تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816419530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نيرو : خاموشي‌ها از شهريور ماه ‪ ۸۷‬بتدريج كاهش مي‌يابد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وزير نيرو : خاموشي‌ها از شهريور ماه ‪ ۸۷‬بتدريج كاهش مي‌يابد
فرهنگي. نيرو. فتاح
وزير نيرو از كاهش روند خاموشي‌ها در كشور از ابتداي شهريور ماه امسال خبر داد و ابراز اميدواري كرد: برنامه خاموشي از دهم مهرماه امسال كاملا حذف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، سيدپرويز فتاح روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به كاهش دماي هوا در شهريور ماه و نيز كاهش مصرف برق در ماه مبارك رمضان، گفت: مجموعه اين عوامل و نيز قابليت توليد و واردات برق سبب مي‌شود تا از ابتداي شهريور ماه، روند خاموشي‌ها در كشور كاهش يابد.

وي با بيان آنكه تا پايان شهريورماه امسال نيز خاموشي‌ها در كشور به حداقل خواهد رسيد، افزود: وزارت نيرو اميدوار است از دهم مهرماه سال جاري خاموشي‌ها را به طور كامل برطرف كند.

فتاح با اين وجود اظهار داشت: كاهش خاموشي‌ها در كشور به اين معني نيست كه كمبودي از نظر توليد برق در كشور وجود ندارد .چرا كه خشكسالي سبب خارج شدن بخشي از ظرفيت نيروگاه‌هاي برق آبي از مدار توليد شده و پيش بيني مي‌شود در ماه‌هاي مهر و آبان سال جاري از مجموع هفت هزار و ‪۴۰۰‬ مگاوات ظرفيت نصب شده نيروگاه‌هاي برق آبي كشور، فقط ‪ ۲۰۰‬تا ‪ ۳۰۰‬مگاوات برق از طريق سد دز توليد شود.

به گفته وزير نيرو ، در سال گذشته پنج هزار و ‪ ۷۵۰‬مگاوات برق از نيروگاه‌هاي برق آبي توليد مي‌شد و بهره برداري از اين نيروگاه‌ها در سال جاري به ميزان سه هزار و ‪ ۷۰۰‬مگاوات در ارديبهشت ماه آغاز و هم اكنون به يكهزار و ‪ ۴۰۰‬مگاوات كاهش يافته است.

وي تصريح كرد: امكان توليد برق از طريق كارون سه از ‪ ۲‬هفته پيش كاملا از دست رفته و از ظرفيت ‪ ۴۰۰‬مگاواتي سد كرخه به عنوان بزرگترين منبع آبي كشور نيز هم اكنون فقط ‪ ۸۸‬مگاوات برق توليد مي‌شود. ضمن آنكه توليد برق از ظرفيت ‪ ۲‬هزار مگاواتي سد شهيد عباسپور هم اكنون به ‪ ۵۱۰‬مگاوات كاهش يافته است.

وزير نيرو با بيان آنكه نيروگاه‌هاي برق آبي ‪ ۲۰‬درصد انرژي الكتريكي مصرفي كشور را تامين مي‌كنند، گفت: با توجه به وضعيت خشكسالي، هرچه جلوتر برويم، ميزان توليد برق از اين نيروگاه‌ها كاهش و فشار بيشتري روي نيروگاه‌هاي حرارتي وارد مي‌شود و شايد در ماه‌هاي آينده به نقطه اي برسيم كه تمام صنعت برق كشور روي پاشنه نيروگاه‌هاي حرارتي بچرخد.

فتاح توان توليد برق كشور را در زمان حاضر ‪ ۳۴‬هزار مگاوات و ميزان مصرف را نيز در ‪ ۲‬شب گذشته تقريبا همين ميزان اعلام كرد و افزود: بالاترين مصرف شب گذشته با ‪ ۳۴‬هزار و ‪ ۲۳۰‬مگاوات در ساعت ‪ ۲۰/۵۳‬اتفاق افتاد كه خاموشي در اين ساعت وجود نداشت و در صورت تداوم اين وضعيت، روزهاي آينده نيز خاموشي نخواهيم داشت.

وي سپس رشد مصرف انرژي الكتريكي كشور را در پنج ماه نخست امسال ‪۷/۸۳‬ درصد و ميزان مصرف را تاكنون ‪ ۹۵‬ميليارد كيلووات ساعت اعلام و تصريح كرد:
بالاترين ميزان مصرف در سال جاري به روز ششم مرداد به ميزان ‪ ۳۷‬هزار و ‪ ۵۴۸‬مگاوات اختصاص داشت . در حالي كه بيشترين ميزان مصرف در سال گذشته با ‪ ۳۴‬هزار و ‪ ۸۹۴‬مگاوات در روز ‪ ۱۶‬مردادماه اتفاق افتاد.

به گفته وزيرنيرو ، سهم خاموشي‌ها در كشور نيز از خردادماه تاكنون ‪۱/۵‬ ميليارد كيلووات ساعت بوده و ميزان خاموشي‌ها از يكهزار تا ‪ ۱۲۰۰‬مگاوات و حتي ‪ ۲۵۰۰‬مگاوات در هفته‌هاي گذشته به كمتر از ‪ ۶۰۰‬مگاوات در زمان حاضر كاهش يافته است.

وي با بيان آنكه در ‪ ۲‬سال رشد مصرف انرژي كمتر از امسال بوده و در سال گذشته به شش درصد رسيده است، گفت: با وجود اقداماتي نظير تغيير ساعت در سال جاري ، مصرف انرژي الكتريكي به دليل افزايش دما از رشد بيشتري برخوردار بود و چنانچه اقدامي صورت نمي‌گرفت، مصرف تا ‪ ۱۰‬درصد نيز افزايش مي‌يافت.

فتاح همچنين اقداماتي نظير كاهش روشنايي معابر، همكاري و صرفه جويي دستگاه‌هاي اجرايي و مردم را در كنترل رشد مصرف برق موثر خواند و اظهار داشت: امسال همچنين يك تريليون ريال اعتبار براي توزيع حدود ‪ ۳۰‬ميليون تا ‪ ۴۰‬ميليون رشته لامپ كم مصرف يارانه دار اختصاص يافته است كه در صورت تداوم اين اقدام ملي در سه سال آينده، وضعيت مصرف انرژي الكتريكي بهبود خواهد يافت.

به گفته فتاح، تاكنون بيش از ‪ ۱۵‬ميليون رشته لامپ كم مصرف در سطح كشور توزيع شده و ‪ ۹‬ميليون رشته لامپ نيز در شهريورماه امسال توزيع خواهد شد.

ضمن آنكه اين لامپها از قابليت ‪ ۱۵‬هزار بار قطع و وصل و هشت هزار ساعت كاركرد برخوردار بوده و پنج شركت مشاور نيز بر توليد كيفي آن نظارت مي كنند.

وي تصريح كرد: اين لامپ‌ها با ‪ ۳۵‬درصد قيمت تمام شده عرضه مي‌شوند و در صورت درخواست مصرف‌كنندگان ، پرداخت قسطي خريد اين لامپ‌ها از طريق قبوض برق نيز امكانپذير است.

وزير نيرو سپس از برنامه ريزي اين وزارتخانه با همكاري وزارت نفت براي تامين سوخت نيروگاه‌ها جهت تامين برق مورد نياز كشور در زمستان خبر داد و گفت: در سه سال گذشته كمبود برق ناشي از سوخت نيروگاه‌ها وجود نداشته و اميد است اين روال در سال جاري نيز ادامه داشته باشد.

فتاح با بيان آنكه هم اكنون ‪ ۷۱‬درصد مخازن مازوت و ‪ ۶۵‬درصد مخازن گازوييل نيروگاه‌ها پر بوده و حداكثر تا آبان ماه امسال اين مخازن كاملا پر خواهد شد، افزود: ظرفيت مخازن سوخت نيروگاه‌هاي كشور تا پايان شهريورماه امسال ‪ ۴۰۰‬هزار متر مكعب نسبت به سال گذشته افزايش خواهد يافت و در نيمه دوم سال جاري نيز به همين ميزان، بر ظرفيت مخازن سوخت افزوده مي شود.

به گفته فتاح، شركت ملي گاز ايران نيز توافق كرده است در سه ماهه پاياني سال جاري به طور متوسط روزانه ‪ ۳۰‬ميليون متر مكعب گاز در اختيار نيروگاه‌ها قرار دهد كه اين ميزان روزانه ‪ ۱۰‬ميليون متر مكعب بيش از گاز تحويلي به نيروگاه‌ها در زمستان سال گذشته است.

وي در ادامه ميزان واردات برق به كشور را در طول يك ماه گذشته روزانه ‪ ۵۰۰‬تا ‪ ۶۰۰‬مگاوات اعلام و تصريح كرد: ارمنستان با روزانه بين ‪ ۲۰۰‬تا ‪۲۵۰‬ مگاوات، بيشترين ميزان برق وارداتي كشور را تامين مي‌كند .ضمن آنكه با اين كشور براي احداث يك سد بر روي رودخانه مرزي ارس با ‪ ۲‬نيروگاه به توافق كلي رسيده و به دنبال سرمايه‌گذاري مشترك در اين خصوص هستيم.

وزير نيرو همچنين از توافق ايران با تركيه براي سرمايه‌گذاري اين كشور جهت احداث شش هزار مگاوات نيروگاه برق آبي و حرارتي در ايران خبر داد و گفت: قرار است تركيه در فاز نخست اجراي اين طرح، ‪ ۵۰۰‬ميليون دلار در ايران سرمايه‌گذاري كند . ضمن آنكه وزير انرژي تركيه نيز جهت پيگيري اين موضوع تا ‪ ۲‬هفته آينده به ايران سفر مي‌كند.

وي افزود: طرح ديگري براي احداث يك خط دريايي به ظرفيت يكهزار مگاوات در خليج فارس با همكاري امارات متحده عربي در حال پيگيري است كه در صورت اجراي آن، ارتباط الكتريكي ايران با ساير كشورهاي حاشيه خليج فارس برقرار خواهد شد.

فتاح سپس ميزان هدرروي انرژي در شبكه انتقال و توزيع برق كشور را در زمان حاضر ‪ ۱۸‬درصد اعلام و تصريح كرد: با همت متخصصان ميزان هدرروي اين شبكه در سال گذشته ‪ ۱/۷‬درصد كاهش يافت و براي كاهش اين ميزان بين ‪ ۱/۷‬تا ‪ ۲‬درصد در سال جاري نيز برنامه ريزي شده است.

وي حدود چهار درصد از هدر روي شبكه انتقال و توزيع برق كشور را متوجه ‪ ۹۰۰‬هزار انشعاب غير مجاز دانست.

فتاح همچنين از پايان يافتن مراحل اداري واگذاري ‪ ۱۰‬نيروگاه شامل هفت نيروگاه حرارتي، ‪ ۲‬نيروگاه بادي و يك نيروگاه برق آبي به بخش خصوصي خبر داد و افزود: اين نيروگاه‌ها هم از طريق بورس و هم به روش مزايده قابل واگذاري است كه اميدواريم چگونگي واگذاري آن در هفته دولت از سوي سازمان خصوصي‌سازي ، اعلام شود.

وزير نيرو در ادامه با اشاره به وضعيت بخش آب كشور، گفت: سال آبي - ‪۸۷‬ ‪ ۸۶‬هم به لحاظ سرماي سخت زمستان و هم به دليل خشكسالي و گرماي شديد تابستان امسال، سال سختي براي وزارت نيرو بود.

به گفته وي، با وجود شدت كم سابقه سرما و گرما در سال آبي جاري و كاهش شديد منابع آبي، برنامه ريزي تاكنون به گونه‌اي بوده كه از جيره بندي آب در شهرهاي بزرگ و مراكز عمده
جلوگيري شده است ، اما به دليل تبخير، مصرف و عدم بارش، با افت روزافزون مخازن و كاهش منابع آب مواجه هستيم و اين امر مديريت آب را در چهار ماه آينده دشوارتر خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا ، فتاح تصريح كرد: با وجود اين مشكلات، وزارت نيرو همچنان بر اين ادعاي سخت پافشاري مي‌كند كه در صورت تداوم همراهي و همكاري مردم، مصرف آب را طي چند ماه آينده بدون جيره بندي در اكثر شهرها شاهد خواهيم بود.

وي همچنين با اشاره به پيش بيني‌هاي سازمان هواشناسي كشور و چند مرجع بين‌المللي هواشناسي، گفت: براساس اين پيش بيني ها، در سه ماهه سوم امسال وضعيت طبيعي (نرمالي ) را از نظر ميزان بارش‌ها در كشور خواهيم داشت.

فتاح با بيان آنكه ‪ ۲۵‬درصد بارش‌هاي كشور در فصل پاييز اتفاق مي‌افتد، ابراز اميدواري كرد: پيش بيني‌ها درخصوص بازگشت بارش‌ها به وضعيت طبيعي تحقق يابد.

به گفته وي، هم اكنون مخازن آب رو به كاهش است و در ابتداي مهرماه ‪۸۷‬ در حداقل قرار خواهد گرفت و لازم است كه از اين منابع به درستي استفاده شود.

وزيرنيرو همكاري مردم و رسانه‌ها را براي كنترل مصرف آب در كشور قابل تقدير خواند و گفت: امسال در سطح كشور، مصرف آب شرب به طور متوسط هفت درصد كاهش يافته و استان‌هاي تهران وخوزستان تاكنون با هشت درصد كاهش مصرف پيشتاز بوده اند.

فتاح سپس تاكيد كرد ، با اين وجود، هم اكنون در ‪ ۱۴۰‬شهر از مجموع حدود يكهزار شهر كشور با مساله كمبود آب مواجه هستيم و آبرساني در هفت هزار روستاي كشور نيز از طريق تانكر انجام مي‌شود كه اين امر، بار اجرايي سنگيني را به وزارت نيرو تحميل كرده است.

وزير نيرو در پايان با اشاره به اختصاص چهار تريليون ريال اعتبار مقابله با خشكسالي به بخش آب، تصريح كرد، از اين ميزان ‪ ۲‬تريليون ريال براي اجراي طرح‌هاي آبرساني اضطراري اختصاص يافته است.
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن