تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820534663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - رئيس‌جمهور روحاني را ترجيح مي‌دهيم


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: سياست - رئيس‌جمهور روحاني را ترجيح مي‌دهيم


سياست - رئيس‌جمهور روحاني را ترجيح مي‌دهيم

محمدرضا يزدان‌پناه: حزب موتلفه اسلامي يكي ديگر از نشانه‌هاي نارضايتي خود از عملكرد «محمود احمدي‌نژاد» را همزمان با افزايش انتقادات اشخاص و احزاب گوناگون اصولگرا و به‌ويژه روحانيون سنتي محافظه‌كار از دولت نهم، به نمايش گذارد. دبيركل اين حزب مهم اصولگرا در سخناني كه مي‌توان آن را هشداري صريح به رئيس دولت نهم دانست، تاكيد كرد كه «موتلفه در شرايط مساوي، يك روحاني را براي برعهده گرفتن پست رياست‌جمهوري مناسب‌تر مي‌داند.» «محمدنبي حبيبي» دليل تمايل موتلفه به رياست‌جمهوري يك روحاني را اينگونه شرح داد: «يك روحاني اشراف كاملي به مسائل اسلامي دارد و از آنجا كه روح حاكم بر نظام ما روح اسلامي است، فردي كه در مصدر امور قرار مي‌گيرد هر چقدر مطلع‌تر از اين موازين باشد، بهتر است.» اعلام تمايل حزب موتلفه اسلامي به رياست‌جمهوري يك روحاني در شرايطي صورت مي‌گيرد كه «سيدرضا اكرمي» عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز به‌عنوان يك تشكل روحاني بانفوذ جريان است سنتي باانتقاد شديد از «ضعف مديريتي دولت نهم در برطرف كردن مشكلات اقتصادي و معيشتي»، تاكيد كرد: «در صورت برطرف نشدن اين مشكلات به نظر نمي‌رسد كه مردم در انتخابات آتي بار ديگر به احمدي‌نژاد راي بدهند.» از سوي ديگر، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز هم اعلام كرد كه اين تشكل، بحث «دولت وحدت ملي» را در جلسات آينده خود پيگيري مي‌كند. دولت وحدت ملي، ايده تعدادي از روحانيون سرشناس و تاثيرگذار وابسته به طيف معتدل جناح راست براي مقابله با «محمود احمدي‌نژاد» در انتخابات آينده رياست‌جمهوري است.

نفتي كه بر آتش زير خاكستر ريخته شد
اخبار مربوط به آمادگي طيف سنتي جناح راست براي عبور از احمدي‌نژاد و حمايت از كانديدايي ديگر در انتخابات آينده رياست‌جمهوري از آنجا آغاز شد كه «اسدالله بادامچيان» قائم مقام حزب موتلفه اسلامي در گفت‌وگو با ايلنا، ابراز تمايل كرد كه بخشي از اصولگرايان با بخشي از اصلاح‌طلبان نسبت به معرفي يك نامزد مشترك در انتخابات آتي اقدام كنند. اگرچه پس از واكنش تند و منفي حاميان دولت و حتي اصلاح‌طلبان به اين سخنان، مسوولان موتلفه اعلام كردند كه امكان ائتلاف اصولگرايان با اصلاح‌طلبان وجود ندارد اما در عين حال حاضر نشدند تا حمايت خود را از احمدي‌نژاد به صراحت بيان كنند. از آن پس بود كه طيف سنتي جناح راست ترجيح داد تا با اتخاذ سياست «سكوت» در برابر نامزدي رئيس دولت نهم در انتخابات آتي، دليل اين مسئله را تلاش براي رساندن اصولگرايان به وحدت عنوان كند. اما انتقادات و اعتراضات اين طيف به اقدامات و برنامه‌هاي دولت اصولگرا كماكان به قدرت خود باقي ماند. در اين ميان اما، سخنان ناگهاني «اسفنديار رحيم‌مشايي» معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، درباره دوستي با مردم اسرائيل مانند نفتي بود كه بر آتش زير خاكستر روابط راست سنتي با دولت نهم ريخته شده باشد.
پس از آنكه روحانيون شاخص و بلندپايه اصولگرا و به‌خصوص مراجع تقليد با اعتراض شديد به اين اظهارات، خواستار بركناري رحيم‌مشايي توسط احمدي‌نژاد شدند و رئيس‌دولت نهم با بي‌اعتنايي به اين درخواست‌ها، پدر زن فرزند خود را دوشادوش خويش در سفر به تركيه قرار داد، راست سنتي كه هويت تاريخي خود را در دنباله‌روي از نهاد مرجعيت و روحانيت محافظه‌كار تعريف كرده، حملات يكپارچه‌اي را عليه دولت نهم آغاز كرد. حملاتي كه اگر چه نوك پيكان آن به سوي معاون احمدي‌نژاد نشانه رفته بود اما تحليلگران و ناظران هدف اصلي آنها را نه رئيس سازمان ميراث فرهنگي كه شخص رئيس دولت ارزيابي كردند. جبهه پيروان خط امام و رهبري، انجمن‌هاي اسلامي اصناف و بازار، جامعه اسلامي كارمندان، جامعه اسلامي مهندسين و چندين تشكل ديگر به همراه حزب موتلفه از جمله گروه‌هاي وابسته به راست‌سنتي بودند كه در موضع‌گيري‌هاي جداگانه با انتقاد از سخنان رحيم‌مشايي خواستار برخورد جدي احمدي‌نژاد با او و بركناري وي شدند. دوستي با مردم اسرائيل البته اولين موردي نيست كه به تيرگي روابط ميان روحانيون بلندپايه و مراجع تقليد با دولت نهم مي‌انجامد. پيش از اين نيز برخي رفتارها و موضع‌گيري‌هاي رئيس دولت و ديگر اعضاي كابينه از جمله خود رحيم‌مشايي باعث ناراحتي و عتاب‌هاي فراوان روحانيت و به تبع آن راست سنتي عليه مسوولان دولت اصولگرا شده بود. اين تاريخچه مي‌تواند يكي از دلايل اصلي ترجيح موتلفه به جابه‌جايي احمدي‌نژاد با يك روحاني باشد.
انتقاد از دولت به نفع اصولگرايان است
دبيركل حزب موتلفه اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري «مهر» در عين حال كه «مصلحت» هر دو جناح عمده كشور را در «معرفي نامزد واحد» دانسته، نسبت به معرفي ديرهنگام نامزد اصولگرايان هشدار داده و اين مسئله را موجب ناكامي اين جريان عنوان كرده است.
حبيبي انتقاد از دولت را به نفع اصولگرايان بيان و اضافه كرد: «نقدناپذيري موجب سقوط است.» وي همچنين خبر داد كه «موضع رسمي، قطعي و مصوب موتلفه اعلام نكردن نام نامزد اختصاصي تا اواسط يا اواخر پاييز است.» «اسدالله بادامچيان» قائم‌مقام اين حزب هم گفت: «در حال حاضر گروه‌هاي اصولگرا تلاش مي‌كنند تا با طراحي مدل جديد براي وحدت اصولگرايان، تشكل‌هاي سياسي حاضر در اين طيف را به وحدت فراگير برسانند.» او هم مانند دبيركل موتلفه تاكيد كرد: «حتي اگر از هم‌اكنون به گزينه مورد نظر خود براي انتخابات رسيده باشيم آن را اعلام نخواهيم كرد و از او حمايت نمي‌كنيم تا اصولگرايان به وحدت برسند.»
اعلام خطر ايثارگران به اصولگرايان
در همين حال و به دنبال مطرح شدن نام‌هاي متعدد در ميان اصولگرايان براي نامزدي در انتخابات دهم، جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي نسبت به تبعات اين مسئله هشدار داد. «مجتبي شاكري» مسوول كميته سياسي اين تشكل بانفوذ كه در انتخابات گذشته رياست‌جمهوري از كانديداتوري «محمدباقر قاليباف» حمايت مي‌كرد، با هشدار به اصولگرايان درباره تعدد نامزدها، اظهار داشت: «اين مسئله امكان رقابت با جبهه مقابل را بسيار كم و در معرض آسيب قرار مي‌دهد.»
شاكري پيش از اين در گفت‌وگويي، تعدد كانديداهاي اصولگرا در انتخابات آينده رياست‌جمهوري را «تاكتيكي براي سردرگمي اصلاح‌طلبان و جلوگيري از تخريب آنها» عنوان كرده بود.
وي در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص احتمال كانديداتوري قاليباف از سوي جناح اصولگرا و كنار رفتن وي در صورت حضور خاتمي در انتخابات دور دهم رياست جمهوي، گفت: تا الان هيچ كدام از گزينه‌‏هاي احتمالي كانديداتوري رياست‌جمهوري رسما اعلام آمادگي نكرد‌‏ه‌‏اند. علاوه بر آن افرادي كه در دور نهم انتخابات رياست‌جمهوري حضور پيدا كرده و خود را در معرض راي مردم قرار دادند، از اين منظر خود را در اين جايگاه مي‌‏دانند ولي اينكه در آن زمان شرايط و وضعيت چگونه بود و الان وضعيت چگونه است بايد اصولگرايان در مورد گزينه‌‏هاي مطرح جمع‌بندي كرده و ببينند چگونه مي‌‏توانند از بين اين چند گزينه به يك گزينه واحد برسند.
شاكري در خصوص احتمال انصراف لاريجاني از رياست مجلس جهت كانديداتوري در انتخابات دور دهم رياست‌جمهوري با تاكيد بر اينكه اينها گمانه‌‏زني‌‏هاي رسانه‌‏اي تلقي مي‌‏شود، گفت: رقباي احمدي‌نژاد در انتخابات دوره نهم رياست‌جمهوري خود را در آن جايگاه مي‌‏ديدند كه در معرض آراي مردم قرار گيرند ولي اين افراد به نوعي تابع جمع‌بندي اصولگرايان هستند و اين گمانه‌زني‌‏ها بعد از برگزاري جلسه اصولگرايان رنگ پيدا مي‌‏كند. اين عضو جمعيت ايثارگران در واكنش به احتمال كانديداتوري روحاني، ولايتي و حدادعادل هم گفت: براي انتخاب گزينه نهايي انتخابات سه مرحله وجود دارد، مرحله اول اينكه خود فرد باور داشته باشد و خود را در اين جايگاه ببيند،‌‏ مرحله دوم اين است كه جبهه‌اي كه فرد را معرفي مي‌كند فرد را قبول داشته باشد و مرحله سوم نظرسنجي و راي‌آوري فرد است، كه به عقيده من افراد را بايد در اين سه مرحله ارزيابي كرد تا به اين نتيجه رسيد كه اين فرد گزينه مناسبي در مقابل رقبا است يا نه.
عضو جمعيت ايثارگران در واكنش به احتمال كانديداتوري توكلي گفت:‌‏ توكلي منتقد و دوست جدي دولت و مجلس است. اين دو خصوصيت در كنار هم قرار دارند و در واقع اصولگرايي به همين معنا است. وي در ادامه با اشاره به اينكه جبهه اصولگرايان تمام رقباي اصولگراي احمدي نژاد را در انتخابات دور قبل به عنوان كانديدا بررسي كرد، افزود: نبايد همه گزينه‌‏هاي اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري تا نقطه راي‌‏گيري با هم بيايند. ما بايد قبل از مرحله نهايي به كانديداي واحد برسيم در غير اين صورت امكان رقابت با جبهه مقابل بسيار كم و در معرض آسيب قرار مي‌‏گيريم.
شاكري در خصوص احتمال حضور «پورمحمدي» وزير كشور سابق دولت نهم به عنوان رقيب احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري و اينكه وي از شانس بيشتري مقابل قاليباف و ساير گزينه‌‏ها برخوردار است،مدت حضور پورمحمدي در وزارت كشور را جهت شناخته شدن نزد مردم ناكافي دانست و افزود: در مورد توانمندي‌‏هاي ايشان بحثي نيست ولي به نظر مي‌‏رسد اگر بنا باشد كه از آن سه مرحله و فيلتري كه گفتم بگذرد بايد تلاش چند برابري بكند. وي با تاكيد بر اينكه بايد تاكتيك اصولگرايان در دوره نهم انتخابات رياست‌جمهوري مورد بحث قرار گيرد،‌‏ افزود: اين گمانه‌زني‌‏ها و طرح گزينه‌‏هاي احتمالي سودي ندارد و حتي شايد به نوعي به ضرر جبهه اصولگرايان باشد و زمينه راي‌آوري بعضي از افراد را كم كند. وي ادامه داد: اصولگرايان بايد ابتدا چند گزينه را در نظر بگيرند و در انتها روي يك گزينه واحد اجماع كنند تا بتوانند با اين تاكتيك بهتر عمل كنند.
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن