تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815532425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادامه بازتاب سفر دكتر احمدي نژاد به استانبول


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: ادامه بازتاب سفر دكتر احمدي نژاد به استانبول
سرويس سياسي-
سفر 24 مرداد دكتر احمدي نژاد به تركيه، همچنان با بازتاب رسانه اي روبروست كه جملگي بر اهميت اين سفر با اشاره به قدرت منطقه اي ايران تاكيد دارند.
از جمله يك روزنامه تركيه اي دراين باره تاكيد كرد آنكارا به علت آن كه ايران بزرگترين همسايه اش است، خط مشي بازتري در روابط دو جانبه با تهران در مقايسه با آمريكا و اتحاديه اروپا در پيش گرفته است.
به گزارش ايرنا، نشريه تركيش ديلي نيوز، سفر اخير دكتراحمدي نژاد به تركيه را سفري پربار براي تهران ارزيابي كرد و نوشت: طي اين سفر، دو كشور موافقتنامه اي را براي همكاري در مبارزه با تروريسم، جنايات سازمان يافته و قاچاقچيان موادمخدر امضاء كردند. اما توافقي بر سر فروش نفت و گاز ميان دو كشور امضا نشد.
البته بنابر اطلاعات خبرنگاركيهان، طي روزهاي آينده، با سفر يكي از مقامات تركيه به ايران، بررسي براي توافق بر سر مسائل نفت و گاز ميان دو كشور، آغاز خواهد شد.
نشريه ياد شده تركيه اي در ادامه تحليل خود مي نويسد: موضوع هسته اي در ديدار رئيس جمهور ايران از تركيه بايد مطرح شده باشد اما با در نظر گرفتن اقدامات اتحاديه اروپا عليه ايران و فعاليت اين اتحاديه در اين زمينه، انتظار نمي رود تركيه در اين مسئله نقشي كليدي را برعهده بگيرد.
تركيش ديلي نيوز ادامه داده است: اگر تركيه به عضويت شوراي امنيت سازمان ملل متحد برگزيده شود قطعاً آنكارا در جلسات مربوط به راي گيري بر سر تحريم هاي شديدتري عليه ايران دچار مشكل خواهد شد.
اين نشريه با تصريح بر اينكه رژيم سياسي يك كشور تنها معيار پايه ريزي روابط دو جانبه نيست و اين عامل را حتي كشورهاي غربي هم رعايت مي كنند، نوشت: البته علت برخي از رويارويي ها مي تواند حكومت اصولگرايان شيعه در ايران باشد. يك نمونه از اين ها، امتناع احمدي نژاد رئيس جمهور ايران از ديدار مزار آتاترك است. در اوايل دهه 1980، تهران سفير جديدي به تركيه فرستاد اما او هم با ديدار از مزار آتاترك در پي تسليم استوارنامه هايش مخالفت كرد. هاشمي رفسنجاني هم در سال 1996 از رفتن به مزار آتاترك خودداري و اين رسم را متداول كرد.
تركيه در برابر فشارهاي
ضد ايراني مي ايستد
همچنين پايگاه اينترنتي روزنامه الحيات، سفر اخير دكتر احمدي نژاد به تركيه را با اهميت توصيف كرد و نوشت: تركيه با فشار فراوان غرب براي پشتيباني از غرب براي منزوي ساختن و تحريم ايران روبروست اما مي خواهد در برابر فشارهاي غربي بايستد. اين پايگاه در مقاله اي به قلم «نوراي ميرت» تصريح كرد: در ماه هاي اخير غرب احتمال حمله نظامي به ايران را مطرح كرد و دولت هاي اروپايي به محاصره ايران و اعمال مجازات هاي اقتصادي بسنده كردند در حالي كه واشنگتن و تل آويو احتمال حمله به مراكز هسته اي ايران را مطرح كردند اما ايران نه تنها از قدرت ناشي از نفوذ در بازار جهاني و جايگاه جغرافيايي و استراتژيك خود استمداد جست بلكه از قدرت شگفت آورش براي سرمايه گذاري روي خشم مردمي منطقه در قبال سياست هاي آمريكا و اسرائيل كمك گرفت.
الحيات افزوده است: نفوذ ايران از طريق شيعيان خاورميانه در حال افزايش است. به گونه اي كه دخالت ايران را در امور شماري از كشورهاي منطقه آسان مي سازد و مهار اين نفوذ بويژه پس از اشغال عراق كار آساني نخواهد بود و حتي اين نفوذ سبب شد آمريكا نتواند كشورهاي منطقه را متقاعد كند تا از اقدام نظامي بر ضد ايران پشتيباني كنند.
اين پايگاه اينترنتي همچنين تاكيد كرد: تركيه فروپاشي همسايه اي مهم مثل ايران را در منطقه سبب كاهش قدرت و اهميت خود مي داند. تركيه سياست منطقه اي را دنبال مي كند كه براساس توازن قدرت است و اين امر، طرف هاي غربي و بين المللي را وادار مي كند با تركيه با احتياط رفتار كنند.
رويكرد تركيه، در تضاد
با مواضع آمريكا در قبال ايران
تركيه با وجود انتقادهاي تند و تيز آمريكا مايل به ايجاد روابط همه جانبه به خصوص اقتصادي با ايران است.
خبرگزاري نووستي در تحليلي درباره روابط تهران و آنكارا، افزود: درباره موضوع هسته اي ايران اخيرا تركيه نقش فعالانه اي ايفا مي كند كه اين نقش و موضع اين كشور در قبال ايران مغاير با موقعيت كشورهاي اروپايي و آمريكا در برابر ايران است. اين موضع حتي به موضع روسيه نيز نزديك است.
اين خبرگزاري در حالي كه سفر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران را تاييدي بر اين موضوع دانست نوشت: روابط بين ايران و تركيه از سال 1997 نزديكتر و بهتر شده است. تمايلات دو كشور در برخي مسائل به طور عملي و ملموسي يكسان است؛ يكي از اين مسايل موضوع ناآرامي هاي جنوب تركيه بود؛ در حال حاضر نيز تمايل هر دو كشور به ايجاد روابط اقتصادي بيشتر با يكديگر بيش از پيش آشكار است. يكي از اين روابط اقتصادي آينده دار بين دو كشور در زمينه تبادلات گازي است. ايران بعد از روسيه دومين كشور داراي ذخاير گازي است. تركيه از نظر جغرافيايي در موقعيت بسيار خوبي نسبت به ايران قرار دارد و انتقال گاز از اين كشور به اروپا ميسر مي شود. يكسال پيش يادداشت تفاهمي مبني بر انتقال گاز ايران به اروپا بين ايران و تركيه امضا شد.
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن