تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806836345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق: نبايد در مطالبه‌گري به گمراهي رويم نتوانسته‌ايم عدالت را درست معنا كنيم جنبش دانشجويي در راستاي ايجاد عدالت حركت كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق: نبايد در مطالبه‌گري به گمراهي رويم نتوانسته‌ايم عدالت را درست معنا كنيم جنبش دانشجويي در راستاي ايجاد عدالت حركت كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

ثنايي‌فر گفت: در بحث تعريف عدالت و عدالت‌خواهي نتوانسته‌ايم تاكنون عدالت را براي خود درست معنا كنيم.

محمد ثنايي‌فر، مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به پيام مقام معظم رهبري به پانزدهمين نشست جنبش عدالت‌خواه دانشجويي اظهار داشت: يكي از مشكلاتي كه ما در جامعه‌ي حال حاضر خود داريم؛ اين است كه متاسفانه هنوز نتوانسته‌ايم عدالت را براي خود درست معنا كرده و در اين مورد تنها به يكي از جمله‌هاي حضرت علي (ع) اكتفا كرده‌ايم كه مي‌گويند حق چيزي است كه به صاحب حقش دهيد "اعطا كل ذي حق حق" اين يعني عدالت و در پي آن اين كه حق هر كسي چيست؟ و صاحب حق چه كسي است؟ را تعريف نكرده‌ايم.

وي افزود: اين كه تشخيص دهيم كه حق به چه شكل و با چه شرايطي به صاحب حق برسد را نمي‌دانيم و اشتباه ديگر هم اين است كه برابري را مساوي با عدالت مي‌دانيم. جنبش دانشجويي بايد به جد پيگيري نمايد تا در جامعه تعريف روشني از آنچه كه عدالت و مطالبه‌ي آن ناميده مي‌شود، داشته باشيم.

ثنايي‌فر در ادامه گفت: شايد هنوز جنبش دانشجويي و شايد برخي از مسوولين نتوانند دقيقا تعريف كنند عدالت اقتصادي يعني چه؟ يعني آيا توزيع تمام امكانات جامعه به طور برابر؟ به همين دليل شايد نتوان در مورد آن اقدامي جدي انجام داد كه در اين صورت چه مسوولين و چه دانشجويان اگر هم بگويند عدالت اقتصادي را مطالبه مي‌كنند ممكن است تنها فشاري موقت بر مسوولين وارد آيد اما تا زماني كه اين مشكل حل نشود سوال كردن ما هم به نتيجه‌اي نخواهد رسيد.

وي بخشي از طرح بحث جنبش نرم‌افزاري و توليد علم را ناظر به اين مساله دانست كه جنبش دانشجويي بايد در پي ارائه‌ي راهكار در برابر مشكلات اين چنيني باشد.

ثنايي‌فر عدالت را جزء شعارهاي انقلاب دانست و اظهار كرد: جنبش دانشجويي بايد دقيقا در راستاي ايجاد عدالت حركت كند ولي ما از اين بخش غافل شده و به بخش انتهايي كه همان مطالبه‌گري است، چنگ زده‌ايم.

وي خواسته‌هاي مقام معظم رهبري را در چند سال اخير به مانند تكه‌هاي مربوط به يك مجموعه‌ي يكپارچه دانست و افزود: جنبش دانشجويي بايد مطالبه‌گري را به همراه تلاش براي ارائه‌ي راهكار براي رفع بي‌عدالتي در يك مجموعه ببيند، زيرا اين خواسته‌ي رهبري از تشكل‌هاي دانشجويي در بحث عدالت‌خواهي است و نه فقط مطالبه‌گري آن.

اين فعال دانشجويي در ادامه گفت: در بحث مطالبه‌گري ما بايد مراقب باشيم تا به گمراهي نرويم كه لازمه‌ي آن دارا بودن تحليل سياسي است كه اگر دقت كنيم اين هم از جمله خواسته‌هاي پيشين رهبري از فعالان دانشجويي بوده است كه يك بخشش اين است كه دانشجو به خطا نرود و بداند كه با كاري كه دارد انجام مي‌دهد پازل دشمن را كامل نمي‌كند.

ثنايي‌فر اظهار كرد: اين‌ها يك مجموعه‌اي است كه رهبري همه‌ي آن‌ها را با هم در نظر مي‌گيرند ولي ما گاهي بخشي‌نگري مي‌كنيم و صرفا از عدالت‌خواهي تنها مطالبه‌گري‌اش را مي‌فهميم در حالي كه رهبري در تبيين عدالت‌طلبي معاني ديگر و راهكارهاي ديگر را ذكر كرده‌اند كه ما از آن‌ها متاسفانه غافل شده‌ايم.

ثنايي‌فر افزود: توجهي كه مقام معظم رهبري بدان امر فرموده‌اند با مصلحت سنجي به معناي متعارف آن فرق مي‌كند، زيرا مصلحت سنجي يك معناي حقيقي دارد و يك معناي برابر دانسته شده با محافظه‌كاري، كه اين معناي مرسوم آن است و منظور رهبري بهانه ندادن به دست فرصت طلبان داخلي و خارجي براي اقدام عليه نظام جمهوري اسلامي ايران است.

وي گفت: اگر آنچه كه دشمن مي‌خواهد توسط يك جنبش دانشجويي تحقق پذيرد؛ اين ناشي از بي‌تحليلي آن تشكل است، زيرا رهبري بسيار تاكيد كرده‌اند كه دانشجو بايد تحليل سياسي داشته باشد، در غير اين صورت براي مثال دشمنان چه مزدوران داخلي و چه دشمنان خارجي منتظر مي‌نشينند كه تحت عنوان حركت عدالت‌خواهانه كه چند دانشجو از نهادهاي مختلف ممكن است داشته باشند چه مسائلي به وجود مي‌آيد، تا براين اساس تمامي نقاط قوتي را كه يك مجموعه، يك نهاد و يا يك نظام دارد را ناديده گرفته و به واسطه‌ي چند ضعفي كه وجود دارد كليت آن را زير سوال ببرند.

ثنايي‌فر اظهار داشت: شايد برخي مواقع از سوي بعضي نشريات اطلاعاتي منتشر شود كه ممكن است بخشي از آن جعلي باشد و برخلاف گاهي كه عمدا آن‌ها را منتشر مي‌سازند؛ اين كار سهوا صورت گرفته باشد. دانشجو بايد در برخورد با آن هوشيار عمل كند نه آن گونه شود كه رهبري در شيراز فرمودند كه دانشجويان گاهي دست روي مطلبي مي‌گذارند و عدالت خواهي مي‌كنند در حالي كه مبنايش، مبنايي غلط است و اطلاعاتش نيز غلط است، اين مصداق همان كار غيرمنصفانه است كه بر اثر عدم اطلاعات و صرفا بر مبناي شايعات شروع شده است.

وي گفت: برخي مواقع سوال‌هاي ما سوال نيست؛ بلكه يك اتهام است زيرا بر پايه‌ي اطلاعاتي نادرست از مسوولي مثلا مي‌پرسيم چرا اين كار انجام شده است. اگر مي‌خواهيم سوالي بپرسيم بايد اولش يك "آيا" باشد و به طرف جواب مثبت يا منفي ميل نداشته باشد كه اين هم بخش ديگر از يك حركت غيرمنصفانه است.

ثنايي‌فر در ادامه افزود: مقام معظم رهبري در شيراز به حركت‌هاي دانشجويي كه بعضا از سر بي‌اطلاعي يا كم‌اطلاعي رخ مي‌دهند پرداختند و گفتند شما سراغ مصاديق نرويد كه از اين اتفاقات بيافتد و مصداق بارز كاري غيرمنصفانه بشود؛ سراغ مفهوم عدالتي برويد كه احيانا قانوندان‌هاي قانون شكن نتوانند استفاده كنند از يك دانشجو.

وي اظهار كرد: ما دو نوع عدالت‌خواهي را مي‌توانيم برداشت كنيم يك عدالت‌خواهي كه مفروض بنيادي‌اش اين است كه بي‌عدالتي ناشي از افراد موجود در سيستم است يعني فلان آقا در فلان مساله است و به واسطه‌ي اين كه فرد سالمي نيست بي‌عدالتي و فساد اقتصادي و امثال آن را هم در يك سازمان و يك مجموعه ايجاد كرده است و يك بخشي از بي‌عدالتي ناظر به اين است ولي يكسري بي‌عدالتي‌هاي موجود در جامعه‌ي ما ناظر بر ساختار و وضعيت موجود در كشور است. ما متاسفانه نتوانسته‌ايم ساختارهايمان را خيلي تغيير دهيم و بروكراسي برخي سازمان‌ها گاهي باعث بي‌عدالتي مي‌شود و ما غافل مي‌شويم از بي‌عدالتي كه به واسطه‌ي بروكراسي در كشور به وجود مي‌آيد كه در اين صورت بي‌عدالتي كه مي‌تواند از غير افراد هم باشد را نمي‌بينيم، پس دائما به صورت مطالبه‌گر در بحث عدالت‌خواهي ظاهر شده و ساختارهاي ناقص و ناكارآمد اداري خود را به فراموشي بسپاريم. همان طور كه رهبري اظهار داشته‌اند امتداد حركت عدالت‌خواهي اين است كه خود جنبش دانشجويي بلند شود و آستين‌ها را بالا بزند و شروع كند به تحقيق كردن، بررسي كردن و راهكار ارائه دادن و آن ادامه‌ي اصلي و جدي عدالت‌خواهي است؛ آن است كه مي‌تواند متضمن اين باشد كه حركت رو به جلو داشته باشد اما اين كه صرفا فقط مطالبه نماييم باعث ترويج يك روح تنبلي مي‌شود در بلند مدت و نه در كوتاه مدت.

ثنايي‌فر در ادامه گفت: دانشجو از آنجا كه قشر نخبه‌ي جامعه است و در جوامع دانشگاهي درس مي‌خواند و مي‌تواند كار كارشناسي انجام دهد بايد برود سراغ ساختار كه اگر نرويم عملا همان مي‌شود كه بر آن مي‌توانيم نام ترويج روح تنبلي بگذاريم.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن