تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815331057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نیازمند کمک- کنفرانس دارم!-ضرب المثل و متل و ... : ادبیات


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: سلام

بچه ها قراره تا 3 هفته ی دیگه یه کنفرانس بدم
برای ادبیات
درباره ی ضرب المثل ها و اتل ها و متل و ...
اینکه اینا چی اند
ازکجا اومدن
جه جوری به وجود اومدند....

هر کی هرچی می دونه (خودش یا از کتابی یا سایتی) بگه
ممنــــــــــــــــــــــ ــــــــــون

سلام شیما جون

عزیزم من یه سرچی کردم این سایتها به نظرم خوب اومدن:
http://sarapoem.persiangig.com/link7/zarbolmasal1.htm
ریشه ضرب المثل های ایرانی
http://farsibooks.ir/category/zarbolmasal/

http://isfahanportal.ir/framework.jsp?SID=2300

http://shabaneh.ir/category/literature/ ... masal-root

امیدوارم به دردت بخورن

ضرب‌المثل گونه‌ای از بیان است که معمولاً تاریخچه و داستانی پندآموز در پس بعضی از آن‌ها نهفته است. بسیاری از این داستان‌ها از یاد رفته‏اند، و پیشینهٔ برخی از امثال بر بعضی از مردم روشن نیست؛ بااین‌حال، در سخن به‏کار می‌رود.

بررسی نظر کارشناسان

دانشمندان و زبان‌شناسان نامدار هنوز تعریفی جامع و کامل برای کلمهٔ ضرب‌المثل نیافته‌اند. گرچه در این راستا تحقیقات بسیار ارزشمندی صورت گرفته و تفاسیر معتبری نیز ارائه شده‌است. علامه علی‌اکبر دهخدا در مقدمهٓ امثال و حکم چنین می‌نویسد:

"در زبان فرانسوی هفده لغت یافت می‌شود که در فرهنگ‌های عربی و فارسی همهٓ آنها را «مَثَل» ترجمه کرده‌اند، و در فرهنگ‌های بزرگ فرانسوی تعریف‌هایی که برای آنها نوشته‌اند، مُقنِع نیست و نمی‌توان با آن تعریفات، آنها را از یکدیگر تمییز داد."

محقق معروف، Archer Taylor، که تحقیقاتش در اوایل قرن بیستم تأثیری شگرف دراین‏زمینه داشته‌است، نتوانست تعریفی جهان‏شمول برای "امثال و حکم" پیدا کند. وی در کتاب معروف خود† اظهار می‌کند که تعریفی برای "امثال و حکم" نمی‌تواند وجود داشته‏باشد. بااین‏وجود تعاریف مختلفی از گذشته تا حال ارائه شده‌است که مهم‌ترینِ آنها تعریف Friedrich Seiler است. وی "امثال و حکم" (ضرب‏المثل) را چنین تعریف کرده‌است:
سخنان برجسته، روشن، پندآمیز و مستقل که در زبان مردم رایج است.


ضرب‌المثل و نسبت آن با اصطلاحات ضرب‌المثلی

تفاوت مابین «ضرب‌المثل» و «اصطلاحات ضرب‌المثلی» در شکل، ساختار و عمل‌کرد آنهاست. امثال و حکم جمله‌ای است کامل با ساختمانی استوار بر پایه و اساسی غیرقابل‏تغییر، مانند:

* تب تند زود عرق می‌کند!
* هرکه بامش بیش، برفش بیشتر!
* خواستن توانستن است!
* آدم بی‏سواد کور است!

اصطلاحات ضرب‌المثلی، برخلاف امثال و حکم، عباراتی مصطلح و عمومی هستند که ابتدا باید در جمله‌ای جایگزین شوند تا عبارتی کامل حاصل آید. این عبارت کامل نیز برحسب قید زمان، فاعل و مفعول متغیر است، مانند:

* پا توی کفش کسی کردن
* دُم خود را روی کول گذاشتن
* بی گُدار به آب زدن
* گلیم خود را از آب بیرون کشیدن
* کلاه خودت را قاضی کردن
* کلاه خود را سفت چسبیدن

این اصطلاحات ضرب‌المثلی، بدون قرار گرفتن در یک جملهٓ کامل، فاقد خصلت‌های ضرب‌المثل خواهد بود؛ لذا تفهیم عبارات اصطلاحیِ یادشده با اضافات مقدور است، مانند:

* پایت را تو کفش بزرگ‌تر از خودت نکن!
* از ترس، دُمش را روی کولش گذاشت و دررفت!
* بی گُدار به آب نزن که پشیمان می‌شوی!
* تو اول گلیم خودت را از آب بیرون بکش، ...!
* تو اول برادریت رو ثابت کن

بنابراین، عبارات ضرب‌المثلی را می‌توان به‏عنوان مواد اولیه (خام) یک اصطلاح ضرب‌المثلی تعریف نمود: اصطلاحات ضرب‌المثلی، عباراتی هستند که معنا و مفهوم آنها با معنی هریک از کلماتِ تشکیل‏دهندهٓ آن، نسبت مستقیم نداشته‏باشد، مانند:

* گربه در انبان فروختن
* گربه را در (دَمِ) حجله کشتن
* دل دادن و قلوه گرفتن

مفهوم و پیام این اصطلاحات مثلی با کلمات (گربه، انبان، حجله، دل و قلوه...) هیچ‏گونه رابطهٓ فیزیکی (ارگانیک) ندارد. به‏عبارت‏دیگر، معنی جمله از کلمات تشکیل‏دهندهٓ آن جمله قابل دریافت نیست. این اصطلاحات تصویری (مجازی) فاقد شجره‌نامه‏اند و ریشه و ماًخذ آنها به‏مرورزمان محو شده‌است.†

اشاره شد که امثال و حکم در شکل، ساختار و عمل‏کرد خود از ضرب‌المثل متمایز می‌شود و به‏عنوان مواد اولیه‌ای محسوب می‌گردد که باید در جملهٓ کاملی به‏کار گرفته شود تا خصلت ظاهریِ ضرب‌المثل را به‏نمایش بگذارد. عبارات و اصطلاحات ضرب‌المثلی، با هرنوع آرایش و پیرایشی تبدیل به امثال و حکم نخواهند شد. امثال و حکم دارای سنت و اصالت لایزالی است که در اذهان عموم نقش گرفته و دارای رسالت آموزشی و حامل پیام و تجربهٓ زندگی است. درصورتی‏که عبارات ضرب‌المثلی به هر میزان که استقلال معنا و رسالت پیام‏آوری داشته‏باشد، بازهم به‏تنهایی قادر به انجام رسالت خود نیست و همیشه متکی بر جمله و پیش‏درآمدی توضیحی است. معهذا، خط فاصل دقیقی نمی‌توان بین ضرب‏المثل و اصطلاح ضرب‏المثلی کشید، به‏خصوص که در زبان‏های مختلف، این خط فاصل به‏طور قابل‏ملاحظه‌ای تغییر می‌یابد. استاد «کارل فریدریش ویلهلم واندر»، گردآورنده و مؤلف 250,000 امثال و حکم و اصطلاحات ضرب‌المثلی در پنج جلد، در مقدمهٓ کتابش † به این سؤال پاسخ می‌دهد:

"از گوشه و کنار و از زبان بعضی از منقّدان شنیده می‌شود که تفکیک امثال و حکم را از اصطلاحات ضرب‌المثلی ترجیح داده و پیشنهاد کرده‌اند که مجموعهٓ «امثال و حکم» باید فقط دربرگیرندهٓ امثال و حکم باشد. اولاً خط فاصل بین این دو مقوله در حالات مختلف غیرقابل‏تشخیص و تفکیک است، زیرا یک پیام خاص در مقطعی خاص به‏وسیلهٓ امثال و حکم، و جایی دیگر به‏وسیلهٓ اصطلاح مَثَلی بیان شده‌است که این‏جانب با هیچ معیاری امکان تجزیه و تفکیک آنها را ندارم. دوم اینکه، رسالت ادبی و فرهنگیِ «امثال و حکم» با پیشنهاد فوق به‏شدت خدشه‏دار شده و درصورت عملی شدن چنین پیشنهادی،این مجموعه فاقد ارزش بنیادین خواهد شد."
آیا امثال و حکم بازتاب «خصوصیات ملی است»؟

در میان رسالات متعددی که درباب امثال و حکم نوشته شده‌اند تحقیقات بسیاری نیز تحت عنوان: چهره ملت ایکس در آیینه امثال و حکم خود، به عمل آمده‌است که تبیینی نافرجام در اخلاق‌شناسی مردم به وسیله امثال و حکم آن ملت است. این رسالات، یک رشته از ضرب المثلهای ردیف نویسی شده هستند که به غلط آن را «آئینه روح ملت» نامیده و بازتاب خلقیات کل جامعه محسوب شده‌اند. از آنجائی که چنین تصوراتی غالباً بر اساس نمونه‌های انفرادی و تعمیم نادرست آن به تمام جامعه صورت پذیرفته‌است، مستلزم برخوردی اصولی و محتاطانه‌است. مثلاً در سنجش ضرب‌المثل‌های:

* «خوش اصل خطا نکند و بداصل وفا نکند»
* «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود!»،

اگر به منزله نمودار خصوصیات ملت آلمان در زمینه اصالت و درستکاری و همچنین کار و تلاش معرفی شوند، باید به گنجینه امثال و حکم دیگر ملل نگاهی کوتاه بیفکنیم تا به این حقیقت پی برده که دامنه اینگونه ضرب‌المثل‌ها بسیار وسیعتر از قلمرو زبان آلمانی است. بنا براین با چنین معیاری نمی‌توان توجیه و تفسیری بر خصلت و ویژه‌گی‌های اخلاقی مردم آلمان ارائه نمود. این اصل در مورد اکثر قریب به اتفاق امثال و حکم بین‌المللی که ریشه در فرهنگ یونانی-رومی، انجیل و قرون وسطا دارند، صادق است.†



همه این مطالب + یه عالمه دیگه در:
http://fa.wikipedia.org بعد توی سرچ ویکی بزن ضرب المثل


اگه کمکی از دستم برمیاد خوشحال میشم شیما جون

کتاب امثال و حکم دهخدا هم خودش یه مرجع معتبره.


موفق باشی

مرسی مینو جون

به دردم خورد

حالا یه سوالی!
این متل، بالاخره "اون ترانه معروفا"ست یا "فارسیِ مثل" هستش؟!!





shimaa نوشته است:مرسی مینو جون

به دردم خورد

حالا یه سوالی!
این متل، بالاخره "اون ترانه معروفا"ست یا "فارسیِ مثل" هستش؟!!





سلام شیما جون
من اطلاعات ادبیاتم خیلی کمه
ولی تحقیق می کنم بهت خبر میدم.
موفق باشی

سلام بازم!


دست شما مرسی!

من تو نت که سرچ کردم هر دو تاش بود
یعنی هم به اون شعرا می گفتن متل هم می گفتن متل فارسی شده ی مثله !

-

تازه یه lecture انگلیسی هم باید بدم واسه زبان

یه کنفرانس دیگه هم برای یکی از درسای دیگه !!!


_____________________

مرسی مینو جون
خیر از جوونیت ببینی!

خواهش می کنم شیما جان

خوش به حالت، چقدر سرت شلوغ ه...من که این روزا از شدت بیکاری دارم غاز می چرونم
راجع به لکچر هم کاری از ما ساخته باشه خوشحال میشم

موفق باشی عزیزم

خوش به حالت!

کاشکی می شد آدم وقتشو نگه می داشت(جمع می کرد) برای وقتی که وقت کم داره استفاده کنه !
یا می شد وقتو از دیگران که وقت اضافی دارند خرید یا به اونایی که وقت کم دارن فروخت !!!!!



ممنونم - لکچرمو امروز آماده کردم

شما یه کار خوب می تونی بکنی ! ------> دعا !

_________________

راستی اسمت خیلی قشنگه ها !
معنی شو که می دونی؟؟





shimaa نوشته است:خوش به حالت!

کاشکی می شد آدم وقتشو نگه می داشت(جمع می کرد) برای وقتی که وقت کم داره استفاده کنه !
یا می شد وقتو از دیگران که وقت اضافی دارند خرید یا به اونایی که وقت کم دارن فروخت !!!!!



ممنونم - لکچرمو امروز آماده کردم

شما یه کار خوب می تونی بکنی ! ------> دعا !

_________________

راستی اسمت خیلی قشنگه ها !
معنی شو که می دونی؟؟

سلام شیما جون

خواهش می کنم. امیدوارم موفق باشی
مرسی عزیزم شما به من و اسمم لطف دارین





!!!!!!!!!!!
چرا اینجور اومدن این آپ بالا؟؟


minoo88 نوشته است:!!!!!!!!!!!
چرا اینجور اومدن این آپ بالا؟؟



!!!






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن