تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804519777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/كامل/ وزيرعلوم: بازنشستگي‌هاي اخير اساتيد دانشگاه تهران قانوني بود كردان مدرك خود را براي ارزشيابي ارايه كند توليدات علمي كشور از مرز ‌٩ هزار مستند گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /كامل/ وزيرعلوم: بازنشستگي‌هاي اخير اساتيد دانشگاه تهران قانوني بود كردان مدرك خود را براي ارزشيابي ارايه كند توليدات علمي كشور از مرز ‌٩ هزار مستند گذشت
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

وزير علوم، تحقيقات و فناوري درباره روند بازنشستگي‌هاي اخير برخي اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و اجباري و اختياري بودن آنها، اظهار كرد: بازنشستگي اعضاي هيات علمي از زمان تصويب قانون شرح وظايف اعضاي هيات علمي وجود داشته است كه در اين قانون در مورد اعضاي هيات علمي با رتبه «استاد تمام» سقف 65 سال سن براي بازنشستگي در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محمد مهدي زاهدي كه امروز سه‌شنبه و در آستانه هفته دولت در نشستي مطبوعاتي با حضور معاونانش درتبيين گزارشي از عملكرد سه ساله اين وزارتخانه سخن مي‌گفت، افزود: البته اين قانون به روساي دانشگاه‌ها اين اختيار را داده كه بتوانند به اين حد سني تا پنج سال را نيز اضافه كنند، به اين معني كه اعضاي هيات علمي استاد تمام مي‌توانند تا حداكثر 70 سال سن در دانشگاه حضور داشته باشند.

وي با بيان اينكه بازنشسته شدن يك استاد به معني جدايي وي از دانشگاه‌، تدريس و پژوهش نيست، خاطر نشان كرد: در سال گذشته تقريبا تمام دانشگاه‌هايي كه استاد بازنشسته داشتند براي استفاده از اين اساتيد در امر تدريس و راهنمايي پايان نامه‌ها درخواست كردند كه با كليه آنها موافقت شد.

زاهدي با بيان اينكه روند بازنشستگي اخير اساتيد در دانشگاه تهران در يك روند كاملا قانوني انجام شده است گفت: تمام كساني كه بازنشسته شده‌اند چه آنهايي كه درخواست بازنشستگي داشته و يا نداشته‌اند بالاي هفتاد سال سن داشته‌اند.

وزير علوم در عين حال افزود: در سال گذشته يكي از اساتيد به نام كشور پيش از بازنشستگي، از دنيا رفت كه اين عدم بازنشستگي خانواده اين شخصيت علمي را پس از فوت وي با مشكلات جدي روبرو كرد چرا كه وي از برخورداري از حق پايان خدمت محروم مي‌شد ولي در عين حال دانشگاه مذكور وي در صدد حل اين مساله است.

زاهدي در ادامه اعضاي هيات علمي و به ويژه استاد تمام‌ها را سرمايه هاي علمي و انساني بيان كرد و گفت: اين اساتيد ذخاير علمي ما در حوزه و دانشگاه هستند و برنامه‌ ما استفاده از خدمات اين اساتيد مي‌باشد.

وزير علوم با بيان اينكه بازنشسته كردن اساتيدي كه بين 65 تا 70 سال سن دارند حق رييس دانشگاه است و كار غيرقانوني محسوب نمي‌شود، عنوان كرد بنا بر مصوبه هيات امنا، رييس دانشگاه مي‌تواند براي اساتيدي كه در اين رنج سني قرار دارند تقاضاي بازنشستگي دهد، ولي اگر شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه جديدي داشته باشد اين مصوبه ناظر بر فعاليت هيات امنا است.

وي تاكيد كرد: در روند بازنشستگي‌ها هيچ كار غيرقانوني انجام نشده است ولي به نظر من بايد از اعضاي هيات علمي به ويژه استاد تمام‌ها تا جايي كه امكان دارد استفاده كرد البته حضور و استفاده از آنها ربطي به مسئله بازنشستگي‌شان نداشته باشد.

وي افزود: ايجاد اتاق‌هايي براي اساتيد بازنشسته در دانشگاه‌ها، ارائه تسهيلات براي رفت و آمد درون كشوري اين اساتيد و پاسخگويي به درخواست‌هاي آنها براي تهيه كتب و مقالات از ديگر مصوبات مربوط به اين طرح است.

وي افزود: وزارت علوم نسبت به تكريم اساتيد بازنشسته عنايت ويژه‌اي دارد.

نظام حق‌التدريس در وزارت علوم وجود ندارد

وي در باره رويكرد وزارت علوم درباره نظام حق‌التدريسي در دانشگاه‌ها، اظهار كرد: وزارت علوم بحث حق التدريسي ندارد و به طور كلي مقوله‌اي به عنوان نظام حق التدريس در وزارت علوم مطرح نيست.

وزير علوم در عين حال ادامه داد كه برخي اعضاي هيات علمي به صورت پاره وقت در دانشگاه فعاليت مي‌كنند ضمن اينكه گاهي اوقات از اساتيد ساير دستگاه‌ها در دانشگاه‌هايي مانند دانشگاه پيام نور استفاده مي‌شود.

وي كرد: وزارت علوم در بخش جذب اعضاي هيات علمي مشكلي نداشته است و با سهميه‌هاي تخصيص يافته جهت جذب هيات علمي نياز وزارت علوم به جذب اعضاي هيات علمي حق التدريس به شدت كاهش مي‌يابد.

وي درباره وضعيت بررسي مدرك كردان وزير كشور در وزارت علوم گفت: از ايشان خواسته شده تا مدرك خود را به وزارت علوم ارائه كنند البته توجه به اين نكته ضروريست كه وزارت علوم هيچ گاه به صورت في البداهه و بدون درخواست شخص حقيقي يا حقوقي اقدام به بررسي مدركي نمي‌كند.

وزير علوم افزود: از ايشان خواسته شده تا اصل مدرك و يا مدارك تحصيلي‌شان را به حوزه دانشجويي ما ارجاع دهند كه اين معاونت اين مسئله را پيگيري مي‌كند.

وي تاكيد كرد: اطلاعات ارائه شده در سايت‌ها پيرامون افتخاري بودن يا نبودن و يا اعلام عدم اعتبار اين مدرك از سوي دانشگاه آكسفورد از نظر ما ارزشي ندارد و وزارت علوم خود از طريق يك پروسه اجرايي شفاف و روشن كه هميشه از طريق آن اقدام مي‌كرده است، مدرك را ارزيابي مي‌كند.

با كسري‌ بودجه مواجه هستيم

حدود 40 درصد بودجه دانشگاه‌ها تخصيص يافته است

زاهدي درباره مشخص نبودن ميزان بودجه‌هاي جاري و پژوهشي دانشگاه‌ها به اذعان برخي از روساي دانشگاه‌ها عنوان كرد: در ضابطه بودجه سال 87 تخصيص 80 درصدي بودجه‌ها پيش بيني شده است كه با توجه به كسري‌هاي موجود اين تخصيص 80 درصدي خود مشكلاتي را براي دانشگاه‌ها ايجاد مي‌كند ولي ميزان بودجه دانشگاه‌ها كاملا مشخص است و بودجه شش ماه اول سال به آنها تخصيص داده شده است.

وي افزود: تا كنون حدود 40 درصد از بودجه به دانشگاه‌ها داده شده ولي در كل بودجه با كسري‌هايي مواجه هستيم.

وي درباره نحوه تخصيص بودجه‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها، گفت: در بودجه پژوهشي سال 87 مقرر شد كه دستگاه‌هاي دولتي يك درصد از بودجه خود را به امر پژوهش اختصاص دهند كه اين امر با همكاري معاونت فناوري رياست جمهوري و همكاري دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي اجرايي مي‌شود.

وي افزود: با اين شيوه بودجه‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها رشد چشمگيري مي‌كند.

وزير علوم درباره تخصيص بودجه به دانشگاه‌هاي بند ز ماده 50 برنامه چهارم توسعه به اين ماده در برنامه چهارم توسعه اشاره كرد و گفت: اين ماده ما را موظف كرده كه دانشگاه‌ها را بر اساس ملاك و معيارها بررسي كرده و بعد از معرفي به دولت، دولت تصميم مي‌گيرد كه چه اقداماتي انجام دهد تا اين دانشگاه‌ها بتوانند در جايگاه‌هاي بين المللي فعاليت كنند.

وي افزود: در عين حال وزارت علوم بودجه جداگانه‌اي به اين دانشگاه‌ها تخصيص داده است.

زاهدي درباره بحث نظارت بر موسسات آموزش عالي غير انتفاعي و دوره‌هاي فراگير توسط وزارت علوم خاطر نشان كرد: در تمام سفرهاي استاني هيات دولت با تقسيم كار انجام شده از تمام حوزه‌هاي مربوطه توسط معاونين و مديران وزارت خانه بازديد مي‌شود و در واقع مي‌توان گفت كه جايي در كشور نيست كه يكي از حوزه‌هاي ستادي ما هنوز از آن بازديد نكرده باشد.

وي افزود: گزارش‌هاي اين بازديدها بررسي مي‌شود و تذكرات لازم به روساي دانشگاه‌ها داده مي‌شود و حتي امسال به برخي از واحدهاي پيام نور كه همانند برخي غير انتفاعي‌ها امكانات لازم را نداشته است دانشجويي داده نشد.

وي افزود: در مورد دوره‌هاي فراگير دكترا هم با توجه به اينكه دوره‌ دكترا بايد از پشتوانه خوبي برخوردار باشد اين دوره‌ها را در سال گذشته حذف كرديم ولي در سطح كارشناسي و كارشناسي ارشد فراگير با تعيين ظرفيت‌هاي متناسب اين دوره‌ها ادامه دارند.

وزير علوم ادامه داد: در راستاي كيفي سازي موسسات غير انتفاعي اعلام شد كه اين موسسات مي‌توانند براي تامين كادر هيات علمي خود اقدام به بورس دانشجويان دكترا كنند كه 50 درصد هزينه‌هاي آن توسط وزارت علوم پرداخت مي‌شود.

وي در ارتباط با ايجاد سازمان دانشجويان در چارت وزارت خانه گفت: اين مسئله نيازمند مصوبه مجلس است كه در صورت تصويب برنامه ريزي‌هايي براي ايجاد آن تا سال آينده صورت مي‌گيرد.

وزير علوم همچنين در خاتمه با اشاره به ارتقاي جايگاه وزارت علوم در بين دستگاه‌هاي اجرايي كشور عنوان كرد: در سال 84 اين وزارتخانه از بين 49 دستگاه اجرايي كشور رتبه 46 را داشت كه با فعاليت‌هاي ويژه انجام شده و تشكيل كارگروه مربوطه و ارائه گزارش توانستيم در سال 85 به رتبه 15 برسيم كه پيش بيني مي‌شود اين رتبه براي سال 86 به زير 10 ارتقا يابد كه اين رشد كار فوق العاده‌اي مي‌باشد.

شمار توليدات علمي كشور در سال 2008 از مرز كل توليدات علمي سال قبل، گذشت

تعداد واحدهاي فن‌آورمستقردرپارك‌هاي علمي طي سه سال اخير، دو برابرشده‌ است

وزير علوم، همچنين از تداوم رشد توليدات علمي كشور از جمله عبور توليدات علمي كشور در سال 2008 از مرز 9 هزار مستند ثبت شده در سال گذشته، افزايش بيش از دو برابري تعداد واحدهاي فن‌آور و چهار برابر شدن تعداد نيروهاي فعال در پارك‌هاي علم و فن‌آوري و دستاوردهاي حاصل شده در حوزه زيست‌فن‌آوري و نانوفن‌آوري به عنوان بخشي از موفقيت‌هاي وزارت علوم در سه سال اخير ياد كرد.

وي از تشكيل كميته پيگيري فرمايشات مقام معظم رهبري در حوزه آموزش عالي كشور و به ويژه وزارت علوم خبر داد و گفت: در اين زمينه پس از رصد كردن فرمايشات مقام رهبري اين موارد در شوراي معاونان وزارت علوم مطرح و پس از آن مشخص مي‌شود كه چه حوزه‌اي بايد آن را پيگيري كند.

وي افزود: طي اين مدت در وزارت علوم فعاليت‌هاي بزرگي انجام شده كه از آن جمله مي‌توان به بحث ISI اسلامي (ISC) و رتبه بندي دانشگاه‌ها اشاره كرد.

وزير علوم با اشاره به طرح بحث ايجاد پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در اجلاس وزراي علوم سازمان كنفرانس اسلامي از سوي ايران گفت: در اين زمينه از طرف سازمان كنفرانس اسلامي، ايران رسما ماموريت پيدا كرد چنين مركزي را ايجاد كند كه دراين راستا مركز منطقه‌يي اطلاع رساني علوم و فن‌آوري شيراز در حال پيگيري اين ماموريت است كه ما از آن به عنوان نمايه سازي مجلات جهان اسلام نام مي‌بريم.

زاهدي همچنين با اشاره به بحث رتبه بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام گفت: خوشبختانه اين بحث به تاييد اجلاس سران كنفرانس اسلامي و وزراي امور خارجه و وزراي علوم اين كشورها رسيده و رسما موسسه پژوهش و برنامه ريزي وزارت علوم ماموريت يافت كه بحث رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام را دنبال كند.

وي همچنين در خصوص آمار توليد علم بر اساس مستندهاي ISI گفت: در اين زمينه نيز شتاب زيادي در اين دولت صورت گرفته به طوري كه توليدات علمي نمايه شده ما از حدود سه هزار مستند به 9 هزار و 61 مستند در سال گذشته رسيده است و امروز مي‌توانيم اعلام كنيم كه مستندات علمي ما در ISI در سال 2008 از مرز سال گذشته عبور كرده است.

وزير علوم با اشاره به مستندات علمي غير ISI كشور نيز گفت: مطمئنا مجموعه مستندات علمي ما هم اكنون در منطقه اول است اما براي اينكه بتوانيم رسما به آن استناد قانوني ببخشيم بايد مستندات حوزه خود را به سرعت وارد ISI كنيم كه خوشبختانه در اين زمينه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه خوبي را براي ISC فراهم كرده است.

به گزارش ايسنا، وي همچنين با اشاره به پيشرفت‌هاي مناسب در حوزه پژوهشي گفت: در اين زمينه مديون عنايت دولت و مجلس هستيم، ما توانستيم به كمك دولت و مجلس بودجه‌هاي مناسبي را به دانشگاه‌ها بدهيم.

دكتر زاهدي با بيان اينكه وزارت علوم در زمينه نانوفن‌آوري در بين تمام دستگاه‌هاي اجرايي و علمي كشور مقام اول را داراست گفت: بيشتر توليدات علمي و فن‌آوري صورت گرفته در اين حوزه مربوط به وزارت علوم است.

وي همچنين با اشاره به واحد فن‌آور مستقر در پارك‌هاي علم و فن‌آوري گفت: در اين زمينه 600 واحد فن‌آور مستقر در پارك‌هاي علم و فن‌آوري در سال 84 به عدد هزار و 395 واحد در سال جاري رسيده است كه در اين راستا بيش از دو برابر رشد داشته‌ايم.

زاهدي با اشاره به رشد چهار برابري افراد مستقر در پارك‌ها گفت: همچنين در سال 84 حدود سه هزار نفر دانشگر يا افراد مستقر در پارك‌ها داشتيم كه اين رقم به بيش از 11 هزار و 451 نفر رسيده است.

وزير علوم اظهار كرد: در حوزه بيوتكنولوژي نيز با فعاليت‌هاي خوبي كه در وزارت علوم و يا مشترك با وزارتخانه‌هاي ديگر صورت گرفته حداقل سالي 800 ميليون دلار صرفه جويي ارزي داشته‌ايم.

وي با بيان اينكه براي نخستين بار در موسسه پژوهش و برنامه ريزي كشور، سامانه آمار آموزش عالي كشور راه‌اندازي شده است، گفت: يكي از ضعف‌هاي آموزش عالي كشور اين بود كه آمار و ارقام دقيقي در اين زمينه نداشت و آمار به خصوص از نظر تعداد دانشجويان بر اساس تقريب بود اما در حال حاضر مي‌توانيم آمار را به صورت دقيق اعلام كنيم.

جمعيت دانشجويي كشور به 5/3 ميليون نفر رسيد

زاهدي در اين نشست همچنين در سخناني گفت: وزارت علوم يكي از وزارت خانه‌هاي موفق دولت است و توانسته بر اساس برنامه‌ها و مطابق حيطه وظايف خود عمل كند.

وي در تشريح عملكرد وزارت علوم در دولت نهم به تشكيل ستاد راهبردي نوآوري و شكوفايي اشاره كرد و گفت: سند اين ستاد چاپ شده است و در حال حاضر نيز در حوزه‌هاي مختلف وزارت علوم برنامه ريزي براي پياده كردن آن آغاز شده است.

وي با بيان اينكه تغيير ساختار سازماني وزارت علوم در سال گذشته به تصويب رسيد، اظهار كرد: در سال جاري بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و برخي از فعاليت‌هاي بين‌المللي وزارت علوم تغييراتي در اين ساختار شكل گرفت كه از جمله تغييرات عمده آن مي‌توان به اضافه شدن هيات مركزي جذب اعضاي هيات علمي اشاره كرد.

وي با بيان اينكه هيات مركزي جذب اعضاي هيات علمي زير نظر وزير علوم فعاليت مي‌كند، افزود: همچنين ديگر تغيير صورت گرفته در ساختار، تشكيل دبيرخانه رتبه بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام است كه اين دبيرخانه نيز زير نظر وزارت علوم فعاليت مي‌كند.

وي خاطر نشان كرد: با دو تغيير صورت گرفته در ساختار سازماني وزارت علوم علاوه بر پنج معاونت، دو سازمان و تعدادي مركز، دو حوزه ستادي نيز به مجموعه آن اضافه شد.

به گزارش ايسنا، زاهدي در ادامه در خصوص برنامه‌هاي كلي ارائه شده به مجلس گفت: از جمله برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در برنامه چهارم توسعه به پوشش 30 درصدي جمعيت جوانان 18 تا 24 سال است كه بر اساس آخرين آمار جمعيت جوانان تحت پوشش بايد تا سال آينده به سه ميليون و 600 هزار نفر برسد.

وي با بيان اينكه جمعيت دانشجويي كشور امسال به 5/3 ميليون نفر مي‌رسد گفت: جمعيت دانشجويي كشور در سال آينده از مرز 3 ميليون و 600 هزار نفر مي‌گذرد.

به گفته وزير علوم، پيش بيني شده بود كه به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت بايد 5 هزار نفر دانشجو داشته باشيم كه خوشبختانه امسال به اين عدد دست مي‌يابيم.

زاهدي در خصوص جمعيت دانشجويي مقاطع تحصيلات تكميلي به رشد 100 درصدي آن در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا در دانشگاه‌هاي دولتي اشاره كرد و گفت: در واقع ظرفيت پذيرش دانشجو از حدود 20 هزار نفر در سال 84 به 40 هزار نفر در سال جاري رسيده است، همچنين ظرفيت دكترا نيز از 2 هزار نفر به 4 هزار نفر افزايش يافته است.

وي با اشاره به نقش دوره‌هاي تحصيلات تكميلي در روند صعودي توليدات علمي، پيش بيني كرد كه با ادامه همين روند تا شش سال آينده به يكي از اهداف چشم انداز كه دستيابي مقام اول به توليد علم در منطقه دست يابيم.

وي همچنين در خصوص وضعيت اعضاي هيات علمي طي سه سال گذشته گفت: با نظر مساعد رياست جمهوري توانستيم سهميه استخدام اعضاي هيات علمي را كه در برنامه چهارم توسعه حدود 2 هزار و 250 نفر پيش بيني شده بود به بيش از 5 هزار و خرده‌اي ارتقا بخشيم كه در اين زمينه توانستيم با موافقت هيات دولت دو سهميه سه هزار نفري و 400 نفري را بگيريم.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: طي سه سال گذشته جذب اعضاي هيات علمي به بيش از دو برابر افزايش يافته است.

وزير علوم با اشاره به تشكيل دانشكده كارآفريني نيز گفت: جوانان فارغ‌التحصيل مي‌توانند به دنبال نوآوري باشند تا به جاي پشت ميز نشيني علاوه بر تدارك شغل براي خود زمينه اشتغال ديگر فارغ التحصيلان را فراهم كنند.

وي همچنين با اشاره به فعاليت‌هاي انجام گرفته در حوزه فرهنگي وزارت علوم به ايجاد خانه فرهنگ در دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: همچنين علاوه بر آن وزارت علوم توانسته است واژگان جديدي را كه در دوره مسئوليت خود خلق كند كه از آن جمله مي‌توان به خانه فرهنگ، آپارتايد علمي، ISC، رتبه بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام و غيره اشاره كرد كه هر يك از اين اسامي ماموريت‌هاي سختي را براي ما به دنبال داشته است.

وي همچنين با اشاره به افزايش انجمن‌هاي علمي دانشجويي از 800 انجمن به بيش از 2 هزار انجمن در سال 86 تصريح كرد: اين امر موجب شد كه يك جو علمي در بين دانشجويان دانشگاه‌ها ايجاد شود.

وي افزود: بايد تلاش كرد كه فضاي علمي در گفتمان‌هاي درون دانشگاهي و حتي برون دانشگاهي شكل گيرد.

وي همچنين به تشكيل دبيرخانه دائمي قرآن و عترت در معاونت فرهنگي اشاره كرد و گفت: اين امر موجب گسترش فرهنگ قرآني در دانشگاه‌هاي كشور شد و معاونت فرهنگي ماموريت يافته كه اين موضوع را در بين اساتيد نيز گسترش دهد كه اين امر در هفته وحدت حوزه و دانشگاه عملي مي‌شود.

زاهدي به افزايش سهميه عمره دانشجويان و اعضاي هيات علمي اشاره كرد و گفت: در اين زمينه امسال 26 هزار و 400 نفر به عمره دانشجويي اعزام شدند كه اين آمار در سال 84 حدود 3 هزار و 200 دانشجو و قريب به 500 عضو هيات علمي بود.

وي تصريح كرد: در سال جاري خوشبختانه حتي يك گزارش منفي از دانشجويان دختر و پسر خود در عمره دانشجويي نداشتيم بلكه تمامي گزارشات در اين زمينه مثبت بوده است.

زاهدي با اشاره به اقدامات وزارت خانه در حوزه دانشجويي گفت: در اين زمينه يكي از مسائل جدي دنبال شده توجه به تربيت كادر مورد نياز در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده است.

وي در ادامه با بيان اينكه در بورسيه كردن دانشجويان نيز چه در داخل و چه در خارج كشور برنامه‌ ريزي‌هاي جدي و مناسبي صورت گرفته است گفت: طي دو سال گذشته بيش از هزار و 700 دانشجوي دكترا بورسيه داخل شده‌اند .

وي با اشاره به كاهش اعزام بورس به خارج دانشجويان علت آن را وجود اكثر رشته‌هاي دوره‌ دكترا در داخل كشور بيان كرد و افزود: اعزام دانشجو براساس نياز كشور و در رشته‌هايي مورد نياز صورت مي‌گيرد.

وزير علوم همچنين با اشاره به افزايش دانشجويان تحصيلات تكميلي در دوره‌هاي شبانه تصريح كرد: در اين زمينه با توجه به اينكه سابق بر اين بسياري از دانشجويان به دليل شهريه دوره‌هاي شبانه را انتخاب نمي‌كردند هفتاد درصد شهريه را صندوق رفاه پرداخت مي‌كند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن