تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813166962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - فضاي شهرداري تهران مردانه بود


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جامعه - فضاي شهرداري تهران مردانه بود


جامعه - فضاي شهرداري تهران مردانه بود

معصومه ايماني:دفتر امور كل بانوان شهرداري طبقه هفتم ساختمان شهرداري قرار دارد. همسر قاليباف با سمت مديركل دفتر امور بانوان دو طبقه پايين‌تر از همسرش به امور زنان شهر مي‌پردازد. زهرا مشير، در زمان ازدواج با قاليباف دكتر نبود و فقط تا دوم دبيرستان درس خوانده بود، هفته‌اي دو روز همراه شوهرش ناهار مي‌خورد. خودش خيلي تند و سريع در توضيح مشخصات كاملش مي‌گويد: «مشير هستم، سال 62 با آقاي دكتر ازدواج كردم، آن موقع‌ها كم سن و سال دوم دبيرستان بودم. همراه ايشان شش و نيم سال در مناطق جنگي حضور داشتم. بعد از جنگ به تهران آمدم و مشغول تحصيل شدم. البته دو سالي دروس حوزوي را خواندم بعد از آن ديپلم گرفتم و وارد دانشگاه شدم.» همان سال اول با رتبه خوب! در دانشگاه تهران قبول مي‌شود ولي به دليل اينكه فرزند كوچك داشته و منزلش نزديك دانشگاه الزهرا بوده، انتقالي گرفته در دانشگاه الزهرا پژوهشگري علوم اجتماعي خوانده است. او مي‌افزايد: «فوق ليسانس را جامعه‌شناسي خواندم و الان هم دانشجوي دكتراي جامعه‌شناسي دانشگاه آزاد هستم.» مشير سه فرزند دارد؛ دو پسر و يك دختر. سال پيش يكي از پسرهايش را داماد كرد. خيلي تند و شمرده حرف مي‌زند و تاكيد دارد كه همه‌كارها بر اساس كار كارشناسي باشد. «كار كارشناسي» اصطلاحي است كه خيلي زياد بر زبان همسرش نيز جاري مي‌شود. مشير از سال 84 مديركل مجموعه تحت‌الاختيار همسرش است.

خانم دكتر، در خصوص طرح خود اشتغالي زنان سرپرست خانوار توضيح دهيد. من شنيده‌ام كه يك بازارچه‌اي به اسم «كوثر» هم براي اين زنان ترتيب داده‌ايد، اصلا چه شد كه به فكر زنان سرپرست خانوار افتاديد؟
يكي از سياست‌هاي كلي اين اداره كل از ابتداي شكل‌گيري اين است كه حتما براساس نياز و مخاطب‌سنجي حركت كنيم، در بررسي وضعيت موجود متوجه شديم گروهي كه در زمينه آسيب‌ها بايد به آنها بيشتر توجه شود، زنان سرپرست خانوار بودند، اين گروه را مدنظر قرار داديم از اين حيث كه در اولويت بودند و نياز بود كه در برنامه‌هاي اوليه براي آنها فعاليتي را در نظر گرفت. سال 84 ابتداي شكل‌گيري مشاوره امور بانوان، فعاليتي كه تعريف كرديم بحث بازارچه‌ها بود كه به نام بازارچه‌هاي نوآوران شهر، غرفه‌هايي را در اختيار زنان سرپرست خانوار قرار داديم و طرحي را در اين خصوص تدوين كرديم به نام طرح توانمندي زنان سرپرست خانوار كه از همان سال 86-85 منجر به شكل‌گيري مراكزي تحت عنوان مراكز حرفه آموزي و كارآفريني كوثر شد كه زنان سرپرست خانواري كه تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي نبودند را تحت پوشش قرار مي‌داد. هدف توانمندسازي بود، نگاه آسيبي به زن سرپرست خانوار نداريم، معتقديم كه زن سرپرست خانوار اگر مورد حمايت مجموعه‌هاي دولتي و غيردولتي قرار گيرد، مورد آسيب‌ واقع نمي‌شود. واقعيت اين است كه يك آسيبي در زندگي وي به وجود آمده و همسرش بنا به دلايلي نمي‌تواند نقش خود را به خوبي ايفا كند و اين نقش بر عهده زن سرپرست خانوار افتاده كه طبيعي است اگر فردي بخواهد دو نقش و وظيفه را بر عهده بگيرد، كاستي‌هايي ايجاد خواهد شد كه اگر ما اين خلأها و كاستي‌ها را حمايت و همراهي كنيم، حتما نقصاني به وجود نمي‌آيد كه در پس آن آسيبي ايجاد شود. از اين حيث نگاه آسيبي نداريم و نگاه توانمندسازي داريم. براي زنان سرپرست خانوار به دنبال آن هستيم تا خلأها را پر كنيم حالا چقدر توان ما باشد و چقدر بتوانيم خلأها را پوشش دهيم، اميد داريم خداوند ياري كند كامل باشد.
اشاره كرديد كه دفتر امور زنان از سال 84 تاسيس شده؟ يعني پيش از آقاي قاليباف دفتري به اين عنوان وجود نداشت؟
پيش از سال 84 در شهرداري تهران مجموعه‌اي به نام دفتر امور بانوان نداشتيم، همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات تحت عنوان دفتر امور زنان، مشاور امور زنان، مجموعه‌اي داشتند. در شهرداري تهران اين مجموعه نبود. فضايي كه در شهرداري وجود داشت، بيشتر مردانه بود، شكل‌گيري يك مجموعه اينچنيني نياز به تدابيري داشت. در آذر 84 كه دكتر به بنده حكم مشاورت و مديريت كل دادند، استارت خورد و در آذر 85، مصوبه شورا را گرفتيم و در حال حاضر چارت و ساختار ما مصوب است و بر اين اساس فعاليت خود را انجام مي‌دهيم.
بازگرديم به بحث، چند زن سرپرست خانوار تحت پوشش داريد؟
10هزار زن سرپرست خانوار.
يعني 10هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش هيچ نهادي نيستند؟
بله! البته ما در 16 مركز كوثر خود منعي براي افرادي كه از كميته امداد و بهزيستي كه بخواهند كار كنند، قائل نيستيم ولي تسهيلات را فقط به زناني كه تحت پوشش هيچ نهادي نيستند، ارائه مي‌دهيم.
براي زنان آسيب‌ديده كه سرپرست خانوار هم هستند، كار خاصي انجام مي‌دهيد؟
در كلان امر پيش‌بيني‌هايي كه كرده‌ايم، همه جوانب او را در نظر گرفته، در بخش مربوط به توانمندسازي، زناني كه آسيب‌‌ديده هم هستند را لحاظ كرده‌ايم اما اينكه در ذهنتان بيايد كه مراكزي براي اين منظور طراحي شده نه و اينكه اين مخاطب را جدا كنيم، به اين عمل اعتقادي نداريم.
سوال من اين است كه در جنبه‌هاي فردي و آموزش‌هايي مانند اعتماد به نفس روي اين افراد بيشتر كار مي‌كنيد يا خير؟
بله! در بحث‌ روان‌شناختي در اين طرح بدون اينكه اين افراد را بزرگ و منفك كنيم، روي اين افراد توجه و تمركز بيشتري داريم. د‌ر آموزش‌ها همه را يكسان مي‌بينيم، چون معتقديم بخشي از اين آسيبي كه متوجه فرد شده، جامعه بايد پاسخ دهد. چون حتما ما نقش داشتيم و از اين حيث نمي‌آييم شرايط فردي اين خانم‌ها را بزرگ‌تر كنيم. البته مشاوره فردي نيز داريم و خانم‌ها مي‌توانند به مركز توانمندي زنان سرپرست خانوار مراجعه كنند تا افرادي كه دچار مشكلاتي هستند را راهنمايي كنيم.
من شنيده‌ام كه اداره كل بانوان شهرداري مروري به مباحث آسيب‌ها داشته و براي اين منظور، وارد بخش زنان زندان اوين شده و زنان آسيب‌ديده را حمايت مي‌كند؟
بله، ولي بايد توجه داشت كه بحث آسيب‌ها يك موضوع تخصصي است و ما سعي مي‌كنيم هر كار تخصصي را به حوزه خودش ارجاع دهيم تا ورودهاي غير كارشناسانه به موضوع نداشته باشيم. اما در برخي از زمينه‌ها، بايد ديدگاه‌ زنانه با ديدگاه تخصصي آسيبي آميخته شود تا خروجي مطلوب شود. در اين خصوص طرحي را به قوه قضائيه ارائه داديم كه طرح پذيرفته شده و باعث ورود دوستان به مجموعه شده است. نام طرح، حمايت از زنان زنداني است كه در آن ما جنبه همكاري و هماهنگي بين شهرداري و قوه قضائيه و سازمان زندان‌ها را مورد توجه قرار داده‌ايم.
به موضوع ورزش اشاره كرديد، هم‌اكنون اولين پارك بانوان در تهران آغاز به كار كرده است، قرار بوده كه همزمان با ميلاد حضرت زهرا (س) دومين پارك مادر هم راه‌اندازي شود ولي اين اتفاق نيفتاده، با اينكه احداث اين پارك از شوراي دوم مصوبه دارد، علاوه بر اين در پارك بانوان، موضوع اين است و وجود گشت ارشاد در آن فضا مطرح مي‌شود، توضيح دهيد كه براي بحث امنيت پارك بانوان چه كرده‌ايد؟
پارك بانوان يك نياز و ضرورت بود كه بايد اتفاق مي‌افتاد و مصوبه هم داشته است. كار نو هر وقت اجرا شود، چون تجربه‌اي اوليه است، طبيعي است كه چنين تبعاتي خواهد داشت. ما زمينه‌هايي را پيش‌بيني نشده داشتيم، آنچه كه جنابعالي اشاره كرديد براي ما پيش‌بيني شده بود. الان تدابير لازم را انجام داده‌ايم، اين طرح، بسيار موفق بوده است و به نظر مي‌رسد كه گسترش يابد البته فقط در قالب مشخص و معلوم. در بحث پارك بانوان نكته‌اي كه من تاكيد دارم اين است كه نگاه تفكيكي نداريم. اين پارك براساس نياز احداث شده است و اين بحث اين نيست كه مي‌خواهيم زنان را از مردان جدا كنيم. با توجه به اينكه شهرداري تهران از يك نهاد خدماتي در حال ارتقا به نهاد فرهنگي اجتماعي است، در صدد هستيم تا خدمات فرهنگي و اجتماعي بهتري را به شهروندان ارائه دهيم. براساس نيازسنجي از زنان به اين نتيجه رسيده‌ايم كه مراكزي خاص زنان تعبيه كنيم. در خصوص بحث مسائل امنيتي كه گاهي خيلي‌ها روي آن دست مي‌گذارند، مي‌خواهند بزرگ‌تر از حد معمول آن را نشان دهند. بايد توجه داشت پارك‌ها مكان عمومي هستند و حفظ و نگهداري يك مكان عمومي از آسيب‌ها متوجه نيروي انتظامي است. با توجه به وضعيت اين پارك و نو بودن طرح با يكي از مجموعه‌هايي كه نيروي انتظامي معرفي كرده بود قراردادي بستيم تا عوامل آن در پارك مستقر شوند براي اينكه امنيت در پارك برقرار شود اما در مورد مبحث جنابعالي در خصوص دوربين و موبايل و ارائه اين چيزها در پارك با توجه به تكنولوژي دنيا به نظر مي‌رسد كه بخش عمده‌اي از اين وسايل قابليت كنترل و پيگيري ندارند، مگر اينكه ما خودمان به عنوان استفاده‌‌كنندگان متوجه باشيم كه اگر دقت لازم را نداشته باشيم، ممكن است اين طرح دچار شكست شده و خدمت لازم از ما گرفته شود. پس بايد خود خانم‌ها نسبت به اين امر حساسيت داشته باشند، ما نمي‌توانيم، در پارك بازرسي بدني انجام دهيم و موبايل و دوربين را بگيريم. ما اين كار را در شأن خانم‌هاي خود نمي‌دانيم و در شأن خود نمي‌دانيم كه بخواهيم كنكاش‌هاي خاص را براي گرفتن دوربين و موبايل انجام دهيم. زنان ما شعور بالايي داشته و توجه دارند كه نبايد ضوابط خاص را زير پا بگذارند كه در اين صورت لطمه بر عهده خود خانم‌هاست و اگر اين اتفاق نيفتد، لطمات بزرگي به اين طرح وارد مي‌شود و حتي طرح دچار اشكال مي‌شود كه البته در اين صورت ما طرح خودمان را دچار شكست نمي‌بينيم و از جهت اينكه خانم‌ها به درك لازم نرسيده‌اند، طرح شكست خورده است و ما بايد از اين جهت كار كنيم.
قراردادي با نيروي انتظامي منعقد كرده‌ايم كه بايد دوربين و تلفن‌ همراه گرفته شود. آنان نيز متوجه هستند كه قابليت كنترل صددرصدي وجود ندارد. اين است كه آنچنان كه بايد و شايد اين موضوع به‌عنوان يك زمينه فعاليت مدنظر قرار نمي‌گيرد چرا كه اگر ناجا بخواهد به اين موضوع تخصصي نگاه كند، بايد تا دكمه لباس افراد را هم چك كند. غير از آن امروز گوگل مي‌تواند خيلي راحت از تمام فضاي پارك عكس و فيلم تهيه كند و در اختيار همه قرار دهد. بنابراين ما به اين نتيجه رسيديم كه خود خانم‌ها دقت كنند و توجه لازم را داشته باشند و از آن سو يكسري از الزامات را براي پوشش وضع كنيم.
شركت انتظام الان روي چه بحثي در پارك بانوان كار مي‌‌كند؟
بحث امنيت پارك بر عهده شركت انتظام است كه تذكراتي را مي‌دهد. به جهت اينكه پارك صبح بايد چك شود كه در آن آقاياني نباشند. صبح زودتر از اينكه پارك باز شود، مي‌آيند تا پارك را چك كنند. همچنين موارد امنيتي مثل منازعه و مشاجره؛ در كلان امر امنيت با شركت انتظام است.
تكليف پارك آزادگان چه شد؟
به دليل بحث تاسيسات بهره‌برداري از آن مقداري به تاخير افتاد، چون زمان دقيق افتتاح و بهره‌برداري پروژه بايد يكسان باشد. اين پروژه از آن پروژه‌هايي است كه بايد همه چيز تست شده در اختيار بانوان قرار گيرد چرا كه ورود آقايان را نخواهيم داشت. در حالي كه پارك «بهشت» برخي از روزها آقايان هم مي‌توانند از آن استفاده كنند. مي‌توانيم اقداماتي انجام دهيم اما در پارك آزادگان چون خاص خانم‌هاست، بايد همه چيز به‌صورت كامل در اختيار آنان قرار گيرد. همچنين مشكل تاسيساتي ايجاد شد، دوم يك زمين چمن فوتبالي بود كه طراحي نشده بود و از آنجايي كه ما براي خانم‌ها زمين چمن فوتبال نداريم و با توجه به تيم فوتبال خانم‌ها، نياز بود كه يك زمين فوتبال داشته باشيم اين طراحي شد كه اين موضوع پروژه را به عقب برد، الان زمين چمن آماده است و عمده مشكل بخش تاسيسات حل شده كه يكسري از سيستم‌ها به دليل عدم دقت كارگران دچار مشكل شده بود كه انشاءاللـه به‌زودي به بهره‌برداري مي‌رسد.
وسعت پارك چه مقدار است؟
27 هكتار است.
به‌زودي كه مي‌فرماييد، يعني كي؟
قولي كه داده‌اند تا انتهاي رجب است، ولي واقعيت اين است كه پس از بازديد، روز افتتاح مشخص مي‌شود.
خانم دكتر، درخصوص كانون «همياران محبت» توضيح مي‌دهيد كه الان چه مي‌كنيد؟ نام عجيبي دارد اين كانون!
جالب است كه ديدگاه‌ها را بشناسيم، پيرو همان بررسي‌هاي علمي در تهران، يك موضوعي كه خيلي در تهران خلأ دارد، بحث «محبت» و درك و تعامل همنوع و عشق علاقه و دوستي كه قديم‌ها وجود داشت، است. اما امروزه اينها را به دليل شتاب سريع زندگي نمي‌بينيم و جاي آن را بخشي از پرخاشگري‌ها گرفته است. حركتي را شروع كرده‌ايم به نام نهضت محبت تا افراد را متوجه كنيم كه فضاي شهر نياز دارد كه آميخته با محبت انسان‌ها شود و بيشتر به اين موضوع توجه شود. براساس يافته‌هايي كه داشتيم، مركزي را براي كساني كه مي‌خواهند به ديگران محبت كنند، قرار داديم و در بررسي‌هاي صورت گرفته نام «همياران محبت» را انتخاب كرديم و بر اين اساس كانون‌هايي را تشكيل داديم كه دوستاني كه مي‌خواهند در يك محيط ايراني و اسلامي دور هم گرد آيند و مباني‌اي را قرار دهند كه محبت، رنگي خدايي بگيرد.
اول اينكه هنوز اين بحث براي من جا نيفتاده است و دوم اينكه به نظر مي‌رسد اين بحث كليشه‌اي است؟
كانون‌ها 22 تا هستند، بحث كليشه‌اي شدن بر اين اساس است كه خيلي از اين زمينه‌هاي فعاليتي ناشناخته است. ممكن است كه ما اين موضوع را در يك قالب و محتوايي كه به ذهن ما رسيده طراحي كرده‌ايم ولي ممكن است اين دوستاني كه گردهم مي‌آيند، آنقدر تراوش ذهني داشته باشند كه خيلي چيزهاي ديگر هم طراحي كنند، مبنا آن است كه دوستاني كه دغدغه امور را دارند و مي‌خواهند رنگ شهرشان را از خاكستري تغيير دهند، يك مكان و فضايي براي اين نوع فعاليت‌ها داشته باشند، ممكن است تعدادي از دوستان در يك منطقه به اين نتيجه برسند كه چطور مي‌توانند مركزي را براي كمك به كودكان بي‌سرپرست ايجاد كنند.
فضاي كار باز است؟
بله، اين موضوع توسط خود مردم مشخص مي‌شود.
خانم‌ها فقط فعاليت ‌مي‌كنند يا آقايان مي‌توانند حضور داشته باشند؟
آقايان هم هستند.
تعداد اعضا چقدر است؟
تعداد متناوب است و در حال عضوگيري هستيم ولي در حال حاضر شش هزار تا عضو دارد.
كسي كه مي‌خواهد عضو شود، بايد چه كار كند؟
دوستان اگر مي‌خواهند عضو شوند هم مي‌توانند به سايت مراجعه كنند و هم به امور بانوان مناطق 22گانه، انشاءاللـه تا پايان امسال 22 كانون فعال در اين زمينه خواهيم داشت.
موضوع نذر فرهنگي چيست؟
سال گذشته عاشورا نشستي داشتيم و ديديم كه معمولا نذرها قالب كليشه‌اي پيدا كرده و شكمي شده‌اند و اين نذرها هم اشباع شده است و حتي باعث اسراف هم مي‌شود. در حالي‌كه ما در زمينه‌هاي ديگر خلأ داريم، اين بحث همزمان شده بود با صحبت‌هايي كه مقام رهبري درخصوص مظلوميت فرهنگ ارائه كردند. به ذهنمان رسيد كه اين دو را با هم تلفيق كنيم و در قالب نذر فرهنگي طرحي را ارائه دهيم كه هر كدام از شهروندان تهراني، چنانچه مي‌خواهد نذري داشته باشد بتواند آن را در قالب‌هاي ديگري ارائه دهد البته اگر قالب ثابت شده‌اي ندارد، يعني اگر كسي مي‌خواهد پژوهشي انجام دهد، پژوهش‌اش را نذر كند و البته خيلي از ابعادش براي خودمان نيز ناشناخته بود و از سال گذشته كار كرده‌ايم و در حال حاضر روي وقت كار مي‌كنيم، يعني نذر فرهنگي‌مان قالبش «وقت» است. تمام افرادي كه مي‌خواهند وقت‌شان را نذر كنند، طراحي‌هايي در اين زمينه صورت گرفته كه بنا داريم آن را از محيط دانشگاهي و مراكز پزشكي شروع كنيم. هر كسي كه مي‌خواهد در اين طرح شركت كند، بايد براي ما تعيين كند كه چه ساعتي مي‌تواند وقتش را اختصاص دهد. اين طرح در كشور ما خيلي خوب مي‌تواند جواب دهد و اميدوار هستم كه با همكاري و همياري، جنبه‌هاي ديگري از نذر، براي ما روشن شود. ما اختصاصا با بحث نذر «وقت» شروع به كار مي‌كنيم.
در چند بحثي كه از ابتدا با هم در مورد آن صحبت كرده‌ايم، مكررا به موضوع نيازسنجي از زنان تهران اشاره كرده‌ايد، آيا نيازسنجي كلي براي زنان تهران انجام داده‌ايد. چه مسائلي براي زنان پايتخت در اولويت بوده است؟
سال 85 كه نظرسنجي از زنان شهر تهران داشتيم، اولين اولويت ايجاد مكان‌هاي ورزشي و تفريحي بوده است كه پيرو همين نياز 90 سوله ورزشي به نام «الزهرا» افتتاح شده و همان سوله‌هاي بحران تبديل به فضاي ورزشي شد. در طرح‌هايي كه ما دنبال مي‌كنيم مي‌خواهيم از وضعيت موجود حداكثر استفاده را بكنيم و نمي‌خواهيم به دنبال هر طرحي، ساخت‌وسازهايي داشته باشيم كه زمان‌بر باشد و بنابراين با وضعيت موجود پيش مي‌رويم كه اين وضعيت چگونه مي‌تواند به ما كمك كند. اول با طرح مدارس شروع كرده‌ايم تا مدارسي كه بعدازظهرها مي‌توانند فضايشان را در اختيار خانواده‌ها قرار دهند، آنها را در اختيار بگيريم. خدماتي را به مدارس مي‌دهيم، مدارس را تجهيز مي‌كنيم كه در اختيار دانش‌آموزان است و بعدازظهرها مادرانشان از آنها استفاده مي‌كنند كه البته اين طرح بنا به دلايلي ميسر نشد. مرحله بعد، طرح سوله‌هاي بحران بود كه همين‌طور مانده بود تا يك زماني‌كه بحران به وجود آيد، به نظر مي‌رسيد كه الان در زمينه ورزش بانوان بحران است و بنابراين سوله‌هاي «الزهرا» براي خانم‌ها ايجاد شد. در بحث تفريحي هم كه پارك بانوان در دستور كار است، در نيازسنجي سال 86 از زنان تهراني، درخواستشان «قدرت اقتصادي» بود كه يك بحث كلان است و شهرداري تهران خيلي در زمينه‌هاي مختلف نمي‌تواند ورود داشته باشد. اما در همان مخاطباني كه برايمان اولويت داشتند، مانند زنان سرپرست خانوار، بحث قدرت اقتصادي را به عنوان يك اصل قرار داديم و مباحثي كه مربوط به همه اين زنان است، الان زنان حاضر در مراكز «كوثر» در حال بيمه شدن هستند.
چگونه طرح بيمه زنان سرپرست خانوار را اجرايي مي‌كنيد؟
يك تفاهمنامه‌اي با وزارت كار و امور اجتماعي امضا كرده‌ايم كه در اينجا حق كارفرما را پرداخت مي‌كنيم و در واقع شهرداري كارفرماي اين زنان مي‌شود.
در نظرسنجي سال 87، اولويت زنان تهراني چيست؟
هنوز، نتايج اين نظرسنجي به دست ما نرسيده، احتمالا بايد در همين زمينه «مسائل اقتصادي» باشد، البته اين موضوع «قدرت اقتصادي» است كه قابليت تجزيه و تحليل فراواني را دارد. زنان در اين نظرسنجي اشتغال را مطرح نكرده‌اند و موضوع مورد اشاره آنان قدرت اقتصادي است كه يك مقدار كلان‌تر است.
در مورد نيازسنجي، در مورد آسيب‌هاي زنان كار خاصي كرده‌ايد؟
بله.
نتايج آن را مي‌فرماييد؟
در زمان خودش حتما، از آنجايي كه بحث آسيب‌هاي اجتماعي داراي وجهه‌هاي مختلف است، به خودم اجازه نمي‌دهم كه به بحث آسيب‌ها همين‌طوري ورود پيدا كنم. خيلي‌ها به اين بحث از روي احساسات ورود پيدا مي‌كنند و اين ورود ضربات و لطماتي را به ما وارد مي‌كند. بزرگ‌نمايي و كوچك نمايي كمكي به زنان نمي‌كند. در اين خصوص من ابا دارم تا طرحي دقيق، مشخص و مدون و مورد تاييد قرار نگرفته در مورد آن صحبت كنم.
موضوع ديگري كه خانم‌هاي دوره دوم شوراي شهر پيگيري مي‌كردند، استتار مدارس دخترانه بود، اداره كل بانوان اين موضوع را دنبال مي‌كند؟
نام اين طرح هم‌اكنون، طرح شاداب‌سازي مدارس دخترانه است. در اين طرح آموزش و پرورش يكسري مدارس را معرفي كرده است، همچنين بنا به پيشنهاد خود آموزش و پرورش كه درخواستشان 400 ميليون تومان بوده در بودجه امسال شهرداري براي اين منظور لحاظ شده و اين رقم دقيقا براي همين طرح است و با يك حركت كارشناسي، گام به گام با آموزش و پرورش پيش مي‌رويم.
چرا نام طرح را شاداب‌سازي گذاشته‌ايد؟
پيشنهاد خود آموزش و پرورش بود. اين نهاد خود، طرح را دنبال مي‌كند و نياز داشت كه در تهران ما با آنها همكاري كنيم، به نظر من اسم خوبي است! از اين جهت كه شادابي را در مدارس ـ كه ممكن است كمتر داشته باشيم ـ رواج مي‌دهد. شايد نشانه آن اين باشد كه بچه‌ها تا زنگ مدرسه به صدا در مي‌آيد با شور و هيجان خاصي از مدارس خارج مي‌شوند و اين نشان‌دهنده اين است كه فضاي مدرسه، هيجان و نشاط لازم را نداشته است كه دانش‌آموز را درون خود حفظ كند و لازم است كه هيجانات در اين سنين را ببينيم و به آن بها دهيم.
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن