تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815630153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست صميمي فارس با رتبه‌هاي برتر كنكور سراسري 87 نخبگان، خود را مديون سيستم آموزشي كشور نمي‌دانند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست صميمي فارس با رتبه‌هاي برتر كنكور سراسري 87 نخبگان، خود را مديون سيستم آموزشي كشور نمي‌دانند
خبرگزاري فارس: برنده مدال نقره المپياد جهاني زيست‌شناسي گفت: نخبگان، خود را مديون سيستم آموزشي كشور نمي‌دانند و بر اين باورند كه موفقيت آنان حاصل تلاش و زحمات خودشان است.


به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، مهرداد لاري، رتبه دوم و مهدي يزدانيان، رتبه ششم كنكور سراسري 87 در رشته علوم تجربي و كسري افضلي، برنده مدال نقره المپياد جهاني زيست‌شناسي، با حضور در دفتر خبرگزاري فارس اصفهان، در نشستي صميمانه به سئوالات خبرنگار فارس پاسخ گفتند.
در ابتدا مهرداد لاري با اشاره به دوران كودكي و ابتداي تحصيلات خود گفت: اغلب اوقات در دوران تحصيلم، دانش‌آموزي موفق و برتر بودم و اوقات فراغت خود را با خواندن كتاب و پرداختن به مطالعه كتاب‌هاي غيردرسي پر مي‌كردم و از آنجا بود كه با مطالعه كتاب‌هاي زيست‌شناسي و تجربي از همان آغاز تحصيل به اين رشته علاقه‌مند و مشتاق شدم.
وي با اشاره به عدم توزيع يكنواخت امكانات آموزشي، دبيرستان‌هاي نمونه و ممتاز، كادر آموزشي موفق و فضاي رقابت درسي مفيد حاكم بر دانش‌آموزان يك مدرسه، كنكور را يك رقابت ناعادلانه خواند و اظهار داشت: طبيعتا ما رقيبان يك دانش‌آموز روستايي در يك استان دورافتاده و محروم نيستيم، اما معتقدم كه بايد هريك را با توجه به امكانات و استعدادهاي خود سنجيد و ارزيابي كرد، اما متاسفانه اكنون اين‌طور نيست.
دارنده رتبه دوم كنكور سراسري تجربي اظهار داشت: دخالت سوابق تحصيلي بر قبولي كنكور عامل پيشرفته‌تري از بي‌عدالتي در سيستم آموزشي كشور است، چرا كه تا پيش از اين نتايج و تاثيرات براساس تصحيح يك پاسخنامه سراسري و توسط ماشين و دستگاه‌ها بود، اما اكنون دخالت سوابق تحصيلي به گونه‌اي است كه به دست افراد و با وجود سلايق و علايق آنان رقم خواهد خورد و اين نمي‌تواند راه مناسبي براي جايگزين كردن تدريجي آن به جاي كنكور باشد.
لاري افزود: تا پيش از اين استرس و اضطراب ناشي از كنكور براي دانش‌آموزان فقط يك سال، آن هم در سال پيش دانشگاهي وجود داشت، اما اكنون استرس يك ساله كنكور به سه سال افزايش مي‌يابد و اين باعث مي‌شود كه افراد در ميان مسير، ناگزير به ترك تحصيل و يا عواقب ديگري شوند.
وي ادامه داد: هركاري كه براي انسان داراي اهميت باشد، باعث اضطراب وي نيز خواهد شد و كنكور هم از اين قاعده مستثني نيست.
مهدي يزدانيان، رتبه ششم كنكور سراسري 87 در رشته علوم تجربي، وجود دانش‌آموزان برتر و فضاي رقابتي حاكم بر دانش‌آموزان يك مدرسه و فضاي آموزشي را از مهم‌ترين عوامل پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان دانست و افزود: علاوه بر وجود فضاي رقابتي كه با وجود دانش‌آموزان نمونه و برگزيده حاصل مي‌شود، كادر آموزشي و اساتيد و آموزگاران آن واحد آموزشي نيز خود عامل ديگري بر پيشرفت تحصيلي افراد و دانش‌آموزان هستند.
رتبه‌هاي برتر كنكور تجربي سال 87 و برنده المپياد جهاني زيست‌شناسي، از تصميم خود بر ادامه تحصيل در رشته پزشكي دانشگاه تهران در آينده خبر دادند و افزودند: به دليل زمان كمي كه از آغاز نتايج كنكور گذشته است، هنوز درخواست يا پيشنهادي مبني بر ادامه تحصيل در خارج از كشور نداشته‌ايم، اما در صورت پيشنهاد، اگر فضا و امكانات را مناسب‌تر از اين جا ببينيم، از كشور خارج مي‌شويم.
لاري نيز گفت: اگر امكانات علمي و آموزشي خارج از كشور مناسب‌تر باشد و به اين نتيجه برسم، براي ادامه تحصيل به خارج از كشور خواهم رفت.
وي رتبه دوم كنكور سراسري تجربي، عمده‌ترين مشكل سيستم آموزش و پرورش كشور را نبود زمينه‌هاي عملياتي براي تحقيق و پژوهش دانست و افزود: در سيستم آموزش و پرورش كشور، اثري از تحقيقات عملي و آزمايشگاهي نيست و يا بسيار كمرنگ و نامتوازن است و تئوريات دروسي كه بايد با آزمايش‌هاي و تحقيقات عملي به طور كامل فرا گرفته شود، جاي زمينه‌هاي عملي و عملياتي دانش‌آموزان را در مدارس گرفته است.
وي گفت: هنوز در بسياري از مدارس كشور، آزمايشگاهي وجود ندارد و اين خود گواهي بر اين مدعا است.
يزدانيان، نيز دوران كودكي و پيش از دبيرستان خود را دوران ضعف درسي و تحصيلي توصيف كرد و اظهار داشت: در دوران پيش از دبيرستان درس‌هايم بسيار ضعيف بود، اما از زماني كه دريافتم راهي جز درس خواندن و تحصيل مرا به اهدافم نزديك نمي‌سازد، تصميم به تلاش و درس خواندن گرفتم و از همان زمان كارنامه موفق درسي و تحصيلي من رقم خورد.
وي گفت: با شروع درس خواندن و تحصيل مجدانه خويش، استعدادهايم را درنظر گرفتم و براساس آن، كشش و علاقه‌اي كه از همان دوران و شايد پيش از آن نيز در وجودم نهفته بود، اين رشته را برگزيدم و در آن ادامه تحصيل دادم.
دارنده رتبه ششم كنكور سراسري تجربي، با تأكيد بر نقش اثرگذار و مهم خانواده در انتخاب رشته و موفقيت‌ها و يا شكست‌هاي دانش‌آموزان در اين انتخاب گفت: بي‌شك خانواده اثرگذارترين عامل بر اين انتخاب است، اما خانواده‌ها بايد سعي كنند تا دانش‌آموز در فضايي باز و بدون جهت‌دهي و براساس توانايي‌ها و استعدادهاي خويش راه ادامه تحصيل خود را انتخاب كرده و بكوشند تا كمتر در اين تصميم مهم دخالتي داشته باشند.
يزدانيان ادامه داد: اگر چه كنكور يك رقابت عادلانه نيست، اما در شرايط كنوني راهي بهتر و مناسب‌تر از آن وجود ندارد.
دارنده رتبه ششم كنكور تجربي تصريح كرد: چون در شرايط موجود جامعه، اينگونه تثبيت شده كه يا كنكور و يا ديگر هيچ، اين رقابت حساس بسيار استرس‌زاست و طولاني شدن اين دوره اضطراب، موجب آسيب به افراد خواهد شد.
يزدانيان همچنين با مثبت خواندن وجود كلاس‌هاي كنكور در موسسات آموزشي تأكيد كرد: وجود اين موسسات و كلاس‌ها، قطعا بي‌تاثير نيست، اما نبايد روند كار آنان تجاري و تبليغاتي باشد.
وي افزود: در برخي موارد ديده مي‌شود كه تعداد نفرات شركت كننده در اين كلاس‌ها كه بعضا با شهريه‌هاي نجومي و گزاف به 100 نفر نيز مي‌رسد، عدم كيفيت آموزشي اين كلاس‌ها را نشان مي‌دهد.
وي تصريح كرد: وجود اينگونه كلاس‌‌ها كه ابتدايي‌ترين استانداردهاي آموزشي يك كلاس را ندارند، نشان‌دهنده تبليغاتي بودن كار اين موسسات است، اما به طور كلي وجود موسسات مناسب و استاندارد براي افراد ضعيف، اثرگذار و مفيد است.
يزدانيان بيان داشت: مقوله خروج نخبگان از كشور به حس ميهن‌دوستي و وطن‌پرستي آنان بستگي دارد و متاسفانه به خاطر عدم تقويت اين احساس مثبت در دوران كودكي، بسياري از اين افراد پس از خروج از كشور و اتمام دوره تحصيل خود ديگر به ميهن خويش باز نخواهند گشت.
دارنده رتبه ششم كنكور سراسري تجربي اظهار داشت: معتقدم كه سيستم آموزشي كشور يك سيستم نخبه‌پرور نخبه‌كش است.
وي افزود: در پروراندن نخبگان در كشور استعدادهاي خوبي وجود دارد، اما در حفظ، نگهداري و پاسداشت آنان نخبه‌كش و استعدادكش هستيم.
يزدانيان گفت: تنوع آموزشي و راه‌هاي آموزش در كشور بسيار محدود است و اين يكي از عمده‌ترين مشكلات آموزش و پرورش ماست.
كسري افضلي نيز علت انتخاب رشته تجربي و علوم زيستي را به عنوان يك راه براي ادامه تحصيل خود، وجود چهره‌هاي موفق اين رشته در خانواده خود دانست و گفت: پدر و مادرم هر دو پزشك بودند و وجود و موفقيت‌هاي آنان و همچنين وجود اين فضا در خانواده، باعث آشنايي من با اين رشته شد و با تحقيق و جستجو، اين رشته را براساس علاقه و نتايج پرس و جوهايم انتخاب كردم.
وي افزود: اگر چه خانواده در انتخاب رشته و هدايت تحصيلي افراد بسيار موثر و اثرگذار هستند، اما هيچگاه از سوي خانواده مجبور به اجراي كاري نبودم و رشته تحصيلي‌ام را با انتخاب خود برگزيدم.
افضلي گفت: نخبگان، خود را مديون سيستم آموزشي كشور نمي‌دانند و به همين دليل است كه اين افراد، به راحتي پس از مشاهده ناملايمات، كشور را ترك كرده و به خارج از كشور مي‌روند.
وي همچنين افزود: گاهي اوقات نيز برخي تصميم مي‌گيرند كه در كشور بمانند، حتي در مناطق محروم و دور افتاده به خدمت مشغول شوند، اما كسي قدر تلاش و زحمات آنان را نمي‌داند.
افضلي اظهار داشت: مسئولان بايد بكوشند تا دانش‌آموزان را نخبه و نمونه تربيت كنند و زماني كه استعدادهاي آنان شكوفا و وارد جرگه نخبگان كشور شدند، سيستم آموزشي و مسئولان مربوطه بايد قدر آنان را دانسته و از آنان حمايت كنند.
وي به كسب مدال طلاي المپياد كشوري زيست‌شناسي در سال گذشته و كسب مدال نقره المپياد جهاني زيست‌شناسي در كشور هندوستان اشاره كرد و گفت: اغلب مدال‌هاي طلا به كشورهاي آمريكا و آسياي شرقي تعلق گرفت و در ميان 55 كشور شركت‌كننده در اين المپياد جهاني، ايران رتبه دوم و مدال نقره اين المپياد را كسب و در صدر جدول المپياد قرار گرفت.
افضلي ادامه داد: اگرچه در اين المپياد در قالب يك ايراني موفق به كسب مدال نقره شدم، اما اين اشتباه است كه بگوييم، وضعيت علمي كشور ما به سطحي رسيده كه در ميان 55 كشور شركت كننده در اين المپياد در سطح دوم و مدال نقره هستيم، چرا كه واقعا اينگونه نيست.
وي افزود: اگرچه رتبه دوم اين المپياد از آن ايران شد، اما اين نتيجه حاصل تلاش و زحمات خود افراد بوده و ملاكي براي وضعيت علمي حاضر در كشور نيست.
برنده مدال نقره المپياد جهاني زيست‌شناسي، در پاسخ به سئوالي مبني بر تفاوت‌هاي ميان المپياد و كنكور گفت: كنكور و درس خواندن براي آن، يك روند مشخص و معيني است كه اغلب برنامه‌ريزي شده و مدون است، اما المپياد معمولاً چنين نيست.
وي بيان داشت: وجود كتاب‌هاي مشخص، مباحث درسي معين، برنامه‌هاي درسي مدون و به طور كلي وجود يك روند مشخص و ثابت در كنكور، اين رقابت را نسبت به المپياد قابل اعتمادتر ساخته و مي‌توان گفت، كنكور و پذيرش و قبولي در آن، بسيار مطمئن‌تر از المپياد است، چرا كه ديده مي‌شود، افراد شركت كننده در المپيادها با تكيه بر مباحث درسي معيني به طور تخصصي روي آن وقت مي‌گذارند و برنامه‌ريزي مي‌كنند، اما در يك المپياد، دقيقا از مباحثي كه آنان كمتر مطالعه كردند، سئوالاتي مطرح مي‌شود و اين موجب تفاوت عمده‌اي در ميان المپياد و كنكور به عنوان دو عرصه رقابت براي حضور در دانشگاه شده ‌است.
افضلي همچنين با انتقاد از نبود كلاس‌هاي آموزشي المپياد در مدارس مختلف و سيستم آموزشي كشور گفت: نبود كلاس‌هاي مخصوص المپيادي‌ها از جمله عواملي است كه المپياد را يك رقابت دشوار و آمادگي براي آن را امري مشكل ساخته‌ است.
افضلي اضافه كرد: هدف از آموزش در سيستم آموزش و پرورش مشخص نيست و دانش‌آموزان، اغلب بايد با وجود استعدادها و توانايي‌هاي خود، دروس واحد و يكساني بخوانند و به همين دليل است كه در جايگاه مخصوص خود مشغول به كار يا تحصيل نيستند و اين از مهم‌ترين مشكلات سيستم آموزشي كشور است.
انتهاي پيام:/م
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن