تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804050514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زنان مبلغ؛ احياگران معنويت و اخلاق در خانواده و جامعه / 64دستاوردهاي فعاليت زنان مبلغ با غفلت در ساماندهي آنان به هدر مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: زنان مبلغ؛ احياگران معنويت و اخلاق در خانواده و جامعه / 64دستاوردهاي فعاليت زنان مبلغ با غفلت در ساماندهي آنان به هدر مي‌رود
گروه اجتماعي: دامنه فعاليت زنان مبلغ در معرفي مباني ديني به آحاد جامعه از رشد كمي قابل قبولي برخوردار است اما رسيدن به نقطه مطلوب در بعد كيفي آن با ساماندهي آنان محقق مي‌شود و اين در حالي است كه اين مهم با غفلت و بي‌توجهي متوليان ذي‌ربط در اين حوزه مواجه شده و فرصت‌ها و دستاوردهاي زنان مبلغ در راستاي احياي بعد معنوي جامعه به هدر مي‌رود.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، تبليغ در اصولي‌ترين شكل خود فعاليتي آموزشي به‌منظور ارتقاي آگاهي و نشر دانش بشري با لحاظ ارزش‌هاي انساني و اخلاقي است كه بحران‌هاي فرهنگي اعمال شده بر جوامع كنوني، ضرورت اين نوع اطلاع‌رساني در حوزه دين را دوچندان كرده است.

سپردن امر تبليغ دين به انبياي الهي نشان از اهميت و حساسيت اين رسالت دارد و مبلغان بايد با آگاهي از اصول و مباني آن كه در آيات متعدد قرآن از جمله آيات 39 و 46 سوره مباركه «احزاب»، 2 و 61 سوره «صف»، 2 سوره «هود»، آيه 164 سوره «آل‌عمران» به آن اشاره شده، به تبليغ معارف دين بپردازند.

هجمه دشمنان در تحريف مباني ديني از جمله موضوعاتي است كه در شرايط فعلي تأكيد علماي ديني بر تبيين و تبليغ معارف ديني را دو چندان كرده كه در همين راستا برنامه‌هاي متعددي نيز از سوي سازمان تبليغات اسلامي، حوزه‌هاي علميه و مراكزي از اين دست، در اين راستا ترتيب داده شده است كه از جمله آنها مي‌توان به تربيت مبلغان در قالب دوره‌هاي آموزشي اشاره كرد.

از سوي ديگر سهم زنان در تعميق معارف ديني را نيز نمي‌توان ناديده گرفت زيرا با توجه به اهميت نقش خانواده در اسلام و همچنين محوريت زنان در اين كانون، مي‌توان فعاليت آنان در تبليغ مباني اسلامي را بسيار حساس و تعيين‌كننده دانست زيرا حضور زنان در فعاليت‌هاي اجتماعي و همچنين پيوند آنان با خانواده، خلأهاي اين دو نهاد در اشاعه‌ آموزه‌هاي مذهبي را تا حد قابل قبولي پر مي‌كند.

تناسب شيوه‏هاي تبليغ با مخاطب، استفاده از ابزارها و قالب‏هاي گوناگون در ارائه مفاهيم ديني و توجه به مقتضيات زماني و مكاني از مؤلفه‌هاي مهم توفيق در تبليغ دين است كه بايد مورد توجه مبلغان قرار گيرد زيرا غفلت از اين اصول نمي‌تواند مبلغان را به هدف غايي ـ كه همان حاكميت معنويت و اخلاق در جامعه است ـ رهنمون كند.

ارزيابي فعاليت زنان مبلغ و ترسيم نقطه مطلوبي براي آن موضوعي است كه خبرگزاري ايكنا در آستانه برپايي همايش «اخلاق و معنويت؛ نخستين آيين نكوداشت بانوان مبلغ شهر تهران» در قالب سوژه‌‌اي با عنوان «زنان مبلغ؛ احياگران معنويت و اخلاق در خانواده و جامعه» آن را ميان كارشناسان ديني و صاحب‌نظران تبليغي به كنكاش گذاشته و ماحصل آن در ذيل مي‌آيد.

آموزش مبلغان با هدف ارتقاي آگاهي نسبت به مباني ديني و احكام اسلامي و همچنين شناخت آنان از مقتضيات زمان و نيازهاي عموم جامعه از جمله نكاتي بود كه بيشتر صاحب‌نظران حوزه تبليغ اعم از مبلغان پيشكسوت، كارشناسان علوم ديني و قرآني، متخصصان حوزه تبليغ و مسئولاني از سازمان تبليغات اسلامي به آن اشاره كردند و به اعتقاد آنان زماني فعاليت مبلغان با توفيق همراه مي‌شود و معنويت را در جامعه حاكم مي‌كند كه مفاهيم ارائه‌شده از غناي ديني مناسبي بهره‌مند باشد.

ضرورت نظارت بر عملكرد مبلغان زن از منظر پيشكسوتان اين عرصه

اين در حالي است كه به اذعان بيشتر مبلغان پيشكسوت، تبليغ مفاهيم ديني در جامعه كنوني بيشتر معطوف به دامن‌زدن به انحرافات و ترويج خرافات شده زيرا فعاليت كنوني بيشتر مبلغان تنها محدود به بهره‌مندي از صداي خوش شده كه اقبال مخاطبان به اين موضوع نيز ضرورت مطالعه منابع اسلامي توسط مبلغان را از بين برده و اين آسيب به دليل نبود نظارت بر محتواي مجالس مذهبي چند برابر شده است كه از جمله اين پيشكسوتان مي‌توان به «فاطمه ابتكارثاقب» مدير حوزه علميه «حجت(عج)» تهران اشاره كرد.

وي كه يكي از زنان پيشكسوت در عرصه تبليغ ديني است، با تأييد اين مطلب توجه بيش از حد زنان مبلغ به مداحي را از دلايل اين امر مي‌داند و معتقد است كه بيشتر مبلغان بيش از آنكه به بيان مسائل ديني و اخلاقي و تشريح احكام و در نهايت ارتقاي دانش ديني زنان بپردازند به مداحي علاقه‌مند هستند چراكه در صورت طرح مفاهيم ديني از پاسخ‌گويي به سؤالات مخاطبان ناتوانند.

به عقيده برخي ديگر از زنان مبلغ پيشكسوت، فقدان نظارت بر عملكرد مبلغان زن، نگاه تك‌بعدي برخي از مبلغان در ارائه مباحث مذهبي، مشخص نبودن ملاك گزينش مبلغ برتر، سوءاستفاده برخي از مبلغان از منابر و تفسير به رأي مفاهيم قرآني از ديگر آسيب‌هاي حوزه تبليغ است كه از جمله اين افراد مي‌توان به «فاطمه كاشاني»، «هايده روحاني» (لواساني) و «زهرا عمراني» اشاره كرد.

«زهرابيگم روستا»، «زهرا زارع‌نژاد»، «قدسيه ملك» و «زهرا عمراني» كه همگي از تجربه بيش از 40 ساله در امر تبليغ برخوردارند با انتقاد از توجه برخي مبلغان زن به جنبه مادي تبليغ، آن را شايع‌ترين آسيب به‌ويژه در سال‌هاي اخير مي‌دانند و متفق‌القول بر اين عقيده‌اند كه توجه به جنبه مادي و دريافت دستمزدهاي هنگفت رسالت تبليغ در حوزه زنان را زير سؤال برده است زيرا به گفته آنها پايبندي به تجمل در برخي مجالس زنان بيداد مي‌كند.

ساماندهي فعاليت مبلغان زن و نظارت بر عملكرد آنان توسط مراجع ذي‌صلاح از جمله خواسته‌هاي همه زنان مبلغ پيشكسوت است كه برخي از آنان همچون «منصوره شايسته» و «زارع‌نژاد» نظارت نهادهايي همچون سازمان تبليغات اسلامي را در اين زمينه كافي ندانستند و فرهنگ‌سازي عمومي را عامل مهمي در ارتقاي سطح فعاليت بانوان مبلغ عنوان كردند.

آسيب‌‌هاي موجود در عرصه تبليغ ديني بانوان از نگاه صاحب‌نظران تبليغي

برخي كارشناسان تبليغي نيز در گفت‌و‌گو با ايكنا تناقض در گفتار و رفتار برخي از مبلغان را از جمله آسيب‌‌هاي موجود در عرصه تبليغ مباني ديني عنوان كردند، «فاطمه گلي» و «بي‌بي‌حكيمه آل‌ايوب» از جمله اين كارشناسان هستند كه با تأييد اين مطلب به آيات 164 سوره «آل‌عمران» و 2 سوره «صف» اشاره كرده و معتقدند طبق اين آيه مبلغان بايد به تزكيه خود بپردازند اما متأسفانه تناقض در گفتار و رفتار برخي از آنان آسيب زيادي را به مخاطبان و حوزه دين وارد كرده است زيرا در اذهان عمومي مبلغان نمادي از مجريان احكام ديني هستند.

«زهره بروجردي» مدير مؤسسه علميه «علي‌بن موسي‌الرضا(ع)»، «فروغ نيلچي‌زاده» رئيس گروه پژوهش دختران و زنان سازمان ملي جوانان و «مريم ترسلي» معاون مؤسسه علميه «علي‌بن موسي‌الرضا(ع)» نيز عملكرد سليقه‌اي زنان مبلغ، اولويت جلب رضايت مخاطبان بر جلب رضايت خداوند، تك‌بعدي بودن اطلاعات مبلغان و اقبال مردم نسبت به چهره‌هاي مشهور كه غالباً فاقد اطلاعات كافي در حوزه دين هستند را از مشكلات فعلي تبليغ مفاهيم ديني مي‌دانند.

«اعظم حائري» مدرس حوزه علميه «كوثريه» تهران نيز سوءاستفاده از احساسات مذهبي بانوان را از جمله شيوه‌هاي تبليغي مرسوم در حوزه تبليغ بانوان عنوان و آن را يكي از عوامل اصلي بدعت‌گذاري در دين و ورود انحرافات به مجالس مذهبي زنان دانست.

اين دسته از صاحب‌نظران عرصه تبليغ، ساماندهي بانوان را نقطه عطفي در حل مشكلات تبليغ بانوان مبلغ ذكر مي‌كنند و مقطعي بودن دوره تبليغ، بي‌توجهي و تعلل در صدور جواز تبليغ و فقدان نظارت بر به‌كارگيري زنان مبلغ را از مشكلات فراروي ساماندهي زنان مبلغ دانستند و در عين حال همكاري صداوسيما در ارتقاي بينش افراد نسبت به محافل تبليغي و تفكيك مبلغان متخصص از سايران را از جمله راهكارهاي مطلوب در راه ساماندهي اين عرصه عنوان كردند.

البته در اين ميان «فرزانه حكيم‌زاده» مدرس حوزه علميه «فاطمة‌الزهرا(س)» و «مريم محمودزاده» مدرس حوزه و دانشگاه نيز عرصه تبليغ را فراتر از مجالس خانگي، وعظ و سخنراني دانسته و معتقدند حضور زنان در مجامع بين‌المللي براي ارائه مقاله و همچنين انتشار كتاب در زمينه معرفي مباني دين نيز نوعي تبليغ است كه به نحو شايسته‌اي توسط زنان صورت مي‌گيرد.

آشنايي با مباني روانشناسي، تشكيل كارگروه‌هاي مشترك زنان مبلغ و تحصيل‌كردگان دانشگاهي يك ضرورت است و تجهيز بانوان به علوم روز و روش‌هاي نوين ارتباطي از جمله پيشنهاداتي است كه توسط «نرگس ‌بيگي‌ابهري» مدرس حوزه علميه «جامعة‌الزهرا»ي قم و «فرحناز رياضي ‌منتظر» مدير حوزه علميه «كوثريه» تهران مطرح شد و با اولويت بهره‌مندي مبلغان از دانش ديني مورد پذيرش ساير كارشناسان تبليغي نيز قرار گرفت.

كارشناسان اجرايي در حوزه دين و فرهنگ نيز نظام‌مند شدن فعاليت زنان مبلغ را امري ضروري مي‌دانند كه حوزه‌هاي علميه و سازمان تبليغات اسلامي بايد با جديت نسبت به آن اهتمام ورزند؛ «منيره نوبخت» رئيس شوراي فرهنگي ـ اجتماعي زنان و «زينب طالبي» مدير بخش اساتيد مركز مديريت حوزه‌هاي‌ علميه بانوان، توسعه حوزه‌هاي علميه بانوان و مراكز ديني ويژه زنان را از اقدامات مؤثر در حوزه ساماندهي زنان مبلغ عنوان كرده و بر نظام‌مندي جذب زنان مبلغ تأكيد مي‌كند تا بدين‌ترتيب عرصه براي حضور اهل‌فن هموار شود و افراد غيرمتخصص نيز نتوانند به اين حوزه وارد شوند.

اين در حالي است كه به گفته «فاطمه زعفراني‌ بهروز» معاون امور زنان مركز رسيدگي به امور مساجد متوليان امور تبليغي به راهكار منسجمي براي ساماندهي زنان مبلغ دست نيافته‌اند تا با هماهنگي متوليان امر اقدام واحدي در اين حوزه انجام دهند.

البته «فرزانه نيكوبرش» مسئول تربيت مبلغان زن سازمان تبليغات اسلامي نيز در نظر گرفتن يك متولي خاص براي رسيدگي به امور مبلغان زن را امري ضروري و در عين حال مغفول مي‌داند و با برخي ديگر از كارشناسان تبليغي همچون «مريم محمودزاده» موافق است كه سپردن حوزه تبليغ به چند نهاد بر مشكلات افزوده و آفت موازي‌كاري را شدت مي‌بخشد.

استنادات قرآن، بهترين دستمايه براي حضور بانوان در عرصه تبليغ دين

پژوهشگران و كارشناسان قرآني نيز توجه مبلغان به استنادات و تأكيدات قرآن را بهترين دستمايه براي حضور در اين عرصه عنوان كردند؛ «آذر پنجه‌شاهي» قرآن‌پژوه و مدرس قرآن در اين‌باره معتقد است كه مبلغان بايد علاوه بر پرهيزگاري، اين توانايي را داشته باشند كه علاوه بر درك نياز فعلي جامعه زنان، راهكارها و پاسخ‌هاي آن را از قرآن استخراج كنند و در اختيار بانوان قرار دهند.

حجت‌الاسلا‌م‌والمسلمين «علي محمدي» پژوهشگر قرآن و مدرس دانشگاه‌ علوم قرآن و حديث به طرح شيوه‌هاي تبليغ از ديدگاه قرآن مي‌پردازد و استدلال، منطق، نصيحت لين و عقلانيت در قول و فعل را از وظايف مبلغان در انتقال مفاهيم ديني به مخاطب مي‌داند.

حركت در مسير آيه 39 سوره «احزاب» و جامه عمل پوشاندن به تأكيد قرآني «رِسَالَاتِ اللَّهِ» نيز از جمله مؤلفه‌هاي توفيق مبلغان در مسير تبليغ است كه حجت‌الاسلا‌م‌والمسلمين «نجم‌الدين طبسي» پژوهشگر قرآن به آن اشاره كرده و ابلاغ دستور خدا بدون توجه به هيچ خط و جناحي را عاملي در راستاي تعميق مفاهيم ارزشي دين اسلام عنوان مي‌كند.

آشنايي با آسيب‌ها و ضعف‌هاي حوزه تبليغ بانوان و همچنين دستيابي به راهكارهاي ارائه‌شده توسط مبلغان پيشكسوت، كارشناسان تبليغي و فعالان فرهنگي و ديني ما را بر آن داشت كه براي ارزيابي فعاليت‌ها و اقدامات صورت‌گرفته توسط سازمان‌هاي موظف در اين امر گفت‌و‌گويي با مسئولان اجرايي سازمان تبليغات اسلامي، نمايندگان مجلس و فعالان قرآن‌پژوه داشته باشيم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين «حسين روحاني‌نژاد» معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي، حمايت رسمي از مبلغاني كه به‌صورت خودجوش فعاليت مي‌كردند، برگزاري كلاس‌هاي متعدد و تشكيل يك گروه منسجم براي آن‌ها به‌منظور ارتقاي سطح دانش و معرفت ديني، فرهنگي و اجتماعي مبلغان را از فعاليت‌هايي دانست كه سازمان تبليغات براي ساماندهي امور مبلغان زن انجام داده است.

وي با ارزيابي مطلوب فعاليت زنان در عرصه تبليغ، ناآگاهي مبلغان زن از راه‌هاي مقابله با عرفان‌هاي نوظهور و همچنين مسلك‌هاي جديد را از آسيب‌هاي جدي عرصه تبليغ عنوان كرد و خواستار ارتقاي آگاهي مبلغان زن نسبت به مقابله با چنين آسيب‌هايي شد.

حجج اسلام «رضا اسكندري» معاون تبليغ دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و «حسين ايراني» مديركل تبليغات اسلامي استان قم نيز نبود متولي خاص براي ساماندهي مبلغان زن را تهديدي جدي در راستاي فعاليت‌ آنان عنوان كردند؛ اسكندري با انتقاد از كم‌توجهي نظام آموزشي حوزه علميه بانوان و مركز جامعة‌الزهرا به محتواي آموزشي مرتبط با امور تبليغي، خواستار تشكيل تشكلاتي به‌منظور رشد و توانمندكردن زنان مبلغ شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين «حميد محمدي» رئيس مركز بين‌المللي تبليغ نيز از نبود سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و هماهنگي براي به‌كارگيري بانوان مبلغ در كشور انتقاد كرد و فرهنگ‌سازي در جامعه، پذيرش مهارت‌هاي علمي و اخلاقي بانوان مبلغ و تأثيرگذاري بالاي آن‌ها در سطح جامعه و برنامه‌ريزي كلان در اين عرصه را از فعاليت‌هايي دانست كه بايد به‌صورت هم‌زمان در راستاي ارتقاي فعاليت بانوان مبلغ مورد توجه قرار گيرد.

«فرزانه نيكوبرش» مسئول تربيت مبلغان زن سازمان تبليغات اسلامي نيز با تأييد سخنان رئيس مركز بين‌المللي تبليغ معتقد است مادامي كه نهادهاي ديني و فرهنگي ضرورت پرداختن به فعاليت زنان مبلغ و لزوم به‌كارگيري از تخصص آنان در جامعه را ندانند، نمي‌توان انتظار داشت فعاليتي را در راستاي ساماندهي و بهبود جايگاه زنان مبلغ در جامعه انجام دهند.

ارائه راهكارهاي نوآورانه براي ساماندهي مبلغان زن

ارائه راهكار براي ساماندهي فعاليت زنان از جمله مواردي بود كه در گفت‌و‌گو با نمايندگان مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه «فاطمه آليا» منتخب مردم تهران در مجلس هشتم با اشاره به حضور پررنگ مبلغان زن در عرصه بين‌المللي خواستار شناسايي مبلغان بااستعداد و توانمندسازي آنان شد و راه‌اندازي تشكل غيردولتي ويژه زنان مبلغ را راهكاري اجرايي و ضروري در ساماندهي اين طيف دانست و از مركز امور بانوان و خانواده نهاد رياست جمهوري خواست تا بدين‌وسيله در امر ساماندهي بانوان اهتمام داشته باشد.

«زهره طبيب‌زاده‌نوري» رئيس مركز امور بانوان و خانواده نهاد رياست جمهوري نيز با اعلام آمادگي خود و نهاد متبوعش در امر ساماندهي زنان مبلغ در قالب راه‌اندازي تشكل به ايكنا گفت: شما مي‌توانيد اين نويد را از قول ما به بانوان مبلغ بدهيد كه در صورت انسجام، برخورداري از ضوابط و استانداردهاي لازم و پشت سر گذاشتن روند طبيعي ايجاد هر تشكل مي‌توانند با مراجعه به اين مركز فعاليت خود را با حمايت مركز امور بانوان و خانواده نهاد رياست جمهوري ادامه دهند.

اما اين در حالي است كه برخي از فعالان حوزه تبليغ معتقدند كه ايجاد اين تشكل غيردولتي نقشي در ساماندهي زنان مبلغ ندارد بلكه خود اين تشكل مي‌تواند زمينه‌ساز نابساماني‌هاي ديگري همچون اتلاف وقت است و ساماندهي وضعيت اين قشر نيازمند فعاليت‌هاي ديگري است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين «علي نصيري» عضو هيئت رئيسه انجمن قرآن‌پژوهان حوزه علميه قم و «زهرا شجاعي» رئيس هيئت مديره انجمن قرآني بانوان از جمله اين افراد هستند كه تجربه فعاليت‌هاي تشكلي را در كشور ما منفي دانسته و آموزش مطابق با مقتضيات جامعه را از جمله ملزومات مبلغان زن عنوان كردند كه بايد بيش از راه‌اندازي تشكل مورد توجه باشد چراكه در حال حاضر عرصه تبليغ به افرادي سپرده شده است كه با نياز جامعه آشنا نيستند و نمي‌توانند بر اساس تخصص خود با مخاطب ارتباط برقرار كنند.

البته به اذعان برخي ديگر از كارشناسان امر تبليغ ايجاد تشكل غيردولتي ويژه بانوان مبلغ مي‌تواند نقش بسزايي در كنترل سوءاستفاده‌هايي كه توسط گروهي از مبلغان در امر تبليغ و بروز انحرافات در دين انجام مي‌شود داشته باشد لذا اين تشكل بايد بازوي كمكي نهادهاي متولي حوزه تبليغ باشد نه عهده‌دار مديريت كلان اين حوزه.

برخي از فعالان عرصه بانوان نيز اهميت و ساماندهي فعاليت زنان مبلغ را فراتر از ايجاد تشكل غيردولتي مي‌دانند و تأكيد مي‌كنند كه ساماندهي فعاليت زنان مبلغ نيازمند اقدامي همه‌جانبه و فراتر از راه‌اندازي يك تشكل است؛ به گفته «مينو اصلاني» رئيس سازمان بسيج بانوان كشور اگر قرار است ضرورت فعاليت زنان مبلغ در جامعه نهادينه شود بايد اين امر از يك موضع بالاتر و به‌صورت ستاد عالي مورد بحث و بررسي قرار گيرد كه اين نظريه نيز موافقان و مخالفاني دارد.

«زهره اللهيان» و حجت‌الاسلام‌والمسلمين «حسن ملك‌محمدي» از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز فعاليت ستاد عالي در حوزه ساماندهي زنان مبلغ را امري مطلوب ارزيابي مي‌كنند و معتقدند تدوين سياست‌هاي كلان براي ساماندهي فعاليت بانوان مبلغ و اتخاذ راهكارهايي در راستاي ارتقاي فعاليت اين قشر با تشكيل ستاد عالي ممكن است و تشكل‌ غيردولتي تنها مي‌تواند به اجراي اين سياست‌هاي كلي بپردازد به شرطي كه نهادهاي متولي در امور زنان نيز به كمك اين ستاد مبادرت داشته باشند.

مخالفان راه‌اندازي تشكل و ستاد عالي نيز در اين ميان معتقدند تنها راهكار ساماندهي زنان مبلغ اين است كه آگاهي افراد جامعه نسبت به فعاليت مبلغان زن افزايش يابد تا بدين‌ترتيب بتوانند فعاليت مطلوب در عرصه معرفي مباني ديني را بشناسند و مانع حضور افرادي ناآگاه در اين حوزه شوند كه اين مهم نيز با تربيت مبلغان كارآمد و خبره ممكن است از همين‌رو حوزه و دانشگاه بايد با وحدت رويه به تربيت مبلغاني بپردازند كه علاوه بر آگاهي‌هاي ديني با علوم روان‌شناسي و جامعه‌شناسي نيز آشنا باشند تا بدين‌ترتيب علاوه بر انتقال صحيح احكام ديني در جذب مخاطب نيز توفيق داشته باشند.

اين سلسله گفت‌وگو‌ها درباره اهميت فعاليت زنان مبلغ و آسب‌ها و راهكارهاي آن به بهانه برگزاري نخستين آيين «نكوداشت و تكريم بانوان مبلغ شهر تهران» كه هفته نخست شهريورماه سال جاري به‌همت اداره‌كل امور بانوان شهرداري تهران و مركز بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه فرهنگي امام رضا(ع) در تهران برگزار مي‌شود صورت گرفت تا برپايي اين همايش مجالي براي ارزيابي كيفي و كمي فعاليت اين قشر باشد.

برگزاركنندگان اين همايش شناسايي و شناساندن اين مبلغان به عموم جامعه، ترويج فرهنگ ديني در سطح شهر، الگوسازي و تسهيل در امر تبليغ و گراميداشت پيشكسوتان اين عرصه را از جمله اهداف برپايي اين همايش عنوان كرده‌اند و پرهيز از طرح مباني خرافي در محافل تبليغي، برخورداري از روحيه معنوي و متخلق بودن به اخلاق الهي را از مؤلفه‌هاي گزينش مبلغان برتر لحاظ كرده‌اند.

به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمين «محمد عبداللهيان» دبير علمي همايش «اخلاق و معنويت؛ نخستين آيين نكوداشت و تكريم بانوان مبلغ شهر تهران»، زنان مبلغ در جامعه توانستند به قله‌هاي اخلاقي و معنويت دست يابند و موجب سازندگي و علاقه‌مندي افراد به مباحث ديني و اخلاقي شوند اما متأسفانه نهادي كه به ساماندهي امور مبلغان زن بپردازد، وجود ندارد و يا حداقل در سطحي شايسته و بايسته به اين مهم نپرداخته‌اند و ما اميدواريم با برپايي اين همايش به نوآوري و شكوفايي در حوزه تبليغات ديني نائل شويم.

با همه اين اوصاف كارشناسان حوزه تبليغ با اظهار خرسندي از برپايي نخستين آيين «نكوداشت و تكريم بانوان مبلغ شهر تهران»، برگزاري چنين مراسمي را بهترين محمل براي گردهمايي زنان مبلغ برتر دانستند تا اين افراد با تعامل با يكديگر از نقاط قوت و ضعف كار خود آگاه شده و آن را در اختيار سايران قرار دهند.
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 363]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن