تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804723523




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صحنه‌گردان كودتاي 28 مرداد كه بود؟ آمريكا يا انگليس؟


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: صحنه‌گردان كودتاي 28 مرداد كه بود؟ آمريكا يا انگليس؟
خانم مادلين آلبرايت وزير امور خارجه اسبق آمريكا از مردم ايران بابت كودتا عليه دولت مصدق عذرخواهي كرد.


خانم مادلين آلبرايت وزير امور خارجه اسبق آمريكا از مردم ايران بابت كودتا عليه دولت مصدق عذرخواهي كرد. اين پوزش‌خواهي با رفتار استكباري آمريكا هماهنگي ندارد و تحليلي كه مي‌توان از اظهار تاسف آمريكا داشت اين است كه ايالات متحده در كودتا نقش دوم را برعهده داشته است و شايد به همين نحو بتوان رابطه ويژه مابين انگليس و آمريكا را به اين شكل توضيح داد كه قدرت سخت‌افزار آمريكا در اختيار قدرت نرم‌افزار انگليس قرار گرفته است.
يك تحليلگر روابط بين‌الملل ضمن مقايسه جان ميجر با گوردون براون گفت: «آقاي ميجر دست نشانده مارگارت تاچر بود و سياست‌هاي وي را پيگيري مي‌كرد. در واقع خانم تاچر آقاي ميجر را انتخاب كرده بود تا پيرو سياست‌هاي تاچريسم باشد».
دكتر سيد وحيد كريمي مدير گروه اروپا و آمريكا

" شايد به همين نحو بتوان رابطه ويژه مابين انگليس و آمريكا را به اين شكل توضيح داد كه قدرت سخت‌افزار آمريكا در اختيار قدرت نرم‌افزار انگليس قرار گرفته است... "

دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه در گفت وگو با خبرنگار بين‌الملل آفتاب اظهار داشت: «آقاي گوردون براون برخلاف ميجر، انتخاب آقاي توني بلر نبود تا بتواند سياست‌هاي بلريسم را پيگيري كند. در كنار اين موضوع آقاي براون از كاريزماي توني بلر برخوردار نيست و نمي‌تواند شيطنت‌هاي بلر را داشته باشد ولي در نهايت مي‌توان گفت كه همانطور كه تاچر باعث كاهش محبوبيت حزب محافظه‌كار شد نحوه عملكرد توني بلر همين سرنوشت را گريبانگير حزب كارگر انگليس كرده است».
اين كارشناس مسائل اروپا با اشاره به انزجار مردم انگليس از سياست خارجي توني بلر افزود: «توني بلر تمام تلاش خودش را به عمل آورد تا مدت زمان نخست وزيري وي استمرار داشه باشد ولي تظاهرات گسترده‌ مردمي، آقاي بلر را مجبور به كناره‌گيري از پست نخست‌وزير انگليس كرد. آقاي براون نيز كه مدت‌ها در نوبت مانده بود تا به پست نخست‌وزيري برسد از فرصت پيش آمده استفاده كرد و نخست‌وزير انگليس شد».
وي رابطه انگليس و آمريكا را تحت عنوان رابطه ويژه قابل بررسي دانست و گفت: «پس از خاتمه جنگ سرد براي هماهنگي روساي جمهور انگليس و آمريكا ديگر لزومي نداشت تا رئيس جمهور جمهوري‌خواه با يك نخست وزير محافظه كار در قدرت حضور داشته باشند بلكه رابطه تنگاتنگ موجود را مي‌توان جدا از گرايشات حزبي در يك رابطه ويژه قابل تعبير دانست. به همين دليل در كتابي تحت عنوان انگليس و روساي جمهور آمريكا به مقايسه چهار نخست وزير و رئيس جمهور آمريكا پرداخته‌ام».
دكتر كريمي با مقايسه رابطه ويژه چرچيل با روز ولت، مك ميلان با كندي، تاچر با ريگان و نيز توني بلر با جورج بوش درباره رابطه ويژه آنها گفت: «اين

" معتقدم كه زمان آن رسيده است كه نخبگان جمهوري اسلامي ايران و به خصوص اهالي مطبوعات در مورد تعريف رابطه ويژه آمريكا و انگليس تجديدنظر كنند ... "

رابطه ويژه را به جاي بررسي احزاب بايد از طريق شكافتن روابط موجود مابين دو كشور انگليس و آمريكا مورد بررسي قرار دهيم به عنوان نمونه نظريه‌اي كه درباره كودتاي سال 1953 برعليه دكتر مصدق انجام شد و معتقد است كه اين كودتا توسط آمريكا انجام شده است با گذشت زمان و افشاي اسناد مشخص شده كه تنها پول كودتا از سوي آمريكا تامين مي‌شد ولي تفكر و نرم‌افزار كودتا انگليسي بود».
دكتر كريمي با اشاره به اسناد منتشر شده درباره نقش انگليس در كودتاي 28 مرداد عليه دولت مصدق افزود: «پس از پيروزي انقلاب يك انگليسي به نام راجر كوپر به اتهام جاسوسي دستگير شد. راجر كوپر در اعترافات خود اعلام كرد كه صحنه گردان كودتا عليه دكتر مصدق در ايران، انگليس بود ولي از پول و بودجه آمريكا استفاده شده است».
وي در ادامه افزود: «حتي خانم مادلين آلبرايت وزير امور خارجه اسبق آمريكا از مردم ايران بابت كودتا عليه دولت مصدق عذرخواهي كرد. اين پوزش‌خواهي با رفتار استكباري آمريكا هماهنگي ندارد و تحليلي كه مي‌توان از اظهار تاسف آمريكا داشت اين است كه ايالات متحده در كودتا نقش دوم را برعهده داشته است و شايد به همين نحو بتوان رابطه ويژه مابين انگليس و آمريكا را به اين شكل توضيح داد كه قدرت سخت‌افزار آمريكا در اختيار قدرت نرم‌افزار انگليس قرار گرفته است».
اين تحليلگر روابط بين‌الملل با اشاره به اسناد موجود درباره نقش سرويس‌هاي اطلاعاتي انگليس در تصميم‌هاي استراتژيك آمريكا يادآور شد: «همانطور كه شاهد بوديم طبق اسناد جعلي سرويس‌هاي اطلاعاتي انگليس كه براي جورج بوش تهيه كرده بودند آمريكا

" پس از پيروزي انقلاب يك انگليسي به نام راجر كوپر به اتهام جاسوسي دستگير شد. راجر كوپر در اعترافات خود اعلام كرد كه صحنه گردان كودتا عليه دكتر مصدق در ايران، انگليس بود ولي از پول و بودجه آمريكا استفاده شده است... "

به عراق حمله كرده است ولي پس ازحمله مشخص شد كه اين اسناد جعلي بوده و متعاقب آن سلاح‌هاي كشتار جمعي نيز كشف نشد».
دكتركريمي ضمن درخواست نسبت به بازنگري در نقش انگليس در تحولات بين‌المللي خاطرنشان كرد: «معتقدم كه زمان آن رسيده است كه نخبگان جمهوري اسلامي ايران و به خصوص اهالي مطبوعات در مورد تعريف رابطه ويژه آمريكا و انگليس تجديدنظر كنند در واقع انگليس در پوشش رابطه ويژه از قدرت نظامي آمريكا در راستاي منافع خود سوء بهره‌برداري مي‌كند».
وي درباره يكي از اسناد استراتژيك ما بين دو كشور آمريكا و انگليس در ادامه افزود: «در سال 2003 ميلادي كه حمله آمريكا به عراق صورت گرفت بايد معاهده همكاري هسته‌اي ما بين دو كشور تا سال 2004 تمديد مي‌شد. در حالي كه كنگره آمريكا مخالف تمديد اين معاهده بود ولي آقاي بوش اين معاهده را تا سال 2014 به نفع انگليس تمديد كرد. در واقع اين معاهده به انگليس امكان دسترسي به اطلاعات و جنگ‌افزارهاي هسته‌اي آمريكا را مي‌دهد».
اين كارشناس تحولات بين‌الملل با اشاره به نقش آمريكا و انگليس در سياست بين‌الملل يادآور شد: «آمريكا يك بازيگر جديد در سياست بين‌الملل است ولي تاريخچه حضور آمريكا در سياست بين‌الملل به بعد از جنگ جهاني دوم برمي‌گردد. اين در حالي است كه قدرت سياست خارجي انگليس در عرصه بين‌الملل به بيش از چهارصد سال مي‌‌رسد. بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه سياست خارجي انگليس از طريق ايجاد بحران حيات خود را دنبال مي‌كند و به همين دليل انگليس از درگيري مابين آمريكا با ساير كشورها استقبال مي‌كند تا از شرايط موجود استفاده مناسبي داشته باشد».
وي در پايان ياد آور شد: «معتقدم كه آمريكا ابرقدرت جاهل است و انگليس قدرت آمريكا را مورد سوء استفاده قرار مي‌دهد. در ايران درباره لابي صهيونيسم در كنگره آمريكا كار فراواني انجام شده ولي نسبت به نقش دفتر نخست وزير انگليس بر كاخ سفيد كاري صورت نگرفته است. معتقدم زمان آن رسيده است كه برروي تاثيري كه شخص نخست وزير انگليس مي‌تواند بر روي رئيس جمهور داشته باشد كار شود».
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 461]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن