان ده ماده غذایی برای کسانی که دارای معده حساسی هستند معرفی شده است.

سالانه حدود ۴۲ میلیون نفر فقط در آمریکای شمالی به خاطر دل پیچه و تجمع گاز معده و دچار شدن به مشکلات سیستم گوارشی به پزشک مراجعه می کنند.

حدود ۹۵ میلیون نفر به نوعی با مشکلات سیستم گوارشی دست به گریبانند.

معضل اصلی مشکلات سیستم گوارشی، غذاهای پخته شده ای هستند که در اثر حرارت دیدن زیاد تمامی آنزیم های مفید برای سیستم گوارشی را از دست داده اند و همچنین افزایش سن که بتدریج تولید آنزیم های هضم غذا را در بدن کاهش می دهد.

محققین علوم تغذیه در این مرکز معتقدند که ۱۰ غذای زیر می تواند به عنوان بدترین مواد برای مردم بویژه سالمندان یا کسانی که از سیستم گوارشی ضعیفی برخوردارند شناخته شوند.



۱ نعناع



این ماده می تواند هم برای معده مفید باشد و هم نقش مخرب داشته باشد. کسانی که از سوزش دل شکایت می کنند باید در مصرف این سبزی و قرص نعناع محتاط باشند. مصرف زیاد این سبزی می تواند ترشح اسید معده و کار عضله وصل کننده مری به معده را مختل کند. این اثر منفی می تواند در هر چیزی که در آن نعناع به کار رفته باشد مانند قرص نعناع و چای با اسانس نعناع و آدامس های با طعم نعناع نیز بوجود آید.



۲ آبمیوه ها و آب های گازدار محتوی شکر



برخی از افراد دچار عارضه عدم تحمل لاکتوز در شیر و مواد دیگر هستند اما برخی نمی دانند که ممکن است دچار عارضه عدم تحمل فروکتوز باشند در حالیکه از هر ده نفر، سه نفر قادر به هضم فروکتوز موجود در آبمیوه هایی که به آن شکر افزوده شده و یا آب های گازدار مانند سودا نیستند و سیستم گوارشی آنان بعد از مصرف این مواد مختل می شود. توصیه می شود از مصرف آبمیوه هایی که به آن شکر افزوده می شود خودداری و از آبمیوه های بدون شکر افزوده استفاده کنیم.

۳ لوبیا



لوبیا و باقالی به علت داشتن ماده ای به نام اولیگوساکارید، تولید گاز روده ای می کنند و به علت داشتن مولکول بزرگ شکر در ساختار مولکولی، قابل هضم برای روده کوچک نیستند و بدن انسان دارای آنزیم خاص برای شکستن این ملکول نیست.



۴ قهوه



اسید موجود در قهوه با تولید زیاد اسید هیدروکلریک در بدن می تواند جداره روده را تحریک کند و بویژه برای کسانی که دچار زخم معده و یا اختلالات گوارشی هستند موجب سوءهاضمه و پس روی غذا از معده شوند. قهوه های بدون کافئین نیز همین اثر منفی را می تواند داشته باشد و باعث همین واکنشها در بدن شود. در عوض جوشانده شیرین بیان در ضمن اینکه می تواند باعث یادآوری طعم قهوه شود باعث تسکین معده و ترمیم زخم معده می شود.



۵ کلم بروکلی



مصرف این سبزی برای کسانی که دچار عارضه های گوارشی هستند ماده مناسبی نیست و تولید گاز می کند. بروکلی حاوی فیبر نامحلول است و مولکول این گونه فیبرها تنها در روده بزرگ شکسته و جذب بدن می شوند یعنی در همان جایی که ماده غذایی تولید گاز می کند. همچنین بروکلی (مانند لوبیا) حاوی مقادیر کمی ماده رافینوز (نوعی قند با ترکیب ملکولی پیچیده) است که باعث تولید گاز می شود.



۶ گوجه فرنگی



گوجه فرنگی می تواند باعث بی نظمی در کارکرد مری و همچنین سوزش معده در سیستم گوارشی افرادی شود که به نوعی دچار اختلال گوارشی هستند. این ماده اسید دار قرمزرنگ، با تولید اسید می تواند معده را بیش از اندازه تحریک کند و باعث اختلال مری شود. سس های گوجه فرنگی نیز می توانند همین اثر را داشته باشند.



۷ شیر و مشتقات آن



تقریبا ۱۵ درصد جمعیت هر کشوری دچار عارضه عدم تحمل لاکتوز هستند. آدمی تنها موجودی است که بعد از گذراندن سن کودکی به نوشیدن شیر ادامه می دهد و بسیاری از افراد توانایی هضم و شکستن ملکولهای شیر را بعد از سن کودکی از دست می دهند. این عارضه به علت فقدان آنزیم لاکتوز در بدن بوجود می آید. این آنزیم به طور طبیعی توسط سلولهای جداره روده کوچک ساخته می شود. بنابراین کسانی که دارای عارضه عدم تحمل و هضم شیر هستند، زمانی که لاکتوز مصرف می کنند به علت عدم هضم، تبدیل به باکتری روده می شود که منبعی برای تولید گاز روده است. مصرف بستنی و پنیرهای فاقد لاکتوز می تواند این مشکل را حل کند.



۸ غذاهای چرب



مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی می تواند باعث اختلال سیستم گوارش و برگشت غذا از معده شود. غذاهای چرب مدت طولانی در معده می مانند تا هضم شوند به همین خاطر معده مجبور می شود اسید اضافی برای هضم آن ترشح کند. دقیقا این حالت ترشح مضاعف اسید معده وقتی رخ می دهد که پرخوری صورت می گیرد و اسید اضافی به تدریج باعث اختلال طولانی مدت در کارکرد سیستم گوارشی می شود.



۹ نوشیدنی های خنک به همراه وعده های غذایی



سوءهاضمه تنها به دلیل ترشح زیاد اسید معده نیست بلکه به خاطر کاهش آن نیز هم بوجود می آید. عمل هضم تا بخش زیادی وابسته به اسید معده و آنزیم های گوارشی است. زمانی که شما به همراه وعده های غذایی خود نوشیدنی های سرد مانند آب خنک و نوشابه یا دوغ سرد می خورید، در کارکرد آنزیم های گوارشی که مسئول هضم غذا هستند اختلال ایجاد می کنید. بهترین دما برای هضم غذا حدود ۵۰ درجه سانتیگراد است و نوشیدنی های خنک می تواند این دمای مناسب را پایین آورده و بهره وری عمل گوارش را تا حد زیادی خنثی کند.

متخصصین تغذیه توصیه می کنند که می توانید به همراه غذا نوشیدنی های گرم بنوشیم و نوشیدنی های سرد را در فاصله زمانی میان دو وعده غذایی بنوشیم.



۱۰ شکلات



در حالیکه فواید شکلات مانند کاهش خطر سکته قلبی و تقویت سیستم قلب و عروقی اثبات شده است اما می تواند باعث سوزش معده و سوءهاضمه بشود. شکلات دارای مقادیر زیادی تئوبرومین است. تئوبرومین ماده ای است که در برخی دیگر از گیاهان و میوه ها مانند کاکائو، چای و قهوه وجود دارد و می تواند باعث کم کارکردی عضلات مری شود که به نوبه خود منجر به اسهال می شود. شکلات همچنین دارای مقادیری کافئین است که موجب ترشح اضافه اسید معده می شود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن