تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816303599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير سابق ايران در پاكستان در گفتگو با آفتاب تشريح كرد: آخرين تحولات پاكستان پس از سقوط مشرف


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: سفير سابق ايران در پاكستان در گفتگو با آفتاب تشريح كرد: آخرين تحولات پاكستان پس از سقوط مشرف
از نظر راهكار قانوني رئيس جمهور جديد توسط مجالس ايالتي (سرحد شمالغربي، پنجاب، سند و بلوچستان) به همراه مجلس ملي و مجلس سنا انتخاب مي شود ولي به نظر مي‌رسد كه توافق مابين جريان‌هاي مختلف براي انتخاب رئيس جمهور موضوع ساده‌اي نخواهدبود.
آفتاب- سرويس بين‌الملل: سفير سابق ايران در پاكستان درباره اطلاع داشتن مطبوعات آمريكايي قبل از اعلام استعفاي پرويز مشرف گفت: «اطلاع داشتن مقامات آمريكايي در شب قبل از استعفاي آقاي پرويز مشرف امري طبيعي است».

مير محمود موسوي سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در هند و پاكستان طي گفتگو با خبرنگار بين الملل آفتاب با بيان مطلب فوق گفت: «بايد اين نكته را در نظر داشته باشيم كه آمريكا در داخل پاكستان حضور فعال و پررنگي دارد. به هر حال در طول سال‌هاي اخير و به‌خصوص پس از حادثه 11 سپتامبر تاكنون آقاي پرويز مشرف از بهترين دوستان و متحدان آمريكا در مبارزه با تروريست محسوب مي‌شود».

موسوي درباره ديدگاه مقامات آمريكايي درباره كناره‌گيري مشرف از قدرت افزود: «در طول يكسال اخير يكي از دغدغه‌هاي اصلي واشنگتن اين بود كه اگر چنين متعهدي از قدرت كنار گذاشته شود جريانات سياسي كه مدعي حاكميت در پاكستان هستند به همان ميزان با آمريكا همراه خواهند بود يا خير»؟

وي در ادامه با بيان اينكه اين سؤال، در واقع سوال بسيار مهمي محسوب مي‌شود، گفت: «به همين دليل آمريكا نهايت احتياط را به عمل مي‌آورد تا تغيير حاكميت منجر به تغيير سياست‌ها در منطقه نشود و به صورت لحظه لحظه حضور خود را در صحنه تحولات پاكستان حفظ مي‌كند».

موسوي با اشاره به اين نكته كه «اين شرايط باعث شده است در اكثر اوقات مقامات آمريكايي در حال ديدار از پاكستان باشند و يا اينكه سفير آمريكا به دنبال ديدار با مقامات پاكستاني است»، گفت: «به هر حال اين تماس‌هاي نزديك مي‌تواند براي آمريكايي‌ها اين فرصت را فراهم كند تا از آخرين تحولات موجود باخبر باشند».

سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در پاكستان درباره احتمال توصيه مستقيم كاخ سفيد به پرويز مشرف درباره كناره‌گيري از پست رياست‌جمهوري پاكستان گفت: «به طور حتم انتخاب‌هاي مختلفي براي آمريكايي‌ها مطرح شده بود ولي اثبات اينكه آنها به مشرف توصيه كرده باشند كه از قدرت كناره‌گيري كند شبيه

” در واقع وارد شدن پرويز مشرف به مرحله استيضاح همراه با طرح شكايت و اقدمات قضايي عليه وي بود و تصويب چنين طرح‌هايي به مراتب از شكايت در قوه قضاييه قوي‌تر است.... “

غيب‌گويي است».

وي با اشاره به مجموع روند تحولات ماه‌هاي گذشته پاكستان، كه طي آن، اين كشور به سمتي حركت كرد كه مشرف لباس نظامي را كنار گذاشت و اختيارات وي محدودتر شد، خاطرنشان كرد: «در واقع به همان ميزان كه فشارها بيشتر مي‌شد پرويز مشرف بيشتر از صحنه قدرت خارج‌‌تر شد».

از نگاه اين كارشناس مسائل پاكستان، اين روند قابل پيش‌بيني بود و بنابراين استعفاي مشرف را بايد امري طبيعي قلمداد كنيم.

ميرمحمود موسوي در مورد حمايت‌هاي گذشته مقامات آمريكايي از مشرف با يادآوري اين نكته كه «به طور حتم در طول اين مدت آمريكا از پرويز مشرف حمايت مي‌كرده است»، گفت: «اگر آمريكا مي‌توانست وي را در قدرت نگه دارد اين كار را انجام مي‌داد تا حداقل هم پيمان آمريكا در قدرت باقي بماند ولي شرايط فعلي پاكستان به نحوي است كه براي آمريكا انتخاب ديگري وجود ندارد».

اين تحليلگر مسائل شبه قاره هند در مورد ادعاي برخي از تحليل‌گران پاكستاني كه گروه مخالف از راي لازم براي اسيتضاح پرويز مشرف برخوردار نبود، با تأييد اين موضوع گفت: «طبق اخباري كه در مطبوعات پاكستان مطرح مي‌شود برخي مدعي هستند كه چنين آرايي براي استيضاح مشرف وجود نداشت و گروهي نظر مخالفي ارائه مي‌كنند».

موسوي افزود: «در اين شرايط جواب قطعي مستلزم نظرخواهي از نمايندگان مجلس است ولي نكته اصلي اين است كه روند استيضاح

” نام كشور تركيه نيز در اين ميان مطرح است و به نظر مي‌رسد كه در پاكستان ماندن آقاي مشرف براي وي خطرات زيادي را به همراه داشته باشد.... “

به طور كامل به ضرر آقاي مشرف بود. در واقع وارد شدن پرويز مشرف به مرحله استيضاح همراه با طرح شكايت و اقدمات قضايي عليه وي بود و تصويب چنين طرح‌هايي به مراتب از شكايت در قوه قضاييه قوي‌تر است».

وي درباره احتمال تبعيد خود خواسته پرويز مشرف نيز گفت: «آقاي مشرف تاكنون پاكستان را ترك نكرده است ولي با توجه به جو سنگيني كه عليه وي وجود دارد و شكايت‌هاي قضايي كه صورت مي‌گيرد وضعيت آقاي مشرف بسيار سخت خواهد شد».

اين كارشناس مسائل بين‌المللي در مورد امكان سفر آقاي پرويز مشرف به عربستان سعودي گفت: «از چند روز گذشته برخي از مقامات عربستان به عنوان ميانجي‌گر در پاكستان حضور دارند و در رسانه‌هاي پاكستان اعلام شده است كه يك هواپيما از طرف عربستان سعودي در اسلام‌آباد حضور دارد تا آقاي مشرف را به عربستان انتقال دهد و با توجه به اينكه در گذشته عربستان ميزبان نواز شريف بوده است اين احتمال وجود دارد كه عربستان سعودي به صورت موقت ميزبان آقاي پرويز مشرف نيز باشد».

وي درعين حال خاطر نشان كرد: «البته نام كشور تركيه نيز در اين ميان مطرح است و به نظر مي‌رسد كه در پاكستان ماندن آقاي مشرف براي وي خطرات زيادي را به همراه داشته باشد».

ميرمحمود موسوي درباره سرانجام

” از طرف حزب آقاي نواز شريف و حزب مردم و نيز جناح‌هاي مختلف چهره‌هاي مختلفي مطرح شده‌اند ولي براي اينكه در اين مورد قضاوتي داشته باشيم مقداري زود است زيرا توافق بر روي يك شخص، كار ساده‌اي نخواهد بود.... “

وضعيت سمت رياست جمهوري پاكستان پس از كناره‌گيري پرويز مشرف خاطرنشان كرد: «براساس قانون اساسي پاكستان اكنون رئيس مجلس سنا به عنوان رئيس مجلس موقت مشغول فعاليت است».

وي گفت: «در سال 1367 پس از كشته شدن آقاي ضياءالحق نيز چنين اتفاقي روي داد و آقاي غلام اسحاق خان، رئيس وقت مجلس سنا به عنوان رئيس جمهور موقت مشغول به كار شد تا اينكه انتخابات در زمان مقرر برگزار شد و خانم بي‌نظير بوتو توانست براي اولين بار به قدرت برسد».

ميرمحمود موسوي درباره امكان توافق احزاب حاكم در پاكستان بر روي گزينه واحدي براي تصدي سمت رياست جمهوري پاكستان گفت: «از نظر راهكار قانوني رئيس جمهور جديد توسط مجالس ايالتي (سرحد شمالغربي، پنجاب، سند و بلوچستان) به همراه مجلس ملي و مجلس سنا انتخاب مي شود ولي به نظر مي‌رسد كه توافق مابين جريان‌هاي مختلف براي انتخاب رئيس جمهور موضوع ساده‌اي نخواهد بود».

موسوي گفت: «از طرف حزب آقاي نواز شريف و حزب مردم و نيز جناح‌هاي مختلف چهره‌هاي مختلفي مطرح شده‌اند ولي براي اينكه در اين مورد قضاوتي داشته باشيم مقداري زود است زيرا توافق بر روي يك شخص، كار ساده‌اي نخواهد بود».

وي در مورد اختيارات قانوني رئيس جمهور آينده پاكستان خاطرنشان كرد: «براساس اصلاحيه هشتم قانون اساسي كه در زمان ضياءالحق انجام گرفت اختيارات رياست جمهوري افزايش پيدا كرد و مشابه همين قضيه در زمان آقاي مشرف روي داد».

به گفته موسوي اكنون حزب مردم معتقد است كه بخش زيادي از اختيارات در رياست جمهوري جمع شده است و لذا در ماه‌هاي گذشته به دنبال كاهش اين قدرت بود.

اين كارشناس برجسته مسائل پاكستان در پايان اين پرسش را مطرح كرد كه اگر رئيس جمهور از حزب مردم انتخاب شود آيا باز هم حزب مردم به دنبال كاهش قدرت رئيس جمهور خواهد بود و يا احزاب مسلم‌ليگ و مردم حاضر خواهند شد سمت رياست جمهوري كه قدرت انحلال مجلس و دولت را دارا است در اختيار گروه سومي قرار گيرد؟»
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن