تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821028260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست خبري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم برگزار شد صفار هرندي: خسارت بزرگي است اگر نمايشگاه امسال مثل سال گذشته باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نشست خبري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم برگزار شد صفار هرندي: خسارت بزرگي است اگر نمايشگاه امسال مثل سال گذشته باشد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب

نشست خبري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم صبح امروز ـ سه‌شنبه 29 مردادماه ـ با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در محل دبيرخانه‌ي شوراي فرهنگ عمومي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش فرهنگ و ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست محمدحسين صفارهرندي در سخناني با تبريك اعياد شعبانيه و فرارسيدن ماه مبارك رمضان گفت: نمايشگاه قرآن موقعيت مناسبي را در اختيار ما قرار مي‌دهد تا با برنامه‌ي سازمان‌يافته‌تري براي قرآن كار كنيم. قطعا پذيرفته نيست كه نمايشگاه شانزدهم در قد وقواره‌ي نمايشگاه پانزدهم باشد و اگر چنين پيش آيد، خسارت بزرگي هم براي ما و هم براي كساني‌ است كه به استقبال نمايشگاه مي‌آيند.

او با اشاره به تغييرات نمايشگاه امسال متذكر شد: امسال براي اولين‌بار نمايشگاه را زودتر از موعد شروع مي‌كنيم و اگر بشود از اين پس اميدواريم بتوانيم از نيمه‌ي شعبان تا نيمه‌ي رمضان برگزاري نمايشگاه را داشته باشيم. چون در نيمه‌ي دوم ماه رمضان موانع و مشكلاتي را پيش‌رو داريم و نمي‌خواهيم اسباب زحمت براي مصلي و مردم را ايجاد كنيم. از اين‌رو سعي مي‌كنيم هرسال سه روز جلوتر شروع كنيم تا به نيمه‌ي شعبان برسيم. همچنين چون ماه رمضان به ايام تابستان مي‌خورد، سعي كرديم ساعات نمايشگاه را به ساعات خنك‌تر يعني از ساعت 15 تا 24 مقرر كرديم.

صفارهرندي همچنين گفت: امسال در ادامه‌ي برنامه‌ي شب آفتابي كه در هفته‌ي دفاع مقدس برگزار مي‌شد، در منطقه‌ي وسيعي از شرق تهران برنامه‌ي هنري كه آميزه‌اي از هنرهاي تجسمي، نور، صدا، حركت و صحنه‌ي نمايش است با محتواي مروري بر تاريخ انسان، اديان و انبياء تا ظهور پيامبر (ص) و پس از آن شكل‌گيري نهضت بزرگ اسلامي در جامعه‌ي ما، انقلاب و سپس دفاع مقدس و پيامدهاي آن‌را كه بيش‌تر با گرايش قرآني همراه است را با مساعدت دوستان در سپاه و لشكر حضرت رسول (ص) داريم.

وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: در بخش پژوهش شاهد حضور پژوهشگران قرآني هستيم. باب مشاوره و پاسخ به پرسش‌هاي قرآني، مأخذشناسي و پيشينه‌شناسي مطالعات قرآني، خدمات مشاوره‌اي پژوهشي در حوزه‌ي قرآن، ارايه‌ي بيش از دوهزار اثر منتخب از پژوهش‌هاي قرآني، 10 هزار اثر منتخب از پژوهش‌هاي قرآني جهان اسلام كه براي اولين‌بار در ايران صورت مي‌گيرد، را شامل خواهد شد.

او ديگر برنامه‌هاي اين نمايشگاه را برشمرد و افزود: ارايه‌ي يك‌هزار مقاله‌ي قرآني به صورت موضوعي، برگزاري 40 نشست علمي قرآن‌پژوهي، راه‌اندازي پايگاه‌ها و نرم‌افزارهاي پژوهشي در اينترنت با موضوع قرآن و بخش مشاوره‌ي احكام، ارايه‌ي رساله‌ي كارشناسي‌ارشد و دكتري و معرفي آثار برتر در اين بخش كه از سوي حوزه‌ي علميه صورت مي‌گيرد، برگزاري نشست‌هاي علمي و معرفي پايان‌نامه‌ها و نشريات قرآني برتر، برنامه‌ي دفاعيه‌ي پنج رساله‌ي كارشناسي‌ارشد و دكتري، برگزاري 14 نشست تخصصي و تقدير از پيشكسوتان قرآني دانشگاه، بخش نشر الكترونيك و داوري كليه‌ي نرم‌افزارهاي حوزه‌ي قرآن و تدارك براي خريد انبوه نرم‌افزارهاي برتر، صدور برچسب و هولوگرام برروي سي‌دي‌هاي قرآني، پخش زنده‌ي نمايشگاه از شبكه‌ي جهاني اينترنت به سه زبان عربي، انگليسي و فارسي، برگزاري پايگاه‌هاي آموزش وبلاگ‌نويسي قرآني، بخش نشر مكتوب كه در كل با حضور 190 ناشر داخلي و خارجي برپا مي‌شود.

صفارهرندي با اشاره به بخش بين‌الملل توضيح داد: در اين بخش پژوهشگران و هنرمندان از 21 كشور مختلف حضور دارند كه آثارشان به داوري گذاشته مي‌شود. در بخش خانواده و قرآن، بحث‌هاي قرآن و ازدواج، زن و نقش او، عفاف و حجاب، روابط خانواده بررسي مي‌شود. در بخش جلوه‌هاي قرآن كريم در ادبيات فارسي، 15 شب شعر داريم. تدوين دو كتاب داستاني قرآني و برگزاري مسابقه‌ي روزانه‌ي تكميل داستان‌هاي اعلام شده، تصويرسازي داستان‌هاي قرآني و برگزاري پنج كارگاه نقد كتاب در حوزه‌ي قرآن و بزرگداشت سي‌امين سال پيروزي انقلاب از ديگر برنامه‌هاي نمايشگاه امسال است.

همچنين صفارهرندي درباره‌ي فعاليت‌هاي نمايشي و سينمايي در مقوله‌هاي قرآني هم گفت: ساخت فيلم‌هاي داستان انبياء و مندرج در قرآن سرمايه‌گذاري سنگين‌تري را مي‌طلبد و به اين دليل شايد خيلي‌ها آمادگي حضور دراين عرصه را ندارند و دولت بايد حمايت كند. خوشبختانه در حال حاضر اثر قرآني «ملك سليمان» شهريار بحراني را در دست ساخت داريم كه اميدواريم به جشنواره‌ي فيلم فجر برسد.

او در عين حال گفت: آثاري كه مقوله‌هاي اجتماعي را هم با نگاه قرآني ببينند، بايد ساخته شود و معتقدم نمايش‌نامه‌نويسان و فيلم‌نامه‌نويسان ما به اين موضوع‌ها بايد توجه كنند و حمايت‌هاي ما را در اين زمينه بخواهند.

او همچنين درباره‌ي تشكيل معاونت قرآني در وزارت ارشاد هم گفت: اين يك بحث قديمي است. تمايل ما اين بود كه هرچه زودتر اين معاونت تشكيل شود، اما در قانون مديريت خدمات كشوري آن‌چه كه براي دستگاه‌ها،‌ سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها پيش‌بيني شده تعداد مشخصي است. براي ما حداكثر پنج معاونت است درحالي‌كه حداقل ما به 7 معاونت نياز داريم كه 6 تاي آن موجود است و بايد يكي دو تا را كم كنيم درحالي‌كه مي‌خواهيم معاونت قرآني هم داشته باشيم. اين به لحاظ ساختاري محدوديت است و شايد ما به اعتبار اهميت قرآن مجبور باشيم به گونه‌اي كارهاي مختلف وزارتخانه را درهم ادغام كنيم و اين‌ها البته در حد ايده هستند كه در حال پيگيري آن هستيم.

او درباره‌ي افزايش بودجه در برنامه‌هاي قرآني هم مطرح كرد: در بدو شروع به كار ما در دولت، در سال 84 بودجه‌ي قرآني كشور در وزارت ارشاد 640 ميليون تومان بود. امروز اين رقم به ميلياردها تومان رسيده است كه چه به صورت كاهش‌يافته‌اش بعد از مصوبه‌ي مجلس هفتم در نظر بگيريم با رقم 14 الي 15 ميليارد تومان و يا با پيشنهاد خود ما 23 تا 24 ميليارد تومان، قابل قياس با بودجه‌ي سابق نيست و همين نشانه‌ي هدف‌ بودن قرآن است.

امسال براي نمايشگاه دوميلياردوهفتصد ميليون تومان بودجه داشته‌ايم و فعاليت‌هاي قرآني ديگر هم رقمي بالغ بر 12 ميليارد تومان را شامل مي‌شود كه اميدواريم با گرفتن كامل تخصيص‌ها تا پايان سال افزايش يابد.

همچنين در ابتداي نشست علي خواجه‌پيري مدير كل دفتر هماهنگي توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني به ارايه‌ي گزارشي از بخش‌هاي مختلف نمايشگاه امسال پرداخت.

او در ابتدا با بيان اينكه همه‌ي برنامه‌ها بسته شده است، ادامه داد: براي نمايشگاه قرآن كريم دبيرخانه‌ي دايمي منظور شد تا برنامه‌ريزي‌ها براي هر نمايشگاه با كار كارشناسي عميق‌تر و عقبه‌ي علمي همراه باشد. در مرحله‌ي اول برنامه‌هاي نمايشگاه پانزدهم بررسي و نقاط قوت و ضعف مشخص شد و امسال اولين سالي است كه از همين حالا غرفه‌بندي‌ها شروع شده و شايد تا پس‌فردا تمام شود و نمايشگاه يك روز قبل به صورت موقت كليد مي‌خورد. امسال 28 تا 29 روز نمايشگاه داريم، درحالي‌كه هميشه 20 تا 26 روز بوده است.

خواجه‌پيري درباره‌ي حضور شبكه‌ي قرآن در نمايشگاه نيز گفت: هماهنگي‌ها انجام شده است كه همه‌ي شبكه‌ها حضور مناسب و جاي ويژه داشته باشند، همچنين بخش خانواده، جايگاه زن در قرآن به صورت ويژه پيگيري مي‌شود.

او خبر داد كه؛ نمايشگاه امسال از هشتم شهريورماه تا 6 مهر ماه ـ 27 شعبان تا 26 ماه رمضان ـ برپا است و شهرستاني‌ها هم فرصت بيشتري براي بازديد از نمايشگاه دارند.

گفتني است: كتاب‌هاي نشست‌هاي علمي تا نمايشگاه چهاردهم قرآن كريم در سه مجلد منتشر و كتاب نمايشگاه 15 و 16 نيز به صورت مجازي بر روي سي دي تا يك‌ ماه بعد از نمايشگاه عرضه مي‌شود.

انتهاي پيام
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن