تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804574646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موفقيت محققان ايراني در ساخت موتور هوشمند تشخيص هويت براساس عنبيه چشم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: موفقيت محققان ايراني در ساخت موتور هوشمند تشخيص هويت براساس عنبيه چشم
مديرعامل يكي از شركت هاي فن آور داخلي از موفقيت پژوهشگران اين شركت در ساخت موتور هوشمند تشخيص هويت براساس عنبيه چشم خبر داد.
به گزارش ايسنا شناسايي از روي عنبيه چشم يك روش تشخيص هويت بسيار قوي است چرا كه عنبيه در طول زندگي هر فرد بدون تغيير باقي مي ماند و امكان خدشه يا صدمه به آن بسيار پايين است . برخي از ديگر مشخصات اين تكنيك منحصر به فرد پايداري دقت سرعت مقياس پذيري و قابليت اطمينان آن است .
مديرعامل شركت سازنده اين محصول در گفت وگو با خبرنگار فن آوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين كه موتور هوشمند تشخيص هويت بر مبناي عنبيه چشم تكنيكي كاملا پيشرفته و مشمول تحريم ها است گفت : اين تكنولوژي بر مبناي پيشرفته ترين فن آوري هاي تشخيص الگو و پردازش تصوير به همراه الگوريتم هاي هوش مصنوعي توسعه يافته است . طراحي اين فن آوري به گونه اي صورت گرفته كه به طور كامل مستقل از وضوح تصوير عنبيه و شرايط نورپردازي است زيرا تنظيمات بهينه براي پردازش هر نمونه عنبيه بطور مجزا انجام و اعمال مي شود.
وي ادامه داد : اين شركت براي اولين بار موفق به طراحي و ساخت سيستم هاي شناسايي عنبيه مجهز به دوربين هاي ويژه تصويربرداري از چشم در طيف نور مريي شده است . سيستم هاي مبتني بر دوربين هاي طيف مادون قرمز كه به طور معمول در اين فن آوري به كار گرفته مي شود نيز در خود اين شركت ساخته مي شود.
وي تصريح كرد : متخصصان اين شركت همچنين در تلاشند به الگويي براي شناسايي شخصيت افراد از روي ويژگي هاي عنبيه چشم آنها دست يابند.
نوروزي با اشاره به اين كه مرحله اول از شناسايي عنبيه در اين موتور جست وجوي هوشمند جداسازي نواحي واقعي عنبيه در يك تصوير ديجيتال از چشم است اظهار كرد : معمولا پلك ها و مژه ها بخش هاي بالايي و پاييني عنبيه را مي پوشانند و انعكاس هايي كه در ناحيه عنبيه رخ مي دهد مي تواند الگوي عنبيه را خراب كند; بنابراين تكنيكي مورد نياز است كه علاوه بر يافتن ناحيه دايروي عنبيه اين نقايص را جداسازي و مستثني كند. همچنين اشخاصي با عنبيه هاي تيره رنگ داراي تفكيك روشنايي پايين تري بين ناحيه عنبيه و مردمك چشم خود هستند و چنانچه تصويربرداري در نور طبيعي صورت پذيرد عمليات جداسازي را به مراتب دشوارتر مي كند.
وي اهميت مرحله جداسازي براي كاركرد صحيح يك سامانه شناسايي عنبيه را حياتي عنوان كرد و گفت : اطلاعاتي كه به غلط به عنوان اطلاعات الگوي عنبيه نمايش داده مي شود منجر به خرابي كدهاي عنبيه توليد ي و در نتيجه نرخ خطاي بالا خواهد شد.
وي افزود : پس از آن كه ناحيه عنبيه با موفقيت از تصوير چشم استخراج شد مرحله بعدي تبديل ناحيه عنبيه است به گونه اي كه ابعاد آن براي مقايسه هاي بعدي ثابت باشد. عدم تطابق ابعاد عنبيه در تصاوير مختلف چشم بيشتر مربوط به باز شدن عنبيه ناشي از اتساع مردمك چشم در سطوح نور متغير است . ديگر منابع عدم انطباق ابعاد عبارتند از فواصل تصويربرداري مختلف چرخش دوربين كج شدن سر و چرخش چشم در حدقه .
وي با بيان اين كه فرايند هنجارسازي در موتور هوشمند نواحي عنبيه اي را توليد خواهد كرد كه داراي ابعاد يكسان و ثابتي هستند به ايسنا گفت : با استفاده از اين تكنيك دو تصوير از يك عنبيه در شرايط مختلف داراي مشخصه هايي در مختصاتي يكسان خواهند بود. همچنين براي فراهم كردن امكان شناسايي دقيق اشخاص فقط بايد مهمترين مولفه هاي عنبيه به كد تبديل شود تا امكان مقايسه بين الگوها بوجود آيد.
به گفته وي بيشتر سامانه هاي شناسايي عنبيه از روش تجزيه تصوير عنبيه به باندهاي فركانسي براي توليد يك كد بيومتريكي بهره مي برند.
نوروزي با اشاره به اين كه الگويي كه در فرايند كد كردن عنبيه توليد مي شود نيازمند معيار تطابقي است كه ميزان تشابه بين دو الگوي عنبيه را مشخص كند به ايسنا گفت : اين معيار بايد يك محدوده ثابت از مقادير را براي مقايسه كدهاي توليد شده از عنبيه چشم مختلف ارايه دهد تا بتوان با اعتماد بالا تصميم گرفت كه هر جفت الگوي عنبيه متعلق به يك چشم است يا به چشم هاي مختلف تعلق دارد.
وي بيان كرد : كارايي سامانه هاي شناسايي عنبيه به طور كامل بايد مورد ارزيابي قرار گيرد و اطمينان حاصل شود كه شناسايي عنبيه مي تواند به طور دقيق براي شناسايي افراد به كار رود. مطابق تست هاي استاندارد سيستم طراحي شده در اين شركت داراي خطاي يك بر 10 ميليارد و سرعت شناسايي ده هزار تا يك ميليون نفر در ثانيه است . همچنين با تمهيدات در نظر گرفته شده در طراحي اين سيستم فرايند اخذ و استخراج كد عنبيه از كاربرحدود سه ثانيه يه طول مي انجامد.
مديرعامل شركت گسترش نرم افزار شيوا افزود : نكته قابل توجه در طراحي اين محصول كاملا بومي هزينه منطقي و آزادي عمل كاربر در تنظيم پارامترهاي سيستم از جمله ابعاد كدهاي عنبيه و سرعت جست وجو به همراه امكان به كارگيري آن در انواع نرم افزارهاي امنيتي موجود است كه سيستم هاي مشابه خارجي با وجود قيمت هاي بسيار بالا و تحريم هاي موجود محدوديت هاي فراواني را در اين زمينه ها بر كاربران خود تحميل مي كنند. همچنين فن آوري ديگري وجود ندارد كه بتواند دقت بالاي تشخيص هويت و كارايي بلادرنگ را مانند فن آوري شناسايي عنبيه در كنار هم ارايه دهد. اين فن آوري با ابعاد بانك اطلاعاتي كه زمان جست وجو را افزايش مي دهد هيچ مشكلي نداشته و لزومي به پالايش اطلاعات به عنوان تكنيكي براي افزايش سرعت جست وجو وجود ندارد.
وي با بيان اين كه سامانه شناسايي عنبيه مي تواند به آساني با سامانه هاي امنيتي موجود تركيب شده يا به صورت مستقل عمل كند اظهاركرد : اين فن آوري براي كاربردهاي مقياس بالا مانند كارت هاي ملي بيومتريك مناسب است . از آنجاي كه كدهاي عنبيه كوچك و ابعاد آنها ثابت است مي توان بانك هاي اطلاعاتي بسيار بزرگ را مديريت و با سرعت جستجو كرد بدون آنكه در دقت يا كارايي تنزلي به وجود آيد. امكان سرقت يا كپي عنبيه وجود ندارد و تشخيص هويت با عنبيه متضمن هيچ تماس فيزيكي نيست .
مديرعامل اين شركت نرم افزاري با اشاره به اين كه اين فن آوري را مي توان با عينك و لنز يا حتي در محيط هايي كه با استفاده از پوشش هاي شيشه اي محافظت مي شوند به كار برد به ايسنا گفت : فن آوري شناسايي عنبيه اغلب در موارد كنترل دسترسي فوق امنيتي كاربرد دارد. همچنين موسسات اقتصادي مي توانند از ابزارهاي شناسايي عنبيه بهره گيرند. اين فن آوري به تدريج عموميت مي يابد تا حدي كه متخصصان پيش بيني مي كنند كه كاربرد اصلي فن آوري شناسايي عنبيه در تجارت الكترونيك بوده و پول رايج در آينده يك تاييديه ديجيتال به همراه تصوير كد شده عنبيه هر فرد خواهد بود. همچنين مي توان آن را براي طيف وسيعي از راهكارهاي تعيين يا تاييد هويت نظير كنترل تردد حضور و غياب توريسم كنترل مرزها تعقيب مجرمان باجه هاي خدمت رساني و تكريم ارباب رجوع به كار گرفت .
به گزارش ايسنا الگوي يكتاي عنبيه از 10 ماهگي شكل گرفته و در تمام عمر بدون تغيير باقي مي ماند . صرف نظر از آسيب ها و اعمال جراحي خاص شرايط كاري يا بهداشتي فرد و ديگر مولفه محيطي نمي توانند منجر به ايجاد تغيير در اين الگو شوند.
شناسايي عنبيه حتي زماني كه بخش كوچكي از كل چشم قابل رويت باشد مقدور است زيرا عنبيه چشم شامل اطلاعات منحصر به فردي به مراتب بيشتر از مجموع اطلاعات جمع آوري شده از انگشتان چهره و كف دست يك انسان خواهد بود.
ايده كلي سيستمي كه قادر به شناسايي افراد بر مبناي عنبيه آنها باشد توسط دو چشم پزشك ارايه شد. تحقيقات در مورد فن آوري شناسايي عنبيه از سال 1935 ميلادي آغاز شد و از آن پس تلاش وسيعي براي شناسايي الگوهاي عنبيه و اثبات يكتايي آنها صورت گرفته است .
توسعه فن آوري واقعي اسكن عنبيه مرهون پروفسور جان داگمن استاد و محقق دانشگاه كمبريج انگلستان است فردي كه فرمول هاي رياضي مورد استفاده براي اندازه گيري مشخصات متغير عنبيه انسان را اختراع كرد . او در سال 1994 ميلادي اين فن آوري را به ثبت رساند.
در واقع در فرايند شناسايي عنبيه و تبديل آن به كد رياضي امكان توليد دو كد مشابه حدود يك بر 10 به توان هفتاد و هشت است . اين در حالي است كه جمعيت زمين چيزي حدود ده به توان ده است .
در خود عنبيه به تنهايي بيش از 400 مشخصه قابل تفكيك يا درجه آزادي وجود دارد كه مي توانند به كد تبديل شده و براي شناسايي فرد مورد استفاده قرار گيرند . علي رغم اين كه حدود 260 عدد از آنها در يك فرايند شناسايي عنبيه ثبت مي شوند; نظر به همين مشخصه هاي منحصر به فرد عنبيه در مقايسه با اثر انگشت شش برابر مولفه هاي مجزاي قابل شناسايي بيشتري را داراست .
شناسايي عنبيه واقعي را مي توان به چهار مرحله اصلي تقسيم كرد. اول شخص در مقابل سامانه شناسايي عنبيه ; معمولا در فاصله بين 15 تا 90 سانتيمتري قرار گرفته و يك دوربين با عدسي خاص موقعيت چشم ها را محاسبه مي كند سپس دوربين دومي روي هركدام از چشم ها زوم كرده و يك تصوير سياه و سفيد دقيق از آن چشم ثبت مي كند; پس از آن كه سامانه شناسايي عنبيه را در تصوير ثبت شده يافت يك شبكه دايروي را روي تصوير عنبيه ترسيم و نواحي تيره و روشن را مشخص مي كند. هدف از اين كار آن است كه سيستم شناسايي بتواند الگوي داخل عنبيه را شناسايي و نقاط داخل الگو را به طرحي از چشم تبديل كند.
در نهايت تصوير ثبت شده با الگوي مرجع از پيش ذخيره شده در بانك اطلاعاتي تطبيق داده مي شود.
به گزارش ايسنا مدت زماني كه يك سيستم به طور معمول صرف شناسايي عنبيه شما مي كند بين سه تا 10 ثانيه است . يك كد عنبيه بسته به فن آوري توليد آن شامل 256 تا 512 بايت يا بيشتر است كه اين الگوي كوچك امكان شناسايي فوري هويت افراد را در ابعاد وسيع فراهم مي كند.
اين ردپاي الكترونيكي كوچك با سرعت 10 هزار عنبيه در يك ثانيه به وسيله يك رايانه شخصي استاندارد قابل جست وجو است علاوه بر اين كه نرخ خطا يعني احتمال اشتباه گرفتن يك فرد با نفر ديگر كمتر از يك بر صد هزار است .
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 590]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن