تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816157249




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رحم جايگزين و چالش‌هاي آن در مثلث دين، عرف و قانون/ 4عضو هيئت علمي پژوهشكده رويان:فقدان مقبوليت عرفي و عمومي، عمل «رحم جايگزين» را با آسيب‌هاي متعدد مواجه كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: رحم جايگزين و چالش‌هاي آن در مثلث دين، عرف و قانون/ 4عضو هيئت علمي پژوهشكده رويان:فقدان مقبوليت عرفي و عمومي، عمل «رحم جايگزين» را با آسيب‌هاي متعدد مواجه كرده است
گروه اجتماعي: متأسفانه هنوز هم براي حل مشكل ناباروري به‌وسيله عمل «رحم جايگزين» در كشور ما مشكلاتي مانند نبود مقبوليت عرفي و عمومي وجود دارد كه آسيب‌هاي متعددي را به همراه دارد در حاليكه اگر شرايط اجتماعي اين عمل فراهم شود، زنان حامل كمتر تمايل به پنهان‌كاري نشان مي‌دهند و از تبعات منفي پس از آن نيز كاسته مي‌شود.
«شهرزاد علي‌زادگان» روانپزشك و عضو هيئت علمي پژوهشكده «رويان» در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، با بيان اين مطلب افزود: عمل رحم جايگزين در صورتي انجام مي‌شود كه زن به هر دليلي قادر به حمل جنين نباشد و رحمش از نظر ساختاري دچار مشكل باشد؛ در واقع در اين موارد متخصصان بعد از بررسي‌هاي لازم اگر به اين نتيجه برسند كه راه حل ديگري به‌جز رحم جايگزين براي حل اين مشكل وجود ندارد، اين روش را به زوجين پيشنهاد مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه بر اساس آمار بين‌المللي، زوج‌هاي نابارور 10 تا 15 درصد جمعيت جهان را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: متأسفانه با اين وجود هنوز هم براي حل مشكل ناباروري به‌وسيله روش‌هايي مانند رحم جايگزين، در كشور ما با مشكلاتي مانند نبود مقبوليت عرفي و عمومي روبه‌رو هستيم.

علي‌زادگان تصريح كرد: مي‌توان فقدان مقبوليت عمومي اين مسئله را در اين خلاصه كرد كه عمل رحم جايگزين هنوز هم در جامعه ما با تبعات اجتماعي زيادي همراه است براي مثال مشاهده اين موضوع كه زني باردار شود اما بعد از مدتي فرزندي به همراه نداشته باشد و يا اينكه فردي بدون اينكه نشانه‌هايي از بارداري داشته باشد، بعد از مدتي صاحب فرزند شود، براي مردم ما هنوز قابل پذيرش نيست.

وي آگاه‌سازي خانواده‌هاي طرفين در عمل رحم جايگزين را راه‌حلي مناسب براي كاهش آسيب‌هاي احتمالي و پذيرش بهتر آن دانست و با تأكيد بر لزوم توجه به اين مقوله در روند كاري پژوهشكده رويان گفت: آماده‌سازي خانواده‌هاي طرفين جزو روند كاري اين پژوهشكده است به‌گونه‌اي كه حتي در صورت نياز اين كار توسط مددكاران متخصص در اين پژوهشكده با جديت پيگيري مي‌شود.

عضو هيئت علمي پژوهشكده «رويان» در ادامه افزود: اگر شرايط اجتماعي پذيرش رحم جايگزين فراهم شود، زنان حامل مطمئناً كمتر تمايل به پنهان‌كاري نشان مي‌دهند و از تبعات منفي پس از آن نيز كاسته مي‌شود.

اين روانپزشك تصريح كرد: مراكزي كه درمان ناباروري به روش رحم جايگزين را انجام مي‌دهند، در برابر سلامت جامعه مسئول هستند به همين دليل بايد افراد حامل را نسبت به تمام مراحل اين عمل و حتي مشكلاتي كه ممكن است در طول كار برايشان اتفاق بيفتد، آگاه كنند چراكه انصراف در مراحل اوليه بهتر از آن است كه فرد در ميانه راه به دليل فشار و آسيب‌هاي رواني كه ممكن است ايجاد شود، كناره‌گيري كند.

وي درباره ويژگي‌هاي انتخاب افراد حامل به خبرنگار ايكنا گفت: فرد حامل بايد از نظر جسمي و رواني و ثبات شخصيتي توسط كارشناسان مراكز درمان ناباروري مورد تأييد باشد و حتماً مطلقه يا متأهل باشد، نكته مهم ديگر اينكه حامل بايد حداقل يك‌بار بارداري را تجربه كرده باشد و خودش داراي فرزند باشد.

علي‌زادگان با تأكيد بر اينكه در صورت وجود مشكلات رواني در فرد مورد نظر، اجازه چنين كاري به او داده نمي‌شود، تأكيد كرد: در ابتداي رواج عمل رحم جايگزين اين موارد چندان مورد توجه قرار نمي‌گرفتند اما در حال جاضر بدون در نظر گرفتن آنها عملي اتفاق نمي‌افتد.

وي درباره چگونگي انتخاب حاملان به خبرنگار ايكنا گفت: در بسياري از موارد زوجين نابارور، حامل را انتخاب مي‌كنند به‌عنوان مثال ما شاهد مواردي بوده‌ايم كه مادر يا خواهر فرد نابارور با رعايت شرط تأهل، داوطلب انجام اين كار شده است و برخي ديگر نيز به دليل مشكلات مالي و يا كمك به همنوع، داوطلب انجام اين كار مي‌شوند.

علي‌زادگان در پاسخ به اين پرسش كه آيا مي‌توان مشكلات مالي را عمده‌ترين دليل تمايل افراد حامل دانست؟ تصريح كرد: بارها به مواردي برخورد كرده‌ايم كه افراد به‌دليل مشكلات مالي عديده، براي حامل شدن اعلام آمادگي مي‌كنند كه در صورت احراز اين دليل به‌عنوان تنها انگيزه حامل شدن، مانع از انجام كار مي‌شويم چراكه بايد مطمئن شويم كه فرد از روي استيصال به اين كار روي نمي‌آورد.

اين روانپزشك با رد اين ادعا كه مشكلات مالي حاملان و دريافت وجه توسط آنها موجب مي‌شود تا رحم جايگزين وجهه‌ تجاري به خود گيرد، افزود: اگر موضوع تجارت باشد، افراد از راه‌هاي متعدد و البته سريع‌تر مي‌توانند به درآمد برسند در صورتي‌كه در بسياري از موارد افرادي كه براي حامل شدن اعلام آمادگي مي‌كنند، معمولاً از خانواده‌هاي شرافتمندي هستند كه مثلاً مرد خانواده به دليل مشكلاتي كه ايجاد شده ديگر نمي‌تواند كار كند، در اين شرايط زن براي حل مشكلات مالي پيش‌آمده، حاضر به انجام اين كار مي‌شود به همين دليل نمي‌توان نام تجارت را بر آن گذاشت.

وي با يادآوري اين مطلب كه دايره فعاليت مراكز مشاوره‌اي مرتبط با اين موضوع، هنوز چندان گسترده نشده است، تأكيد كرد: با وجود محدوديت‌هاي موجود تلاش مي‌شود تا قبل از انجام رحم جايگزين آماده‌سازي‌هاي لازم صورت گيرد به‌عنوان مثال حتي اگر همسر فرد حامل معتاد باشد، بايد اول تلاش كرد اين مشكل حل شود و بعد اجازه چنين كاري را به آن خانواده داد، اما مسئله‌اي كه وجود دارد و در مورد بيشتر افراد حامل هم صدق مي‌كند، اين است كه كمتر موردي رخ داده كه فرد بعد از انجام عمل به سراغ روانشناسان و مددكاران اين مراكز بيايند و درصدد رفع مشكلات خود درخواست كمكي داشته باشند.

اين متخصص اعصاب و روان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا مبني بر اينكه «آيا افراد مي‌توانند به دليل زيبايي، حفظ شغل و يا حتي ترس از بارداري به عمل رحم جايگزين روي بياورند؟» گفت: به دليل نبود رويه يكنواخت در ميان مؤسسات و مراكز درمان ناباروري نمي‌توان به‌طور قاطع از نحوه علمكرد مراكز مختلف صحبت كرد اما پرهيز از پيشنهاد رحم اجاره‌اي به افراد تا زماني كه واقعاً نياز به آن نداشته باشند به‌عنوان يك اصل مورد قبول همه مراكز درمان ناباروري است.

وي با اشاره به اينكه ميزان درخواست رحم جايگزين به دلايلي غير از ناباروري بسيار محدود است، اظهار كرد: البته اين نكته را نمي‌توان انكار كرد كه در برخي از مراكز، كارشناسان با افرادي برخورد داشته‌اند كه خواهان استفاده از رحم جايگزين به بهانه حفظ شغل و يا فيزيك بدن بوده‌اند كه البته به آنها اجازه چنين كاري داده نشده و نمي‌شود.

عضو هيئت علمي پژوهشكده رويان با تأكيد بر بروز آسيب‌هاي اجتماعي، رواني و اخلاقي متعدد پس از بروز عمل رحم جايگزين يادآوري كرد: مشكلات عاطفي كه ممكن است درون خانواده حامل و حتي صاحبان تخمك و اسپرم رخ دهد و وجود نگاه نادرست عموم جامعه نسبت به افرادي كه دست به اين كار مي‌زنند، از جمله عمده‌ترين اين آسيب‌هاست؛ البته در خانواده‌هايي كه زن رحم خود را اجاره مي‌دهد، فرزندان با بيشترين مشكل روبه‌رو هستند كه معمولاً در اين روند مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرند.
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن