تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820511068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موزه، آرشيو و وعده‌هاي ديگر ... حكايت ‌عروسك‌هاي تئاتري كه خانه ندارند؟!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: موزه، آرشيو و وعده‌هاي ديگر ... حكايت ‌عروسك‌هاي تئاتري كه خانه ندارند؟!


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

سالهاست هنرمندان تئاتر عروسكي از نبود مكاني براي نگهداري عروسك‌هاي نمايشي گلايه‌مند هستند. هرچند كه هنرمندان اين رشته درگير مشكلات ديگري هم‌چون نبود سالن ويژه اجراي عروسكي، عدم استمرار اجراي آثار، پايين بودن تعرفه‌ي دستمزدها در مقايسه با تئاتر صحنه هستند اما نبود مكاني براي نگهداري عروسك‌ها موجب شده بسياري از عروسك‌هاي نمايشي با وجود تمام زحماتي كه براي ساخت آنها كشيده مي‌شود، بعد از مدتي از بين بروند، حال آنكه اين عروسك‌ها جزء ميراث ملي و معنوي و بخشي از تاريخ تئاتر هر كشور محسوب مي‌شوند.

ايرج راد، مديرعامل خانه‌ي تئاتر به خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مي‌گويد: مساله‌ي ما تنها عروسك‌هاي نمايشي نيستند، بلكه كليت تئاتر ما دچار اين مشكل است. اما با آنچه به‌عنوان موزه‌ي تئاتر عنوان كرده‌ايم كه هنوز هم راه‌اندازي نشده است، مي‌تواند اين مشكلات را حل كرد. چرا كه عروسك‌هاي نمايشي هم بخشي از اين موزه را به خود اختصاص مي‌دهند و جداي از اين موزه و تاريخ تئاتر نيستند.

به اعتقاد او براي نگهداري عروسك‌هاي نمايشي نيازمند مكاني مستقل نيستيم، البته اگر هدفمان از نگهداري عروسك‌ها، برپايي يك نمايشگاه باشد كه مساله متفاوت خواهد بود، اما هم‌چنان معتقدم بهترين مكان براي نگهداري هميشگي عروسك‌هاي نمايشي همان موزه تئاتر است.

درهمين زمينه بهروز غريب‌پور تاريخچه‌ي راه‌اندازي موزه‌ي عروسك‌ها را اين‌گونه ‌توضيح مي‌دهد: پيش از انقلاب، پرفسور پن‌پنو، يكي از پژوهشگران تئاتر عروسكي مسوول خريداري عروسك‌هاي سنتي كشورهاي صاحب‌نام در زمينه‌ي تئاتر عروسكي را برعهده گرفت و بسياري از عروسك‌هاي برجسته از سراسر جهان را خريداري و به ايران منتقل كرد.

به گفته‌ي او اين عروسك‌ها در ساختمان باغ فردوس نگهداري مي‌شدند و قرار بود بعد از ساخت موزه تئاتر عروسكي به اين مكان منتقل شوند كه اين تصميم، محقق نشد.

غريب‌پور متذكر شد: در آن سال‌ها مذاكراتي با ميرحسين موسوي، نخست‌وزير وقت آن زمان انجام شد و اين عروسك‌ها از دو مصيبت نجات پيدا كردند، چرا كه قرار بود حراج شوند يا در انبار باغ فردوس باقي بمانند. اما با تخصيص يكي از بخش‌هاي كاخ سعدآباد، اين عروسك‌ها به آنجا منتقل و بخشي از آنها ترميم شد.

كارگردان اپراهاي عروسكي «مكبث» و «رستم و سهراب» با اشاره به دوره‌ي مديريتش دربخش تئاتر فرهنگسراي بهمن، ادامه داد: با همكاري علي منتظري، مدير وقت مركز هنرهاي نمايشي و با همكاري اين مركز، عروسك‌ها را به فرهنگسراي بهمن انتقال داديم و اين موزه به مدت دوسال داير بود، اما به خاطر دخالت‌هاي غيركارشناسي تعطيل شد.

او با اظهار تاسف از نبود مكاني براي نگهداري عروسك‌ها يادآور شد: در حال حاضر اين اشياي گرانبها و نادر در يك اتاق سه‌ درچهار در بدترين شرايط جنب تالار رودكي نگهداري مي‌شوند. او البته اين نويد خوش را مي‌دهد كه طي رايزني‌هايي كه با مدير تالار وحدت داشته است، قرار است شرايطي فراهم شود تا اين عروسك‌هاي ارزشمند، نگهداري و بازسازي شوند.

جواد ذوالفقاري، ديگر هنرمند تئاترعروسكي هم معتقد است: سازمان فرهنگي هنري شهرداري بهترين مكاني است كه مي‌تواند اين مشكل را حل كند و يكي از ساختمان‌هايي را كه دراختيار دارد، به نگهداري عروسك‌هاي نمايشي اختصاص دهد.

با اين حال علي پاكدست، مدير دفتر تئاترعروسكي اداره‌ي كل هنرهاي نمايشي هم نظرات خود را اين‌گونه با ايسنا مطرح مي‌كند: تئاتر عروسكي ما به‌لحاظ مديريتي هنوز به آن مرحله از حرفه‌اي شدن نرسيده است كه نسبت به عروسك‌هاي نمايشي احساس مالكيتي به‌وجود بيايد، با اين همه باعث تاسف است كه اين عروسك‌ها درشرايط سختي توليد مي‌شوند و مكاني براي عرضه و نگهداري آنها نيست و به راحتي از بين مي‌روند.

او ادامه داد: وقتي كه هنوز سالني براي اجراهاي عروسكي نداريم، نمي‌توان انتظار راه‌اندازي آرشيو عروسك را داشت. درحالي‌كه راه‌اندازي اين آرشيو كار دشواري نيست و حتي دركنار تمام مزاياي فرهنگي وهنري خود بازدهي اقتصادي هم دارد.

او هم مانند ايرج راد معتقد است: دربسياري از كشورهاي جهان بخشي از موزه‌هاي تئاتر به نگهداري عروسك‌ها اختصاص داده شده است ودر كشور ما نيز مهم‌ترين مساله خريداري مكان و تعيين بودجه‌اي براي نگهداري عروسك‌هاست.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن