تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815312214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازگشت زنان به محيط هاي كار آسان مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بازگشت زنان به محيط هاي كار آسان مي شود


نويسنده: كارا آلايمو - ترجمه: مهرزاد غني پور: ارائه مشاوره از سوي كارشناسان مشاغل و برگزاري دوره هاي آموزش تجارت از جمله تسهيلات براي زناني است كه به خاطر مراقبت از فرزندان شان كار خود را ترك مي كنند. آنها با گرفتن اين خدمات مي توانند دوباره به محيط كار برگردند. با اين حال هنوز هم تقاضا براي مشاغل نيمه وقت از سوي مادران بيش از ميزان عرضه اين نوع مشاغل است.

مريديت سوري پس از آنكه پنج سال از عمر خود را به طور كامل صرف بزرگ كردن پسرهاي دوقلويش كرد پاييز سال گذشته آماده بازگشت به بازار كار شد. سوري 37 ساله براي پيدا كردن يك شغل نيمه وقت با برنامه كاري انعطاف پذيري كه به او امكان مراقبت و نگهداري از فرزندانش را بدهد به شركت «مادر» رفت؛شركتي كه كارهاي نيمه وقت براي مادران متقاضي كار پيدا مي كند. اين شركت به او كمك كرد تا مدير ارشد منابع انساني در يك شركت بشود و كار او در اين شركت به نحوي است كه هر روز صبح در ساعت هاي متفاوتي بسته به زمان شروع كلاس هاي پسرانش در مدرسه، سر كار مي آيد. او ساعت دو بعدازظهر هم مي تواند محل كارش را ترك كند تا فرزندانش را از مدرسه به خانه بياورد.
سوري معتقد است كه بدون كمك شركت «مادر» هرگز نمي توانست چنين موقعيت شغلي اي را به دست آورد اما اين روزها تسهيلات بيشتري به زناني در وضعيت سوري ارائه مي شود تا بتوانند دوباره به محيط كار برگردند از جمله مشاوره هاي شغلي، ايجاد واحدهاي آموزش تجارت در دانشگاه ها و ديگر موسسات و بيشتر شدن شركت هايي كه كاركنان نيمه وقت را استخدام مي كنند.
براساس پژوهشي كه در آمريكا انجام شد 37 درصد از زناني كه از قابليت و مهارت هاي بالايي در كار برخوردارند و 43 درصد از مادران به عنوان كاركنان ماهر در مقاطعي از زندگي خود مجبور مي شوند كه كار خود را رها كنند.
اين پژوهش همچنين نشان مي دهد كه 93 درصد از چنين زناني علاقه مندند كه دوباره به مشاغل خود بازگردند اما فقط 74 درصد آنها چنين امكاني را پيدا مي كنند.
-
بازگرداندن زنان به محيط هاي كاري
اما تسهيلاتي براي كمك به بازگشت زنان به محيط هاي كاري وجود دارد. هلفت استاد دانشكده مديريت و بازاريابي؛دانشكده اي كه
به تازگي يك دوره 11روزه براي بازگرداندن دوباره افراد متخصص به بازار كار داشته، مي گويد: «در حال حاضر سازمان هاي زيادي هستند كه به زنان براي بازگشت به بازار كار كمك مي كنند. اين سازمان ها معمولاً مردم نهاد و غيردولتي هستند و معمولاً توسط زناني اداره مي شوند كه به ارزش فرصت هاي شغلي آگاهند.»
شركتي با نام «ده تا دو» كه نامش به بهترين ساعات روز براي اشتغال مادران اشاره دارد، در سال 2003 تاسيس شده است. اين شركت با جست وجو در ميان شركت هايي كه كاركنان نيمه وقت مي خواهند، براي مادران متقاضي كاريابي مي كند. كارشناسان معتقدند كه وضعيت اقتصادي بحراني تقاضا براي استخدام كاركنان نيمه وقت را افزايش داده است.
-
تعداد مادران از ميزان تقاضاي بازار براي كاركنان نيمه وقت بيشتر است
صاحبان شركت هاي كاريابي در زمينه مشاغل نيمه وقت از علاقه مادران به اينگونه مشاغل مي گويند. در حال حاضر تعداد متقاضيان اين مشاغل بيش از ميزاني است كه كارفرمايان مي خواهند. آليسون اوكلي مديرعامل شركت «مادر» كه در سال 2005 تاسيس شده، مي گويد: «از ابتداي تاسيس شركت 25 هزار زن براي يافتن شغل نيمه وقت در وب سايت اين شركت ثبت نام كردند و تاكنون نيز چند صد هزار نفر از آنها مشغول به كار شده اند.پيام من به زنان اين است كه صبور باشند.»
يكي از عواملي كه تقاضا براي مشاغل نيمه وقت را بالابرده، افزايش تعداد زناني است كه از تحصيلات بالايي برخوردارند. براساس گزارش دولت آمريكا در سال 2005 درصد زناني كه فوق ليسانس مديريت مالي دارند از چهار درصد در سال 1970 به 41 درصد در سال 2001 افزايش يافته است. در همين دوره نيز، تعداد زناني كه در رشته حقوق تحصيل كرده اند از پنج درصد به 47 درصد رسيده است.
براي زناني كه تحصيلات بالايي دارند و جزء كاركنان ماهر محسوب مي شوند رهاكردن كار هزينه بالايي دارد به طوري كه براساس پژوهش دانشگاه هاروارد، هزينه سه تا چهار سال كارنكردن اين كاركنان ماهر سبب مي شود 37 درصد كمتر از آنچه مي توانند درآمد داشته باشند، دريافت كنند.
دانشگاه ها هم به زنان كمك مي كنند تا بتوانند دوباره به محيط هاي كاري بازگردند. براي مثال، سال گذشته بانك سوئيس دوره رايگاني با عنوان «بازگشت به محيط كار» برگزار كرد تا كارشناسان زن بتوانند مهارت هاي كاري خود را افزايش و شبكه هاي شان را توسعه دهند. اكنون دانشگاه هاي ديگر هم از جمله دانشگاه علوم و تكنولوژي هنگ كنگ، دانشگاه اقتصاد لندن، دانشگاه مديريت سنگاپور و دانشگاه وارتن در پنسيلوانيا هم دوره هاي دو تا سه روزه براي ارتقاي مهارت هاي كاري زنان ارائه مي دهد.
-
شركت ها نيروي كار ماهر خود را دوباره جذب مي كنند
شركت هاي بزرگ هر روز بيشتر به ارزش كاركنان ماهر زن خود كه مدتي است دست از كار كشيده اند، پي مي برند. بسياري از اين شركت ها براي استخدام دوباره اين افراد برنامه ريزي هايي مي كنند اما گزارش دانشگاه هاروارد نشان داده است كه تنها پنج درصد از اين زنان مايلند تا به شركتي كه در آن كار مي كردند، بازگردند. يافته هاي پژوهشگران نشان مي دهد اين زنان معتقدند در شركتي كه كار مي كردند قابليت ها و توانايي هاي شان به خوبي درك نشده و آن طور كه بايد قدرشان دانسته نشده است.
نانسي كولامر كارشناس مشاغل كه تخصص او در كمك به مادران براي اشتغال دوباره است، مي گويد: «بسياري از مشتريانش ترجيح مي دهند كه به صورت مستقل كار كنند يا به شركت هاي كوچك مشاوره بدهند زيرا كار تمام وقت، انعطافي را كه مي خواهند ندارد. اين زنان كار ثابت خود را رها مي كنند چون نمي خواهند 60 ساعت در هفته كار كنند.»
مديران شركت هاي كاريابي براي مشاغل نيمه وقت معتقدند كه اينترنت ماهيت كار را به طور كامل تغيير داده و امكان كاركردن در خانه را هم فراهم آورده اما مساله اينجاست كه شركت ها بايد به چنين كاركناني عادت كنند.
اوكلي مديرعامل شركت «مادر» هم معتقد است كه شركت ها تغيير كرده اند و او اميدوار است كه برنامه هاي كاري نيمه وقت متداول شوند.
او مي گويد: «تكنولوژي به ما كمك كرده تا انعطاف بيشتري داشته باشيم. اكنون كه چنين ابزارهايي وجود دارد، افراد بيشتري هم متقاضي كارهاي نيمه وقت شده اند.»
منبع: www.womensenews.org
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن