تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804709786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بسكتبال باز هم هواي قهرماني دارد بعد از المپيك نوبت به جوانان رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بسكتبال باز هم هواي قهرماني دارد بعد از المپيك نوبت به جوانان رسيد
جام جم آنلاين: هيجان ورزش در المپيك نبايد ساير رويدادها را در سايه خاموشي و فراموشي فرو برد. تهران از 7 شهريورماه ميزبان رقابت‌هاي بسكتبال جوانان آسيا است و تيم ايران در مرحله مقدماتي بايد به مصاف تيم‌هاي ازبكستان و مالزي و يك تيم از غرب آسيا برود.
با توجه به موفقيت‌هاي بسكتبال ايران كه عمده‌ترين آن حضور در المپيك است، همه از جوانان انتظار مقامي در شأن بسكتبالي‌ با كلاس المپيك دارند. البته اين انتظارات نبايد در كار جوانان مستعد و شايسته كشورمان گره ايجاد كند.

وقتي فردريك اونيكا تيم بسكتبال جوانان ايران را در مسابقات 2006 به عنوان هفتم رساند عناوين نايب قهرماني در سال 2002 و قهرماني در سال 2004 تحت‌الشعاع اين نتيجه قرار گرفت.

ايران به دليل برخورداري از جوانان شايسته و مستعد در بسكتبال همواره مي‌تواند سكوهاي آسيايي را تصاحب كند بر اين اساس عنوان هفتم براي بسياري از كارشناسان و اهل فن قابل هضم نيست چه بسا با موفقيت‌هاي پرشمار بسكتبال در رده باشگاهي و ملي انتظار كسب پيروزي در همه رده‌ها مي‌رود. تيم جوانان فعلي حدود 3 سال و اندي در اردوهاي آماده‌سازي به‌سر‌مي‌برد.

روز هشتم تيرماه 1384 با دعوت جمعي از جوانان با‌آتيه نخستين اردوي اين تيم تشكيل شد. رضاپور مربي وقت تيم جوانان براساس اهداف، زمان، كنترل برنامه، تدوين رويه‌ها و دستورالعمل‌ها، تامين امكانات، بودجه و تجزيه و تحليل برنامه ارائه شده، اردوهاي تداركاتي متعددي را طراحي و اجرا كرد. اين تيم 13 مرحله اردوي شناسايي داشته است و از روز 20 مهرماه 1385 اردوهاي آماده‌سازي و هماهنگي با تعداد نفرات كمتر در اردوها آغاز شد.

تيم بسكتبال جوانان ايران به منظور الگوسازي و ايجاد انگيزه در بين جوانان استان‌هاي مختلف اردوهايي را در شهرستان‌ها برپا كرد كه از آن جمله مي‌توانيم به اردوهاي اصفهان، بندر انزلي، رشت، سمنان و مشهد اشاره كنيم. علاوه بر اردوهاي متعدد، شركت در بازي‌هاي تداركاتي جزو برنامه‌هاي آماده‌سازي جوانان بسكتبال بوده است.

اين تيم تا قبل از رقابت‌هاي غرب آسيا در تهران در 50 مسابقه حاضر شد كه حاصل آن 42 پيروزي و 8 شكست بود. در بهمن‌ماه 1384 با تيم‌هاي جوانان جمهوري آذربايجان و بحرين در رقابت‌هاي دهه فجر به ميدان رفت كه هر دو مسابقه را برد و پس از شكست برابر گرجستان و تيم جوانان دوره قبل به عنوان چهارم دست يافت.

بعد در قالب تيم دانشگاه آزاد به قبرس رفت و مقام دوم را بين تيم‌هاي بشيكتاش تركيه، قبرس و جمهوري آذربايجان كسب كرد. در بازگشت در بازي‌هاي دهه فجر سال 1385 به ميدان رفت كه با غلبه بر جوانان قزاقستان به مقام قهرماني رسيد.

تيم جوانان ايران در سال 1386 با تيم‌هاي ليگ برتري بازي كرد تا تجربه بازي با حريفان بزرگتر را به دست آورد. در تيرماه سال گذشته رضا نوري پس از دو سال كار جوانان با مربيگري رضاپور، جليلي و اثني‌عشران به عنوان سرمربي در رقابت‌هاي غرب آسيا برگزيده شد.

تيم ما در غرب آسيا تيم‌هاي لبنان، اردن، سوريه، عراق و يمن را با اقتدار شكست داد تا به اين ترتيب ارزش و تاثير كار بلندمدت و اردوي تداركاتي در گرجستان نمايان شود. جوانان بسكتبال مهرماه سال گذشته عازم تورنمنت نخست‌وزيري مالزي شدند كه در آنجا با حضور تيم‌هاي ملي بزرگسال مالزي، تايلند، سنگاپور، اندونزي و تيم‌هايي از چين، هند و فيليپين به مقام قهرماني رسيدند.

شركت 4 نفر از اعضاي تيم در بازي‌هاي 3 به 3 ماكائو تجربه ديگري براي كسب قدرت جوانان ايراني بود كه با قهرماني در اين رقابت‌ها بار ديگر استعداد بچه‌هاي دلاور بسكتبال كشورمان در اين عرصه ثابت شد؛ بازيكناني مانند ارسلان كاظمي، مهدي شيرجنگ، محمد امجد و فربد فرمان. فروردين امسال نبوشا اهل صربستان به عنوان سرمربي جديد تيم جوانان كارش را آغاز كرد.

تيم جوانان فعلي نسبت به تيم دوره قبل كه نزديك به 10 مربي عوض كرده بود، تغييرات كمتري داشت. جليلي در سال 1386 و رضاپور در خرداد 1387 پس از 3 سال كار با تيم استعفا كرد. نبوشا كار پايه‌اي را مي‌شناسد و با تحويل گرفتن يك تيم آماده،‌در اردوي تداركاتي صربستان و بازي‌هاي غرب آسيا در يمن به شناخت بيشتري از تيم جوانان ايران دست يافته است.

سازندگي و باشگاه‌ها

رقابت‌هاي بسكتبال جوانان آسيا در تهران برگزار مي‌شود و اين مساله خود يك امتياز ويژه براي تيم ماست. بسكتبال ايران سال 2004 در رقابت‌هاي اميد آسيا عنوان قهرماني را در شرايطي كه ميزبان بود به دست آورد.

پيش از اين اتفاق مهم، در رقابت‌هاي جوانان آسيا در هندوستان، مهران شاهين‌طبع دست به كار بزرگي زد و با تيم جوانان ايران اولين عنوان قهرماني آسيا را به ارمغان آورد.

در تاريخ بسكتبال جوانان آسيا، تيم‌هاي ايراني به يك نايب قهرماني و قهرماني ارزشمند رسيده‌اند. سال 2002 بود كه ايزدپناه به اتفاق بلبل‌آبادي و حاتمي تيم جوانان ايران را نايب قهرمان قاره كهن ساختند.

كار در تيم‌هاي پايه مشكلات زيادي دارد. باشگاه‌ها به دنبال آماده‌خواهي، كمتر به سطوح نوجوانان و جوانان بها مي‌دهند و سعي مي‌كنند محصول آماده را با قراردادهاي كلان در اختيار بگيرند. در سال‌هاي موفقيت تيم‌هاي جوانان كشورمان، باشگاه ذوب‌آهن زحمات فراواني كشيده است.

تيم‌هاي پيكان، صنام، مهرام و صباباتري به رغم توجه بيشتر به رده بزرگسال در امر تيمداري پايه حركت‌هايي انجام داده‌اند اما هيچ‌كدام ثبات و تداوم ذوب‌آهن را نداشته‌اند.

در بخش مسابقات نيز كار خاصي براي جوانان صورت نگرفته است. اگر چه برگزاري ليگ جوانان در 5دوره متوالي حركت ثمربخش و مناسبي بود اما از سال گذشته اين طرح متوقف شد. رقابت‌هاي قهرماني جوانان كشور با سالي چهار، پنج مسابقه نيز پاسخ مناسبي براي انگيزه‌هاي بالاي جوانان مستعدمان نيست.

در چنين شرايطي نقش آموزش و پرورش هم در سمت‌و‌سو دهي استعدادها كمرنگ‌تر از هميشه است و فعاليت‌هاي موازي و پراكنده آموزش و پرورش، گره‌اي از مشكلات پايه‌اي باز نمي‌كند.

در 10 سال گذشته بيشتر جوانان بسكتبال از طريق اردوهاي آماده‌سازي كه فدراسيون باني آن است، ساخته شده‌اند آن هم زيرنظر مربيان زحمتكشي مثل سعيد فتحي، مهدي گرامي، مهران شاهين‌طبع، محمد ايزدپناه، سعيد بلبل‌آبادي، مهران حاتمي و ... .

نفر به نفر تيم جوانان

بااشاره به موفقيت‌هاي تيم بسكتبال جوانان ايران بايد گفت، اين تيم از بخت‌هاي ايستادن بر سكوهاي سه‌گانه رقابت‌هاي جوانان آسياست. اگر چنين اتفاقي بيفتد آنگاه يكبار ديگر بايد رهسپار رقابت‌هاي جهاني شويم. نخستين بار بعد از نايب قهرماني در سال 2002 در بازي‌هاي جهاني يونان شركت كرده بوديم.

بازيكناني مثل اميراميني، حامد حدادي، اوشين ساهاكيان، جابر روزبهاني و ... محصول كارهاي همان سال‌ها يا پيش از آن هستند. تيم فعلي از بهترين تيم‌هاي دهه اخير است كه مي‌تواند با شايستگي از عناوين بسكتبال كشورمان دفاع كند.

در اين تيم و در هر پست 3 تا 4 بازيكن خوب حضور دارند. رامين هنرمند و محمدرضا فلاحت در گارد راس بهترين‌هاي ايران به شمار مي‌روند كه مستعد و باهوش بوده و بازيسازي تيم را عهده دارند.

محمد امجد علاوه بر ويژگي‌هاي بازي در اين پست يك فوروارد قدرتمند به شمار مي‌رود كه به همراه مهدي شيرجنگ شوتزن، عماد سلماني بازيكن نفوذكننده و محمد جمشيدي كه راه ترقي را خوب طي كرده، تركيب بازيكنان پيراموني را تشكيل داده‌اند.

اگر سيروس عبدي‌پور آسيب نمي‌ديد او هم يكي از برترين‌هاي اين پست بود هرچند كه وي با تلاش مضاعف پس از بهبودي سعي دارد به روزهاي خوب گذشته بازگردد. محمود پناهي بازيكن جنوبي تيم جوانان با آتيه است و پوريا كاظمي ديگر فوروارد تيم است كه تجربيات ارزشمندي دارد. محمد حسن‌زاده پديده جوانان ايران است؛ بازيكني كه ظرف يك سال از نيمكت تيم جوانان فارس تبديل به يك بازيكن ثابت شده است.

فربد فرمان بازيكن مشهدي تيم، تجربيات بيشتري از رقابت‌هاي تداركاتي داخلي و خارجي كسب كرده و اعتماد به نفس بهتري با قهرماني مهرام در ليگ به دست آورده است.

سورن زيربوغوسيان، رامتين زارع‌شيرازي، داوود صابوني و امير ساماني ساير بازيكنان پرتلاش در پست‌هاي 3 و 4 هستند كه طي اين سال‌ها با زحمات فراوان خود را به جمع برترين‌هاي بسكتبال جوانان ايران رسانده‌اند.

حضور كاظمي براي قهرماني تيم ايران

ارسلان كاظمي كاپيتان تيم بسكتبال جوانان ايران بهمن ماه سال گذشته عازم آمريكا شد تا ادامه تحصيل بدهد. كاظمي در موفقيت‌هاي تيم جوانان كشورمان نقش بسزايي داشته است و چنانچه او را در رقابت‌هاي تهران در اختيار داشته باشيم شانس قهرماني تيم ايران به مراتب بيشتر مي‌شود.

تاكنون تلاش‌هايي براي حضور اين بازيكن در تيم ايران صورت گرفته است. حضور كاظمي در تهران در شرايطي مبهم است كه امروزه در بيشتر كشورهاي دنيا شاهد رفت و آمد بازيكنان شاخص هستيم اما مشكل نظام وظيفه‌اي مانع از حضور ايراني‌هاي مستعد در تيم‌هاي كشورمان است حتي در سال‌هاي اخير تغيير تابعيت بازيكنان توسط بسياري از كشورها صورت مي‌گيرد در حالي كه كاظمي ايراني است و نيازي به تغيير مليت هم ندارد.

به عنوان مثال قطري‌ها به دليل نداشتن منابع انساني به بازيكنان آفريقايي مليت قطري مي‌دهند. حتي در اروپا شاهد بوديم كريس كامن تابعيت آلماني مي‌گيرد و با تيم ملي بسكتبال اين كشور در المپيك شركت مي‌كند. ارسلان كاظمي با وجود همه تلاش‌ها تا اين لحظه نتوانسته است راهكاري براي حضور مجدد در تيم جوانان ايران پيدا كند.

كاپيتان جوانان كشورمان سال گذشته در رقابت‌هاي ليگ با ذوب‌آهن به ميدان رفت. وي تحسين رئيس فدراسيون جهاني را به هنگام قهرماني در رقابت‌هاي 3 به 3 آسيا برانگيخت.

ارسلان كاظمي در تورنمنت نخست وزيري مالزي بهترين بازيكن شناخته شد و با كسب اين افتخارات براي ادامه تحصيل به آمريكا سفر كرد. او هم‌اكنون در هيوستون زندگي مي‌كند و با تمرينات سخت به فكر روزهاي خوب در بسكتبال است. اميدواريم اين جوان ايراني را كه بخشي از زندگي‌اش را با تيم جوانان تقسيم كرده است، بار ديگر در اين تيم ببينيم.

محمد رضاپور
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن