تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817139940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير انرژي و خارجه تركيه براي گفتگوهاي گازي به ايران مي‌آيند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير انرژي و خارجه تركيه براي گفتگوهاي گازي به ايران مي‌آيند
خبرگزاري فارس: وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه امروز از سفر خود و وزير امور خارجه اين كشور به ايران ظرف 15 روز آتي براي گفتگو درباره قرارداد گازي با تهران خبر داد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رسانه‌هاي تركيه، "هلمي‌گولر" وزير انرژي تركيه روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران با تاكيد بر ادامه مذاكرات گازي با ايران گفت، در راستاي گفت‌وگوهاي رهبران تركيه با " محمود احمدي نژاد " رئيس جمهوري ايران در استانبول، تصميم گرفته شده است اين مذاكرات به طور جدي پيگيري شود و براي همين وي و به احتمال زياد "علي باباجان" وزير خارجه تركيه به ايران خواهند رفت.
وي با اشاره به اين كه كارگروه‌هايي براي پيگيري مذاكرات مهم گاز تشكيل شده است، ابراز اميدواري كرد كه توافقاتي كه دوكشور در زمينه گاز پيشتر به آن دسته يافته اند در روند اين مذاكرات ظرف يك ماه به نتيجه نهايي برسد.
وزير انرژي تركيه در پاسخ به سوالي مبني براين كه گفته مي شود تركيه تحت تاثير اعمال فشارهاي آمريكا از انعقاد قرارداد گازي با ايران منصرف شده است، گفت : مهم ترين موضوع براي تركيه امنيت عرضه انرژي است و اين كشور همواره منافع ملي خود را در تنظيم مناسبات خارجي مد نظر قرار مي‌دهد.
گولر در پاسخ به سوال ديگري درباره متقاعد كردن آمريكا در رابطه با اين روند چنين گفت: تركيه كشورمستقلي است و نيازي به متقاعد كردن ديگران ندارد و آنكارا صرفا به منافع ملي خود توجه دارد.
وي با اشاره به اين كه تركيه به انرژي گاز وابسته است و اين موضوع براي تركيه اهميت زيادي دارد، گفت: تركيه براي تامين امنيت در عرضه انرژي سرمايه گذاري هاي لازم را انجام خواهد داد.
حلمي گولر گفت: تركيه پيشنهادهاي خود را در خصوص سرمايه گذاري درسه حوزه گازي مورد نظر به ايران داده است و انتظار مي رود ايران پنجشنبه اين هفته پاسخ خود را به اين پيشنهادها ارائه كند.
وزير انرژي تركيه با تاكيد بر اين كه روند به نتيجه رسيدن در اين گونه موارد و موضوعات ساده نيست و جزئيات آن از سوي هر دوطرف نيز بررسي مي شود،‌ تصريح كرد: تركيه براي حداكثرسازي منافع خود تلاش مي كند و در اين مساله نيز رئيس جمهوري، نخست وزير، وزرا، نهادهاي ذيربط و وزارتخانه هاي مرتبط دولتي، مذاكراتي را با همتايان ايراني خود داشته اند.
حلمي گولر مهم ترين موضوع در عرصه انرژي را امنيت دانست و افزود: برقراري " امنيت " در اين حوزه موضوعي است كه به طور مستقيم با رشد اقتصادي، رفاه مردم و منافع كشور در ارتباط است.
گولر در پاسخ به سوال ديگري در مورد نحوه تامين مالي سرمايه گذاري 5/3 ميليارد دلاري تركيه در استخراج و توليد گاز از سه حوزه گازي منطقه پارس جنوبي و آيا اينكه ايران و تركيه در صدد همكاري با كشور ديگري نيز در اين باره هستند گفت: همه اين موضوع ها يك پرونده است و همه در چارچوب گفتگو بررسي مي شود.
وي با اشاره به اين كه اين موضوع هم ابعاد بين المللي و هم ابعاد دوجانبه دارد، افزود: اين مساله هم اتحاديه اروپا و هم با طرح خط لوله گازي ناباكو ارتباط دارد و بخشي هم با هم پيمان تركيه يعني آمريكا مرتبط است. تركيه در اين فرايند، " ديپلماسي انرژي " را دنبال مي كند.
حلمي گولر گفت: البته در اين ديپلماسي هم روابط بين المللي تركيه، هم منافع كشور و هم سياست خارجي تركيه با همسايگان لحاظ شده و به برقراري توازن در اين مساله دقت مي شود. لذا اين مذاكرات در چارچوب برنامه و زمان بندي مشخصي دنبال مي شود.
رئيس جمهور ايران در هنگام ترك تركيه در روز جمعه ابراز اميدواري كرده بود دو كشور قراردادهايي را در زمينه انرژي به امضا برسانند.
بر اساس گزارش فارس، رسانه هاي غربي با اشاره به عدم امضاي قرارداد ميان ايران و تركيه در بخش گاز در جريان سفر احمدي نژاد سعي مي كنند فشارهاي آمريكا بر تركيه را در اين زمينه موثر جلوه دهند.
اين در حالي است كه برخي كارشناسان با اشاره به حساسيت بالاي قراردادها و اهميت آن چنين تاخيري را امري عادي تلقي مي كنند.
رسانه هاي تركيه نيز عدم امضاي قرارداد در بخش انرژي ميان دو كشور را ناشي از طرح شرايط جديد از سوي ايران در اين زمينه مي دانند. به ادعاي اين رسانه ها ايران شرايط جديدي در زمينه قيمت و سرمايه گذاري ها مطرح كرده است.
انتهاي پيام/.
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن