تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826929004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمايي از نفوذ امام خميني(ره) در اسپانيا و آمريكاي لاتين


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نمايي از نفوذ امام خميني(ره) در اسپانيا و آمريكاي لاتين
سياسي. امام خميني. اسپانيا. انقلاب
خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا):يوسف فرناندز- فكر امام خميني (ره) و الگوي انقلاب اسلامي در ايران، تاثير مهمي روي بخش‌هاي برجسته ي اجتماعي اسپانيا و آمريكاي لاتين گذاشته است.

تفكر امام خميني (ره) و الگوي انقلاب اسلامي در ايران، تاثير مهمي روي بخش هاي برجسته ي اجتماعي اسپانيا و آمريكاي لاتين گذاشته است. اگرچه بيش تر اسپانيايي‌ها و آمريكاي لاتيني‌ها مسيحي هستند، ولي بايد خاطر نشان كرد كه به گفته ي امام خميني، مسيح از سوي خداوند، براي حمايت از مظلومان و برقراري عدالت و رحمت و بخشش در روي زمين تعيين گرديد. علاوه بر اين، امام گفت كه سخنان مسيح، ملهم از پروردگار، ظالمان و ستمكاران را محكوم مي كرده و مظلومين و مستضعفين را مورد حمايت قرار مي‌داده است.

پس از انقلاب، جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت كه سياست خارجي‌اش مبتني بر عدم تعهد و استقلال در برابر ابرقدرت‌ها خواهد بود. اندكي بعد، ايران سازمان پيمان مركزي (سنتو ‪ )cento‬را ترك كرد و به جنبش غيرمتعهدها پيوست و بسياري از درخواست‌هاي تسليحات غرب را ملغي كرد. رهبران ايران اعتقاد داشتند كه جنبش عدم تعهد، براي اهداف سياست خارجي ايران انقلابي به عنوان يك كشور اسلامي و در راه توسعه مناسب است، در حالي كه پيوندهاي انحصاري با هر ابرقدرتي، با تاريخ، فرهنگ و دين ايران ارتباط نمي‌يافت. علاوه بر اين ، آنان معتقد بودند كه يك اتحاد يا هم پيماني، گزينه‌هاي سياسي كشور را در رابطه با برقراري و حفظ پيوندهاي متقابلا مفيد با كشورهاي متعلق به هر بلوك و برخي كشورهاي در حال توسعه، محدود مي‌كند.

به گفته يك كارشناس به نام صدري هومن (‪ )Sadri Human‬درك و برداشت ايراني ها از عدم تعهد، ريشه در يكتاپرستي دارد، كه در درك اسلام، امري بنيادين است. بايد متذكر شد كه نخستين كشور اسلامي كه در عربستان ظهور كرد، به هيچ يك از ابرقدرت‌هاي آن عصر متعهد نشد و ايران انقلابي چندين قرن بعد نيز اين كار را نكرد. اين، نشانگر انزواطلبي نيست، بلكه اصلي است كه براي محافظت از استقلال و هويت كشور مفيد واقع مي‌شود، در حالي كه با ساير كشورها شريك مي‌شود و همكاري مي‌كند.

واژه اسلام، به مفهوم تسليم در برابر خداوند است، تنها كسي كه واقعا حاكم است. مطابق علم الهيات شيعه، حاكميت الهي از پيامبر به امامان معصوم و با گسترش آن، به عالم‌ترين فقيه انتقال يافت. اين مورد اخير، مبناي مفهوم ولايت فقيه (حكومت متخصصان اسلامي) است. در ايران انقلابي، حاكميت الهي توسط ولايت فقيه به نام خداوند و به نفع امت (جامعه مسلمانان) اعمال مي‌گردد.

راهبرد عدم تعهد ايران، مشروعيت ايدئولوژي‌ها و الگوهاي شرق و غرب را رد كرد و آنها را به عنوان اختراعات بشري غير الهي)، موقت (غير دايمي و ماترياليستي) از نظر ماهيت و تمركز آن تلقي كرد. آيت الله خميني تاكيد كرد كه در هر دو عرصه و زمينه عقيدتي در درون يك نظام بين‌المللي ناعادلانه مبتني بر زور و نه عدالت عمل مي‌كنند. وي افزود كه هيچ كشوري به درستي نمي‌تواند استقلال داشته باشد، مگر اينكه با قدرت‌هاي مسلط مخالفت ورزد و اسلام را دنبال كند.

مفهوم انقلاب اسلامي هم چنين بسيار فراتر از ايران، خاورميانه، جهان اسلام و حتي قرن بيستم، تنها به يك دليل گسترش يافت: آخرين انقلاب بزرگ عصر جديد است. ده‌ها كشور مي‌توانند تاكيد كنند كه انقلاب‌هايي را از زماني كه انقلاب انگلستان در سال ‪ ۱۶۴۰‬ميلادي، يك سابقه ي مدرن ايجاد كرد، به انجام رسانده اند. با اين حال، عده ي بسيار اندكي به عنوان نقطه ي عطفي در تاريخ، آن گونه كه در مورد انقلاب ايران روي داده بود، مطرح بودند.

همانند ساير انقلاب‌هاي پيشين، انقلاب اسلامي ايران يك ايدئولوژي جديد در طيف سياسي جهان مدرن وارد كرد. در سال ‪ ۱۹۸۴‬ميلادي، وزارت امور خارجه ي آمريكا، كنفرانسي را در پشت درهاي بسته در مورد ايران برگزار كرد.

ماروين زونيس (‪ - )Marvin Zonis‬مدير موسسه مطالعات خاورميانه دانشگاه شيكاگو، در آن تاكيد كرد: -پيام ايران به عقيده ي من، تكان‌دهنده ترين ايدئولوژي سياسي قرن بيستم، از زمان انقلاب بلشويك است. و اگر بپذيريم كه بلشويسم، بازمانده قرن نوزدهم است، آن وقت گمان مي‌كنم كه تنها يك انقلاب خوب در قرن بيستم داشته ايم، و آن، همين انقلاب است؟ اين پيام قدرتمند، در طي مدت‌هاي مديد با ما خواهد بود، صرف نظر از هر اتفاقي كه بر سر آيت الله خميني بيايد.>
ايراني ها، با بيش از ‪ ۲۵۰۰‬سال تمدن، داراي برداشتي از تاريخ و مفهوم ايفا كردن يك نقش در طراحي جهان هستند. ايران، در طي قرون، نويسندگان و فلاسفه ي بزرگ بسياري را پرورش داده است. هم چنين داراي يك فضاي روشنفكري بود كه زير سوال بردن آنچه تثبيت شده و ديرينه بوده، افكار جديد و احتمالا روح انقلابي را ترويج مي‌كرد. طي دو دهه ي اول جمهوري اسلامي، كانون‌هاي جديد مربوط با امور حيات روزمره، يك سري دستاوردهاي مهم دربر داشتند: از يك سينما كه در سطح بين‌المللي مورد ستايش قرار گرفت تا مطبوعاتي جايگزين و عمل گرايي زنان، ايران، نقش كليدي خود را در امور بين‌الملل ايفا كرد.

ايران تبديل به يك جمهوري مدرن مبتني بر آميزه‌اي منحصر به فرد از قانون اسلامي و اروپايي شد، كه ايده‌هايي را عمدتا از فرانسه و بلژيك به عاريت گرفت. قانون، برگزاري انتخابات ملي استاني و محلي را در مدنظر دارد كه در آن تمام مردان و زنان ماز از ‪ ۱۵‬سالگي حق راي دارند. حدودي را براي دوره هاي رياست جمهوري تعيين مي‌كند، كرسي‌هايي در مجلس براي مسيحيان، يهوديان و زرتشتيان درنظر مي‌گيرد، آنچه مستلزم به رسميت شناختن آشكار حقوق اقليت‌ها است.

با اين حال، آرمان امام خميني تنها شامل حمايت از ايراني يا اسلام نبود.

آرمان وي، استقرار عدالت خداوند براي تمام مظلومين بود. به عنوان مثال، فلسطينيان همگي مسلمان نيستند. امام خميني، نه تنها خواستار عدالت به خاطر قتل عام‌هاي صبرا و شتيلا ، بلكه براي قتل عام‌ها در ويتنام، فلسطين، لبنان و بسياري نقاط ديگر هم شد. طي بمباران صبرا و شتيلا توسط صهيونيست ها در سال ‪ ۱۹۸۲‬ميلادي، مسيحيان آمريكاي لاتين و اسپانيايي ها، به برادران و خواهران مسلمان خود كه در برابر سفارتخانه‌هاي آمريكا تظاهرات مي‌كردند ، پيوستند.

امام خميني در وصيت نامه خود نوشت: -توصيه ي من به تمام مسلمانان و افراد مظلوم در جهان اين است: ننشينيد و منتظر نشويد كه مقامات يا حكام خودتان يا يك قدرت خارجي براي دادن موهبت آزادي و استقلال به شما عمل كند. طي ‪ ۱۰۰‬سال گذشته، شاهد نفوذ قدرت‌هاي عمده ي جهاني در تمام كشورهاي اسلامي بوده ايم... هيچ يك از حكام اين كشورها، نگران آزادي، استقلال و رفاه ملت خود نبوده و امروز هم نيستند.

اكثر اين حكام، ظالمان بي‌رحمي بوده‌اند كه تلاش كردند مردم خود را وادار به سكوت كنند. هر كاري كه كردند براي منافع خودشان يا منفعت يك گروه خاص بوده است. چنين حكامي رفاه طبقات بالا را ترويج كردند، ولي كاري براي نفع رساندن به گروه‌هاي محروم از حقوق اوليه انساني انجام ندادند: آنان كشورهاي خود را به بازارهايي براي مصرف محصولات ساخته شده توسط اربابان خارجي خود تبديل كردند و سرزمين‌هاي خود را در شرايط عقب ماندگي حفظ كردند و حتي امروز نيز به اين كار ادامه مي‌دهند.>
به گفته امام خميني، مساله توسعه بايد در وهله ي نخست و فراتر از همه چيز ، از يك چشم انداز عقيدتي و سياسي با راهبردهاي اقتصادي، فرهنگي و آموزشي كه به ارزش‌ها و اعتقادات اساسي ملت‌ها احترام بگذارند، مطرح شود. از اين چشم انداز، بر نقش عمده ي ايدئولوژي تاكيد مي‌شود، در كنار اين واقعيت كه سياست هماهنگ، به عنوان شرط لازم و ضروري براي توسعه ي اين ملت ها لازم است. تنها پس از اينكه مشروعيت سياسي برقرار شود. ملت‌ها خواهند توانست اصلاحات ساختاري اقتصادي و اجتماعي و آزادسازي توده‌ها را به انجام برسانند و روند توانبخشي فرهنگي دوباره مي‌تواند آغاز شود.

در گذشته، برنامه‌هاي توسعه براي كشورهاي جنوب، نتوانستند تا براي ملت هاي جنوب خودكفايي به ارمغان آورده و رفاه و آسايش را براي ايشان موجب شوند. عظمت مساله به قدري است كه سازمان‌هاي بين‌المللي ، مجبور شدند مجددا مفهوم توسعه را بررسي نموده و تاثير منفي توزيع ناعادلانه ي ثروت مبتني بر يك نظم جهاني سركوبگرانه و ضرورت گسترش منابع انساني در كشورهاي جنوب را لحاظ نمايند.

در اسپانيا، انقلاب اسلامي، با شوق و ذوق از سوي بسياري از اسپانيايي‌ها كه با سياست‌هاي امپرياليستي آمريكايي در جهان اسلام ،آمريكاي لاتين و اروپا مخالفت مي‌كردند مورد استقبال قرار گرفت. تفكر امام خميني، به بسياري از اسپانيايي‌ها در كشف اسلام كه تازه تبديل به يك دين قانوني پس از پنج قرن سلطه كامل كاتوليسم شده بود كمك كرد. در دهه ي ‪ ۸۰‬و ‪ ۹۰‬ميلادي، برخي از گروه‌هاي مسلمان اسپانيايي آغاز به مطالعه تفكر امام خميني كردند و برخي نشريات دوره‌اي ايجاد شدند. مطالعات مربوط به ايران، در بسياري از نقاط كشور، مورد استقبال واقع شد.

بخش اعظم نشريات اينترنتي اسلامي در اسپانيا، سخنراني‌ها و آثاري از امام خميني و انقلاب اسلامي ايران را منتشر كرده اند.

انقلاب ايران، براي آشنا كردن مردم با مكتب فكري شيعه نقش مهمي ايفا كرده است. به شكل سنتي، اسپانيايي‌ها و مهاجران مراكشي - كه بيش از ‪ ۸۰‬درصد مسلمانان اسپانيا را در برمي گيرند - فقط مكتب مالكي را مطالعه كرده بودند، كه در مراكش مكتب رسمي است.

مكتب شيعه، اكنون شناخته شده‌ترين مكتب در كشور است و كتاب‌هاي فراواني در مورد اين موضوع، در سه دهه گذشته منتشر شده اند. تعداد شيعيان در اسپانيا، هنوز پايين است، ولي آن‌ها نقش مهم در حيات اسلام اسپانيايي ايفا مي‌كنند. چند سال پيش، نخستين مسجد شيعه در مادريد، درهاي خود را گشود و هم چنين مراكز شيعه ديگري در بارسلون، گرانادا و سويا وجود دارد. بخش اعظم آنها كتاب‌هايي در مورد تفكر امام خميني توزيع كرده اند، كه در ايران يا آرژانتين چاپ شده اند.

سقوط شاه ايران، مورد استقبال مردم اسپانيا قرار گرفت. شاه، دوست صميمي فرانسيسكو فرانكوي ديكتاتور، كه بيش از سه دهه در اسپانيا حكومت كرده بوده است. بسياري از اسپانيايي‌ها دريافتند كه شاه، در حال همكاري با نيروهاي امپرياليستي و صهيونيستي، به منظور كمك به آن‌ها براي دست يافتن به اهدافشان در خاورميانه بود. قربانيان اين سياست ها، عمدتا فلسطيني بودند، كه آرمانشان در اسپانيا محبوب است.

انقلاب اسلامي هم چنين مورد علاقه ي برخي روزنامه نگاران اسپانيايي نيز بوده است كه براي تحليل آن تلاش كرده اند. يكي از آنان رافائل گومس پارا است كه كتابي در مورد جمهوري اسلامي ايران و امام خميني نوشت كه در آن خاطر نشان مي‌كرد كه انقلاب ايران، به مفهوم يك راه سوم، متفاوت با سرمايه داري غربي و كمونيسم شوروي بود. وي تاكيد كرد كه امام خميني زندگي ساده اي داشت و يكي از معدود رهبران جهاني بود كه هنگامي كه وفات يافت، در اوج فقر به سر مي‌برد. پارا، در ضمن بر وضعيت زنان در ايران پس از انقلاب و نقش كليدي آنان در حيات اجتماعي و سياسي تاكيد كرد.

تفكر امام خميني، تا حد زيادي بر مسلمانان آمريكاي لاتين تاثير گذارده است
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن