تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804418799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به وضعيت بهداشت و درمان كشور-4 چالش‌هاي پيش‌رو و تلاش‌هاي دولت نهم در حوزه بهداشت و درمان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به وضعيت بهداشت و درمان كشور-4 چالش‌هاي پيش‌رو و تلاش‌هاي دولت نهم در حوزه بهداشت و درمان
خبرگزاري فارس: برخورداري از امكانات بهداشتي و درماني يكي از شاخص‌هاي توسعه و پيشرفت هر منطقه است كه اين امر در خراسان جنوبي با وجود نگاه مثبت دولت نهم هنوز با چالش‌هايي روبرو است.


به گزارش خبرگزاري فارس از بيرجند، دولت نهم در راستاي تحقق عدالت در بخش بهداشت و سلامت، با مصوبات خود در سفرهاي استاني توجه ويژه‌اي به مسائل بهداشتي و درماني و امور پزشكي به‌خصوص در استان‌هاي محروم از جمله خراسان جنوبي داشته اما اين نگاه با وجود موفقيت‌هاي چشمگير نتوانسته آنطور كه بايد رضايت عمومي را جلب كند.
طرح بي‌خطرسازي زباله‌هاي مراكز درماني دولتي، احداث 20 پايگاه اورژانس پيش بيمارستاني، احداث مراكز بهداشتي درماني و خانه‌هاي بهداشتي، ساخت بيمارستان‌هاي 32 تختخوابي در سربيشه و سرايان و احداث بيمارستان 200 تختخوابي در بيرجند از جمله مصوبات بهداشتي و درماني سفر دولتمردان نهم به خراسان جنوبي بوده است.
طبق مصوبه هيئت دولت در طرح بي‌خطرسازي زباله‌هاي مراكز درماني و دولتي به 400 ميليون تومان اعتبار نياز است كه به گفته مراد هاشمزهي رئيس دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، سهم وزارت بهداشت در اين بخش معادل 200 ميليون تومان بوده كه پرداخت شده است ولي سهم استاني هنوز در حال پيگيري است.
دانشگاه علوم پزشكي بيرجند همچنين تجهيز 20 پايگاه اورژانس پيش بيمارستاني را انجام داده و آن پايگاه‌ها را در مكان‌هاي استيجاري مستقر كرده است و براساس اعلام رئيس اين دانشگاه ساختمان اين پايگاه‌ها بايد توسط استانداري احداث شود.
هر‌چند چهره امروز خراسان جنوبي در بخش بهداشت و درمان به عنوان يكي از محرومترين استان‌هاي كشور با سه سال پيش قابل مقايسه نيست و تحولاتي چشمگير به بركت استان شدن و توجه دولت نهم در اين استان رخ داده اما باز هم مردم استان با مشكلات و تنگناهايي مواجه هستند و انتظاراتي از مسئولان استاني دارند و اين سبب شده تا پاسخ مثبت به اين انتظارات و رفع مشكلات كنوني در بخش بهداشت و درمان يكي از برنامه‌هاي اصلي مسئولان باشد.
يكي از شهروندان بيرجندي در اين خصوص به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه امروز بسياري از داروها را از سبد بيمه‌اي خارج كرده‌اند و اين در حالي است كه اين داروها از داروهاي اساسي مردم بوده و بيشتر مورد استفاده شهروندان است.
محمد نجفي تصريح كرد: داروهاي كم‌ياب و بيماري‌هاي خاص نيز از سبد حمايتي بيمه خارج شده است و براي تهيه آن بايد هزينه‌هاي زيادي پرداخت.
وي افزود: برخي داروها نيز در داروخانه‌هاي مركز استان و حتي ديگر شهرستان‌هاي استان وجود ندارد و بايد براي تهيه آن به ديگر استان‌ها مراجعه كنيم و يا سفارش دهيم.
يكي از شهروندان سربيشه‌اي نيز در گفتگو با خبرنگار فارس از بالا بودن تعرفه‌هاي درماني گله كرد و گفت: با مشكلات معيشتي امروز براي من و كساني كه از هيچ بيمه‌اي برخوردار نيستند، مراجعه به پزشك براي كوچك‌ترين بيماري امكان‌پذير نيست تا برسد به بيماري‌هايي كه براي درمان نياز به هزينه آزمايشگاه و همچنين هزينه عمل جراحي دارد.
علي يوسفي افزود: من يك كارگر ساده ساختمان هستم و بالا بودن ويزيت پزشكان و اقلام دارويي از مهم‌ترين مشكلات قشر كارگر است كه خواستار رسيدگي و توجه ويژه دولتمردان براي رفع اين مشكلات هستيم.
شهروند ديگري نيز كه زير پوشش خدمات بيمه تأمين اجتماعي است، گفت: كيفيت خدمات ارائه شده در واحدهاي درماني تأمين اجتماعي در مقايسه با واحد‌هاي خصوصي پايين است.
فاطمه موسوي تصريح كرد: عدم كيفيت خدمات ارائه شده به مردم در بيمارستان تأمين اجتماعي به دليل تقاضاي بالا و شلوغي آن است كه مسئولان بايد در اين زمينه فكري كنند تا رضايت بيمه‌شدگان در استان تأمين و آنان دغدغه درماني نداشته باشند.
يك كارمند نيز كه زير پوشش بيمه خدمات درماني است، هزينه‌هاي درماني امروز جامعه را بسيار بالا دانست و تصريح كرد: متأسفانه در حال حاضر فرد در هنگام مراجعه به پزشك و بيمارستان به جاي اينكه دغدغه بهبود سلامتي خود و خانواده‌اش را داشته باشد تنها دغدغه تأمين مالي دارد.
محمود حسين‌زاده با بيان اينكه كمبود پزشكان متخصص و با تجربه از ديگر مشكلات پيش‌روي مردم استان است و آنان مجبورند با صرف هزينه‌هاي بالا به ديگر استان‌ها مراجعه كنند، گفت: مسئولان و متوليان درمان استان بايد علاوه بر تجهيز بيمارستان‌ها و مراكز درماني به تجيهيزات پزشكي نسبت به جذب نيروهاي متخصص نيز اقدام كنند.
يك شهروند نهبنداني نيز گفت: بنابر اعلام شبكه بهداشت و درمان نهبندان براي افزايش تخت‌هاي بيمارستاني در نهبندان بايد ضريب اشغال تخت‌ها به 75 درصد افزايش پيدا كند و اين در حالي است كه ضريب اشغال كنوني تخت‌هاي اين بيمارستان 17 تا 20 درصد است.
رضا محمدي يادآور شد: نبود مركز اهداي خون، نبود برخي داروها در داروخانه‌ها، نبود پزشك متخصص و كيفيت نامناسب خدمات بيمارستان شهيد آتشدست از مهم‌ترين مشكلات بخش بهداشت و درمان شهرستان نهبندان است.
مسئولان بهداشتي و درماني خراسان جنوبي نيز دلايل فراواني براي اين نارضايتي‌ها دارند و اغلب محروميت منطقه، خشكسالي و گريزهاي بيمه‌اي را از مهم‌ترين چالش‌هاي پيش‌روي اين بخش مي‌دانند و معتقدند با وجود اين همه مشكلات بر سر راه بخش بهداشت و درمان استان دولت نهم قدم‌هاي خوبي در استان برداشته است كه از زواياي مختلفي اين خدمات و مشكلات قابل بررسي است و مهم‌ترين آنها به شرح زير بيان مي‌شود:

*افزايش 9 درصدي ضريب نفوذ بيمه‌شدگان تأمين اجتماعي در دولت نهم
مدير كل تأمين اجتماعي خراسان جنوبي گفت: ضريب نفوذ بيمه‌شدگان تأمين اجتماعي استان و افراد تحت تكفل آنان در سال 83 حدود 31 درصد بوده كه اين رقم در سال 86 به بيش از 39 درصد رسيده است.
بهرام تاجريزي در گفتگو با خبرنگار فارس در بيرجند با بيان اينكه جمعيت زير پوشش تأمين اجتماعي استان از 180 هزار نفر در سال 83 به 254 هزار نفر در پايان سال 86 ارتقا يافته است، افزود: اين رقم نسبت به سال 84 بيش از 29 درصد افزايش داشته است.
وي تعطيلي برخي كارگاه‌ها، عدم شناخت كافي و آگاهي لازم مخاطبان با ساز و كارهاي بيمه‌هاي اجتماعي، گريز بيمه‌اي كه باعث عدم پوشش قشر وسيعي از مشاغل غير‌رسمي شده، محروميت منطقه، خشكسالي و همچنين تأخير و يا عدم پرداخت حق بيمه جاري و معوقه از سوي برخي كارگاه‌ها را از جمله چالش‌هاي سازمان تأمين اجتماعي در استان خواند.

*كمبود پرستار و عدم تمايل پزشكان متخصص براي خدمت در برخي شهرها
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي بيرجند نيز عدم وجود مركز راديوتراپي براي درمان بيماران سرطاني، عدم تمايل پزشكان متخصص براي خدمت در شهرهاي محروم نهبندان و بشرويه، كمبود نيروي انساني پرستار بخصوص پرستار مرد در بيمارستان‌ها و فرسودگي ناوگان آمبولانس‌هاي بيمارستاني را از جمله مهم‌ترين مشكلات فراروي بخش درمان در استان خراسان جنوبي عنوان كرد.
محسن ضيايي‌فرد در گفتگو با خبرنگار فارس در بيرجند در خصوص رويكرد دانشگاه براي رفع دغدغه مردم در تأمين هزينه‌هاي درماني تصريح كرد: دانشگاه علوم پزشكي بيرجند با توجه اختلاف زياد تعرفه خدمات تشخيصي و درماني در بخش خصوصي و دولتي توسعه اين خدمات در قالب بخش دولتي را در رأس امور قرار داده است.
وي افزود: تمامي تجهيزات پزشكي تخصصي و فوق تخصصي به جز دستگاه‌هاي مرتبط با پزشكي هسته‌اي در استان توسط دانشگاه خريداري و نصب شده و با تعرفه دولتي خدمات مي‌دهد كه كمك بسيار مهمي به مردم محروم استان است.

*اختصاص 81 ميليارد ريال اعتبار به بخش درمان استان
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي بيرجند به اختصاص و هزينه بيش از 81 ميليارد ريال اعتبار در طول خدمت دولت نهم در حوزه درمان استان اشاره كرد و گفت: توسعه بخش سوختگي و تأسيس كلينيك تخصصي دندانپزشكي بيمارستان امام رضا (ع) بيرجند، توسعه تخت‌هاي ويژه در بخش‌هاي ICU، CCU و دياليز، خريد و نصب دستگاه‌هاي سنگ‌شكن، آنژيوگرافي قلب، MRI و سي‌تي‌اسكن اسپيرال در بيمارستان‌هاي ولي عصر (عج) و امام رضا (ع) بيرجند از جمله اين اقدامات است.
ضيايي خريد و نصب دستگاه سي‌تي‌اسكن و تجهيزات ICU براي بيمارستان قاين، نصب دستگاه راديولوژي در شهرستان‌هاي نهبندان، سربيشه و سرايان، راه‌اندازي اتاق بحران، خريد و بازسازي بخش‌هاي آندوسكوپي و همچنين افزايش پايگاه‌هاي 115 استان از 13 پايگاه به 37 پايگاه را از ديگر خدمات انجام شده در طول خدمت دولت نهم در استان عنوان كرد.
وي با بيان اينكه بيرجند در منطقه شرق كشور پس از مشهد و زاهدان به عنوان سومين قطب درماني مطرح است، تصريح كرد: در حال حاضر خراسان جنوبي شش پزشك فوق تخصص، 112 پزشك متخصص، 267 پزشك عمومي، 62 دندانپزشك، 50 داروخانه، هشت بيمارستان، 14 درمانگاه و 37 پايگاه اورژانس 115 دارد.

*افزايش حجم كار بخش بهداشت در پي محروميت شديد منطقه
معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند نيز در خصوص اقدامات اين دانشگاه براي بهبود و ارتقاي بهداشت در استان خراسان جنوبي در گفتگو با خبرنگار فارس در بيرجند گفت: در حال حاضر 70 مركز بهداشتي درماني و 288 خانه بهداشت خدمات بهداشتي درماني به مردم روستاها و شهرهاي استان ارائه مي‌كنند و در سال 86 با توجه به محروم بودن استان مجوز شش مركز بهداشتي درماني روستايي جديد و 16 خانه بهداشت به اين استان اختصاص يافت كه در نوع خود بي‌سابقه است.
ولي‌الله زراعتكار افزود: در 65 مركز بهداشتي درماني روستايي و شهري استان خدمات اورژانس سرپايي به بيماران ارائه مي‌شود كه پزشك خانواده در تمام اين مراكز مستقر است و در تمام ساعات شبانه‌روز هر‌گونه بيمار اورژانسي كه مراجعه كند، خدمات دريافت مي‌كند.
وي با بيان اينكه اولويت استفاده از آمبولانس‌هاي مراكز بهداشتي درماني براي مادران باردار و در وهله دوم بيماران تصادفي و قلبي است، اظهار داشت: هم‌اكنون 24 مركز بهداشتي درماني در استان داراي آمبولانس بوده و براي 22 مركز واجد شرايط نيز آمبولانس مورد نياز است كه در حال پيگيري است.
معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند تصريح كرد: در تمام خانه‌هاي بهداشت و مراكز بهداشتي درماني شهري و روستايي استان خدمات بهداشتي به صورت رايگان به متقاضيان ارائه مي‌شود اما خدمات درماني داراي تعرفه مشخص دولتي است.

*كاهش 50 درصدي مرگ و مير نوزادان در خراسان جنوبي در دولت نهم
زراعتكار در خصوص اقدامات بهداشتي دانشگاه براي ارائه خدمات مطلوب به نقاط دورافتاده استان به خبرنگار فارس گفت: استقرار پزشك خانواده و تيم سلامت در تمام مراكز بهداشتي درماني روستايي شهرستان استان از جمله نهبندان، پيگيري و تصويب چارت سازماني پست‌هاي قرنطينه مرزي بهداشتي، اجراي طرح‌هاي تغذيه‌اي و بالا بردن ضريب حقوقي پزشكان و ماماها در اين مناطق براي جذب و ماندگاري پزشكان از جمله اين اقدامات است.
وي به شاخص‌هاي نشان‌دهنده ارتقاي بهداشت در خراسان جنوبي اشاره كرد و افزود: كاهش مرگ و مير نوزادان از 8/23 در هزار تولد زنده در سال 83 به 5/16 در سال 86، مرگ و مير كودكان زير يكسال از 4/37 در هزار تولد زنده سال 83 به 7/29 در سال 86، مرگ و مير مادران از 1/41 درصد در هزار تولد زنده در سال 83 به صفر در سال 86 از جمله اين شاخص‌ها است.
زراعتكار كمبود آمبولانس در برخي مراكز روستايي را از جمله مشكلات بخش بهداشتي استان دانست و گفت: محدود بودن اعتبارات براي ساخت و ساز مراكز و خانه‌هاي بهداشت كمك خيران را طلب مي‌كند چرا كه منابع دانشگاه كفايت نمي‌كند.
وي تصريح كرد: محروميت شديد استان و كاهش درآمد مردم در مناطق روستايي ناشي از خشكسالي باعث شده تا توجه آنان به مقوله بهداشت و تأمين سلامت كمتر شود كه اين موضوع حجم كار زيادي را به بهداشت تحميل كرده است و با ادامه خشكسالي و مهاجرت مردم به شهرها اين مشكلات ادامه دارد.

*كمبود پزشك خانواده در شش ماهه دوم هر سال در خراسان جنوبي
معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند از اختصاص ضريب محروميت خراسان جنوبي در طرح پزشك خانواده تا بالاترين سطح براي جذب منابع بيشتر خبر داد.
زراعتكار افزود: اين طرح يكي از بزرگترين طرح‌هاي وزارت بهداشت براي تحقق عدالت در بخش سلامت است كه از سال 84 در كل كشور اجرا و در استان خراسان جنوبي بيش از 400 هزار نفر در حال حاضر زير پوشش اين طرح هستند كه شامل تمام روستاهاي استان و شهرهاي كمتر از 20 هزار نفر جمعيت است.
وي ادامه داد: در راستاي اين طرح 66 تيم سلامت شامل پزشك، ماما و كاروان‌هاي بهداشتي و بهروزان در مراكز بهداشتي درماني مجري طرح پزشك خانواده و خانه‌هاي بهداشت به مردم خدمات رساني مي‌كنند.
زراعتكار با بيان اينكه در تمام اين مراكز خدمات اورژانس به صورت شبانه‌روزي به افراد زير پوشش ارائه مي‌شود، گفت: در راستاي اين طرح 80 ماما و 106 پزشك عمومي براي ارائه خدمات لازم بوده كه هم‌اكنون 80 ماما و 82 پزشك مشغول خدمت هستند و 24 پزشك ديگر مورد نياز است.
معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند با اشاره به اينكه طرح پزشك خانواده تاكنون توانسته در ارتقاي شاخص‌هاي بهداشتي و دسترسي مردم به خدمات بهداشتي و درماني در نقاط دوردست موفق باشد، تصريح كرد:
اصلي‌ترين مشكل در اين طرح، كمبود شديد پزشك متقاضي اين طرح در مناطق محروم كشور از جمله خراسان جنوبي است كه باعث مي‌شود در برخي فصول سال بخصوص شش ماهه دوم سال تعدادي از مراكز با كمبود يا نبود پزشك مواجه شوند و با وجود پيگري مكرر و مداوم، هنوز مشكل ادامه داشته و مرتفع نشده است.

*عدم توازن عرضه خدمات رايگان مراكز ملكي با تقاضاي بيمه‌شدگان تأمين اجتماعي
مدير درمان تأمين اجتماعي خراسان جنوبي مهم‌ترين مشكلات فراروي سازمان تأمين اجتماعي در استان را عدم توازن عرضه خدمات رايگان مراكز ملكي با تقاضاي بيمه‌شدگان عنوان كرد و گفت: براي حل اين مشكل اقدامات اساسي و زيربنايي گسترده‌اي انجام شده كه توسعه درمانگاه قاين، توسعه بيمارستان شهيد دكتر رحيمي بيرجند، احداث درمانگاه در نهبندان و طرح احداث بيمارستان 96 تختخوابي مركز استان از جمله اين اقدامات است.
فرزاد فيروزي در گفتگو با خبرنگار فارس در بيرجند در خصوص بهبود تجهيزات پزشكي واحدهاي تابعه درماني تأمين اجتماعي استان افزود: تجهيزات پزشكي واحدهاي درماني سازمان نسبت به سال 85 و قبل از آن بهبود بسيار چشمگيري داشته كه تجهيزات سرويس‌يابي جديد نظير انديورولوژي، انتونوكس، اسپيرومتري، سرويس‌هاي تخصصي آزمايشگاه، لاپاراسكوپي، آمبولانس‌هاي مجهز، بنز اسپرينتر طي يك و نيم سال گذشته تهيه و تحويل شده و بخش عمده‌اي از تجهيزات سرويس قبلي نيز تقويت و ارتقا پيدا كرده است.
وي عدم رضايت از كميت و حجم خدمات واحدهاي ملكي را ناشي از عرضه ناكافي و تقاضاي اضافه بر ظرفيت مراكز دانست و اظهار داشت: براي برقراري توازن عرضه و تقاضا بايد دو گام كنترل تقاضا و افزايش عرضه اعمال شود كه اين امر با كاستن از مراجعه غير‌ضروري و استفاده بيشتر از مراكز طرف قرارداد و توسعه مراكز موجود امكان پذير است.
فيروزي تهيه تجهزات پزشكي، جذب پرسنل و كادر درماني و تقويت بنيه بودجه مراكز تابعه و اقدامات اساسي براي بهسازي، توسعه و احداث فضاهاي درماني را از اقدامات انجام شده براي افزايش رضايت متقاضيان برشمرد و تصريح كرد: تا زماني كه پزشك متخصص به تعداد لازم در اختيار سازمان قرار داده نشود تغيير قابل توجهي در تيراژ و كميت خدمات را نمي‌توان انتظار داشت.
وي با بيان اينكه وزارت بهداشت براي تأمين نياز مراكز ملكي سازمان تأمين اجتماعي حتي در مناطق محروم نيز هيچ‌گونه اولويتي قائل نيست، خاطرنشان كرد: پروژه بيمارستان 96 تختخوابي تأمين اجتماعي بيرجند كه در دولت نهم عملياتي شده كار طراحي مراحل نهايي فاز 2 را سپري مي‌كند و اميدواريم عمليات اجرايي آن امسال آغاز و در زمان مقرر و بر مبناي اجراي طرح كه حدود سه سال تنظيم شده است به پايان برسد.
........................................
گزارش از: سميه صديق‌نژاد
خبرنگار فارس در بيرجند
.......................................
انتهاي پيام/ر
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن